Telefon 4000-5000kr? (köpråd)

Permalänk

Telefon 4000-5000kr? (köpråd)

Hej alla!

Tänkte att jag kollar med er här på Sweclockers innan jag slår till. Sitter och ska skaffa ny mobil. Budget på 4-5k och kraven är ganska enkla.

Jämförlig kamera med nuvarande (Huawei P20)
Snabbladdning
8gb ram
5g (behövs det än?)
Någorlunda bra uppdateringsfrekvens av Android

Jag gillar lite udda mobiler så har kollat på till exempel Realme X3 superzoom men även lite mer traditionella lurar som Oneplus Nord. Så jag slänger ut frågan till er, vad är en bra/kul lur i denna prisklassen?

Permalänk
Medlem

Gick från en Zte Axon 10 pro pga spräck skärm och köpte en Samsung A52 nyligen för 3790 kr. 4690 kr med 5g
Satte en budget på <4k och det som fick mig att välja a52 var främst ip67, 4500mAH och hyfsad mainkamera.
Man känner direkt att det inte är premiumklass med body i plast jämfört med den otroligt hala Axon 10 pro.
Däremot finns ett stort utbud av skal och fodral.

Haft a52 ca 2veckor nu och jag är än så länge nöjd.

+
Batteri drygt 50% kvar efter en arbetsdag med wifi, BT och radio/podcat igång 7h och surf på rasterna.
Helt OK kamera
Snabb upplåsning med både fingerprintsensor under skärmen och faceunlock
Samsungs OneUI helt OK
Bra ljud från både 3.5mm och BT. OK från högtalare

-
Ganska aggressiv appmanagement. Men går att ändra i inställningar.
Bixby alltid aktiv
Plastig men OK byggkvatitet

En egentligen ganska medioker mobil men gör vad den ska och jag ångrar inte att jag köpte den.

EDIT: Kan återkomma med resultat av laddning i morgon

EDIT: Webbhallen har bra pris på 5G modellen nu.
Webbhallen A52 5G

Tillägg
Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Har du funderat på Pixel 4a? Verkar vara extremt mycket "pang" för pengarna.
Finns en 5G-version om man vill betala extra för det!

Google garanterar att man får SW-updates i 3 år framåt så hyfsat framtidsäker och dessutom stock Android!

https://www.androidcentral.com/google-pixel-4a-review

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråd lite, jag är på jakt efter en telefon i 5000kr klassen till min sambo.
Hon har tidigare haft Nexus och Pixel telefoner och gillar dem skarpt. Har varit inne och kikat efter Pixel 4a 5g men den säljs bara som gråimport eller via Amazon. Det är såklart ett alternativ, men undrar hur Oneplus 8, Nord eller Samsung a52 står sig mot Pixel 4a.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av frezzad:

Bumpar denna tråd lite, jag är på jakt efter en telefon i 5000kr klassen till min sambo.
Hon har tidigare haft Nexus och Pixel telefoner och gillar dem skarpt. Har varit inne och kikat efter Pixel 4a 5g men den säljs bara som gråimport eller via Amazon. Det är såklart ett alternativ, men undrar hur Oneplus 8, Nord eller Samsung a52 står sig mot Pixel 4a.

Jag har inte jämfört Galaxy A52 mot övriga, men den verkar vara rätt uppskattad: https://www.mobil.se/tester/produkttester/test-samsung-galaxy...

För några hundralappar till verkar det gå att hitta Galaxy S20 FE (i 4G-versionen med Eyxnos-chip). Den kanske kan vara värd att överväga också.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung