Rädda miljön – torka stjärten med Razer

Permalänk
Medlem

Bambu är ett utmärkt material, men det finns smartare saker att använda det till.

Skrivet av AplAy:

Hur skall de transportera produkterna världen över då? Via ickepruppande djur?

Pandor som kontrolleras med närodlade opiater.

Permalänk
Medlem

Bra grej som jag nog inte ser enbart som en ide för att de värnar om miljön, utan också för att få lite goodwill för att testa nya lösningar på problemen vi har. Olika lösningar för att kontra miljö och hållbarhetsproblemen är den heta potatisen just nu och det är bra, och där finns kapital att hämta för den som kommer på nästa banbrytande grej.

Har aldrig varit mycket för Razer men man kan väl alltid tänka om.

Ett par funderingar / tankar

- var kommer bambun ifrån
- hur transporteras den
- vad får stryka på foten för att producera den

Sen för att det ska slå igenom behöver det ha ett attraktivt pris.
Ingen kommer köpa bambutoapapper om det kostar 100kr rullen (ett exempel helt taget ur luften nu)

Men har man lösningar så att man kan producera det så lokalt som möjligt, så att transportvägarna blir kortast möjliga, och att naturliga habitat och miljöer inte skövlas, så säger jag go for it.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

"Razer är dock inte färdiga än, planen är att företaget ska gå på 100 procent förnybar energi till år 2025 och nå utsläppsneutralitet till 2030" - Hur skall de transportera produkterna världen över då? Via ickepruppande djur?

Mycket enkelt.

I dagens klimatpolitik kan man nämligen köpa och sälja utsläpp.
Så allt Razer behöver göra är att sälja tillräckligt mycket lågkvalités RGB till högt pris så kan man sen köpa utsläppsrätter av någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

En skitsak, kan tyckas Haha, är det något Razer INTE kommer göra?

Känns som att dom doppar tårna i precis allt nu för tiden

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

All heder till dem! Fattar inte hur 27k träd förstörs varje dag?! Ta det gånger 20 år så tycker jag att inga träd finns kvar alls

Så länge avverkningen är hållbar, inte förstör ekosystem och återplanteras är det förnybart...

Att köpa bambu dassapapper i Sverige är nog inte så miljövänligt när det ska skickas från Kina när vi har hur mycket träd som helst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Så länge avverkningen är hållbar, inte förstör ekosystem och återplanteras är det förnybart...

Att köpa bambu dassapapper i Sverige är nog inte så miljövänligt när det ska skickas från Kina när vi har hur mycket träd som helst.

Man kan ju odla bambu i Sverige och Europeiska länder med dock. Kanske inte så dum idé om man nu kan få ut mer, på kortare tid och med mindre resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Fint!
Jag var skeptisk till deras sugrör och är skeptisk till idén om att vi ska konsumera oss ur klimatkrisen. Men detta är ju faktiskt bra!
Jag kommer att överväga Razer, nästa gång det blir inköp. (Om det finns något utan RGB.)

går att stänga av all rgb 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

hehe bästa skribenten

Permalänk
Medlem

Testat hushållspapper och toapapper av bambu.
Stay away!!!!! Värdelöst skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Hoppas de går sönder vid rätt tillfälle så man slipper förstoppning

Vad gör du med pappret om det riskerar att orsaka förstoppning?

Permalänk
Skrivet av aholman:

Testat hushållspapper och toapapper av bambu.
Stay away!!!!! Värdelöst skit

Hur många olika testade du?
Det är ju stor skillnad på de olika modellerna av vanligt papper borde väl kunna skilja mellan olika leverantörer av bambupapper.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Vad gör du med pappret om det riskerar att orsaka förstoppning?

Förstoppning i avloppsrören

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

1. Alla svenska träd återplanteras. På grund av skogens lönsamhet i större omfattning än de avverkas.
2. Toalettpapper är till största delen gjort av återvunnet papper samt trä som inte kan användas till annat.
3. Bambo växer inte särskilt bra i Sverige utan måste transporteras.

Men kanske en okej idé för den amerikanska marknaden.

Mjo men sedan kan man ifrågasätta om vi har en hållbar skogshållning. Jag skulle vilja påstå att vi inte har det.
Det är klart att den biologiska mångfalden hela tiden minskar när man bara planterar gran och tall för att det är mest lönsamt.
Växer ju knappt någonting i dom planterade barrskogarna mer än mossa. Fula som stryk är dom också.
Vi har (om jag inte missminner mig) endast två större naturskogar kvar i landet och Sveaskog vill avverka åtminstone en av dom.
Så svenska staten har heller inga problem med att skövla vad som helst.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd

Arsle! Rubriken är ändrad. Vilken jävla skit.

Fick en till bra idé. Kanske razer kan återuppliva den gamla goda skitpinnen? Med RGB då så klart.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur många olika testade du?
Det är ju stor skillnad på de olika modellerna av vanligt papper borde väl kunna skilja mellan olika leverantörer av bambupapper.

Självklart. Men betalade nästan 10 ggr mer för bambupappret jämfört med vanligt toapapper(köper inget billigt skit papper) så personligen räckte det för mig😁.
Det kändes nästan som att torka röven med nån form av plast😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Arsle! Rubriken är ändrad. Vilken jävla skit.

Fick en till bra idé. Kanske razer kan återuppliva den gamla goda skitpinnen? Med RGB då så klart.

Får ju vara en len och smooth då, och inte som de där ohyvlade brädorna som var poppis på medeltiden.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Så länge som Razer fortsätter med Razer Gamma (f.d. Softminer) så har det inte särskilt hög trovärdighet i klimatfrågan ... eller i någon fråga som rör etik och moral överhuvudtaget.
Det här ser mest ut som ett sätt att utnyttja "Earth Day" (22:a april) för marknadsföring.

Bambooloo's bambu och emballage har i alla fall miljömärkning från FSC. Utan en sådan skulle jag inte tro på någon miljönytta. Även om bambu växer snabbare och absorberar mer CO₂ än träd så finns det också bambu som odlas på mindre miljövänliga sätt i stora monokultur-farmer i Kina.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Varken första april eller maj...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av aholman:

Självklart. Men betalade nästan 10 ggr mer för bambupappret jämfört med vanligt toapapper(köper inget billigt skit papper) så personligen räckte det för mig😁.
Det kändes nästan som att torka röven med nån form av plast😁

Det låter ju miljövänligt då är det ju bara att skölja av och rulla upp igen. 😉

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

"De påstår även att deras bambupapper är 25 procent mer absorberande och 30 procent starkare än pappersprodukter"

Perfekt. Med lite enkel matematik så verkar det som att jag faktiskt kommer att klara mig på en ruta per besök med den här revolutionerande tekniken.

Skämt åsido; Jag har inte orkat googla ännu, men som nämnts tidigare i tråden så har jag också vissa frågor om hur väl det löses upp i rören fram till reningsverken. Kanske är att det säljs och förbrukar i så pass liten skala att det är försvinnande lite jämfört med allt annat bröte folk spolar ner i toastolarna.

Visa signatur

Okay... okay...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesoj:

"Tyvärr innebär det inte att RGB är på intåg för att lysa upp där solen aldrig skiner"

Ge skribenten en löneförhöjning.

https://www.papermag.com/butthole-sunning-2641469668.html?reb...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Tema Mjukvara. hehe

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Vad gör du med pappret om det riskerar att orsaka förstoppning?

Lite riskfyllt, men otroligt praktiskt och tidsbesparande när det funkar. Torkat och klar redan i samband med utslussning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

All heder till dem! Fattar inte hur 27k träd förstörs varje dag?! Ta det gånger 20 år så tycker jag att inga träd finns kvar alls

27 000 träd är runt 45 hektar skog, det är en yta som är lite drygt 670x670 meter. I Sverige finns det nästan 23 miljoner produktiv skogsmark. Har jag räknat rätt skulle träden på den skogsmarken räcka i drygt 1400 år och då räknar jag inte med att marken återbeskogas och att de träden är redo att avverkas inom 70-100 år.

Permalänk

Dags att "horda" skithuspapper från Razer.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Asså, @landmarks måste ju få något slags pris av redaktionen för alla dessa innuendon som hon fick med här!

Citat:

pressat, klämmer, lysa upp där solen aldrig skiner, spolar, ändamålet, lätta på trycket, utsläppsneutralitet (sista är lite krystad (hah))

Så himla kul skriven artikel, det passade helt klart med temat

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Vinolik:

Rörmokare och slangsug skrattar hela vägen till banken

Varför? Jag har faktiskt på mig strumpor av bambu just nu så fibrerna kan göras om och användas på massa olika sätt och borde vara 0 skillnad mellan trä eller bambu i pappret

Permalänk
Medlem

Mina träningskläder är av bambu och är mycket sköna att ha på sig. Luktar definitivt mindre än svettiga bomullskläder så någon form av anti-bakteriell egenskap lär de nog ha.

Håller tummarna för att mina skitar också kommer lukta mindre när väl bambupappret finns att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

All heder till dem! Fattar inte hur 27k träd förstörs varje dag?! Ta det gånger 20 år så tycker jag att inga träd finns kvar alls

Till vardags kör jag 87 ton truck med 30 ton lyft i gripen som går 30 km/h och styr fint som en bil. En tung tag lappar jag in 4st tåg med 2500 ton vardera, en fraktbåt och en lastbil varannan minut. En lugn dag går det iallafall in hälften.

Fabriken går oavsett med farten 720 ton in i timmen (17k ton per dygn) minus korta stopp och underhåll.

Edit: 27k träd är ju jättelite när man tänker på det, måste vara en lokal liten skogsplätt i något land dom menar.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Papper är väl inte miljövänligt att tillverka överhuvudtaget?
Pappret är ju väldigt vitt dessutom, så de har säkerligen blekt pappersmassan med ännu mer miljöpåverkande kemikalier.

edit: däremot kunde de ju ha slutat med onödig plast i sina produkter, och komponenter som inte gör någon skillnad på själva funktionen, så som RGB m.m.
Och kallat den eco-line, och sedan sålt dessa lite billigare än RGB + onödiga plast-produkterna.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz