Journalister, AB får det betalt/status för antal klick?

Permalänk
Medlem

Något som jag tycker är sjukt störigt med AB nu för tiden är när man trycker in sig på en artikel via mobilen och bläddrar neråt så följer det ofta med en video som tar upp typ halva bilden. Och man måste trycka på ett minimalt kryss i övre högra hörnet för att stänga videon, krysset är så litet så man ofta råkar trycka in sig på hemsidan för reklamen istället och måste backa. Sjukt irriterande. :/

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av waverider:

Något som jag tycker är sjukt störigt med AB nu för tiden är när man trycker in sig på en artikel via mobilen och bläddrar neråt så följer det ofta med en video som tar upp typ halva bilden. Och man måste trycka på ett minimalt kryss i övre högra hörnet för att stänga videon, krysset är så litet så man ofta råkar trycka in sig på hemsidan för reklamen istället och måste backa. Sjukt irriterande. :/

Det jag har märkt några gånger är att det kan finnas en videoklipp i artikeln, men att det inte alls är relaterat till artikeln. Så ibland väntar man ut reklamen för att få se något helt annat

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd

Enligt en internet marketer jag lyssnade på för flera år sedan sa att, "Rubriksättare är oftast den högst betalda personen hos tidningar - för utan fångande rubriker så säljer dem inga lösnummer oavsett hur bra innehållet annars är".

Detta är alltså tidningarna du ser på affärerna som du inte prenumererar men kanske börjar att prenumerera på i efterhand. Men du ger sällan nya tidningar någon chans om inte rubrikerna är tillräckligt intressanta.

Om företag får annonsintäkter utifrån klick (clicks) eller antalet visningar (impressions) så ligger det i deras intresse att maximera antalet klick och/eller visningar även om det innebär "kassa/vilseledande rubriker".

En annan internet marketer uttryckte som så att, "Titta på vad du ofta ser ute på internet. Om du ser det extremt ofta så betyder det att det fungerar tillräckligt för sidorna att kunna fortsätta med det." T.ex., irriterande annonser i sökresultat på Google för vissa sökord betyder att det troligen lönar sig för den som skapat annonserna annars hade de inte funnits kvar så länge pga. dålig conversion rate.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Läste nu senast artikel om misstänkta mäklare. Maskning i artikeln är katastrofal. På tok för lätt att bildsöka. Får de göra så dåliga maskningar innan personer är dömda?
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/mBA631/maklarfirman-v...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av griid:

Läste nu senast artikel om misstänkta mäklare. Maskning i artikeln är katastrofal. På tok för lätt att bildsöka. Får de göra så dåliga maskningar innan personer är dömda?
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/mBA631/maklarfirman-v...

Det finns en rad rekommendationer för hur tidningar och media ska hantera sådant, journalistförbundets publiceringsregler är ofta det som man hänvisar till: https://www.sjf.se/yrkesfragor/yrkesetik/spelregler-press-rad...

Generellt krävs det väldigt mycket innan en person som inte är dömd publiceras så att den går att identifiera, men den gränsen kan skilja sig lite från tidning till tidning. Om någon känner sig utpekad kan den personen alltid anmäla till https://medieombudsmannen.se/ . I vissa fall kan det också bli tal om ett förtalsmål mot personen som är ansvarig utgivare, det finns några sådana exempel (bland annat kring Mikael Persbrandt mot Expressen).

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det finns en rad rekommendationer för hur tidningar och media ska hantera sådant, journalistförbundets publiceringsregler är ofta det som man hänvisar till: https://www.sjf.se/yrkesfragor/yrkesetik/spelregler-press-rad...

Generellt krävs det väldigt mycket innan en person som inte är dömd publiceras så att den går att identifiera, men den gränsen kan skilja sig lite från tidning till tidning. Om någon känner sig utpekad kan den personen alltid anmäla till https://medieombudsmannen.se/ . I vissa fall kan det också bli tal om ett förtalsmål mot personen som är ansvarig utgivare, det finns några sådana exempel (bland annat kring Mikael Persbrandt mot Expressen).

Hade jag varit den maskade personen i artikeln hade jag inte varit så nöjd. Har för mig att man inte får hänga ut personer innan de är dömda.

EDIT: LOL! de har nu ändrat maskningen

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av snajk:

Tissda och tossda är väl småländska? De säger inte "rs" utan det blir "ss" istället. Men jag håller med om att det låter fruktansvärt. Det är ju därför deras inofficiella nationaldag är "fössta tossdagen i mass" då man ska äta "massipanbakelse".

Avsäger mig detta som smålänning då jag hörde det första gången i år tror de e typ kalmaritiska ända från käääälmäh.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 3900X, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, MSI GTX 1070ti gaming oc@ 1979Mhz/8996Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tips för att undvika att bli irriterad av tidningar med liknande rubriksätteri - bojkotta skräpet.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

Avsäger mig detta som smålänning då jag hörde det första gången i år tror de e typ kalmaritiska ända från käääälmäh.

Tja Småland är rätt stort så det finns säkert olika dialekter där. Men jag har hört denna dialektala egenhet från flera smålänningar. Ett exempel är Susanne Möller som var programledare i P3 Spel, hon låter ganska "rikssvensk" men då och då kommer småländskan igenom, speciellt när hon blir lite exalterad eller så. Hon är född i Älmhult tydligen.

Permalänk

Köper att vi tar bort sista bokstaven ofta men nog aldrig hört någon som lägger till dubbelkonsonanter.

Är från norra småland på gränsen till östergötet så så pratar typ småskötska iom att morsan är från östergötet och farsan från norra småland.

Men som sag bor nu typ mer söder ut i småland sen 5 år tebax men ändå aldrig hört tissda innan i år typ när någon tog up fössta tossdan i mass.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 3900X, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, MSI GTX 1070ti gaming oc@ 1979Mhz/8996Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Aftonbladet har de sämsta rubriksättarna i Sverige. Jag och en kollega brukar skratta åt dem minst en gång per vecka. Stavfel, syftningsfel, clickbait. De har fan allt

AB är ingen dagstidning längre, och har inte heller varit det på 10 år minst. Den är istället mer att jämställa med en brittisk tabloidtidning, fullpackad av ren skit som kändisskvaller, ickenyheter, skrämselrubriker ("så vet du om DU har prostatacancer!") och rent trams ("Carola hoppar av Let's Dance!" osv.)

Sorgligt att se, då tidningen en gång i tiden var viktig för demokratins uppkomst i det här landet.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla