Permalänk
Medlem

Datorn når plötsligt inte POST / bios

Idag hängde sig datorn helt plötsligt medan jag renderade ett videoklipp. När jag startade om datorn så POST:ade den inte längre, och ingenting visades på skärmen. När jag trycker igång datorn så lyser knappen som vanligt och CPU-fläkten snurrar, men GPU-fläkten slås periodiskt på och av om och om igen, se video: https://streamable.com/9e1kiv

Men eftersom systemet beteer sig liksdant utan GPU:n insatt så tror jag inte att det är GPU:n utan troligtvis antingen moderkort, PSU, eller CPU som spökar.

Processorn är överklockad men inte etremt högt - 4.4 Ghz på en haswell.

Har också prövat att clear:a CMOS både med knappen och genom att ta ut batteriet.

Någon som har en idé vad som skulle kunna vara fel? Och vilken komponent jag eventuellt måste byta ut.

MSI z87-s02
Intel i5 4670k
Nvidia GTX 970
Corsair 600 W PSU

Permalänk
Medlem

Ta bort mus, tangentbord, USB prylar, USB kablar, kringutrustning, ALLA diskar, dvd, kablar till diskar/DVD mm som inte behövs för att få bild. Dom och portar man kopplat sånt till är ökända för att orsaka startfel, ingen bild, död dator mm.

Nollställ bios (CMOS) igen efter att du tagit bort. Tex behövde vissa ta bort grafikkortet HELT och nollställa innan de fick bild igen, ta bort trasig mus och nollställa innan datorn startade normalt igen mm.

Edit:
Vilken serie från Corsair är nätagget och är den ny eller jätte gammal?

Corsair hade under några år serier som orsakade typiska budget nätaggs fel. Om man har budget och sämre nätagg behöver man låna ett annat nätagg att felsöka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ta bort mus, tangentbord, USB prylar, USB kablar, kringutrustning, ALLA diskar, dvd, kablar till diskar/DVD mm som inte behövs för att få bild. Dom och portar man kopplat sånt till är ökända för att orsaka startfel, ingen bild, död dator mm.

Nollställ bios (CMOS) igen efter att du tagit bort. Tex behövde vissa ta bort grafikkortet HELT och nollställa innan de fick bild igen, ta bort trasig mus och nollställa innan datorn startade normalt igen mm.

Edit:
Vilken serie från Corsair är nätagget och är den ny eller jätte gammal?

Corsair hade under några år serier som orsakade typiska budget nätaggs fel. Om man har budget och sämre nätagg behöver man låna ett annat nätagg att felsöka med.

Tack för hjälpen!

PSU:n är Corsair CX600 modell 75-001668

Jag tog ut allt utom moderkort, PSU, CPU (+fläkt) och RAM. Tog ut CMOS-batteriet, väntade 15 min, satte i igen, och tryckte på clear CMOS knappen. När jag satte på datorn så lös knappen på framsidan och CPU-fläkten snurrade precis som tidigare. Det kom inget "tjut" men vet inte om mitt moderkort har en inbyggd högtalare. Eftersom min CPU inte har inbyggd GPU så kunde jag inte se huruvida datorn POST:ade eller inte. Så jag stänge av, tog ut strömkabeln, satte i grafikkortet och kablarna, och rensade CMOS precis som förut. Resultatet blev samma som tidigare, dvs som i videon.

Jag glömde att nämna i TS att datorn ibland bootloopade (startade om sig själv) när jag startade den i början efter att den la av, men sedan började den istället uppvisa det beteende jag beskrivit, dvs att knappen lyser och CPU-fläkten snurrar hela tiden medan GPU-fläkten växlas mellan av och på (som i videon). Vet inte vad detta beror på.

Permalänk

Om vi hypotetiskt säger att du har 1st minne i DIMM2 och 1st minne i DIMM4.
Vad händer om du tar bort 1st minne från DIMM4?
Tänk på att du kan behöva göra en CMOS-reset efter detta

Finns det 4st minnen så tar du bort dom som sitter i DIMM1 och DIMM3. Fortfarande ingen post ja då testar du med 1st minne i DIMM1 eller i annat fall just DIMM3.

Edit
Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Tänkte bara nämna att mitt MSI Mpower Max dog för ca 1 månad sedan, funkade felfritt och sen en morgon hade datorn hängt sig. Starta om och den vaknade aldrig igen. Dioder etc lyste men inte ens fläktarna hoppade igång. Slutade med att jag fick fixa nytt mobo. Tänkte bara nämna om det är en våg av haswell moderkort som börjar rasa.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Tack för hjälpen!

PSU:n är Corsair CX600 modell 75-001668

Jag tog ut allt utom moderkort, PSU, CPU (+fläkt) och RAM. Tog ut CMOS-batteriet, väntade 15 min, satte i igen, och tryckte på clear CMOS knappen. När jag satte på datorn så lös knappen på framsidan och CPU-fläkten snurrade precis som tidigare. Det kom inget "tjut" men vet inte om mitt moderkort har en inbyggd högtalare. Eftersom min CPU inte har inbyggd GPU så kunde jag inte se huruvida datorn POST:ade eller inte. Så jag stänge av, tog ut strömkabeln, satte i grafikkortet och kablarna, och rensade CMOS precis som förut. Resultatet blev samma som tidigare, dvs som i videon.

Jag glömde att nämna i TS att datorn ibland bootloopade (startade om sig själv) när jag startade den i början efter att den la av, men sedan började den istället uppvisa det beteende jag beskrivit, dvs att knappen lyser och CPU-fläkten snurrar hela tiden medan GPU-fläkten växlas mellan av och på (som i videon). Vet inte vad detta beror på.

Ditt PSU är från dom ökända problem serierna från Corair. Låna en annan för felsökning och köpa ny PSU oavsett orsaken till felet är OK att göra ditt fall för ser man någon med din PSU be om hjälp så tänker man "själv klart har ni problem".

https://www.inet.se/produkt/5310053/intel-core-i5-4670k-3-4-g...
Intel i5 4670k har inbyggd GPU enligt Inet så du bör få bild när skärmen kopplas till moderkortet när du tagit bort det separata grafikkortet HELT.