Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Haha usch fyfan vad jobbigt och tråkigt, det skulle jag aldrig göra. Riskerna är nog för det första inte så stora och sen vore det inte ens värt det om det så vore 1 på 10 att man skulle dö av nåt hjärtfel.

Större delen av mitt liv är framför datorn och det är där jag trivs bäst, skulle aldrig i livet göra det så osoft som det är att stå.

Riktigt dåligt råd IMO. Lyssna inte på sånt där trams TS utan köp en riktigt bra stol. Det är värt varenda krona. Om du ser till att träna på det (kondition å helkroppsstyrka) så har du nog inte mycket att oroa dig för utan kan nog fortsätta så tills du blir gammal. Jävla hälsohets herregud..

Dåligt råd och trams? Fortsätt leva ignorant och hoppas på det bästa du. Stillasittande beteende är ett av de största hoten vi har mot folkhälsan och de sjukdomar jag räknade upp ökar väldigt mycket. Du kan tycka att det är hälsohets men vetenskaplig evidens finns som visar på kopplingen. Som jag skrev tidigare så är det kontinuerligt sittande som gör mycket skada så det spelar ingen roll om du drar ut och springer eller tränar på gym varje kväll om du redan suttit i 8 timmar i sträck. Träningen är så klart fortfarande bra men det går inte att använda som kompensation för att ta ut stillasittandet. "Kan nog fortsätta så.." låter ju otroligt säkert!?

Var och en gör ju så klart som de vill men det kan ju vara bra att vara medveten om riskerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Dåligt råd och trams? Fortsätt leva ignorant och hoppas på det bästa du. Stillasittande beteende är ett av de största hoten vi har mot folkhälsan och de sjukdomar jag räknade upp ökar väldigt mycket. Du kan tycka att det är hälsohets men vetenskaplig evidens finns som visar på kopplingen. Som jag skrev tidigare så är det kontinuerligt sittande som gör mycket skada så det spelar ingen roll om du drar ut och springer eller tränar på gym varje kväll om du redan suttit i 8 timmar i sträck. Träningen är så klart fortfarande bra men det går inte att använda som kompensation för att ta ut stillasittandet. "Kan nog fortsätta så.." låter ju otroligt säkert!?

Var och en gör ju så klart som de vill men det kan ju vara bra att vara medveten om riskerna.

Jag håller inte med.
Jag är all for att minimera risker i livet men bara om det är värt det.
Att tillbringa halva tiden framför datorn ståendes vore riktigt obekvämt och skulle förta hela glädjen av att använda datorn på fritiden och vad vinner man på det, små hälsovinster och nån procents mindre risk att dö av en hjärtattack? Inte värt det nån stans. Ska man spela FPS ståendes också tycker du eller?

Självklart går det att "kompensera" för den skada man utsätter sig för av stillasittande, iaf när det kommer till att förbättra blodcirkulation, skelett- och ledhälsa osv osv. Att det sedan kanske inte minskar risken att drabbas av nån hjärtsjukdom må så vara (tycker dock att det låter konstigt att träning inte skulle minska risken för det - alltså "kompenserar" man - men det är inget jag tycker är värt att lägga energi på att sätta mig in i så jag ska inte uttala mig).

Herregud om man tänker som du kan man ju inte göra nånting. Må nog sluta köra fort och dricka alkohol före jag börjar oroa mig för nån procents större risk att drabbas av en hjärtattack..

För övrigt var det du som började kalla våra råd om ergonomiska stolar (något som förutom att det är oerhört bekvämt är bra för hållningen) för dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Jag håller inte med.
Jag är all for att minimera risker i livet men bara om det är värt det.
Att tillbringa halva tiden framför datorn ståendes vore riktigt obekvämt och skulle förta hela glädjen av att använda datorn på fritiden och vad vinner man på det, små hälsovinster och nån procents mindre risk att dö av en hjärtattack? Inte värt det nån stans. Ska man spela FPS ståendes också tycker du eller?

Självklart går det att "kompensera" för den skada man utsätter sig för av stillasittande, iaf när det kommer till att förbättra blodcirkulation, skelett- och ledhälsa osv osv. Att det sedan kanske inte minskar risken att drabbas av nån hjärtsjukdom må så vara (tycker dock att det låter konstigt att träning inte skulle minska risken för det - alltså "kompenserar" man - men det är inget jag tycker är värt att lägga energi på att sätta mig in i så jag ska inte uttala mig).

Herregud om man tänker som du kan man ju inte göra nånting. Må nog sluta köra fort och dricka alkohol före jag börjar oroa mig för nån procents större risk att drabbas av en hjärtattack..

För övrigt var det du som började kalla våra råd om ergonomiska stolar (något som förutom att det är oerhört bekvämt är bra för hållningen) för dåliga.

Du behöver inte hålla med men faktum kvarstår att stillasittande är ett av våra största folkhälsoproblem just nu, som dessutom ökar, och bidrar till enorma hälsoproblem och kostnader i samhället.

Jag har aldrig skrivit att råd om just ergonomiska stolar är dåliga. Det jag syftar till är att prioriteringarna är galna när man försöker tipsa någon att det bästa för dem är att använd den eller den stolen för flera tusen kronor för att kunna sitta 10 timmar på en dag. Bara ämnet ergonomi är otroligt stort och vad som är ergonomiskt för en person behöver inte vara det för en annan. Någon behöver svankstöd medans andra inte behöver det osv osv. Klart det är bättre att sitta i stol man sitter bra i, men det är ännu bättre att inte sitta så mycket.

Vi behöver inte alls vara överens om detta och jag försöker inte övertala dig att ändra livsstil på något sätt utan ge information om stillasittande som är värt att ta i beaktning.

Varför kan man inte spela FPS stående? Inga som helst problem.

Avslutar med ett citat från en artikel från GIH med titeln: Långvarigt stillasittande - en hälsofara i tiden.
"Emellertid, nyligen publicerade studier visar dock att längre stunder av stillasittande, oberoende av övrig fysisk aktivitet, innebär hälsorisker. Stillasittande är således inte samma sak som brist på motion, utan de bör ses som två delvis separata beteenden med delvis oberoende betydelse för utfallet hälsa och sjukdom.

Stillasittande innebär frånvaro av muskelkontraktioner, muskulär inaktivitet, i de större muskelgrupperna i kroppen och karaktäriseras av en mycket låg energiomsättning."

Permalänk
Medlem

För att återgå till topic så skulle jag varmt rekommendera kinnarps 8 plus beg på blocket. Håll även ögon öppna för herman miller mirra (nästan samma stol som aeron men betydligt lägre andrahandsvärde). Kinnarps bör man kunna hitta för 500-1500kr, mirra kanske man får betala närmare 2500 för. Köpte min mirra från ett företag som refurbar kontorsmöbler för 2700 ex moms..