Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Samma race där han helt i sumpade vinsten genom att inte hålla koll på däcken?

Ingen aning.

Permalänk
Medlem

Sprint qualifying is coming in 2021
https://www.formula1.com/en/latest/article.breaking-sprint-qu...

Friday
* 60-minute First Practice in the morning with two sets of tyres for teams to choose freely
* Normal Qualifying format in the afternoon with five soft tyre sets available only

Saturday
* 60-minute Second Free Practice in the morning with one set of tyres for teams to choose freely
* 100km Sprint Qualifying in the afternoon with two sets of tyres for teams to choose freely

Sunday
* Full distance Grand Prix with two remaining sets of tyres

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad jag tycker om det. Blandade känslor ärligt talat.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Dethär kommer bli skitbra! Alltid roligt när nya saker händer i sporten!

Att det har väckt negativa reaktioner är ingenting förvånande. För att vara en sport som framhäver den nyaste tekniken och optimeringarna så är dess fans och publik otroligt konservativa. Hade fansen fått bestämma så hade vi ännu raceat med 50-tals teknologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Dethär kommer bli skitbra! Alltid roligt när nya saker händer i sporten!

Att det har väckt negativa reaktioner är ingenting förvånande. För att vara en sport som framhäver den nyaste tekniken och optimeringarna så är dess fans och publik otroligt konservativa. Hade fansen fått bestämma så hade vi ännu raceat med 50-tals teknologi.

Nä men 70-talets. Sen hade vi haft V12 ovanpå det jösses amalia

Förstår inte grejen med dubbla kval. Kommer sista kvalet bara va för topp 8 eller något eller är första kvalet för startpositioner i kvalkvalet. Och kvalkvalet avgör startposition i racet?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nä men 70-talets. Sen hade vi haft V12 ovanpå det jösses amalia

Förstår inte grejen med dubbla kval. Kommer sista kvalet bara va för topp 8 eller något eller är första kvalet för startpositioner i kvalkvalet. Och kvalkvalet avgör startposition i racet?

Första kvalet avgör start-postitioner för andra kvalet.

Andra kvalet är ett kort race på 100km utan pitstopp. Din position i det racet avgör din position för det stora racet på söndag.

Fördelar för oss tittare; Ett kval på fredag istället för fyrtioelva practise sessions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Första kvalet avgör start-postitioner för andra kvalet.

Andra kvalet är ett kort race på 100km utan pitstopp. Din position i det racet avgör din position för det stora racet på söndag.

Fördelar för oss tittare; Ett kval på fredag istället för fyrtioelva practise sessions.

Ger kvalracet poäng? Känns som detta format kan bli dyrt. Naturligtvis fake news mon wolff påstår ju de knappt har råd laga Bottas bil

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ger kvalracet poäng? Känns som detta format kan bli dyrt. Naturligtvis fake news mon wolff påstår ju de knappt har råd laga Bottas bil

Kvalracet ger poäng till topp 3.

3, 2 och 1 poäng.

Permalänk

Jag tycker konceptet låter spännande. Ena träningspasset byts ut mot ett kortare race, låter betydligt roligare Mycket kan hända under en helg nu, både fredagen och lördagen har direkt påverkan på hur racet blir på söndagen. Nu kan tex vädret skilja sig enormt mycket från ena dagen till den andra. Ett bra resultat på fredagen betyder inte att man slutar på en bra position på lördagen, det lär bli tvära kast.

Läste att om det här faller väl ut är planen att köra detta upplägget som ett permanent inslag, men att man inte kör det på alla banor (eftersom upplägget inte passar alla banor, Monaco tex) utan att vissa race blir Grand Slam-events. Tycker det låter som en bra idé. Alla lopp blir inte exakt samma utan vi får lite variation.

Det enda negativa jag kan komma på är väl att med ett extra "race" lär krockar och skador öka (turn 1 tex). Med tanke på att vissa teams redan uttryckt oro över att kostnadstaket ställer till problem i samband med massiva krockar lär ju ett extra race orsaka fler krockar. Visst, mer spänning åt oss, men ökade kostnader för de som drabbas.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

3, 2 och 1 poäng.

Bra för topp stallen då. Mindre bra för de som måste samla poäng på andras misstag. Men ändå roligare än free practise

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

3, 2 och 1 poäng.

Mästerskaps-poäng? Wow. Det här är ju verkligen omvälvande. Men varför inte pröva och se?
Jag håller med @oqvist. Detta kan ju öka gapet mellan topp tre och resten på lång sikt. Ibland ser vi ju skrällar i kvalen, även om det är sällan

Permalänk
Medlem

Idén med kvalrace var god och definitivt något som skulle vara värt att ge en chans, men i nuvarande format? Helt värdelöst.

Allt det kommer att bidra med, i de allra flesta fall, är ännu mindre tid för teamen att förbereda inför race (eftersom parc fermé gäller från förstakval), en värdelös session i FP2 på lördagen, säkerställande att de tre snabbaste i racet kommer att starta längst fram ännu oftare än de redan gör och att de dessutom kommer att springa iväg med några poäng extra, samt att resten av fältet kommer att i än större utsträckning starta i race-pace-ordning vilket kommer att reducera antalet overtakes i racet.

Jag ser fram emot att eventuellt ha fel, men det tror jag inte kommer att inträffa i det här fallet.

Roligare än FP? Jo, just den sessionen kanske, men totalt över hela helgen? Högst tveksamt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag kan undrar vad bottenlagen kommer göra under sprinten, bara hålla tillbaka och köra i mål.
Eller blir det typ en påtvingad FP4 typ ?

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att de vågar utvecklas! Perfekt tid att testa något sånt här också, blir det succé kommer de kunna ta ännu mer betalt för biljetterna på alla tre dagar.
Tycker även det är positivt då det blir mer F1. Är oftast inte supersugen på att kika på 3 träningsrundor då det inte händer speciellt mycket, nu är det action tre dagar i rad!

Permalänk
Medlem

Tar de mer betalt röstar jag nej! Redan för dyrt för att åka iof

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Idén med kvalrace var god och definitivt något som skulle vara värt att ge en chans, men i nuvarande format? Helt värdelöst.

Allt det kommer att bidra med, i de allra flesta fall, är ännu mindre tid för teamen att förbereda inför race (eftersom parc fermé gäller från förstakval), en värdelös session i FP2 på lördagen, säkerställande att de tre snabbaste i racet kommer att starta längst fram ännu oftare än de redan gör och att de dessutom kommer att springa iväg med några poäng extra, samt att resten av fältet kommer att i än större utsträckning starta i race-pace-ordning vilket kommer att reducera antalet overtakes i racet.

Jag ser fram emot att eventuellt ha fel, men det tror jag inte kommer att inträffa i det här fallet.

Roligare än FP? Jo, just den sessionen kanske, men totalt över hela helgen? Högst tveksamt.

Ungefär så jag känner också. Jag tycker inte heller det är bra utformat. För publiken på plats kan det säkert vara ett lyft att byta ut en träning till ett kval men ur ett rent sportsligt perspektiv så ser jag det bara som något negativt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

F1 verkar lite desperata med det här.
Varför inte bara göra det uppenbara?
Poäng för varenda placering i fältet för att göra varje omkörning till en viktig en.
Plus att det eliminerar risken för Alonso taktiken, d.v.s. parkera bilen när chansen för poäng är borta.

Och kvalen borde vara över 2 dagar.
Ett par timmar varje dag där all testkörning kan göras och där den snabbaste tiden från de 2 sessionerna räknas.
Och du får starta racet på vilka däck du vill.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror fasiken på detta, sprintracets första varv...will be great och kan ändra söndagen galet mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Jag tror fasiken på detta, sprintracets första varv...will be great och kan ändra söndagen galet mycket.

Högst tveksamt. Ingen sund förare kommer att riskera onödigt mycket (läs: att få starta sist på söndagen) för att tjäna någon enstaka startposition relativt den de har från fredagskvalet, en position de - om de kan plocka den på lördagen - precis lika gärna kan plocka i racet på söndagen.

Hade det funnits hyfsat med vm-poäng att samla in, eller om det hade varit reversed grid, ja då hade det varit en helt annan sak. Nuvarande påhitt är vare sig hackat eller malet och, vad jag tror, endast ett dåligt sätt att försöka få fler tittare och besökare på fredagar och lördagar.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Det får inte bli för utdraget bara. Hur startar sprint racet? Stillastående från start-rutorna? I vilken ordning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Det får inte bli för utdraget bara. Hur startar sprint racet? Stillastående från start-rutorna? I vilken ordning?

Såvitt jag vet är inget ändrat kring hur starten genomförs, dvs såvitt jag förstår stående start som vanligt.

Sprintrace: Start i kvalordning
Huvudrace: Start utifrån resultat i sprintrace

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Skulle vilja prova omvänd start i F1 baserat på sprintracet likt de är/var i F2 där ordningen i topp 8 (eller 10) vänds. Vi såg ju hur spännande det var att se Hamilton köra om istället för att dra ifrån (och jaga Max) i Imola, och vi har ju märkt hur kass Bottas är när han hamnar i trafik. Om dessutom bilarna blir jämnare så kommer förarprestationen bli mer avgörande då de som kvalar/slutar högre i sprinten måste passera bilar i andra racet och inte bara kan segla iväg på egen hand.

Permalänk

På rätt banor kan de nog bli kul! Jag tänker mycket mindre bensin och softs. Kanske blir en annan typ av "attackerande" racing då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Skulle vilja prova omvänd start i F1 baserat på sprintracet likt de är/var i F2 där ordningen i topp 8 (eller 10) vänds. Vi såg ju hur spännande det var att se Hamilton köra om istället för att dra ifrån (och jaga Max) i Imola, och vi har ju märkt hur kass Bottas är när han hamnar i trafik. Om dessutom bilarna blir jämnare så kommer förarprestationen bli mer avgörande då de som kvalar/slutar högre i sprinten måste passera bilar i andra racet och inte bara kan segla iväg på egen hand.

Vet inte riktigt hur det funkar i F2 men håller med. Tycker man borde kunna ha kval på fredag som både bestämmer startordning till sprint race och söndag race. För sprint racet vänds top 8 eller top 10 och förare ges poäng beroende på resultat. Racet på söndag körs som vanligt också med kvalresultaten från fredagen. Tänker att om man vänder på platserna i sprint racet blir det inget bra om man använder de resultaten till söndagens startplatser.

sverige
Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se att man provade kvalformatet från formula e
https://www.youtube.com/watch?v=RUxZQFNEYTI

Kort sagt så får de bästa köra först innan banan har blivit "snabb" av däckslitaget. Kan nog vara ett kul sätt att göra det mer intressant utan att det blir för artificiellt eller dyrt.

Permalänk
Medlem

Efter att uppdaterat appen F1tv-pro så kan jag nu casta direkt från IPhone till cromecast ultra 🙌

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Gillar inte Toto Wolfs kommentar:

"“It meant taking risks, and the other car is a Mercedes in front of him. In any driver’s development, for a young driver, you must never lose this global perspective.

“So yeah, lots to learn for him I guess.”

Låter lite som "om man inte släpper förbi en Mercedes och vill göra karriär, så ska man inte förvänta sig att de kommer att få chansen att köra för oss"

Skrivet av evil penguin:

Nej, just det där resonemanget är ju inget som är särskilt inspirerande att höra.

Dock så är det väl Mercedes som står för notan vad gäller Russells F1-närvaro.
Det är väl ur det perspektivet som Wolff är extra missnöjd att två av "hans" förare kört ihop och helt öppet säger att Russell inte ska ställa till det för just Mercedes.

Det verkar ju helt klart ha funkat iaf...
https://www.autosport.com/f1/news/russell-no-rules-of-engagem...

“I'm here because of Mercedes, they got me through all the junior ranks, they really helped me into Formula 1 and as a consequence they're a family to me as Williams are a family to me.

“Lewis and Valtteri are team-mates to me as Nicholas is a team-mate to me, so the number one rule as a racing driver is you don't crash with your team-mate.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det är ju arbetsgivare vs anställd relation så wolff har rätt och russel har fel som rejsar och förstör för bottas. Men ser man det i ett vidare sammanhang att det är publiken som i slutändan betalar för mercedes medverkan i F1 som ju är en absurd pengaslukare så är denna arbetsgivare överställd Mercedes och han gör benhårt rätt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det verkar ju helt klart ha funkat iaf...
https://www.autosport.com/f1/news/russell-no-rules-of-engagem...

“I'm here because of Mercedes, they got me through all the junior ranks, they really helped me into Formula 1 and as a consequence they're a family to me as Williams are a family to me.

“Lewis and Valtteri are team-mates to me as Nicholas is a team-mate to me, so the number one rule as a racing driver is you don't crash with your team-mate.

Så Williams / Russel får lyda Mercedes teamorders med andra ord
Eller ligga i väggen när Verstappen vill varva.

Är det bara jag som har problem med Officiella F1-streamen (F1TV) ? Rätt ofta låser sig streamen, och man får ladda om sidan för att fortsätta titta.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Så Williams / Russel får lyda Mercedes teamorders med andra ord
Eller ligga i väggen när Verstappen vill varva.

Är det bara jag som har problem med Officiella F1-streamen (F1TV) ? Rätt ofta låser sig streamen, och man får ladda om sidan för att fortsätta titta.

Jag har mycket problem att den låser sig och måste ladda om den, står den i auto och högsta upplösning är detta så, sänkte jag upplösning ett snäpp kändes den stabilare, men osäker om det är bättre i långa loppet?

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D