SweBowlers - Tråden om allt bowlingrelaterat

Permalänk
Medlem

SweBowlers - Tråden om allt bowlingrelaterat

Det bör väl finnas mer än mig som aktivt bowlar här på forumet, eller åtminstone innan pandemin.
Är det seriespel, korpen eller "kasta klot" på fyllan som gäller?
I början av pandemin hölls den första svenska onlinetävlingen kallad Lanetalk Rumble för att hålla igång intresset samt att hålla hallarna flytande. Nyligen hölls den första globala tävlingen PBA Bowlero Global Rumble där kvalspel hölls i Lanetalk-anslutna bowlinghallar över hela världen där finalen livesändes i ett unikt format på Lanetalks twitchkanal

Själv håller jag igång med 3-4 pass i veckan för att inte rosta ihop fullständigt, samt tjôtar med diverse utrikiska communities.
Seriespelet förväntas dra igång i september igen men likt föregående säsonger så finns det en risk att det ställs in helt eller avbryts.

Lite länkar:

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Hade precis dammat av kloten efter många års uppehåll förra våren när pandemin slog till. Det blev en comeback med antiklimax. Köpte nya skor och tittade på nya klot men hann tack och lov inte köpa något då.

Har dock inte varit tillbaka till hallen sedan förra våren, ringrostigheten var inte så extrem ifjol så känner jag kan vänta lite till. Hoppas verkligen det kan komma igång till hösten för jag är verkligen sugen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Slutade spela för ungefär 12 år sedan, spelade då i Enjoy BK i Allsvenskan. Skulle börja tävla igen precis innan pandemin kom så jag var dum och köpte 4st nya klot då och skor, men håller fortfarande i gång lite då och då eftersom jag får spela för 25kr serien

Permalänk

Körde bowling 2 gånger i veckan för ett halvår sedan i 2 månader. Det var hyfsat skoj.
Jag anser mig vara medelmåtta när jag är ensam, men så fort det kommer folk, speciellt snygga damer. Ja den där bollrännan lyckades jag träffa med varenda skott.

Permalänk
Medlem

Det kan vara skoj att rulla lite klot, har ett PB på 176 poäng på en serie, men det var många år sedan, senast jag spelade var med jobbet för c.a 2 år sedan och då kom jag inte ens upp på 100 poäng förrän jag tog en öl, då höjdes det snabbt till 123 poäng vilket bara var 1 poäng ifrån vinst.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Är totalt klappkass nu för tiden, har ett PB på 216 men det var i gymnasiet för över 20 år sedan.

Senaste gången blev jag så sur att jag började bete mig som Tourettes-guy i vokabulären även rätt högljutt, slutade med att en i personalen förklarade för mig att det fanns barn i lokalen.

Jag gick ut och skämdes... har inte rört ett klot sedan dess.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Bowling för mig är den aktivitet som ingen riktigt gillar men som ändå arrangeras då o då (ingen vet varför). Ingen håller koll på poängställningen, folk börjar prata med varandra och man får alltid påminna "nu är det din tur". Ingen vet varför sporten fortfarande existerar...

Permalänk
Medlem

Tränade bowling när jag var 12-13 ungefär. Tror jag toppade ca 220 (exakt siffra minns jag ej) men sen dess har jag bara strökört med vänner. Nu för tiden blir det närmare 120-170 beroende på "tur"

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fatmajk:

Bowling för mig är den aktivitet som ingen riktigt gillar men som ändå arrangeras då o då (ingen vet varför). Ingen håller koll på poängställningen, folk börjar prata med varandra och man får alltid påminna "nu är det din tur". Ingen vet varför sporten fortfarande existerar...

😆😆😆

Permalänk

En gång fick jag 6 st strike i rad.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde min första officiella 300-serie i Varberg i november 2019. Har gjort två till innan, men på träning.
Har gjort fyra 1000-slagningar på match. Har hallrekord i Hovmantorp innan dom renoverade den för några år sen (då rensade dom alla rekord, konstigt nog). Sen tror jag att jag har hallrekordet kvar i Växjö knock en down.
Låg på ca 220 i snitt innan vi la ner allt spel i slutet på november. Har inte rört kloten eller varit i hallen sen dess.

Är just nu så sjukt opepp på att för tredje gången gillt spela om serien. Det är ett par månader kvar till seriepremiären. Men som det ser ut nu så kommer jag inte spela något. Efter jul kanske? Vem vet.

Permalänk
Medlem

Kul tråd, jag spelade i Wåxnäs BC i dess glansdagar för ca 10 år sedan, det var roliga år. Jag har inte haft tid att bowla på väldigt länge nu tyvärr, men tar fram bowling kloten ibland och visar dom för dottern. Ett av dem är ett sånt där klot som luktar blåbär ifrån Storm bra grejer.

Permalänk
Avstängd

Bowling har spelats med skiftande resultat och oftast med inslag av öl och jobbarkompisar. Har aldrig varit bra på denna sport men brukar väl hålla mig straxt över 100.
Första gången jag var med sambon och bowlade så har jag för mig att jag var över 200 poäng men det kan också ha varit en dröm. Har för mig om att bowlingklotet jag fick tag på passade mina små korvfingrar väldigt bra iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Brukar spela i lokala hallserien med en mängd företag och föreningar, och det är riktigt skoj! Är inget proffs utan snittar väl 130-140, med vissa inslag av 180 och vissa inslag av 100. Handikappet gör att alla kan vara med.

Ärvde två klot från 90-talet av en kollega som spelat seriöst, varav ett klot fick en spricka och det andra klotet var ett gammalt Rhino Pro, bland de första reaktiva kloten som jag förstod det. I princip på millimetern samma handstorlek men har fått fila upp tumhålet och tycker det känns lite konstigt så har faktiskt varit lite sugen på ett nytt, eget klot än om jag inte spelar seriöst.

Kul sport är det då

Permalänk
Medlem

Lyckades få 169 en gång och jag är inte bra på bowling.

Någon som är duktig med tvåhandsfattning?
Ser fler och fler proffs köra med det.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har nästan bara dåliga minnen förknippade med bowling. Har dock en tidigare bekant som vunnit finska mästerskapet i bowling för herrar som blott 16 åring, såvida jag inte minns helt fel.

För egen del brukar det mest bli en otroligt sjuk höger kroppshalva dagarna efteråt.

Permalänk

Jag var lovande som junior, gick bowlinggymnasiet osv. Senaste åren har jag dock inte varit speciellt aktiv. Tog upp bowlandet igen nyligen men sen kom pandemin och ställde till det, har knappt spelat något sen dess. Förhoppningsvis kan seriespelet ta fart till hösten igen, hoppas kunna ta en plats i vårt allsvenska lag då.

Annars tycker jag att teorin kring bowling är minst lika intressant som att spela själv. Det är stundtals ganska frustrerande att veta hur något ska göras utan att kunna genomföra det själv. Har förmånen med en lillasyster som spelar i elitserien så har varit med och coachat dem ibland, det är skoj!

Följde de stora tävlingarna i USA senaste månaden, USBC Masters och US Open. Masters brukar vara den roligaste tävlingen att följa pga formatet. Tycker att det var lite hög resultatnivå på US Open i år, passet på 40' flat blev inte så relevant.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig spelat i någon klubb utan bara med vänner, familj och kollegor.
Men tycker det är riktigt kul.
Bor i Trelleborg som på kort tid har gått från 2 hallar till snart ingen hall som är öppen för allmänheten.
https://www.trelleborgsallehanda.se/sport/trelleborg-snart-ut...

Jag hoppas de hittar någon som kan driva vidare bowlinghallen på Söderslättshallen så att man kan dra med sig barnen på Bowling om några år.

Permalänk

Det är känns inte som en tråd som borde vara på Swc! Någon måtta borde det vara ifrån hårdvara! Klotet må vara hårt. Men helt fel forum. Ska vi tala om ping pong, dart och annat så dölj det i forumen!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

Spelade aktivt runt 20-talet, men slutade efter 5-6 år p.g.a. flytt. Spelat lite sporadiskt genom åren, men tog upp bowlingen igen i början på 2019 och har spelat aktivt sen dess. Årets serie lades tyvärr ner i november (precis veckan efter jag köpt ett nytt klot ) så har inte spelat mycket sen dess, men det kliar sjukt i fingrarna efter att få börja lira igen.

Spelmässigt så är man väl inget att hurra över, snittar numera lite över 180 och när jag spelade som bäst innan mitt uppehåll så låg jag lite över 190 typ.

Kan rekommendera följande länkar utöver dom som postats ovan.

Brad and Kyle (2 PBA proffs som gör videos och vlogar från tävlingar på PBA touren)
JR Pro Shop (Välgjorda, informativa och roliga videos om klot och annat bowlingrelaterat)
FloBowling (Livestreamar kval till tävlingar och även finaler för oss utanför USA. Lite sisådär med produktionskvalitén ibland dock)

Annars kan man hitta många (gamla och nya) tävlingar uppladdade på youtube också. Vet inte om det är ok att länka dom här, men verkar inte som kanalerna tas ner så det är möjligt att dom är ok så länge dom får reklamintäkterna.

Permalänk
Medlem

Spelade mycket under gymnasietiden 2005 -2008, då jag gick en idrottslinje. Men sen upptäckte man att dricka och festa var roligare när man hade fyllt 20 år, Så då trappade man ner bowlingen träningen och tävlingar, och ens skill sjönk markant

Kom inte ihåg vad tävlingsformatet vi körde i div 1 hade för namn. Men det gick till så här.
4 serier per match och ban byte varannan ruta= spelade på 2 banor som låg bredvid varandra, spelade 1 serie, sen gick man till 2 andra banor i hallen och gjorde om allt.

Roligaste tävlingen " 3 manna "

Slog man strike fick man slå igen, fick man 1 eller flera käglor kvar fick nästa man i laget, försöka slå ner resterande käglor, fick han då Spärr, fick han fortsätta slå tills han inte fick strike, sen fick nästa man rensa upp igen, så fortsatte det i 6 serier, kul när man hade en bra dag och bra lag

Spelade i Karlskrona " KBK " gamla hall ( tyvärr riven sen 5- 10 år sen ) som hade en av få äkta träbanor i Sverige. Så det va kul och lite unikt att ha hemma matcherna på gamla träbanor ( väldigt annorlunda ljud mot laminat )

Allmänt om mig som " spelare "

Bästa hemmamatch " 4 serier " snitt 248 poäng per serie.
Ett hemskt humör när det gick dåligt, tvärtom när det gick bra, väldigt vokal i hallen.

Obs. Kan lova följande, är det en riktig bowling match är det inte tyst i hallen, det är ett jävla liv med tjoande och strike !!! det kan många inte tro om bowling.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Kan lova följande, är det en riktig bowling match är det inte tyst i hallen, det är ett jävla liv med tjoande och strike !!! det kan många inte tro om bowling.

Aah, minns derbyn på 80-talet. Fullt i hallen och man var lite hes efter bataljen efter allt gapande.
PB på 258 om jag minns rätt. Min bästa kompis gjorde 300 för kanske tio år sen, mäktigt.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Rolig tråd!

Tråkigt dock att pandemin ställer till det, men man får som sagt hålla tummarna på att serier och liknande kan börja starta i september igen.

För egen del bowlar jag bara någon gång ibland ihop med vänner. Det är jätteroligt när man väl är i bowlinghallen, men jag är inte särskilt duktig och, kommer inte heller satsa på det som sport.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Körde bowling 2 gånger i veckan för ett halvår sedan i 2 månader. Det var hyfsat skoj.
Jag anser mig vara medelmåtta när jag är ensam, men så fort det kommer folk, speciellt snygga damer. Ja den där bollrännan lyckades jag träffa med varenda skott.

Ha ha, bollrännan träffar jag ofta, även när jag är själv. Så jag är ett steg under medelmåtta, men tycker ändå att bowling är kul.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Det kan vara skoj att rulla lite klot, har ett PB på 176 poäng på en serie, men det var många år sedan, senast jag spelade var med jobbet för c.a 2 år sedan och då kom jag inte ens upp på 100 poäng förrän jag tog en öl, då höjdes det snabbt till 123 poäng vilket bara var 1 poäng ifrån vinst.

Ha ha, där har vi en positiv grej med alkohol. Tänk om alla elitspelare skulle ta en öl per spelad serie, vad bra de hade blivit!

Skrivet av pickadulverman:

En gång fick jag 6 st strike i rad.

Oj så bra! Själv har jag fått max tre strikar i rad, och det var extremt duktigt för att vara mig.

Skrivet av griid:

Lyckades få 169 en gång och jag är inte bra på bowling.

Oj, då var du väldigt duktig. Själv får jag väl bara runt 100. Sedan beror det förstås på hur ofta man bowlar. Givetvis kan man träna upp sig och då få bättre poäng.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Spelade mycket under gymnasietiden, då jag gick en idrottslinje. Men sen upptäckte man att dricka och festa var roligare när man hade fyllt 20 år, Så då trappade man ner bowlingen träningen och tävlingar, och ens skill sjönk markant

Kom inte ihåg vad tävlingsformatet vi körde i div 1 hade för namn. Men det gick till så här.
4 serier per match och ban byte varannan ruta= spelade på 2 banor som låg bredvid varandra, spelade 1 serie, sen gick man till 2 andra banor i hallen och gjorde om allt.

Roligaste tävlingen " 3 manna "

Slog man strike fick man slå igen, fick man 1 eller flera käglor kvar fick nästa man i laget, försöka slå ner resterande käglor, fick han då Spärr, fick han fortsätta slå tills han inte fick strike, sen fick nästa man rensa upp igen, så fortsatte det i 6 serier, kul när man hade en bra dag och bra lag

Spelade i Karlskrona " KBK " gamla hall ( tyvärr riven sen 5- 10 år sen ) som hade en av få äkta träbanor i Sverige. Så det va kul och lite unikt att ha hemma matcherna på gamla träbanor ( väldigt annorlunda ljud mot laminat )

Allmänt om mig som " spelare "

Bästa hemmamatch " 4 serier " snitt 248 poäng per serie.
Ett hemskt humör när det gick dåligt, tvärtom när det gick bra, väldigt vokal i hallen.

Obs. Kan lova följande, är det en riktig bowling match är det inte tyst i hallen, det är ett jävla liv med tjoande och strike !!! det kan många inte tro om bowling.

Den gamla hallen! Jag var och tittade på sista matchen som stängde hallen. Kval till allsvenskan damer. Har själv spelat ett par matcher där. Men det var ingen höjdare dom sista åren? Det var knappt att kloten rullade, de snarade hoppade fram över banan. Svårspelat. Men absolut en fördel för hemmalaget.

Just det där med hemma och bortafördel är en stor grej inom bowlingen.
Ni som spelat för kanske 10 år sen, välkommen tillbaka till en helt ny sport. Det här med oljeprofiler har verkligen tagit spinn. Inför en match måste hemmalaget en vecka innan match presentera vilken profil som matchen ska spelas på. Ratio, volym, antal fot allt ska analyseras för att man ska veta vilka sex av sina 10-12 klot man ska ta med sig till matchen.
Även om man lägger exakt samma profil i sin hemmahall och tränar på den så kan matchen utspela sig väldigt annorlunda.

Ett roligt exempel från 2019 när vi var och spelade mot Karlskrona i nya hallen (Cyberzone) vi skulle spela på en väldigt kort profil med nästan ingen olja. Brukar te sig så att det kommer svänga massor och väldigt tidigt. Så vi kom med våra väskor anpassade för det underlaget vi trodde skulle vara.
Jag började bakifrån med mina snällaste klot. Jag fick inte mycket sväng över huvud taget. Jag ändrade tempo, provade alla linjer jag behärskar. Slutade med att jag efter inspelet till matchen stod på banan med mitt vassaste klot nermattat med 500 sandpapper... två ribbors uppgång. Bokstavligt kasade mig till 235 och en vunnen poäng.
Väldigt skönt! Skönt också att byta banpar, för mina lagkamrater hade i alla fall lite sväng på sina klot.
Sen hör man från min tidigare bana "här svängde ju massor" från min lagkamrat. Åh nej tänkte jag. Just precis, det svängde ingenting för mig nu. Klotet rullades mot fickan men studsade av som en studsboll. Oavsett linje. Genomskärare, uppställningar med 3-4 käglor kvar då blev genast svårare att täcka upp. 158.
Naivt nog tänkte vi, eftersom spelet började öppna upp sig + att vår nionde man misskött sig under dagens förra match, att jag kör en serie till. Samma visa. 145 och 5-0 i röven. Matchen avgjord. In med reserven som fick plågas lite också.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Tomas1966:

Det är känns inte som en tråd som borde vara på Swc! Någon måtta borde det vara ifrån hårdvara! Klotet må vara hårt. Men helt fel forum. Ska vi tala om ping pong, dart och annat så dölj det i forumen!

Ändå ligger tråden under "Övriga ämnen" i forumdelen "Hobby, fritid och livsstil" med beskrivningen "Fordon, övrig teknik, mat, kläder, friluftsliv, resor med mera". Det är fritt fram att skapa en tråd om ping pong och dart!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Har fått alla strike i Wii Party det räcker för mig!:)

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Jag tycker bowling är helt okej men har aldrig lyckats bli bra bättre på det.

Jag vet att man ska skruva klotet och komma lite snett men det är som en slump varje gång.

Dessutom vilket klot ska man välja, tycker alltid kloten är för tunga så går på lätta men då är fingrarna gjorda för barn.

Finns det några tips på hur jag kan bli bättre, är nästa alltid bland de 5 sämsta av typ 20 när vi spelar i jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Ändå ligger tråden under "Övriga ämnen" i forumdelen "Hobby, fritid och livsstil" med beskrivningen "Fordon, övrig teknik, mat, kläder, friluftsliv, resor med mera". Det är fritt fram att skapa en tråd om ping pong och dart!

Exakt. Det är det jag tycker är roligt med SweClockers, att det faktiskt finns några ämnen som inte är teknikrelaterade. Själv kikar jag gärna på kategorin Konsumenträtt då jag gillar att diskutera just konsumenträttsfrågor.

Skrivet av segafreaktwo:

Har fått alla strike i Wii Party det räcker för mig!:)

Bra gjort, och bättre det än inga strikes alls. Dessutom är det corona-säkert.

Hade en gång i tiden Wii-sports som bland annat innehöll bowling. Har även haft några bowling-spel på tidigare telefoner. Och av någon anledning gör man ALLTID fler strikes i dessa spel än i bowlinghallen.

Svarade på ytterligare ett citat
Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Jag tycker bowling är helt okej men har aldrig lyckats bli bra bättre på det.

Jag vet att man ska skruva klotet och komma lite snett men det är som en slump varje gång.

Dessutom vilket klot ska man välja, tycker alltid kloten är för tunga så går på lätta men då är fingrarna gjorda för barn.

Finns det några tips på hur jag kan bli bättre, är nästa alltid bland de 5 sämsta av typ 20 när vi spelar i jobbet

Att skruva är inget konstigt egentligen. Det handlar om att hålla klotet på rätt sätt och sedan att klotet faktiskt är konstruerat för att göra det. De flesta hallkloten är inte sådana, så det är minimalt man kan skruva dem med normal teknik. Sedan är det hur kloten passar i fingrarna som avgör en hel del, där hallkloten sällan gör det. Så, för någon som går och spelar för skojs skull någon gång ibland med polarna så tänk inte på skruvandet alls, det är något man kan börja göra om man vill spela mer seriöst och skaffar egna klot.

Sedan är det så att ju tyngre klot du klarar spela med desto bättre. Ett lätt klot studsar bara undan när det träffar käglorna. Du vill s.a.s. klyva väg genom käglorna och det går inte med de lättare kloten. De flesta elitspelarna använder 15-16 punds klot, just för att tyngden hjälper klotet att gå genom kägelpyramiden. Det har mindre med hur hårt du slår att göra än vikten på klotet och hur du träffar.

Är du högerhänt så vill du idealiskt träffa någonstans mellan kägla ett och tre och gärna komma in lite från sidan, för en vänsterhänt gäller detsamma fast spegelvänt. Det går utmärkt att träffa någorlunda rätt utan att skruva men man får försöka spela in från kanten så långt man vågar/klarar av. Så spela så diagonalt du bara kan helt enkelt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Såg denna tråd igår och blev sugen på att spela.
Har inte bowlat sen oktober förra året, då allt seriespel ställdes in.

Är man nybörjare, fråga personalen för lite tips.
Starta ansatsen på samma ställe, gå lugnt fram och låt klotet svinga armen. Sikta på samma ställe och se om du kan träffa det.
Justera ansatsen i sidled för att försöka träffa lite på sidan av första käglan, utnyttja banan för att komma lite snett in.

Bowling blir mycket roligare när man har borrat klot som passar, istället för hallkloten som inte passar alls.

Spelade 3 serier igår och var minst sagt lite rostig, men käglorna var med mig och jag lyckades knåpa ihop 573, snitt 191

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)