Permalänk
Medlem

Gaming stols råd

Tjenna, letar efter en ny stol för den jag använder just nu går inte att sitta i längre utan att man får ont i både arsle och rygg.
Jag funderar just nu om man ska gå på denna
https://www.inet.se/produkt/6600493/taurus-gamingstol-blackou...
Jag är dock inte helt säker. Stolen får helst inte kosta mer än 3000.

Jag tar alla råd, även mer traditionella kontors stolar.

Permalänk
Medlem

Har du problem med ont i ryggen så tycker jag absolut inte att du ska köpa en gamingstol. En gamingstol köper man för att man tycker den är cool, och inte av något ergonomisk skäl. Rekommenderar dig att kolla på denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=9Yhc6mmdJC4 Är du fortfarande intresserad av en gamingstol så kör på. Det är alla samma skit som tillverkas i samma fabrik.

Permalänk
Medlem

Köp ingen "gamingstol". Det är mitt tips till dig.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Om du inte vill få ont i arslet, vad ska du då med en gamingstol till? Dom är gjorda för att få ont i arlset

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Har en Kinnarps från 2008. Den ser mer eller mindre ny ut och jag spenderar alldeles för mycket tid i den. Jag börjar misstänka att den är odödlig. Och jag håller med @naikon. Förutom att en dålig stol kan ge dig ryggproblem, även om du inte har det nu, så investera i en bra stol. Den behöver inte vara splitterny. Ha lite tålamod och du hittar något företag i din omnejd som säljer av sina gamla RH/Kinnarps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Har du problem med ont i ryggen så tycker jag absolut inte att du ska köpa en gamingstol. En gamingstol köper man för att man tycker den är cool, och inte av något ergonomisk skäl. Rekommenderar dig att kolla på denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=9Yhc6mmdJC4 Är du fortfarande intresserad av en gamingstol så kör på. Det är alla samma skit som tillverkas i samma fabrik.

Det jag menar när jag säger att jag får ont i rygg och arsle är för den stol jag sitter i just nu är en gammal och sliten IKEA stol. den lutar åt vänster så ryggen försöker att kompensera och då luta mer mot höger, så man kan inte sitta rakt i denna. Plus så e sitsen e så insutten att det dämpande materialet inte funkar längre.
Jag skrev också att jag kan tänka mig andra stolar som inte är marknadsförda för gaming.

Permalänk
Inaktiv

Jag har stolen från Inet och är väldigt nöjd, körde med en IKEA stol tidigare och det var verkligen en uppgradering. Jag sitter 6-7h per dag i den och sitter väldigt bekvämt. Kan varmt rekommendera den men vänta tills den går ner i pris, går för 1999kr med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att sitta ofta i en dator stol (varför skrev jag spel här tidigare?!?!), både för gaming och programmering. Jag kan inte sitta mer en en halvtimme-timme innan jag måste hoppa av och sträcka mig. Jag kommer att titta på ståbord också... men MYCKET senare på grund av en enkel anledning. Dem e dyra som skräcken, specielt om man e en fattig student. Så en BRA stol är viktig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasan:

Det jag menar när jag säger att jag får ont i rygg och arsle är för den stol jag sitter i just nu är en gammal och sliten IKEA stol. den lutar åt vänster så ryggen försöker att kompenserar och då luta mig mer mot höger, så man kan inte sitta rakt i denna. Plus så e sitsen e så insutten att det dämpande materialet inte funkar längre.
Jag skrev också att jag kan tänka mig andra stolar som inte är marknadsförda för gaming.

Jag ser att din stol har samma standard som min har nu. Jag blir helt förstörd i ryggen av att behöva sitta och kompensera "lutningen". Letar faktiskt själv efter en ny stol. Men tyvärr inte något som är prio just nu.

Edit. Är inte Ikeas "Marcus" populär?

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Stolen av stolar...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Vart kan man hitta den stolen @xfade och för vilket pris??

Permalänk
Medlem

Glöm inte att er vikt påverkar i högsta grad vilken stol som är lämplig för er.
Inte bara hur vikten påverkar ergonomin utan även stolens hållbarhet.

Stolar som blir belastade med mer vikt än dom är gjorda för går oftast sönder i hjulfästena och i höj och sänk mekaniken.
Folk som väger upp till ca 90kg kan oftast komma undan med billiga stolar dom är nöjda med i övrigt.
Över 90Kg är mer eftertanke önskvärt.

Ett exempel. Står det att stolen klarar upp till 120Kg och inte kostar mer än 3000Kr så skulle jag inte köpt den om jag vägde 100Kg om det inte var ett väl ansett märke med bra garanti.

Det är värt att se datorstolen som en investering för flera år framöver. Ergonomiskt som ekonomiskt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Såg att någon nämnde stolen "Marcus".

Jag har en sådan. Den agerar reserv/extrastol. Den är enligt mig skön att sitta i om jag konstant satt i "kontorsställning".
Det vill säga rak i ryggen, fötterna i golvet och knapprade på tangentbordet. Ska den användas så här är den faktiskt fin.

Den är däremot helt värdelös som mer avslappnad gaming stol. Det går inte att luta sig bakåt tillfälligt. Du måste manuellt ställa och låsa lutningen på den. Du måste efter att ha lutat dig bakåt låsa upp en spärr sen nästan anstränga sig med lutning framåt för att komma i upprätt läge sen låsa den igen. Det kanske passar dig? För mig är det enormt enerverande då jag vill ha fritt "gung" och lutning.

Samt att armstöden tar emot på ett väldigt obekvämt vis i låren när jag manspreadar. Inte alls skönt.

Btw, om någon vet armstöd som passar denna stol som inte har den främre delen som tar emot låren så hojta gärna till i PM och här.
Funderar fan på att låna vinkelslip annars.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Dem sista inläggen som har blivit skrivna här har varit jätte hjälpsamma. Jag skulle dock vilja få några fler alternativ att gå på (gärna om den stolen kan tåla lite mer 100Kg skulle alldeles ypperligt). Tack i förhand.

Permalänk
Avstängd

ikea markus, gamingstolar, racer allt är skit och man får ont.
jag köpte en Herman Miler Embody för 15000 kr
aldrig mått så bra i hela mitt liv

Permalänk
Skrivet av grasan:

Vart kan man hitta den stolen @xfade och för vilket pris??

Den är nog inte riktigt relevant med tanke på vad du sökte men jag får hålla med, det är den bästa stolen jag nånsin har haft och ångrar inte en sekund att jag köpte den.
https://www.nordiskagalleriet.se/herman-miller/aeron

Permalänk
Avstängd

https://www.nordiskagalleriet.se/herman-miller/embody-chair

både aeron och emobdy är trevliga
bör testas innan dock.
skillnaden märker man dock inte på några månader.
min pain gick bort efter ca 2mån

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen inget bra mellanting här??
16K för en stol är en löjligt hög summa hur man än ser på det.
JA, det kan vara värt det. Om pengarna finns och kroppen verkligen behöver det. Det kan jag förstå då.

Men nu pratar vi om en person som vill ha en så bra stol som möjligt för 3000Kr.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

inte vad jag vet. det är en billig investering om du tänker 10 år. ikea/gaminstolar pajar efter max 2år
sägs att man ska investera hårt i saker mellan dig säljv och marken om du vill överleva.
snåla inte när det gäller skor, säng, stol, däck till bilen etc etc.

jag tänkte testa denna som en reservstol
https://www.autonomous.ai/office-chairs/ergonomic-chair
har ej haft tid dock.
berätta gärna hur den är

Permalänk
Medlem

Har en Dx Racer Racing Pro och tycker den är super! Haft den i typ 7år, tror det är sen 2014. Kompisen bytte isamma veva från Ikea Markus till en Dx Racing King och han som jag tyckte det va den bästa investeringen då som vi gjort! (Själv tyckte jag att jag satt som skit i hans Marcus stol, kunde inte förstå varför de va så populära/fortfarade är det). Jag satt innan i en Ikea Malcom för typ 599:- som tillslut gick ner sig i skummet och fusklädret släppte svarta bitar. Min stol ser fortfarande ut som ny och har somnat i den ett antal gånger, alla mina "små" problem som va i billiga Ikea och Jysk stolar försvann typ direkt, förut va ja tvungen att typ ställa mig upp och gå runt lite då och då, nu kan jag lätt sitta en 12-18h och spela Skulle inte rekkomendera en DxRacer Formula då stoppningen på den är helt obefintlig när man för 300-500 kan få en Racing/RacingPro eller typ Valkyre eller dylikt. Va inne på maxfps och kollade och verkar som de höjt vikten på många stolar, förut va det typ 100, 120, 150kg nu såg jag bara 150kg. Men tycker faktiskt att det är väldigt mkt stol för pengarna! Känns som de flesta som tycker skit om de aldrig har suttit i en eller jämför de med sina Kinnarps stolar de har hemma. Visst hade det varit fint med typ en Herman Miller men 15k kan jag inte lägga på en stol.. Skulle heller inte lägga pengar på en "fusk" gamingstol som typ Arozzi eller de, utan en Dx eller en AkRacing isåfall.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

IKEA MARKUS tillsammans med IKEA POÄNG fotpall för gaming. Svårt att slå för priset.

Håll dig borta från kinastolar.

Permalänk
Medlem

Kolla efter kinnarps på blocket, dom är grymma

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xSean145:

IKEA MARKUS tillsammans med IKEA POÄNG fotpall för gaming. Svårt att slå för priset.

Håll dig borta från kinastolar.

Välj bort Markus, även om man handlar Ikea så är Järvfjället https://www.ikea.com/se/sv/p/jaervfjaellet-kontorsstol-med-ar... en bättre stol för samma pengar men köp ännu hellre en begagnad kontorsstol typ Kinnarp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpte denna (Svive Gemini) för 4 månader sedan och har inte ångrat mig en sekund. Jag är ca 180 cm lång och väger runt 80 pannor, och denna är helt perfekt. Man sitter skönt, har många inställningsmöjligheter, är i tyg och man slipper en Kinnarpsstol som ser ut som ett säte från en buss från 1984. Jag fick min för 1990 kr under Black Friday och om du har lite tålamod och håller ut så kan den nog sänkas i pris inom en tid. Väl värt att hålla koll på kan jag tycka!

Permalänk

Har suttit i en malmstolen 4000 med en extra tjock DUX dyna i många år och ångrar inte mitt köp för en sekund, en fröjd att sitta i. Tror att 24h klassningen är bra att gå efter om man vill sitta längre perioder, men även viktigt att testa då stolar är personliga. En stol som som passar dig kanske inte passar någon annan osv. Ståbord hjälper mycket då man kan variera sittande och stående vilket tillför något enormt för ryggen. Annars så är det bästa att hålla kroppen i trim och motionera med jämna mellanrum, behöver egentligen bara vara promenader :).

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Har en Dx Racer Racing Pro och tycker den är super! Haft den i typ 7år, tror det är sen 2014. Kompisen bytte isamma veva från Ikea Markus till en Dx Racing King och han som jag tyckte det va den bästa investeringen då som vi gjort! (Själv tyckte jag att jag satt som skit i hans Marcus stol, kunde inte förstå varför de va så populära/fortfarade är det). Jag satt innan i en Ikea Malcom för typ 599:- som tillslut gick ner sig i skummet och fusklädret släppte svarta bitar. Min stol ser fortfarande ut som ny och har somnat i den ett antal gånger, alla mina "små" problem som va i billiga Ikea och Jysk stolar försvann typ direkt, förut va ja tvungen att typ ställa mig upp och gå runt lite då och då, nu kan jag lätt sitta en 12-18h och spela Skulle inte rekkomendera en DxRacer Formula då stoppningen på den är helt obefintlig när man för 300-500 kan få en Racing/RacingPro eller typ Valkyre eller dylikt. Va inne på maxfps och kollade och verkar som de höjt vikten på många stolar, förut va det typ 100, 120, 150kg nu såg jag bara 150kg. Men tycker faktiskt att det är väldigt mkt stol för pengarna! Känns som de flesta som tycker skit om de aldrig har suttit i en eller jämför de med sina Kinnarps stolar de har hemma. Visst hade det varit fint med typ en Herman Miller men 15k kan jag inte lägga på en stol.. Skulle heller inte lägga pengar på en "fusk" gamingstol som typ Arozzi eller de, utan en Dx eller en AkRacing isåfall.

köpte också tjockis dx racer för ca 7 år sedan nu och kan inte annat än att hålla med, mycket bra stol för pengarna. kommer byta till en ny under detta år förmodligen då dynan börjar bli lite hårdare än jag vill ha det

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Kolla på stolar från typ Kinnarps, RH eller Håg på Blocket, går att hitta riktigt bra stolar och de säljs för en bråkdel av nypris.

Permalänk
Medlem

Lägg pengar på ett höj och sänkbart bord istället. Långvarigt stillasittande är väldigt skadligt på många sätt. Då pratar vi inte om lite ont i ryggen. Det finns en stark koppling mellan långvarigt stillasittande och förtida död, hjärt- kärlsjukdomar, vissa cancerformer, diabetes typ 2 mm. Detta även om man uppfyller rekommendationer för fysisk aktivitet veckovis. Det är de långa sittperioderna i sig som är skadliga. Höj och sänkbart bord och alternera sittande och stående i 30 minuters intervaller tillsammans med lite annan aktivitet emellanåt så lever man längre och får en bättre fungerande kropp. Det är otroligt dumt att rekommendera folk att lägga massvis med pengar på en stol så man ska kunna sitta större delen av dygnet när det är så skadligt som det är.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om denna.
Jag letade länge och köpte denna på rea hos Komplett.
Den ser inte ut som många andra gaming stolar.
Lätt att hålla ren och lätt att montera.

https://www.komplett.se/product/1152277/gaming/spelutrustning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Lägg pengar på ett höj och sänkbart bord istället. Långvarigt stillasittande är väldigt skadligt på många sätt. Då pratar vi inte om lite ont i ryggen. Det finns en stark koppling mellan långvarigt stillasittande och förtida död, hjärt- kärlsjukdomar, vissa cancerformer, diabetes typ 2 mm. Detta även om man uppfyller rekommendationer för fysisk aktivitet veckovis. Det är de långa sittperioderna i sig som är skadliga. Höj och sänkbart bord och alternera sittande och stående i 30 minuters intervaller tillsammans med lite annan aktivitet emellanåt så lever man längre och får en bättre fungerande kropp. Det är otroligt dumt att rekommendera folk att lägga massvis med pengar på en stol så man ska kunna sitta större delen av dygnet när det är så skadligt som det är.

Haha usch fyfan vad jobbigt och tråkigt, det skulle jag aldrig göra. Riskerna är nog för det första inte så stora och sen vore det inte ens värt det om det så vore 1 på 10 att man skulle dö av nåt hjärtfel.

Större delen av mitt liv är framför datorn och det är där jag trivs bäst, skulle aldrig i livet göra det så osoft som det är att stå.

Riktigt dåligt råd IMO. Lyssna inte på sånt där trams TS utan köp en riktigt bra stol. Det är värt varenda krona. Om du ser till att träna på det (kondition å helkroppsstyrka) så har du nog inte mycket att oroa dig för utan kan nog fortsätta så tills du blir gammal. Jävla hälsohets herregud..