Köpråd: Samsung QLED 65", Q70T eller Q90T?

Permalänk
Medlem

Köpråd: Samsung QLED 65", Q70T eller Q90T?

Hej,

Prisskillnaden för ovan nämnda apparater är 4000kr. Men vad får jag EGENTLIGEN för dessa 4000kr?

Jag använder ett externt ljudsystem, och mycket av det jag tittar på kommer via en Apple TV 4k. Utöver detta spelar jag tidvis på mitt PS5, och kan ibland koppla upp datorn via casting eller tom HDMI.

Gynnas jag av den bättre bakgrundsbelysningen på q90t? Hur stor skillnad är det för gemene användare?

Tack.

Visa signatur

Intel Core i7-9700K @ 5Ghz
Asus GeForce ROG Strix RTX 3090 OC
Asus PG278Q, Reverb G2, Fanatec ClubSport V2.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulbear:

Hej,

Prisskillnaden för ovan nämnda apparater är 4000kr. Men vad får jag EGENTLIGEN för dessa 4000kr?

Jag använder ett externt ljudsystem, och mycket av det jag tittar på kommer via en Apple TV 4k. Utöver detta spelar jag tidvis på mitt PS5, och kan ibland koppla upp datorn via casting eller tom HDMI.

Gynnas jag av den bättre bakgrundsbelysningen på q90t? Hur stor skillnad är det för gemene användare?

Tack.

Q70 är lite av bottenskrapet i Samsung Q-serie medan Q90 är en av topp-LCD modellerna. Skall du bara spela så duger nog Q70 helt ok, även om Q80 är den Samsung med bäst price / performance.
Q90 gör dig bättre bakgrundsbelysning som du nämnt (mindre blooming i mörka scener) och bra HDR vilket Q70 saknar. Hur mycket nytta beror på hur intresserad du är av film och hur mörkt rummet är vid dessa tillfällen.

Permalänk
Medlem

Om du bryr dig om HDR över huvud taget (vilket bara du själv kan svara på), skippa Q70T då den saknar local dimming. Behöver du bra betraktningsvinklar skippa den också då den tappar ganska mycket ljusstyrka åt sidorna.

Vill du däremot ha en glorifierad monitor för spel osv och helt ok SDR prestanda så är Q70T ett ganska bra köp. Själv så har jag inte mycket till övers för HDR om vi inte pratar OLED. Men då blir prisklassen en annan vid samma storlek och därför blev det en Q70T då den uppfyller mina andra krav (g-sync/4k120 osv).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Q70 är lite av bottenskrapet i Samsung Q-serie medan Q90 är en av topp-LCD modellerna. Skall du bara spela så duger nog Q70 helt ok, även om Q80 är den Samsung med bäst price / performance.
Q90 gör dig bättre bakgrundsbelysning som du nämnt (mindre blooming i mörka scener) och bra HDR vilket Q70 saknar. Hur mycket nytta beror på hur intresserad du är av film och hur mörkt rummet är vid dessa tillfällen.

Jag har både Q90T och Q70T i 65".
Använder Q70T till att spela på min Series X och Q90T till "vanligt" TV-tittande. Q70T gör det den ska som speltillbehör utan problem. HDMI 2.1 och ok HDR-funktionalitet.
Q90T har ju local dimming vilket Q70T saknar.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag hade för mig att det var först vid Q77T som man fick 120Hz, hmm 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Jag hade för mig att det var först vid Q77 som man fick 120Hz, hmm 🤔

Q60T som har 60Hz panel. Q77T är fortfarande en "Q70T series" modell.

edit: dock så kan det va så att 55" är den minsta modellen med 120Hz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ludde72:

Jag hade för mig att det var först vid Q77T som man fick 120Hz, hmm 🤔

Det är enbart kosmetiska skillnader mellan dessa modeller.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Okej då, då deletar jag den tanken från minnet 😎

Permalänk
Medlem

Vet inte hur länge du tänker ha din TV, men små saker som wide viewing angle och annat trevligt gör det värt att köpa en q90.
Går du på en q95 så blir det ännu trevligare om du vill montera den snyggt på väggen och använda one connect boxen.

Glöm inte att det diffar mellan specifikationer på Europa och US, så en q80t är sämre i Europa än den är i US vilket betyder att tester där Q80 vinner i US inte är representativa för Europa.
Q80 och nedåt har tex inte wide viewing angle i EU.

Men.....den är inte usel som många får det att låta. men kolla lite tester för att förstå vad det gör.
Jag hade valt en q90 eller q95 om du har möjlighet att hitta någon för ett bra pris (standard pris är lite ocker).

Löjligt bra pris för denna TV enligt mig

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/149472/samsung-6...

Permalänk
Medlem

Vet inte om denna tråd undgått er:
Samsung 65" Q8F (2018) strul, även andra/nyare modeller?

Isf vill jag bara uppmana om att verkligen klämma och känna på TV'n ni köper, inte bara sitta och jämföra siffror på Prisjakt och köpa på distans.

Jag tycker att funktion och användarupplevelse är betydligt viktigare än huruvida TV'n klarar Chroma (non-)subsampling 4:4:4 i 4K@60hz eller stödjer HDR10+

Permalänk
Medlem

Verkar som att dem reat ner Q90T lägre än Q80T denna helg, är Q90T bättre på alla punkter? Isåfall är det ju en no brainer.

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/qled/samsung-qe65q80...
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/qled/samsung-qe65q90...

Permalänk
Medlem

Om du värdesätter uniformitet och kontrast över ljusstyrka är det värt att lägga lite extra för en OLED i mitt tycke.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Om du värdesätter uniformitet och kontrast över ljusstyrka är det värt att lägga lite extra för en OLED i mitt tycke.

Ja, håller med... :/
Är det blooming på dessa LCD? Det är ju sjuuukt irriterande fenomen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Verkar som att dem reat ner Q90T lägre än Q80T denna helg, är Q90T bättre på alla punkter? Isåfall är det ju en no brainer.

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/qled/samsung-qe65q80...
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/qled/samsung-qe65q90...

Ja. Till det priset är Q90 otroligt prisvärd.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ja, håller med... :/
Är det blooming på dessa LCD? Det är ju sjuuukt irriterande fenomen...

Ja, det är ofrånkomligt på en LCD. Själv är jag inte lika känslig för fenomenet men visst ser jag att det förekommer. Dock är Samsung bland de bättre i klassen gällande blooming (för LCD). De har en väldigt aggressiv ABL för att minimera blooming till priset av ljusnivåerna i bilden kan fluktuera.

Men om du stör dig på blooming bör man inte ens tänka på att köpa en LCD.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Inaktiv

Den mest prisvärda om du vill ha excellent HDR + 4K 120Hz är Q80. Köp den. Om du inte bryr dig om HDR köp Q60. Q90 är knappast prisvärd på något vis så länge den inte kostar samma som Q80.
Undvik inte Sony, de ligger i ungefär samma pris, samma funktioner och kvalitet + de har Dolby Vision vilket 2020 modellerna av Samsung inte har.
Sen kan man fundera på vad du ska ha den till. Själv köpte jag en LG OLED 48" och bytte ut min datorskärm. Sitter på mindre än 1m avstånd. Bland det bästa köp jag gjort i mitt liv, men ok, jag är ju filmälskare också. Att få 4K i riktig HDR var en stor anledning, liksom G-sync compatible. Vansinnigt trevligt att jobba vid denna humongous skärm!!!!!
Till sonen blev det en Q80 65" för han sitter längre ifrån (ca 2m) och behöver därmed större skärm + den är mer till för PS5 och film, inte så mycket dagligt datoranvändande på nära avstånd.

Jag gav 12.000 för båda, Q80 på Black Friday och LG mitten på mars nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Ja. Till det priset är Q90 otroligt prisvärd.

Har dock börjat snegla lite på LG CX 65" då jag läst att samsungs Q90T har väldigt mycket problem.
De enda negativa jag kan se med LG är att den inte är lika ljusstark som samsungarna samt att strömkabeln är fast i tvn så man måste göra en specialare där om man vill ha längre kabel.
Sen så är den dyrare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Har dock börjat snegla lite på LG CX 65" då jag läst att samsungs Q90T har väldigt mycket problem.
De enda negativa jag kan se med LG är att den inte är lika ljusstark som samsungarna samt att strömkabeln är fast i tvn så man måste göra en specialare där om man vill ha längre kabel.
Sen så är den dyrare också.

CX är fantastisk så du skulle inte göra något misstag genom att välja LG. Jag personligen har inte haft några problem med min Q95T (samma panel som Q90T men med one connect box), men ja jag läste också mycket om problem med Q90T/Q95T men har inte upplevt något av det ännu. Men det är dina pengar och du som ska titta på TVn, inte jag, så du ska göra det du tycker är bäst för dig.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Ja, det är ofrånkomligt på en LCD. Själv är jag inte lika känslig för fenomenet men visst ser jag att det förekommer. Dock är Samsung bland de bättre i klassen gällande blooming (för LCD). De har en väldigt aggressiv ABL för att minimera blooming till priset av ljusnivåerna i bilden kan fluktuera.

Men om du stör dig på blooming bör man inte ens tänka på att köpa en LCD.

Nä, kör 4k projje några år till, tills +77” oled är nere op ok pris
Har en sammy 55” qled q7a som slökollar tv upptill, och den bloomingen ibland alltså, även fast vi dragit ner möe på allt som bidrar till det, är sjukt irriterande
Så skulle vi bara ha tv, jade det varit oled som gällt

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Har dock börjat snegla lite på LG CX 65" då jag läst att samsungs Q90T har väldigt mycket problem.
De enda negativa jag kan se med LG är att den inte är lika ljusstark som samsungarna samt att strömkabeln är fast i tvn så man måste göra en specialare där om man vill ha längre kabel.
Sen så är den dyrare också.

Vad för problem? Har en Q90T 55" själv. Fungerar hur bra som helst!
Kollar dock bara Netflix.

Riktigt nöjd!
Å andra sidan betalade jag bara 6.000kr för TV:n om man räknar in värdet på G7:an som ingick på kampanj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Vad för problem? Har en Q90T 55" själv. Fungerar hur bra som helst!
Kollar dock bara Netflix.

Riktigt nöjd!
Å andra sidan betalade jag bara 6.000kr för TV:n om man räknar in värdet på G7:an som ingick på kampanj.

Det var framförallt blooming och att man ser rutmönster som är UVA filtret om jag läst rätt.

Permalänk
Medlem

Det är bra mkt reor just nu på q90T och q95T då dom nya släppts, riktigt bra priser.

Största diffen mellan q90 och q95.

Q95 har stöd för NO-Gap upphängningen som gör att den sitter tight mot väggen samt "one connect box" som gör att du bara har en tunn kabel från TV;n till en box där allt ansluts = möjlighet till snygg upphängning och möblering.