Rädda miljön – torka stjärten med Razer

Permalänk
DingDongerMcDongface

Medger att jag kanske hade lite roligt under skrivandets gång

Angående att pappret ska vara starkare: jag vet faktiskt inte hur väl det löser upp sig, men det kan vara så att de inte anser det lika relevant?

Finns ganska många ställen i världen där man inte ska spola ner ens dasspappret i toan, utan det slängs i en papperskorg brevid just pga att rören inte är anpassade till det.

Deras webbsida gjorde mig inte mycket visare i frågan, däremot kostar 36 rullar till ordinarie pris cirka 35 dollar, dvs typ drygt 300 spänn, så för min egen del blir det ett nej tack just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallaz:

Skämt åsido; Jag har inte orkat googla ännu, men som nämnts tidigare i tråden så har jag också vissa frågor om hur väl det löses upp i rören fram till reningsverken. Kanske är att det säljs och förbrukar i så pass liten skala att det är försvinnande lite jämfört med allt annat bröte folk spolar ner i toastolarna.

Avloppssystemen borta i USA där papperet säljs är annorlunda än här i Sverige. T.ex. har många hushåll avfallskvarn i botten på diskhon, och sånt som kommer ur dem skulle vara för grovt för våra reningsverk (enligt en kille jag känner som bygger reningsverk).

Skrivet av Hoggaforfan:

Varför? Jag har faktiskt på mig strumpor av bambu just nu så fibrerna kan göras om och användas på massa olika sätt och borde vara 0 skillnad mellan trä eller bambu i pappret

Rayonet i strumpor ska vara en mer raffinerad mindre miljövänlig produkt än bambufibrena i papperet, efter vad jag har läst.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Fick en till bra idé. Kanske razer kan återuppliva den gamla goda skitpinnen? Med RGB då så klart.

Hur smakade dem?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Avloppssystemen borta i USA där papperet säljs är annorlunda än här i Sverige. T.ex. har många hushåll avfallskvarn i botten på diskhon, och sånt som kommer ur dem skulle vara för grovt för våra reningsverk (enligt en kille jag känner som bygger reningsverk).

Rayonet i strumpor ska vara en mer raffinerad mindre miljövänlig produkt än bambufibrena i papperet, efter vad jag har läst.

Tack för att jag fick lära mig det ordet
Tvivlar inte en sekund att rayon är mindre miljövänligt än papper, det är mer komplicerat material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

En skitsak, kan tyckas Haha, är det något Razer INTE kommer göra?

Razer är duktiga på att göra skitsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Är det svenskodlade bambuträd eller ska det fraktas jorden runt?
I vissa delar av värden kör de enbart med vatten.

Man får väl utgå ifrån att toapapper ska vara någorlunda närproducerat.
För sydostasien, där bambun växer och en stor del av jordens befolkning bor, är nog detta en potentiellt bra idé!
Men det får inte leda till skövling av pandornas betesmarker...

Skrivet av Fenrisulvfan:

Rakblad i röva, nej tack. Frågan är vad pandorna säger om hur deras mat används.

Inga bambukalsonger för dig? Jag vet inte hur det är med kemikaliebehovet för att få dem mjuka, men det är i alla fall tekniskt möjligt.

Skrivet av deltascu:

Det där blev en global masshysteri orsakad av ett lokalt problem:
Australien importerar det mesta av sitt dasspapper från Kina. När Kina stängde sina hamnar började australiensarna därför (fullt befogat) hamstra dasspapper. Detta spreds i media och människor i andra länder som inte hade samma problem började också samla på sig dasspapper, utan att förstå varför...

Permalänk
Medlem

De ska väl kompensera med något efter alla dessa år när de vunnit flest priser i "plastigaste produkterna i gaming-världen" och sämst mjukvara till sina produkter.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Var finner man drivrutiner till detta toapapper? Kan man konfigurera om det skall vara lent eller typ sandpapper? Finns det nanopartiklar i det? Stödjer det 5G? Blir man en radioantenn för staten att kontrollera och dokumentera mina toabesök? Så många frågor men så få svar.

Skrivet av perost:

Själv tyckte jag inte att 27k kändes som särskilt mycket och var tvungen att kolla upp om det bara gällde ett enskilt land eller nåt. Men siffrorna jag hittade var ca 2.5 miljoner träd per dag för alla ändamål, så 27k för enbart toapapper är kanske rimligt ändå.

För att spinna vidare på träd-matten så uppskattas det att det finns ca 3 biljoner träd på jorden, vilket innebär att det skulle ta ca 3300 år att hugga ner alla med den nuvarande takten. Så problemet är nog inte så mycket att det huggs ner för många träd, utan mer att fel träd huggs ner (regnskog etc).

Då inte medräknat att man planterar ny skog i t.ex. Sverige överallt där man kan. Så om säg 15-30 år så har en ny skog vuxit fram. Problemet är att mycket skog i t.ex. Amazonas hugs ned för tillverkning av produkter utan de hugs ned för att skapa ny odlingsmark. Vilket i sin tur både leder till kraftig skövling av skog som aldrig växer upp igen och försurning av jorden i sig eftersom Brasilien (bland annat) använder mycket konstgödsel. Detta kombinerat med att den Brasilianska regeringen sitter och låtsas som det regnar är ett klart hot mot klimatet.

Skrivet av AplAy:

"Razer är dock inte färdiga än, planen är att företaget ska gå på 100 procent förnybar energi till år 2025 och nå utsläppsneutralitet till 2030" - Hur skall de transportera produkterna världen över då? Via ickepruppande djur?

Utsläppsneutralitet innebär att man släpper ut lika mycket CO2 som skog och annat kan ta upp. Alltså man går plus minus noll. För någon anledning har folk fått för sig att målet är noll CO2 utsläpp.. vilket är direkt omöjligt eftersom CO2 är en del av det naturliga kretsloppet. För att inte prata om att människor utsöndrar CO2 bara av att andas.

Skrivet av Selmalagerlöf:

haha sent aprilskämt :D, dock om det är seriöst så är det bye bye med razor.. konkurs snart..

För det är ju verkligen så det fungerar. Man investerar i något för att man snart är i KK.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Hur smakade dem?

Tror du använder dom i fel ände om du känner smak.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För det är ju verkligen så det fungerar. Man investerar i något för att man snart är i KK.

en investering har det bara blivit när dom har börjat tjäna pengar på det, tills dess är det en utgift. Den marknadsundersökningen dom har gjort verkar vara 100% politiskt vinklad för att försöka få folk tro att: "Razor minsann är en sann miljöhjälte, se.. dom tänker ju på miljön". Istället för att verkligen satsa pengar på något som kommer ge dom reell avkastning på det dom har spenderat pengar på. Tror dom seriöst att dom kan konkurrera med dagens toalettpappers tillverkare?.. pff..

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Olle P:

Man får väl utgå ifrån att toapapper ska vara någorlunda närproducerat.
För sydostasien, där bambun växer och en stor del av jordens befolkning bor, är nog detta en potentiellt bra idé!
Men det får inte leda till skövling av pandornas betesmarker...

De har ju redan tagit fram en papperslös lösning som ofta används i ett högteknologiskt land typ Jjapan

Skrivet av Xinpei:

Var finner man drivrutiner till detta toapapper? Kan man konfigurera om det skall vara lent eller typ sandpapper? Finns det nanopartiklar i det? Stödjer det 5G? Blir man en radioantenn för staten att kontrollera och dokumentera mina toabesök? Så många frågor men så få svar.

Det kan krävas en app till vissa toaletter om du ska fjärrstyra dem, varför man nu skulle göra det men kanske om det blir nån väldig gasutveckling och man snabbt vill lämna området, men den har också inbyggda fläktar och filter

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

Dags att tänka om?

De påstår även att deras bambupapper är 25 procent mer absorberande och 30 procent starkare än pappersprodukter.

Vem hatar inte när pappret går sönder vid precis fel tillfälle?

Äsch, vem gillar inte en surprise-fisting?