Permalänk
Medlem

Begagnad kamera för 3-4k?

Hej,
Jag är helt ovetandes här. Har sökt men inte fått något svar som jag är nöjd med.
Letar efter en kamera för mellan 3-4000 inkl. objektiv, företrädesvis begagnad.

Tar ett par hundra bilder per år, så att lägga många timmar på att lära sig inställningar är inte aktuellt. Så mycket automagiskt som möjligt med andra ord
Behöver inte kunna filma med kameran.

Hade en kompakt systemkamera (Samsung NX) tidigare, och den funktion jag uppskattade på den var manuellt fokus.

Så, vad tror ni skulle kunna passa att kika efter på blocket/trader/swec osv i den prisklassen?

Tack!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2500+ @ 2,505GHz, ABIT AN7, 512MB TwinMos PC3200@480MHz 2.5-3-3-7, 120GB Hitachi 8MB, 200GB Segate, Chifftec-Dragon

Permalänk
Medlem

För att göra det lättare att ge tips, vad förutom att slippa behovet av inställningar är det som du är ute efter med kameran?

Det finns gott om hyfsade systemkameror med tillbehör för de pengarna och de har ofta auto lägen, men de kan vara lite bulkiga om du är van vid en kompakt kamera.

Har du funderat på vilket typ av objektiv du vill använda till exempel?

Det är lite av en djungel, då det nästan finns oändligt med kombinationer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GroundX:

Hej,
Jag är helt ovetandes här. Har sökt men inte fått något svar som jag är nöjd med.
Letar efter en kamera för mellan 3-4000 inkl. objektiv, företrädesvis begagnad.

Tar ett par hundra bilder per år, så att lägga många timmar på att lära sig inställningar är inte aktuellt. Så mycket automagiskt som möjligt med andra ord
Behöver inte kunna filma med kameran.

Hade en kompakt systemkamera (Samsung NX) tidigare, och den funktion jag uppskattade på den var manuellt fokus.

Så, vad tror ni skulle kunna passa att kika efter på blocket/trader/swec osv i den prisklassen?

Tack!

Jag har också kikat lite i omgångar på kameror i den prisklassen och det finns ju hur mycket som helst. Inte alls insatt i den branschen så väldigt svårt att veta vad som är nytt/gammalt, bra/dåligt eller bra pris. För datorkomponenter finns ju ibland tier-listor där prestanda rankas mot varandra, hade varit enkelt om något liknande fanns här. 😅

Permalänk
Medlem

ShinyChrome: Att det är "bulkigt" spelar absolut ingen roll. Vill jag ha kompakta grejor så fungerar kamerorna i mobiltelefonerna väldigt bra idag.
Objektiv är 'vanligt' till att börja med, så kan man ev. komplettera med ett macroobjektiv vid senare tillfälle.
Ja, det är en djungel - och som hyfsat ointresserad så blir det sjukt rörigt väldigt snabbt.

Andreaz1: WORD!

Verkar inte finnas något enkelt svar i form av;
"Kolla efter begagnad Canon XXX med XXX-objektiv eller Nikon XXX med YYY-objektiv, de bör gå att få tag på i det spannet"

Har kollat lite på Canon 7D med 18-55 objektiv, men har ingen aning om jag är rätt ute eller inte

Visa signatur

AMD Athlon XP 2500+ @ 2,505GHz, ABIT AN7, 512MB TwinMos PC3200@480MHz 2.5-3-3-7, 120GB Hitachi 8MB, 200GB Segate, Chifftec-Dragon

Permalänk
Medlem
Skrivet av GroundX:

ShinyChrome: Att det är "bulkigt" spelar absolut ingen roll. Vill jag ha kompakta grejor så fungerar kamerorna i mobiltelefonerna väldigt bra idag.
Objektiv är 'vanligt' till att börja med, så kan man ev. komplettera med ett macroobjektiv vid senare tillfälle.
Ja, det är en djungel - och som hyfsat ointresserad så blir det sjukt rörigt väldigt snabbt.

Andreaz1: WORD!

Verkar inte finnas något enkelt svar i form av;
"Kolla efter begagnad Canon XXX med XXX-objektiv eller Nikon XXX med YYY-objektiv, de bör gå att få tag på i det spannet"

Har kollat lite på Canon 7D med 18-55 objektiv, men har ingen aning om jag är rätt ute eller inte

Alright! Det jag tror när du ska kolla efter begagnade systemkameror, är att försöka ta reda på hur många exponeringar (bilder) som kameran har utsätts för, samt skicket på objektivet. Alla defekter på objektivet kommer synas på bilderna och sensorerna brukar ha en viss livslängd.

Permalänk
Medlem

Vad ska du fotografera?

Permalänk
Medlem

Köpte en begagnad Fujifilm x-t1 för ett par år sen som jag är mycket nöjd med.
Uppföljaren finns begagnad från ca 4500 och uppåt. Tex: https://www.blocket.se/annons/stockholm/fujifilm_x_t2__16_55_...

Fungerar ju fint i Auto men skiner lite extra vid manuella inställningar såklart. Kanske lite för avancerad och stor men bra märke annars.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

https://www.dpreview.com/

Kan du läsa lite om olika kameror, dom har en jättegediget databas så du har reviews och stenkoll på vad du tittar på när du letar begagnat.

Permalänk
Skrivet av ShinyChrome:

Alright! Det jag tror när du ska kolla efter begagnade systemkameror, är att försöka ta reda på hur många exponeringar (bilder) som kameran har utsätts för, samt skicket på objektivet. Alla defekter på objektivet kommer synas på bilderna och sensorerna brukar ha en viss livslängd.

Det är slutaren som är en mekanisk del, dvs den rör sig, som slits med tiden. Olika kameror har olika antal "garanterade" exponeringar, vilket kan variera stort. Dock, till och med de enklaste modellerna brukar klara långt över 100.000 exponeringar.

Om man tittar på kameror begagnat ska man ta en funderare på om man ska filma också, eller bara fota. Filmfunktionerna i systemkameror är bra numer, men för några år sedan, ungefär när 4k blev vanligt, hade olika tillverka olika implementeringar. Ofta blev lösningarna något märkliga, och resultatet kunde ofta bli bättre på en vettig mobil än på en systemkamera. Det berodde på sättet sensorn lästes av bl.a. - i vissa fall uppstod rullande slutare, dvs bilden skevar sig i sidled vid panorering. En lösning på det var att istället läsa av bara en del av sensorn i mitten, men då uppstod istället effekten av en kraftig beskärning (typ som zoom). Numer är elektroniken snabbare och man får åtminstone nästan hela sensorns storlek också vid 4k.

Vidare, beroende på vilken typ av fotografi du ska syssla med kommer påverka ditt val av kamera. Ska du fota sport, t.ex. barn eller släktingars träningar/matcher kommer du vilja ha en kamera som tar flera bilder per sekund. Skulle aldrig gå under 5 fps för det. Vidare behövs då också ett bra autofokus-system. Samma sak gäller väl om du ska fota djur eller liknande som rör sig.

Ska du satsa på landskap osv kanske du inte behöver särskilt många bilder per sekund, men däremot vill du nog titta på vädertålighet.

Fota stjärnor? Vettigt med en bra sensor, gärna fullformat, för att ta tillvara så mycket ljus som möjligt.

Fundera lite över användningsområde så kommer du kunna ringa in dina behov lite bättre.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Följer upp denna tråd i vad jag landade med.
Det blev en Nikon D7100 med ett 18-105-objektiv + ett 50mm 'reseobjektiv'. 8 800 exponeringar, så det borde finnas livslängd kvar. Lite över tänkt budget, men hellre bra än billigt.

Håller tummarna för att det blir bra, ni får gärna såga mitt val av valfri anledning så kanske jag får tänka om

Visa signatur

AMD Athlon XP 2500+ @ 2,505GHz, ABIT AN7, 512MB TwinMos PC3200@480MHz 2.5-3-3-7, 120GB Hitachi 8MB, 200GB Segate, Chifftec-Dragon