Rädda miljön – torka stjärten med Razer

Permalänk
Melding Plague

Rädda miljön – torka stjärten med Razer

Företaget kliver in i hemlighuset med en investering på 50 miljoner dollar i dasspapper av bambu.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra initiativ.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

"Tyvärr innebär det inte att RGB är på intåg för att lysa upp där solen aldrig skiner"

Ge skribenten en löneförhöjning.

Permalänk
Medlem

En skitsak, kan tyckas Haha, är det något Razer INTE kommer göra?

Permalänk
Medlem

All heder till dem! Fattar inte hur 27k träd förstörs varje dag?! Ta det gånger 20 år så tycker jag att inga träd finns kvar alls

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Rekordmedlem

Men frågan är, hugger de ner regnskog för att få tag på mark där de kan odla Bambu ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

+1 för rubriken xD

Permalänk
Medlem

forut var ju intimrakning ett begrepp, men nu tillkommer alltsa intimtorkning ocksa? slat-torr rumpa?

Ursakta ordbajseriet, det ar fredag eftermiddag och en rubrik som bjuder till

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Permalänk

Är det svenskodlade bambuträd eller ska det fraktas jorden runt?
I vissa delar av värden kör de enbart med vatten.

Permalänk
Medlem

Ja, why not..? Sedan några år tillbaka finns endast Frank Dandy i min kalsong- och strumplåda.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Fint!
Jag var skeptisk till deras sugrör och är skeptisk till idén om att vi ska konsumera oss ur klimatkrisen. Men detta är ju faktiskt bra!
Jag kommer att överväga Razer, nästa gång det blir inköp. (Om det finns något utan RGB.)

Permalänk
Avstängd

Kanske en bidé med RGB blir nästa grej?

Köper förövrigt aldrig razer. Gjort det en gång och fick mina misstankar bekräftade direkt. Billiga skitsaker som går sönder.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av HandsomeT:

Kanske en bidé med RGB blir nästa grej?

Köper förövrigt aldrig razer. Gjort det en gång och fick mina misstankar bekräftade direkt. Billiga skitsaker som går sönder.

Dags att tänka om?

De påstår även att deras bambupapper är 25 procent mer absorberande och 30 procent starkare än pappersprodukter.

Vem hatar inte när pappret går sönder vid precis fel tillfälle?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Kanske en bidé med RGB blir nästa grej?

Köper förövrigt aldrig razer. Gjort det en gång och fick mina misstankar bekräftade direkt. Billiga skitsaker som går sönder.

Exakt detta, byta råvaran för pappret spelar i gen roll, ta bort pappret istället!!

Permalänk
Medlem

Men det känns ju som att jag bytte ut rullen med inrikesfrimärken mot Razerprodukter för flera år sedan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Rakblad i röva, nej tack. Frågan är vad pandorna säger om hur deras mat används.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Rakblad i röva, nej tack. Frågan är vad pandorna säger om hur deras mat används.

Det beror väl på huruvida de får tillbaka maten efter att vi är klara med den?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Dags att tänka om?

De påstår även att deras bambupapper är 25 procent mer absorberande och 30 procent starkare än pappersprodukter.

Vem hatar inte när pappret går sönder vid precis fel tillfälle?

Hoppas de går sönder vid rätt tillfälle så man slipper förstoppning

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

All heder till dem! Fattar inte hur 27k träd förstörs varje dag?! Ta det gånger 20 år så tycker jag att inga träd finns kvar alls

27 tusen träd är väl inget, det är ju miljarder med folk som vill ha skithuspapper. Jag tycker det låter lågt räknat. Sen har vi alla träd som går till vanligt papper och alla kartonger

Skrivet av mrqaffe:

Men frågan är, hugger de ner regnskog för att få tag på mark där de kan odla Bambu ?

Mycket bra poäng. Utan någon form insyn så säger det inte så mycket att det är bambu. Jämför palmoljan som är skitbra på mycket men som är en stor bov i regnskogsskövlingen

Intressant också om man får höra om produktionsprocessen. Bambu är ju jättebra i sig, men det går ju bland annat massor med kemikalier för att få bambukallingarna mjuka och bekväma...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

All heder till dem! Fattar inte hur 27k träd förstörs varje dag?! Ta det gånger 20 år så tycker jag att inga träd finns kvar alls

Själv tyckte jag inte att 27k kändes som särskilt mycket och var tvungen att kolla upp om det bara gällde ett enskilt land eller nåt. Men siffrorna jag hittade var ca 2.5 miljoner träd per dag för alla ändamål, så 27k för enbart toapapper är kanske rimligt ändå.

För att spinna vidare på träd-matten så uppskattas det att det finns ca 3 biljoner träd på jorden, vilket innebär att det skulle ta ca 3300 år att hugga ner alla med den nuvarande takten. Så problemet är nog inte så mycket att det huggs ner för många träd, utan mer att fel träd huggs ner (regnskog etc).

Permalänk
Medlem

Toalettpapper av returfiber är betydligt mindre skadligt för miljön än bambupapper, och med tanke på att Sverige har en tämligen utvecklad massaindustri är en sådan här importerad bambuprodukt ett direkt nerköp miljömässigt sett.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

1. Alla svenska träd återplanteras. På grund av skogens lönsamhet i större omfattning än de avverkas.
2. Toalettpapper är till största delen gjort av återvunnet papper samt trä som inte kan användas till annat.
3. Bambo växer inte särskilt bra i Sverige utan måste transporteras.

Men kanske en okej idé för den amerikanska marknaden.

Permalänk
Avstängd

"Razer är dock inte färdiga än, planen är att företaget ska gå på 100 procent förnybar energi till år 2025 och nå utsläppsneutralitet till 2030" - Hur skall de transportera produkterna världen över då? Via ickepruppande djur?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

"Razer är dock inte färdiga än, planen är att företaget ska gå på 100 procent förnybar energi till år 2025 och nå utsläppsneutralitet till 2030" - Hur skall de transportera produkterna världen över då? Via ickepruppande djur?

Man kan ju vara utsläppsneutral trots utsläpp om man lyckas kompensera för dem.
Sen hur väl företag gör det i praktiken vet jag inte, men jag vet att jag är rätt skeptisk.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

"De påstår även att deras bambupapper är 25 procent mer absorberande och 30 procent starkare än pappersprodukter."

Man får väl hoppas att de menar att pappret kan vara 30% tunnare, eftersom toapapper ska lösas upp i avloppsrören.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

Det är inte mijömässigt bra för något land på norra halvklotet. Våra urskogar har till största delen redan förstörts och de träd vi odlar nu på dessa marker är bättre att använda tillsammans med returpapper än bambu.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

"Razer är dock inte färdiga än, planen är att företaget ska gå på 100 procent förnybar energi till år 2025 och nå utsläppsneutralitet till 2030" - Hur skall de transportera produkterna världen över då? Via ickepruppande djur?

Utsläppsneutrala betyder inte utsläppsfria. Så de kör nog sina lastbilar ändå (eller vad man nu använder)!

Permalänk
Medlem

Kära Razer, ge Gamers det de vill ha: en Razer RGB Bidé eller en Razer RGB Japansk toalett med stöd för blåtand och telefon-appar som kan synka RGB-inställningarna med datorn och smart home saker som Philips Hue-lampor.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

haha sent aprilskämt :D, dock om det är seriöst så är det bye bye med razor.. konkurs snart..

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm