Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om jag kör i 100 eller 130 på motorvägen påverkar det bromssträckan och förmågan att genomföra en eventuell undanmanöver, eller har jag fel i sak?
Ökad fart = minskade marginaler = försämrad förmåga att undvika incident = ökad risk för incident. Exakt vad är fel i denna slutsats? Jag förstår inte vad du bygger ditt argument på.

Har sett och hört det där ett antal gånger. "Man dör i både 80 och 150 alltså kör jag 150". Det är dumt och illa genomtänkt men tyvärr är det så många tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Fast nu är du orättvis och skapar felaktiga bilder av pitebor. De har aldrig brytt sig om skyltarna.

Hehe, detta kan jag inte förneka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om jag kör i 100 eller 130 på motorvägen påverkar det bromssträckan och förmågan att genomföra en eventuell undanmanöver, eller har jag fel i sak?
Ökad fart = minskade marginaler = försämrad förmåga att undvika incident = ökad risk för incident. Exakt vad är fel i denna slutsats? Jag förstår inte vad du bygger ditt argument på.

Det är klart att det har en effekt också, framför allt i lägre hastigheter och i vissa specifika situationer. Och vi har alla varit tvungna att lära oss diverse ekvationer i körskolan om hastighet och stoppsträckor som vi sen snabbt har glömt. Men samtidigt finns det ju statistik (som jag har svårt att hitta dock) som visar att sänkt hastighet på en specifik väg inte minskar antalet olyckor på den vägen, däremot konsekvenserna av dem.

Jag säger inte att man ska köra snabbare eller för fort, men man kan inte hitta på eller grovt vinkla statistik bara för att få den att passa in i målbilden liksom. Teoretiska beräkningar har absolut ett värde, men andra aspekter kan ju göra att de teoretiska resonemangen inte alls ger den effekt som teorin antar liksom.

Om någon kör i 150 på motorvägen och ett träd ramlar ner över vägen X meter framför bilen är det förstås jobbigare för den att stanna i tid än någon som kör i 100. Men hur ofta händer något sånt? Kör man fortare så kanske man också är mer fokuserad exempelvis, eller är tvungen att se längre fram på vägen och därmed saktar ner tidigare när man observerar något "vid horisonten".

Nollvisionen är ju ett beundransvärt mål, men funkar det? Problemet är förstås inte visionen i sig utan hur man försöker nå den. Hittills har det varit enkla och billiga åtgärder, lägre hastighetsbegränsningar och fler fartkameror typ. Det har inte riktigt haft önskad effekt enligt statistiken. Sannolikt för att det är mer komplext än bara lägre hastighet = mindre risk. En ökad variation i hastighet mellan bilarna på en väg ger exempelvis rätt mycket högre risk för olyckor än en generellt högre men jämnare hastighet. Låg kvalitet på vägen är värre för trafiksäkerheten än en högre hastighet.

Nollvisionen kom runt 2009 någon gång och sedan dess har inte antalet döda minskat egentligen, förrän förra året men det har ju andra anledningar. En del hävdar att den ändå har haft effekt för antalet bilar har ju ökat under denna tid, samtidigt har ju bilarna blivit rätt mycket säkrare sedan 2009 liksom, så är det nollvisionen eller exempelvis autobroms och att fler bilar har fler airbags som har hållit antalet döda på en jämn nivå? Jag vet förstås inte förstås, men vi kan väl i alla fall vara överens om att nollvisionen inte har varit en succé liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

men vi kan väl i alla fall vara överens om att nollvisionen inte har varit en succé liksom.

Min egen personliga uppfattning om misslyckandet med nollvisionen är att att smarttelefonerna är roten till nästan allt ont.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Min egen personliga uppfattning om misslyckandet med nollvisionen är att att smarttelefonerna är roten till nästan allt ont.

De är absolut en aspekt, samtidigt har det ju blivit förbjudet att använda de i trafik nu. Inte för att det verkar ha gjort någon större skillnad, men förhoppningsvis slipper vi de värsta Pokemon-jägarna. Jag vet inte om lagen också gäller cyklister, men om inte så borde den göra det och de borde kontrolleras. Det är väldigt ofta jag ser cyklister vingla runt mitt i vägarna med näsan i telefonen. Allt mer funktioner i bilarna som bara är åtkomliga via touchskärmar kan ju spela in en del också förstås.

Permalänk
Medlem

@snajk
Nollvisionen kom ursprungligen i slutet av 90-talet när Claes Tingvall höll låda på Vägverket.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/propositi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

@snajk
Nollvisionen kom ursprungligen i slutet av 90-talet när Claes Tingvall höll låda på Vägverket.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/propositi...

Jo, men enligt Trafikverket så kom beslutet, eller det kanske handlar om etappmålet som gäller nu men i alla fall, i juni 2009.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Har sett och hört det där ett antal gånger. "Man dör i både 80 och 150 alltså kör jag 150". Det är dumt och illa genomtänkt men tyvärr är det så många tänker.

Möjligen kan m an raljerar om det runt fikabordet men tror inte alls att speciellt många gör den avvägningen i praktiken.
De flesta chansar nog och hoppas på det bästa utan att reflektera över det helt enkelt och tänker man över huvud taget så är det att "det händer inte mig" för man överskattar sin förmåga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är klart att det har en effekt också, framför allt i lägre hastigheter och i vissa specifika situationer. Och vi har alla varit tvungna att lära oss diverse ekvationer i körskolan om hastighet och stoppsträckor som vi sen snabbt har glömt. Men samtidigt finns det ju statistik (som jag har svårt att hitta dock) som visar att sänkt hastighet på en specifik väg inte minskar antalet olyckor på den vägen, däremot konsekvenserna av dem.

Jag säger inte att man ska köra snabbare eller för fort, men man kan inte hitta på eller grovt vinkla statistik bara för att få den att passa in i målbilden liksom. Teoretiska beräkningar har absolut ett värde, men andra aspekter kan ju göra att de teoretiska resonemangen inte alls ger den effekt som teorin antar liksom.

Om någon kör i 150 på motorvägen och ett träd ramlar ner över vägen X meter framför bilen är det förstås jobbigare för den att stanna i tid än någon som kör i 100. Men hur ofta händer något sånt? Kör man fortare så kanske man också är mer fokuserad exempelvis, eller är tvungen att se längre fram på vägen och därmed saktar ner tidigare när man observerar något "vid horisonten".

Nollvisionen är ju ett beundransvärt mål, men funkar det? Problemet är förstås inte visionen i sig utan hur man försöker nå den. Hittills har det varit enkla och billiga åtgärder, lägre hastighetsbegränsningar och fler fartkameror typ. Det har inte riktigt haft önskad effekt enligt statistiken. Sannolikt för att det är mer komplext än bara lägre hastighet = mindre risk. En ökad variation i hastighet mellan bilarna på en väg ger exempelvis rätt mycket högre risk för olyckor än en generellt högre men jämnare hastighet. Låg kvalitet på vägen är värre för trafiksäkerheten än en högre hastighet.

Nollvisionen kom runt 2009 någon gång och sedan dess har inte antalet döda minskat egentligen, förrän förra året men det har ju andra anledningar. En del hävdar att den ändå har haft effekt för antalet bilar har ju ökat under denna tid, samtidigt har ju bilarna blivit rätt mycket säkrare sedan 2009 liksom, så är det nollvisionen eller exempelvis autobroms och att fler bilar har fler airbags som har hållit antalet döda på en jämn nivå? Jag vet förstås inte förstås, men vi kan väl i alla fall vara överens om att nollvisionen inte har varit en succé liksom.

https://www.transportstyrelsen.se/49787d/globalassets/global/bilder/vag/statistik/omkomna-vagtrafik-mars-2021-webb.png

Då förstår jag hur du tänker. Jag nöjer mig med att min tolkning av den specifika formuleringens ordalydelse inte är felaktig och har full förståelse över att det såklart finns flera andra risker och faktorer som avgör den totala riskbilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Var fick du detta ifrån?

Skrivet av Lagerlöf:

Vad har jag missat? Vilka måste ta ett varv till trots att de har kort?

---

Skrivet av Litenskit:

Hej! Jag är ett levande exempel på detta, jag tog körkort för lätt mc 2008 men jag måste likväl gå deras förbannade riskutbildningar för att få höja min behörighet.
Är det rimligt att jag som kört mc med körkort i 4 år ska ta samma riskutbildning som de som aldrig suttit på en motorcykel?

+++

Skrivet av Drickz:

Har du hört talas om Nollvisionen? Trafikverket och Transportstyrelsen gör allt för att få bort olyckor från vägarna, inklusive att bygga säkrare vägar, ställa högre krav på fordon, och ställa högre krav på förarna. ALLA i trafiken ska köra säkert och känna sig säkra.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/olyc...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nollvisionen

Angående "nollvisionen",
Absoluta merparten av pengarna går till annat än trafiksäkerhet, fördelningen skulle kunna se annorlunda ut om de menade allvar som jag ser det.

Skatter på bilismUtvärderingar visar att bilismen överbeskattas kraftigt,
https://www.mrf.se/wp-content/uploads/2019/01/MRF_tycker_2018...

Citat:

......Skatter på bilismUtvärderingar visar att bilismen överbeskattas kraftigt.
Totalt betalar fordonsägarna i Sverige cirka 65 miljarder kronor per år i olika specialskatter, såsom energi- och kol-dioxidskatt, fordonsskatt, vägavgifter, trängselskatt och skatt på trafikförsäkrings-premier, samt moms på bensin och diesel.
Då är inte generella skatter, som moms på bilköp, reparation, service etc inräknade.
Av de 65 miljarderna går cirka 20 ”tillbaka” i form av vägunderhåll och väginvesteringar....mera

Lite som när det gäller covid i Stockholm, hade de varit genuint "intresserad" av vår hälsa skulle de släppt parkeringen bitvis fri och tagit bort biltullarna för att lätta på trycket i de kommunala färdmedlen istället för "sillpacka" i T-banan osv.

+++

Skrivet av Lagerlöf:

Vilken statistik är det?

Känns helt orimligt att vajerräcken skulle vara säkra på något sätt. Möjligtvis för att MC-åkare undviker vägar med vajerräcken så gott det går.

Notera alltså att det är själva stolparna som är farliga, inte vajern. Säger ju sig själv vad som händer om man glider in en metallstolpe i hög hastighet.

Fan vad jag får spader på folk som hänvisar till "statistiken" och sen inte ens länkar något.. Internetkörkort nästa.

Som ex. jag, undviker om möjligt när jag "finåker" vajer.

+++

Skrivet av easy_j:

Jag har väldigt många år med synnerligen god insyn i körskole-branschen (är dock inte verksam i den själv).
Kan säga direkt att körskolorna tjänar inte några större pengar på körlektionerna i sig, pga. förhållandevis höga kostnader, utan den större förtjänsten ligger i introduktionskurser/inskrivningsavgifter etc. där de har få arbetstimmar per betalande kund.

Så körskolan tjänar alltså mest pengar på att eleven kör så FÅ körlektioner som möjligt, och då kan omsätta fler elever som köper utbildningsmaterial, riskutbildningar etc. Detta kan alla med en miniräknare komma fram till.

Sen finns det garanterat de som är verksamma i branschen som inte lyckats förstå detta, eller inte lyckas marknadsföra sig så de får tillräckligt bra kundunderlag.

När det gäller "dra in pengar" för körskolorna, så hjälpte nog nya körkortsklasserna till en del, nya prov, nya utbildningar och i takt med fördyring mer mjölka de som väl skulle ta.
Mitt A BE C DE förvandlades till en tre ggr så lång bokstavssträng när det begav sig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Körkort_i_Sverige

Följde förövrigt sonens resa till körkort (körde privat med mig) men gick även en del på körskola för att få lite av det som jag med åren jag antagligen "rationaliserat bort".
Bytte dock första skolan relativt raskt då de hade en stor lunta "göra" som inget hände i visade det sig efter att jag bett att få se var han befann sig i deras syn på utvecklingen.
Andra körskolan var iofs. rätt hygglig och kändes inte som "mjölka max".
Hörde om/följde systerdotterns "resa", och det var inte utan att man fick en tår. (blev verkligen o-hemult dyrt)

+++

Skrivet av SprengdPanda:

Det är inte ens dyrt att ta körkort. Det är en investering värd att göra. Är man arbetslös och inte har råd, så får man dessutom ta CSN för att kunna finansiera det.

Och för den skaran som inte längre hade råd men då samhället ändå behöver en del med körkort så ordnade staten så att många kan få en slant till på skuldkontot att börja vuxenlivet med och hålla igång utbildningarna.
Ytterligare ett bevis på stark lobby från körkortsindustrin som jag ser det.
https://www.csn.se/bidrag-och-lan/korkortslan.html

+++

Skrivet av lindahlj:

Generellt sett så skulle många trafikanter behöva ta om körkortet om och om igen och uppdatera sig. Särskilt då det gäller hur de ska förhålla sig till cyklister i trafiken. Lämna företräde m.m.

De som har ett körkort har i alla fall en grund till trafikvett.
Det som verkligen mera skulle behövas är ett körkort för cyklister, enkelt att se om man kör eller för den delen går i ex.vis Stockholm, hänsynslösare får man leta efter, inte alla men många.
Går nog "fint" att cykla ihjäl någon eller skada någon.

+++

Skrivet av Lagerlöf:

@cb99 startade en tråd och försvann utan att ens förklara vad han menade med vissa saker eller?

Såg att snurrat igång ordentligt, så får försöka "skriva ikapp".

+++

Skrivet av Trunk:

Det faller förstås på sin orimlighet.

Men om du tar ett steg bak och ser på saken objektivt. Vilka argument finns det för att man ska få köra sporthojar/bilar på gatorna? Eller åtminstone varför man ska tillåta att de kan köra så snabbt på vägarna.

Självklart finns det argument för det. Men sätt dessa emot argumenten mot:
-Färre dödsolyckor där varje sparat liv leder till minskat lidande för dussintals personer samt ökad intäkt till samhället då personen fortsätter att betala skatt.
-Färre skador som leder till minskat lidande, lägre kostnader, lägre resursutnyttjande av en överbelastad vård och ökad intäkt till samhället.
-Färre oskyldiga som utsätts för psykisk, fysisk och materiella skador. Vilket kan leda till någon av de två punkterna ovan.
-Bättre för miljön pga minskad bränsleförbrukning, färre skrotningar, minskat slitage av väg och fordon m.m.

Om det gäller samhällskostnader borde väl korpfotboll, fjällvandring, utförsåkning, skridskoåkning, bergsklättring, nöjes-cykling, fallskärmshoppning osv. eller alla aktiviteter som nu kräver transport i bil till och ifrån aktiviteten och därmed möjlighet till olycka på vägen borde också förbjudas eller?

+++

Skrivet av hasenfrasen:

Har sett att det börjat gnölas från politikerhåll att man behöver göra det enklare. Hemska tanke. Vad gällande MC, över 30% av de som förolyckas har inte körkort - hjälper det då med mindre eller mer utbildning?

Mer intressant statistik samlat @ https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

Över 40%.

Nästan hälften av MC-förarna i dödsolyckor saknade körkort
Publicerat lördag 27 februari kl 07.05
https://sverigesradio.se/artikel/nastan-halften-av-mc-forarna...

Citat:

Statistik från trafikverket visar att 43 procent av förarna i dödsolyckor på motorcykel förra året saknade körkort, det är den högsta siffran på åtminstone 15 år.
Polisen Mikael Cederblad är gruppchef på trafikenheten i Örebro och blir inte förvånad över siffran.
''Många chansar att köra utan körkort för risken att åka fast är så liten'', säger han.

Permalänk
Medlem

Kör man som en idiot, får man också räkna med att få Darwin-priset... och bli organdonator.
Uttrycket "Som man sår, får man skörda" passar ju också in på detta. Allt har sina konsekvenser och konsekvenstänk är inte någon stark styrka hos det svenska folket, efter vad jag själv kommit fram till.
Funderar starkt på att byta jobb, pga hur folk kör på vägarna. 10 år med vanligtvis 20-45mil/dag i rena rama hjärndöda förares närhet, sätter sina spår...
Enda tråkiga är att det ofta är vi andra skattebetalare, som får betala för dumheterna. Borde införas att man får betala själv/dödsboet om man tydligt brutit mot gällande lagar och orsakat olyckan. Kanske folk lugnar ner sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Angående "nollvisionen",
Absoluta merparten av pengarna går till annat än trafiksäkerhet, fördelningen skulle kunna se annorlunda ut om de menade allvar som jag ser det.

Jo, nollvisionen betyder inget utan finansiering och mandat att faktiskt göra effektiva åtgärder. Istället satsar man på lägre hastighetsgränser och konstiga halvmesyrer. Här har man exempelvis byggt om ett antal vägar med liksom cykelbana i mitten av körfältet, dock utan några regler eller skyltar som säger hur det ska fungera. Det kanske ökar säkerheten då folk blir förvirrade och kör långsammare, men samtidigt är det ju fortfarande 50 som gäller så jag vet inte om det är så effektivt. Man använder liksom cyklister som farthinder utan att på något sätt öka säkerheten för dem.

Citat:

Skatter på bilismUtvärderingar visar att bilismen överbeskattas kraftigt,
https://www.mrf.se/wp-content/uploads/2019/01/MRF_tycker_2018...

Fast man kan ju inte kräva att bilskatten bara ska finansiera infrastrukturen för bilarna, den ska också finansiera vården av de som skadas av trafiken, både olyckor men också av utsläppen, exempelvis.

Citat:

Lite som när det gäller covid i Stockholm, hade de varit genuint "intresserad" av vår hälsa skulle de släppt parkeringen bitvis fri och tagit bort biltullarna för att lätta på trycket i de kommunala färdmedlen istället för "sillpacka" i T-banan osv.

Jo det finns absolut konstiga beslut på flera ställen. Parkeringsavgifter kan man förstås diskutera, helst hade jag nog sett att man tog bort dem för de som kör till jobbet men behöll dem för de som är ute och shoppar eller liknande, samma för trängselskatten, men det är förstås inte så enkelt att få till det. En möjlighet hade ju varit att ta bort kravet på tidsvinst för att få reseavdrag, och innefattat parkering där i, men det hade förstås inneburit att man subventionerat de med mycket pengar. Inte för att det har hindrat politiker tidigare. Hade man velat jämna ut det så hade man ju kunnat ta bort de där första 11000 man inte får avdrag för för de som åker kollektivt, cyklar eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Om du skulle hitta någon du tycker om, i, låt oss säga delvis flytande och delvis fast form, spridd över en större yta, hur skulle du ta det?

Till skillnad från dig skulle jag tycka synd om personen och personens familj i första hand. Men vad fan har det med saken att göra? Det har absolut ingenting med saken att göra.

Utbildar du dig till att jobba inom blåljus-kategorin ska du också vara medveten om att du kan få ett larm om att en person på motorcykel i t-shirt och shorts krockat i 200, flugit av motorcykeln och blivit halshuggen av en hastighetsskylt. Det ingår. Ja, det kommer antagligen vara jävligt jobbigt, men det ingår. Är man med i leken får man leken tåla osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Tråkigt sätt att diskutera på.
Vi kan ha olika åsikter och ändå båda gilla motorcyklar.
Om du vill föra en diskussion så får du uttrycka dig lite mer respektfullt.

Jag får lov att be om ursäkt för att mitt inlägg i sin helhet snarast blev ett långt påhopp, det hade räckt med den första meningen och jag kunde lämnat det därhän efter det. Den första meningen tycker jag dock att jag hade fog för, efter att ha scrollat igenom tråden och läst dina inlägg. Nedan klistrar jag in de inlägg jag främst reagerade på. Jag uppfattar din åsikt vara att det krävs någon form av kvalifikation i form av tidigare erfarenhet av sporthoj för att argumenten inte skulle falla på döva öron, om man inte håller med dig i din önskan att förbjuda sporthojar.

Citat:

2021-04-15 13:24
Förbjud sporthoj på allmän väg, sporthoj hör hemma på bana. Finns inte en människa som kör sporthoj som inte brutit mot en massa trafikregler. Har själv mckort och har tidigare haft en lite sportigare hoj och det är jädrigt svårt att hålla sig ifrån att dra rejält på gasen för det killar så gött i magen.

2021-04-15 13:51
Det du skriver tycker jag låter lite naivt. Har du själv kört sporthoj någon gång?

2021-04-15 14:20
Gällande diskussionen om sporthoj så tror jag svaren kommer skilja sig mellan de som har erfarenhet av att köra sporthoj mot de som inte har erfarenhet av att köra sporthoj. Det jag menar är lite att personer som inte har kört sporthoj har en tendens att tro att man kan köpa äga och köra sporthoj och köra lugnt och försiktigt på ett moget sätt.

För att gå vidare till mer konstruktiv diskussion citerar jag mitt inlägg och justerar det (kan tyvärr inte redigera längre), och hoppas du vill svara på det och det tillägg jag gör längst ned i detta inlägg.

Citat:

Jag har ägt flera sporthojar, äger och kör fortfarande motorcykel (men numera "nakenhoj", mycket pga försäkringen, från 50k/år till 8k/år för helförsäkring). Förbjuda en hojtyp som du själv ägt och njutit av, varför?

Däremot håller jag med om att sporthojar gör sig bäst på bana, och Sverige borde sluta upp med förbudshysterin och främja motorsport, även för sporthojar. Som det ser ut nu är det ca 20 mil från Sveriges huvudstad till närmaste roadracingbana (Mantorp, Sviestad eller Gelleråsen, 21-25 mil enkel väg). Helt orimligt dyrt att försöka ha det som intresse om man gillar sporthojar.

Motorbanor är inte välkomna i Sverige, det låter för mycket för grannarna och är i allmänhet inte en uppmuntrad hobby. Främja motorintresset bland befolkningen, bygg fler banor för roadracing nära majoriteten av befolkningen och möjliggör en säkrare utövning av den roligaste hobbyn som finns.

En av de allra långsammaste och försiktigaste jag har kört med på allmän väg hade en flång ny Gixxer 1000 k9:a, när det begav sig. Han var försiktig och tyckte inte om när det gick fort, men han älskade motorcykeln. Visst kan jag tycka att det är lite slöseri att köpa något anpassat för inspirerad körning när man är så obenägen att överstiga hastighetsbegränsningarna, men jag är glad för varje aktiv motorcyklist i det här landet, oaktat om man kör kromsläde, dual-sport eller najjad och nerdrevad sporthoj.

Jag kan hålla med dig om att många med sporthojar lämnar konsekvenstänket hemma, men min uppfattning är att de flesta av dessa är yngre förare. Jag är också övertygad om att man kan köra snabbt och inspirerat på allmän väg utan att vara en markant större fara för sig själv eller andra, det handlar om hur man gör det och var man gör det.

Den bästa boten mot farliga sporthojsförare är att göra bankörningen till en mer naturlig och tillgänglig del av intresset i Sverige. Att ha kört bana, där det finns avåkningszoner och rensopad asfalt, med ambulans på stand-by, där man under relativt säkra former får möjlighet att testa sina egna och sin motorcykels gränser, skänker insikt om vikten av säkerhetsmedvetande. I dagsläget är det väldigt otillgängligt för gemene motorcyklist att kunna åka på bandagar, ta tävlingslicens och utveckla sin körning någorlunda regelbundet. Har man väl kört bana och fått smak för det, så är det heller inte lika lockande att köra på allmän väg, där rullgrus, vägräcken/hinder och blinda bilister m.m. närmast tävlar om chansen att bli ens baneman.

Hade det funnits banor och klubbar på närmare avstånd från centralorterna, så att inte varje bandag behövde ta en hel helg i anspråk. Gärna med bättre stöd från civilsamhället i form av bidrag och positiv medial uppmärksamhet därutöver. Då tror jag att antalet sporthojsförare med kompetens och konsekvenstänk hade blivit fler. För den bitne så skulle kalkylen kring att skaffa en renodlad banhoj vara mindre avskräckande. Bara den skillnaden min plånbok såg vid bytet från min Gixxer till en "touringhoj", båda med ~165hk, hade räckt till en 600cc banhoj och några uppsättningar däck, det bästa av båda världar.

Jag uppfattar det som att du aldrig testat bankörning, får jag fråga varför du inte tog det steget? Har du kraschat själv, och är det isåfall något som påverkar din syn på sporthojar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perpetratorn:

Jag uppfattar din åsikt vara att det krävs någon form av kvalifikation i form av tidigare erfarenhet av sporthoj för att argumenten inte skulle falla på döva öron, om man inte håller med dig i din önskan att förbjuda sporthojar.

Jag får be om ursäkt för min dryghet.

Skrivet av Perpetratorn:

Jag uppfattar det som att du aldrig testat bankörning, får jag fråga varför du inte tog det steget? Har du kraschat själv, och är det isåfall något som påverkar din syn på sporthojar?

Nej jag har inte testat bankörning, det vore sjukt kul att testa.
Sporthojen hade jag inte länge, sålde den och då tänkte jag att antingen säljer jag den, blir av med körkortet eller hamnar på sjukhuset. Jag kunde inte hålla mig ifrån att köra rätt så aggressivt. Så min syn på sporthoj är väl delvis präglat efter hur jag själv körde, men jag tror även att jag blev pappa påverkar en hel del. Tex ser man kommentarer som att det är bara man själv som man får skylla om man kör ihjäl sig om man kör lite hårt, men efter man blir pappa så iaf för min del så tänker man på föräldrarna ifall en yngre kör för hårt och hamnar på sjukhus eller i värsta fall kör ihjäl sig. Det vore synd och olyckligt. På bana kan man ju fortfarande skada sig men man tar bort en del faktorer som tex att en bil/traktor svänger ut framför en om man ligger i 160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag får be om ursäkt för min dryghet.

Nej jag har inte testat bankörning, det vore sjukt kul att testa.
Sporthojen hade jag inte länge, sålde den och då tänkte jag att antingen säljer jag den, blir av med körkortet eller hamnar på sjukhuset. Jag kunde inte hålla mig ifrån att köra rätt så aggressivt. Så min syn på sporthoj är väl delvis präglat efter hur jag själv körde, men jag tror även att jag blev pappa påverkar en hel del. Tex ser man kommentarer som att det är bara man själv som man får skylla om man kör ihjäl sig om man kör lite hårt, men efter man blir pappa så iaf för min del så tänker man på föräldrarna ifall en yngre kör för hårt och hamnar på sjukhus eller i värsta fall kör ihjäl sig. Det vore synd och olyckligt. På bana kan man ju fortfarande skada sig men man tar bort en del faktorer som tex att en bil/traktor svänger ut framför en om man ligger i 160.

Följande klipp visar just vad som kan hända om man kör motorcykel lite för fort. Klippet är från en mor vars son förolyckades i den olyckan som visas i klippet. Allt för att visa på vad som kan ske...

https://www.youtube.com/watch?v=eUDNFwdQEsQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Följande klipp visar just vad som kan hända om man kör motorcykel lite för fort. Klippet är från en mor vars son förolyckades i den olyckan som visas i klippet. Allt för att visa på vad som kan ske...

https://www.youtube.com/watch?v=eUDNFwdQEsQ

Kan tyvärr inte se klippet, youtube kräver att jag antingen skriver in kreditkort eller skickar bild på mitt ID, är inte så sugen på varken eller om jag ska vara ärlig. Vet inte om det finns något sätt att kringgå detta. Men jag antar att det är rätt så grova bilder i klippet eftersom de ställer sådana krav för att ens se det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vet inte om det finns något sätt att kringgå detta.

youtube-dl tar hem det mesta utan att ställa frågor. https://youtube-dl.org/