Journalister, AB får det betalt/status för antal klick?

Permalänk
Medlem

Något som jag tycker är sjukt störigt med AB nu för tiden är när man trycker in sig på en artikel via mobilen och bläddrar neråt så följer det ofta med en video som tar upp typ halva bilden. Och man måste trycka på ett minimalt kryss i övre högra hörnet för att stänga videon, krysset är så litet så man ofta råkar trycka in sig på hemsidan för reklamen istället och måste backa. Sjukt irriterande. :/

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av waverider:

Något som jag tycker är sjukt störigt med AB nu för tiden är när man trycker in sig på en artikel via mobilen och bläddrar neråt så följer det ofta med en video som tar upp typ halva bilden. Och man måste trycka på ett minimalt kryss i övre högra hörnet för att stänga videon, krysset är så litet så man ofta råkar trycka in sig på hemsidan för reklamen istället och måste backa. Sjukt irriterande. :/

Det jag har märkt några gånger är att det kan finnas en videoklipp i artikeln, men att det inte alls är relaterat till artikeln. Så ibland väntar man ut reklamen för att få se något helt annat

Permalänk
Medlem

Enligt en internet marketer jag lyssnade på för flera år sedan sa att, "Rubriksättare är oftast den högst betalda personen hos tidningar - för utan fångande rubriker så säljer dem inga lösnummer oavsett hur bra innehållet annars är".

Detta är alltså tidningarna du ser på affärerna som du inte prenumererar men kanske börjar att prenumerera på i efterhand. Men du ger sällan nya tidningar någon chans om inte rubrikerna är tillräckligt intressanta.

Om företag får annonsintäkter utifrån klick (clicks) eller antalet visningar (impressions) så ligger det i deras intresse att maximera antalet klick och/eller visningar även om det innebär "kassa/vilseledande rubriker".

En annan internet marketer uttryckte som så att, "Titta på vad du ofta ser ute på internet. Om du ser det extremt ofta så betyder det att det fungerar tillräckligt för sidorna att kunna fortsätta med det." T.ex., irriterande annonser i sökresultat på Google för vissa sökord betyder att det troligen lönar sig för den som skapat annonserna annars hade de inte funnits kvar så länge pga. dålig conversion rate.