Program för att geotagga bilder?

Permalänk

Program för att geotagga bilder?

Nån som vet nån bra och användarevänlig tjänst/applikation (Win10) för att geotagga sina bilder? Har googlat runt och testat lite men jag har inte blivit imponerad av det jag sett, men jag kanske har missat nått.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oRBIT2002:

Nån som vet nån bra och användarevänlig tjänst/applikation (Win10) för att geotagga sina bilder? Har googlat runt och testat lite men jag har inte blivit imponerad av det jag sett, men jag kanske har missat nått.

Om inte kameran gör det så får du nog förklara bättre var du ska få datan från, handlar det om nån hittepådata som ska in kan du väl skriva in den med nästan vad som helst som kan editera metadata ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag fantiserar om ett program med inbyggd karta. Ladda in bilden, tagga var bilden är tagen (kanske dra en markör på en karta/söka sig fram till rätt lat/lng), spara och så bäddas det in i EXIF-datan.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om inte kameran gör det så får du nog förklara bättre var du ska få datan från, handlar det om nån hittepådata som ska in kan du väl skriva in den med nästan vad som helst som kan editera metadata ?

Man kan ju tänka sig att köra ett program som spårar i telefonen och sedan synka efter tid, givet att man har sett till att tiden matchar. Eller så sätter man det manuellt. Jag vet oftast var mina bilder är tagna, åtminstone om de är tagna i Sverige, även om jag inte ägnat mig åt att tagga dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag fantiserar om ett program med inbyggd karta. Ladda in bilden, tagga var bilden är tagen (kanske dra en markör på en karta/söka sig fram till rätt lat/lng), spara och så bäddas det in i EXIF-datan.

Går väl i t ex Lightroom om man har en aktuell version. I gamla LR6 som var den sista fristående versionen utan rpenumeration har väl kartmodulen packat ihop, om jag minns rätt. Dock får du nog kontrollera hur du får metadatan skriven till filen i och med att det är i grunden databasbaserat. Jag har för dålig koll då jag kör Capture One, som såvitt jag vet inte har någon fullödig funktionalitet på den punkten. Dock borde det finnas möjlighet i något av alterantiven med öppen källkod kan jag tycka, antingen inbyggt eller via plugin e dyl.

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Jag fantiserar om ett program med inbyggd karta. Ladda in bilden, tagga var bilden är tagen (kanske dra en markör på en karta/söka sig fram till rätt lat/lng), spara och så bäddas det in i EXIF-datan.

Svårt att hitta libs för att ändra på exif metadatan, verkar ändå som att piexifjs kan ändra geotag. Länk till github:
https://github.com/hMatoba/piexifjs

Iom att piexifjs även fungerar i webbläsaren kan du förmodligen göra allting på klienten. Själva koordinaterna kan du få med ett API, ex. Google Maps.

EDIT: Om du vill ha ett färdigt program verkar det finnas några tillgängliga om man söker på ex. "geotag pictures". Lär dock kosta i de flesta fallen. ex: https://www.geoimgr.com/

Permalänk
Medlem

Canon Map Utility HADDE exakt det du är ute efter. Men tyvärr har kopplingen till Google Maps försvunnit.
Måste självklart finans någon annan mjukvara. Du får leta runt lite efter "Geotagging Photo"

Här är i alla fall Canon Map Utility om du vill läsa lite om det, på sidan 11 i manualen ser du hur det fungerade:
Manual: http://gdlp01.c-wss.com/gds/1/0300023611/01/Map_Utility_Instr...
Mjukvaran: https://hk.canon/en/support/0200517952?model=2955C

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Nån som vet nån bra och användarevänlig tjänst/applikation (Win10) för att geotagga sina bilder? Har googlat runt och testat lite men jag har inte blivit imponerad av det jag sett, men jag kanske har missat nått.

Nu var det inte exakt detta du frågade efter, men för framtiden kan det vara ett alternativ: gps4cam är en android app som du slår på när du går ut och fotor eller åker på semester, sen pingar appen lokaliseringstjänsten regelbundet och skapar en databas av var du är. När du kommer hem från resan fotar du av några qr koder som appen genererar och sen låter du tillhörande desktopprogram automatiskt skriva metadata till dina bilder. Lite omständligt men ändå smidigt för oss som inte har gps i kameran. Se till att telefonens batterisparare inte slår av appen bara.

Skrivet av Pepe Silvia:

Svårt att hitta libs för att ändra på exif metadatan, verkar ändå som att piexifjs kan ändra geotag. Länk till github:
https://github.com/hMatoba/piexifjs

Förstår inte vad du menar med libs men exiftool är väl annars go-to programmet för att skriva/ändra/extrahera vilken metadata som helst.