Permalänk
Medlem

Fläktplacering i nytt chassi

Hej!

Jag sitter och velar på tok för mycket.

Jag har ett nytt Fractal Design Meshify S2 chassi och ett Asus RoG Strix LC 360 RGB AIO.
Även 3 st Noctua NF-A14 PWM Chromax fläktar till nya chassit.

Jag skulle behöva er expertis med för-/motargument om placering.

Alternativ 1:
AIO i fronten, 2 st 140 i toppen och 1 st 140 bak.

Alternativ 2:
2 st 140 i fronten, 1 st 140 bak och AIO i toppen.

Grafikkortet är ett Asus RoG Strix RTX 3090 OC, ej vattenkylt.

Jag är även lite osäker på om det kommer bli ett negativt tryck oavsett konfiguration.

Ett alternativ är att skaffa ytterligare en 140 och ha 3 st 140 som intake, 1 140 bak och 360 AIO i toppen.

Jag velar alldeles för mycket så jag söker er expertis

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Hej!

Jag sitter och velar på tok för mycket.

Jag har ett nytt Fractal Design Meshify S2 chassi och ett Asus RoG Strix LC 360 RGB AIO.
Även 3 st Noctua NF-A14 PWM Chromax fläktar till nya chassit.

Jag skulle behöva er expertis med för-/motargument om placering.

Alternativ 1:
AIO i fronten, 2 st 140 i toppen och 1 st 140 bak.

Alternativ 2:
2 st 140 i fronten, 1 st 140 bak och AIO i toppen.

Grafikkortet är ett Asus RoG Strix RTX 3090 OC, ej vattenkylt.

Jag är även lite osäker på om det kommer bli ett negativt tryck oavsett konfiguration.

Ett alternativ är att skaffa ytterligare en 140 och ha 3 st 140 som intake, 1 140 bak och 360 AIO i toppen.

Jag velar alldeles för mycket så jag söker er expertis

Jag har tyvärr "noll koll" på vattenkylning, då jag alltid har kört luftkylt i mina burkar under alla år.
Men det som borde vara gemensamt både för vattenkylning och luftkylning är att "luftflödet" alltså går åt "rätt håll" inne i burken, speciellt om man kör både vattenkylning och luftkylning "inne i" samma burk.

Gällande luftkylning så har jag "alltid" gjort detta:
Insug på framsidan av burken, minst en fläkt, på senare tid minst två fläktar. På "baksidan" av burken "standardfläkten" som suger ut, alltså fläkten som medföljer chassie/lådan.

Många moderna moderkort (de flesta) kan man gå in i BIOS/UEFI och låta moderkortet trimma in fläkthastigheterna på. ASUS moderkort har den funktionen.
Rekommenderas! Funkar också löjligt bra för modest överklockning.

Men får du plats med din vattenkylare, så placera den "högst uppe i lådan", eftersom värme stiger normalt sett. Ha utsugsfläktar också där. Men jag har i princip noll erfarenhet av vattenkylning IRL, så ta mitt svar om detta med nypa salt.

Permalänk
Medlem

Att försöka suga in luft från andra sidan chassit är dömt att misslyckas (typ blåsa ut luft från tak/bakstycke), det blir bara massa luft som dras genom närmaste öppningar i botten/bakstycket på chassit.

Du behöver konfigurera fläktarna för att trycka in kall luft där den behövs, förslagsvis genom din radiator i fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Hej!

Jag sitter och velar på tok för mycket.

Jag har ett nytt Fractal Design Meshify S2 chassi och ett Asus RoG Strix LC 360 RGB AIO.
Även 3 st Noctua NF-A14 PWM Chromax fläktar till nya chassit.

Jag skulle behöva er expertis med för-/motargument om placering.

Alternativ 1:
AIO i fronten, 2 st 140 i toppen och 1 st 140 bak.

Alternativ 2:
2 st 140 i fronten, 1 st 140 bak och AIO i toppen.

Grafikkortet är ett Asus RoG Strix RTX 3090 OC, ej vattenkylt.

Jag är även lite osäker på om det kommer bli ett negativt tryck oavsett konfiguration.

Ett alternativ är att skaffa ytterligare en 140 och ha 3 st 140 som intake, 1 140 bak och 360 AIO i toppen.

Jag velar alldeles för mycket så jag söker er expertis

Jag brukar tänka: lika många fläktar(storlek & fart) in som ut, AIO i top & eftersom det blir lite motstånd igenom den så blir det med automatik lite övertryck, som är att föredra, så att filtren kan ta hand om det mesta av dammet.

Visa signatur

1. Asus ROG STRIX TRX40-E Gaming|AMD Ryzen Threadripper 3960X|4x8Gb Kingston ECC|ASUS ROG Strix RTX 3080Ti|SSD1: Samsung 980 Pro NVMe M.2 500GB; SSD2: Intel 660p 2TB NVMe M.2; SSD3: Crucial P3P 4TB NVMe M.2|PSU: Seasonic Prime Titanium 1000W|Fractal Define7 XL
2. Asus TUF Gaming X570|AMD Ryzen 5 5600X|2x8Gb Kingston 3466Mhz|Asus TUF Gaming RTX 3060TI GDDR6X|SSD1: Samsung 970 Pro 500GB; SSD2: Samsung 870EVO 1TB|PSU: Seasonic Prime Titanium 750W

Permalänk
Medlem

Det som jag har stagnerat lite på.

Förutom att jag personligen har alltid inblåset i fronten, och sen har jag alltid haft toppen och bak som utblås.

Men om jag sätter AIO i fronten, det är 3 st 120 mm på den. Då misstänker jag att jag kommer få ett negativt tryck i burken om jag har 2 st 140 i toppen och en 140 bak.

Det kommer också att komma in mer damm i burken, trots filter, samt att CPU kommer gå svalare, men grafikkortet lite varmare.

Med ett positivt tryck:

2 st 140 inblås, 1 st 140 som utblås och radiatorn på toppen, anar jag att det blir ett positivt tryck, mindre damm i burken då det går via filtrena istället för alla andra ställen där dammet kan krypa in, men kommer resultera i lite svalare grafikkort men aningen varmare CPU.

Vet ej om det gör någon sexuell skillnad direkt eller om det bara är för estetiken.

Men det är som sagt väldigt förenklat att säga mer inblås än utsug = positivt tryck
åt andra hållet = negativt tryck.

Det är tyvärr lite mer vetenskap bakom och chassin är inte speciellt lufttäta, därav röstalternativen så kan jag följa strömmen

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Att försöka suga in luft från andra sidan chassit är dömt att misslyckas (typ blåsa ut luft från tak/bakstycke), det blir bara massa luft som dras genom närmaste öppningar i botten/bakstycket på chassit.

Du behöver konfigurera fläktarna för att trycka in kall luft där den behövs, förslagsvis genom din radiator i fronten.

Fast brukar man inte suga in luften i fronten och sedan blasa ut den varma luften i toppen/bakpartiet for att skapa ett bra luftflode/genomstromning?

Precis som du skrev med radiatorn i fronten, dar har jag tankt att ta in all kall luft for att sedan blasa ut den varma luften i toppen/bakpartiet, detta ar oavsett om jag satter AIO i fronten eller i toppen sa kommer jag bibehalla samma flodesriktning, dvs front = ny/kall luft in, top/bak = varmare luft ut.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Fast brukar man inte suga in luften i fronten och sedan blasa ut den varma luften i toppen/bakpartiet for att skapa ett bra luftflode/genomstromning?

Precis som du skrev med radiatorn i fronten, dar har jag tankt att ta in all kall luft for att sedan blasa ut den varma luften i toppen/bakpartiet, detta ar oavsett om jag satter AIO i fronten eller i toppen sa kommer jag bibehalla samma flodesriktning, dvs front = ny/kall luft in, top/bak = varmare luft ut.

Jag tolkade texten som att du inte skulle ha några fläktar fram vid radiatorn, utan försöka suga luft med fläktar i toppen/bakstycket.

Såhär kör jag t.ex. i mitt chassi:

Två fläktar (representerade som bruna rektanglar) fram, en som kontrolleras av vanliga PWM-styrningen för chassifläktar, den andra med fläktstyrningen från CPU. CPUn är det första som blir varmt när man börjar spela och då ökas inflödet av luft per automatik snabbt. En fläkt bak som hjälper den varma luften ut. Den här konfigurationen är övertrycksventilerad, och innebär så bra luftflöde som möjligt med maximalt utnyttjande av dammfiltren.

Om jag hade monterat fläktarna i tak/bakstycke och försökt att bara skicka ut luft så hade det sugits in ofiltrerad luft (och damm) genom alla öppningar i chassit, inte bara genom fronten utan genom kortplatser/botten på chassit. Nu blåses det in såpass mycket via dammfiltren i fronten att kvarvarande fläkt inte kan dra tjuvluft bakvägen någonstans.

Har du bara fläktar mellan fronten på chassit och radiatorn, samt någon som ventilerar ut varmluft så kommer det säkert inte bli några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tolkade texten som att du inte skulle ha några fläktar fram vid radiatorn, utan försöka suga luft med fläktar i toppen/bakstycket.

Såhär kör jag t.ex. i mitt chassi:
https://i.imgur.com/fqrAmXM.png
Två fläktar fram, en som kontrolleras av vanliga PWM-styrningen för chassifläktar, den andra med fläktstyrningen från CPU. CPUn är det första som blir varmt när man börjar spela och då ökas inflödet av luft per automatik snabbt. En fläkt bak som hjälper den varma luften ut. Den här konfigurationen är övertrycksventilerad, och innebär så bra luftflöde som möjligt med maximalt utnyttjande av dammfiltren.

Om jag hade monterat fläktarna i tak/bakstycke och försökt att bara skicka ut luft så hade det sugits in ofiltrerad luft (och damm) genom alla öppningar i chassit, inte bara genom fronten utan genom kortplatser/botten på chassit. Nu blåses det in såpass mycket via dammfiltren i fronten att kvarvarande fläkt inte kan dra tjuvluft bakvägen någonstans.

Har du bara fläktar mellan fronten på chassit och radiatorn, samt någon som ventilerar ut varmluft så kommer det säkert inte bli några problem.

Jag ber om ursakt om jag var otydlig i mitt skrivande, sjalvfallet kommer det finnas flaktar fram

Vad anser du fungera bast med frontvarianten.

flaktarna forst och sen radiator eller radiatorn forst och sen flaktar?

typ push eller pull, ej bada, da behover jag kopa lite fler flaktar. Dock inte omojligt

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mahkizmo:

Vet ej om det gör någon sexuell skillnad direkt

... xD Påtal och sug och blow eller?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Jag ber om ursakt om jag var otydlig i mitt skrivande, sjalvfallet kommer det finnas flaktar fram

Vad anser du fungera bast med frontvarianten.

flaktarna forst och sen radiator eller radiatorn forst och sen flaktar?

typ push eller pull, ej bada, da behover jag kopa lite fler flaktar. Dock inte omojligt

Fläktarna funkar bäst om de får trycka luften igenom radiatorn, så jag hade kört Push eller Push-Pull, men inte Pull. I min skiss ovan hade jag satt radiatorn där de blåa pilarna är.

Skulle gissa att den ökade kyleffekten med Push-Pull inte motsvarar den ökade ljudnivån, men du får väl testa och se vad du orkar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fläktarna funkar bäst om de får trycka luften igenom radiatorn, så jag hade kört Push eller Push-Pull, men inte Pull. I min skiss ovan hade jag satt radiatorn där de blåa pilarna är.

Skulle gissa att den ökade kyleffekten med Push-Pull inte motsvarar den ökade ljudnivån, men du får väl testa och se vad du orkar med.

Da tanker vi lika

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Da tanker vi lika

Om jag kunde göra om omröstningen så hade jag röstat på alternativet
"Top: AIO, Front: 2 st 140, Rear: 1 st 140".

Det andra alternativet har fler fläktar som drar ut luft än som blåser in, så där får man i så fall försöka balansera det med varvtal på de som ventilerar ut varmluft. Ett sätt är att testa om man har övertryck/undertryck är att lägga ett tunt papper (typ silkespapper) över någon öppning utan fläktar bakom (t.ex. om man har ventilerade täckplåtar för expansionsplatserna bak) och se om pappret sugs fast (undertryck) eller vill flytta sig från öppningen (övertryck).

Permalänk
Medlem

Kan man rakna om eller nollstalls rostningen? Tankte mest for att halla den aktuell

Kan dock komma ihag att flytta en rost

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

Om du sätter AIO-radiatorn i fronten så måste du se till att slangarna på radiatorn är högre upp än CPU-blocket

https://youtu.be/BbGomv195sk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Om du sätter AIO-radiatorn i fronten så måste du se till att slangarna på radiatorn är högre upp än CPU-blocket

https://youtu.be/BbGomv195sk

Detta ar jag medveten om, tackar for paminnelsen dock

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

... xD Påtal och sug och blow eller?

Tja, vad ska man saga, det finns ju som sagt nagot visst med ny hardvara

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

Vad behöver mest kylning? Din CPU eller GPU? Gissningsvis GPUn då du spelar alltså borde det vara självklart att ha chassifläktar fram i chassit som matar kortet med kall luft. AIOn till CPUn är ändå så pass stor att den borde klara av att kyla CPUn utan problem. Att ha AIOn i fronten skapar dåligt luftflöde med tanke på att luften först ska pressas igenom en radiator.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vad behöver mest kylning? Din CPU eller GPU? Gissningsvis GPUn då du spelar alltså borde det vara självklart att ha chassifläktar fram i chassit som matar kortet med kall luft. AIOn till CPUn är ändå så pass stor att den borde klara av att kyla CPUn utan problem. Att ha AIOn i fronten skapar dåligt luftflöde med tanke på att luften först ska pressas igenom en radiator.

Ja, det ar ju det som ar ett litet dilemma.

CPU:n kommer vara en i7-11700K som kommer hem den 26 april.

Och AIO fram resulterar ju i en lite kallare CPU, da 11-serien ar hyfsat varma, men lite varmare GPU
AIO pa toppen da blir det en lite varmare CPU, men lite kallare GPU.

Hur stor denna skillnad brukar vara kan jag tyvarr inte svara pa, om det ar +-2 grader, +-5 grader? om skillnaden ar mindre an 10 grader borde det inte ha sa stor betydelse.

Med sjalva luftflodet sa forstar jag precis vad du menar

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett Meshify 2 och har min 360 radiator i toppen, 3st fläktar för insug fram och 1 fläkt utblås bak.
Fläktarna som sitter på radiatorn sitter på "insidan" och tar luften inifrån och blåser genom radiatorn. Satt själv ett tag och klurade på vad som skulle funka bäst i mitt fall och det slutade med att jag valde detta.

Skulle jag sätta radiatorn framme skulle den uppvärmda luften från radiatorn vara det som kyler grafikkortet.

Radiatorn är också så pass stor att den får en hel del frisk luft av insuget i fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Jag kör på ett Meshify 2 och har min 360 radiator i toppen, 3st fläktar för insug fram och 1 fläkt utblås bak.
Fläktarna som sitter på radiatorn sitter på "insidan" och tar luften inifrån och blåser genom radiatorn. Satt själv ett tag och klurade på vad som skulle funka bäst i mitt fall och det slutade med att jag valde detta.

Skulle jag sätta radiatorn framme skulle den uppvärmda luften från radiatorn vara det som kyler grafikkortet.

Ja precis, jag borjar ocksa luta at denna variant, dock enbart 2 flaktar i fronten just nu, maktar det inte med att kyla ordentligt sa far jag komplettera med en till flakt

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Ja, det ar ju det som ar ett litet dilemma.

CPU:n kommer vara en i7-11700K som kommer hem den 26 april.

Och AIO fram resulterar ju i en lite kallare CPU, da 11-serien ar hyfsat varma, men lite varmare GPU
AIO pa toppen da blir det en lite varmare CPU, men lite kallare GPU.

Hur stor denna skillnad brukar vara kan jag tyvarr inte svara pa, om det ar +-2 grader, +-5 grader? om skillnaden ar mindre an 10 grader borde det inte ha sa stor betydelse.

Med sjalva luftflodet sa forstar jag precis vad du menar

Jag hade nog tänkt som någon redan nämnde att rent luftflödesmässigt så kommer chassifläktar fram att gynna hela datorn mer än frontmatad AIO (och förhoppningsvis låta mindre). PSU shrouden kan delvis tas bort vilket gör att du egentligen skulle kunna köra tre fläktar fram då de två understa isf matar GPUn och den översta matar AIOn. Sen kör du AIOn på lägre varvtal och kör fläkten bak på samma hastighet som de tre främre, detta borde resultera i bra luftflöde.

Nej det går nog inte att mäta i grader såvida du inte gör ett faktiskt test förhoppningsvis med samma temperatur inomhus Men det är nog väldigt jobbigt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Datorn ar installerad och klar, temp i idle ar ca 32 grader, har inte stressat den for mycket annu, men inga problem med temperaturer, ska fixa till flaktkurvorna lite.

Var dock lite strul med minnena som inte tyckte om XMP1 profilen, men det ar lost och minnena rullar pa i 4000 MHz i gear 1:1 och cl18 utan nagra fel nar jag testade i memtest86.

Enda trakiga ar att jag inte kan andra farg pa dessa (Team XTREEM DDR-4000 cl18 White) via asus aura, dock kan jag andra allt annat pa moderkort, aio och gpu.

Inte en stor sak, men nar jag vill hittar en losning sa blir det vackrare kulor inuti ladan.

Tar lite tid att iordningstalla, gamla datorn har rullat pa i sa manga ar.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Var dock lite strul med minnena som inte tyckte om XMP1 profilen, men det ar lost och minnena rullar pa i 4000 MHz i gear 1:1 och cl18 utan nagra fel nar jag testade i memtest86.

Det är nog moderkortet i så fall. Jag kör XMP II så att minnena går så fort de kan istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är nog moderkortet i så fall. Jag kör XMP II så att minnena går så fort de kan istället.

Japp, XMP1 sa valjer moderkortet vad det tror ar optimala installningarna, medans XMP2 anvander tillverkarens installningar.

Sa med XMP2 sa forsvann alla minnesproblem

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam