Tips på enklaste grafikkort som klarar hårdvaruaccelerering av 4K video

Permalänk
Medlem

Tips på enklaste grafikkort som klarar hårdvaruaccelerering av 4K video

Hej!
Har en bekant som har problem med att spela 4K film på sin dator oavsett spelare. Datorn är en typ 5-6 år gammal hp workstation z400 med xeon processor (kommer inte ihåg exakt modell men kan kolla) så CPUn tror jag inte är problemet. Skärmen är bara 1080P men den ska ju för det klara visa högre upplösning på video. Dock har han inget separat grafikkort utan kör bara på inbyggda intel delen i processorn och där i ligger problemet tror jag, den klarar förmodligen inte hårdvaruaccelerering av 4K. Jag skulle vilja ha tips på enklaste billigaste kortet som ni tror skulle funka här? Jag gissar att i princip nästan vilket kort som helst på marknaden idag skulle göra det? Han spelar inget så 3D prestandan är i typ ointressant.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Z400 är nog äldre än 5-6 år.
Inte heller helt säker på att CPU'n har integrerad grafik.
Troligen har du ett low-end quadro kort i den typ Quadro NVS 200 series (?).

Och du har ju helt rätt, ett nyare grafikkort borde göra susen.
Kör ett Quadro P400 i min extradator, hittade ett billigt på en välkänd auktions-site.
Det mot svarar kanske ett geforce 1030, men har ju 4st 4k displayport utgångar och Quadro drivers som stöder det mesta.

Kollar man in dekoder listan här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Quadro#NVENC_and_NVDEC_support_...
Så ser man ju att just Quadro P400 är perfekt om man vill accelerera diverse filmformat.

Permalänk
Medlem

Har samma generation av xeon processorer i min burk, tror min klarar 1440p utan grafikkortsdrivrutin men det är knappt.
Du måste ha ett tillräckligt snabbt grafikkort för att hänga med.
Skulle säga ett enklare grafikkort av den generation som var först med att stödja 4k 60fps är något för dig.
Klarar själv 4k utan problem med mitt gtx 980ti

Permalänk
Medlem

Kanske 6-7 år då, ska kolla upp exakt modell när jag är där.
Nej, vet att dom fanns med quadro med för vi har haft såna på jobbet med men denna är helt utan separat grafik för jag titta in bakom datorn här om dagen och såg att DVI kontakten satt vertikalt tillsammans med USB.

Skulle det va någon fördel med ett quadro P400 jämfört med ett GT 1030 tror du? 1030 är ju lite billigare och han kör bara en skärm.

Bra länk, den måste jag kolla lite noggrannare

Permalänk
Medlem

1030 använder visst GP108 vad jag kan hitta om det och stämmer det så är det samma chip som i quadro P500 där det i princip inte stödjer accelerering av ett jäkla dugg men det kanske kan ha att göra med att P500 är ett mobilt quadro kort så det kanske ändå inte kan jämföras med GP108 i 1030? Annars är det väl kanske ett 1050 man ska sikta på då med GP107 (samma som i ditt P400) men då är de ju inte mycket som skiljer i pris heller (1050 och P400). Kanske till och med att P400 går att få tag på lite billigare, konstigt för jag har alltid trott att quadro korten med samma chip är dyrare eftersom de är avsedda för professionell användning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dna67:

Skulle det va någon fördel med ett quadro P400 jämfört med ett GT 1030 tror du? 1030 är ju lite billigare och han kör bara en skärm.

Vette 17, men 1030 har ju på pappret bättre specs.
Men å andra sidan är mitt P400 knäpptyst, pyttelitet och har som sagt 4 DP som stöder minst 4k@60Hz (plus att Mosaic som Quadro korten har är rätt smutt).
En annan fördel med Quadro är ju att dom får drivrutiner länge än GeForce korten.
Plus att officiellt stöd i diverse program inte är helt fel.
Tror jag betalade 500:- för mitt för ett par år sedan.

Fast i dagens GPU klimat så skulle jag nog haffat vad som än dyker upp av 10 serien eller nyare

Permalänk
Medlem

@dna67: Se denna tabell för GeForce, GT 1030 har hårdvarustöd för avkodning av de vanligaste formaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dna67:

1030 använder visst GP108 vad jag kan hitta om det och stämmer det så är det samma chip som i quadro P500 där det i princip inte stödjer accelerering av ett jäkla dugg men det kanske kan ha att göra med att P500 är ett mobilt quadro kort så det kanske ändå inte kan jämföras med GP108 i 1030? Annars är det väl kanske ett 1050 man ska sikta på då med GP107 (samma som i ditt P400) men då är de ju inte mycket som skiljer i pris heller (1050 och P400). Kanske till och med att P400 går att få tag på lite billigare, konstigt för jag har alltid trott att quadro korten med samma chip är dyrare eftersom de är avsedda för professionell användning...

Quadro vs GeForce haltar ju lite.
Oftast så är det ju bara ungefär dom motsvarar varandra.

Vet iaf. att mitt klarar WoW och WoW-Classic utan att man är tvungen att sänka allt för mycket i grafikinställningarna.
Det är ungefär mitt prestandakrav.
Annars så visar det mest filmer

Brukar reka Quadro till vänner och bekanta som inte skall spela.
Då vet jag att det kommer att fungera bra och länge då Quadro korten har rätt bra kvalitet.
Det kanske bara är inbillning från min sida, men när någon plockar i ett Quadro i en W7 dator och fortfarande kör samma kort 10 år senare på W10 så ger det plus i kanten från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@dna67: Se denna tabell för GeForce, GT 1030 har hårdvarustöd för avkodning av de vanligaste formaten.

Ah tack Men skumt att quadro P500 med samma chip inte skulle ha de då. Men då kan man ju komma undan med 1030 då, något billigare än ett quadro P400/1050

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel här, men troligen inte (ödmjukhet? 😅) :

Alla Nvidia-kort med GPxxx-chip (Pascal) bör duga finfint för video.👍

Vill man ha just Quadro med ett Pascal-chip så kanske man inte ska skaffa något under P1000 ifall man vill ha duglig prestanda i 3D / compute (spel m.m. / GPGPU-programvara).
Har själv ett Quadro P1000 och vill minnas att det motsvarar åtminstone GTX 1060.

Annars är ju GTX 1030, som redan nämnts, perfekt "sweet spot" (pris-per-prestanda) för av @dna67 beskrivet ändamål.

EDIT:

Skrivet av dna67:

Ah tack Men skumt att quadro P500 med samma chip inte skulle ha de då. Men då kan man ju komma undan med 1030 då, något billigare än ett quadro P400/1050

Utan att ha kollat specs för P500... så gissar jag att det kanske är "en udda fågel" med chip från föregående generation (Kepler).

Det kan också vara så att listade specs missat stöd för NVENC etc. (vilket jag tror är fallet, t.o.m. tidigare Kepler klarar gissningsvis 4K (?)).

Lade till lite (edit)
Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En annan fördel med Quadro är ju att dom får drivrutiner länge än GeForce korten.
Plus att officiellt stöd i diverse program inte är helt fel.
Tror jag betalade 500:- för mitt för ett par år sedan.

Fast i dagens GPU klimat så skulle jag nog haffat vad som än dyker upp av 10 serien eller nyare

Tack! Ska hålla utkik vad de finns för begagnat med
Tycker ju nvidia verkar släpa drivisar till väldigt gamla geforce kort med? Men det kanske inte betyder att nyare drivrutiner förändrar något för gamla kort, bara att de drivrutinerna kommer med i samma "paket"? I så fall ett lite fult knep att få dem att kännas supportade och moderna hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av dna67:

Men skumt att quadro P500 med samma chip inte skulle ha de då.

P500 är ett laptop-kort och ska nog istället jämföras med MX150 som också saknar hårdvaruavkodare.

Skrivet av m1k3_dd:

Har själv ett Quadro P1000 och vill minnas att det motsvarar åtminstone GTX 1060.

P1000 motsvarar den klenare 2GB-modellen av GTX 1050 om man jämför antalet kärnor, men P1000 har bara 47W TDP medan GTX 1050 har 75W vilket troligtvis påverkar prestandan en hel del. Vill du ha ett Quadro som motsvarar ett GTX 1060 så får du gått upp till P2200, men även där gäller att Quadro-kortet har mycket lägre TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

P500 är ett laptop-kort och ska nog istället jämföras med MX150 som också saknar hårdvaruavkodare.
P1000 motsvarar den klenare 2GB-modellen av GTX 1050 om man jämför antalet kärnor, men P1000 har bara 47W TDP medan GTX 1050 har 75W vilket troligtvis påverkar prestandan en hel del. Vill du ha ett Quadro som motsvarar ett GTX 1060 så får du gått upp till P2200, men även där gäller att Quadro-kortet har mycket lägre TDP.

Vi tackar för klargöranden 🙂👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂