Begränsar processor användning av M.2?

Permalänk
Medlem

Begränsar processor användning av M.2?

Hej,

Jag har ett moderkort med Z590 chipset, med en 10e generation Intel i9 10900k installerad på brädan.

Måste jag ha den 11e generationens CPU för att kunna utnyttja PCI Express 4.0 på M.2 korten datorn? Det verkar finnas en del begränsningar, eller har jag fått det om bakfoten?

Tack!

Permalänk
Medlem

11gen CPUer har 4 st. PCIe 4.0-banor extra som kan användas till en M.2-port. En sån port kommer i så fall inte fungera alls med en 10gen CPU som saknar dessa PCIe-banor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

11gen CPUer har 4 st. PCIe 4.0-banor extra som kan användas till en M.2-port. En sån port kommer i så fall inte fungera alls med en 10gen CPU som saknar dessa PCIe-banor.

Så om moderkortet har 4st M.2 portar, bör jag kunna köra iaf 2st av dem med M.2 PCIe 4.0 kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim:

Så om moderkortet har 4st M.2 portar, bör jag kunna köra iaf 2st av dem med M.2 PCIe 4.0 kort?

Nej, en, utan prestandaförlust. Övriga 16 (utav totalt 20 lanes) går till grafikkortet. Har ditt moderkort stöd för två PCIe 4.0 M.2-kort är detta på bekostnad av grafikkortsslotten, som då får gå ned från 16x. Prestandaskillnaden är dock mycket liten mellan 16x och 8x på grafikkort i dagsläget.

Detta nämns i delen om lagring i Sweclockers moderkortsgenomgång av tre olika Z590-kort: https://www.sweclockers.com/test/31455-snabbtitt-tre-moderkor...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim:

Så om moderkortet har 4st M.2 portar, bör jag kunna köra iaf 2st av dem med M.2 PCIe 4.0 kort?

10gen har bara PCIe 3.0. Du kan fortfarande använda PCIe 4.0 SSDer med en sån processor, men de kommer gå i PCIe 3.0-hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

10gen har bara PCIe 3.0. Du kan fortfarande använda PCIe 4.0 SSDer med en sån processor, men de kommer gå i PCIe 3.0-hastighet.

Vad segt... 11e generationen är direkt inget att hurra för heller förutom just kanske PCIe 4.0 då...