Moderkort med 32 SATA-portar för mining dyker upp i Kina

Permalänk
Melding Plague

Moderkort med 32 SATA-portar för mining dyker upp i Kina

I kölvattnet till nya kryptovalutan Chia lanserar kinesiska Onda ett moderkort med 32 portar och stöd för upp till 448 TB lagring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Det var väl någon här på forumet som just jagade en möjlighet att köra många hårddiskar på en enhet, någon som minns vem det var?
Var för max två veckor sen tråden kom upp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Sweclockers hypar chia rätt bra. Har aldrig hört om det utanför swec. Finns det ens, altså är det live? Vad är det som skulle vara bra med chia utöver att det käkar upp all ens lagringsutrymme?

Permalänk
Inaktiv

Passande namn på tillverkaren.
Denna borde väl passa fint om man vill bygga en sick NAS? Eller finns det någon begränsning?

Permalänk
Medlem

Är väl bara nyttja moderkortets existerande SATA-portar tillsammans med minst ett par PCI-e till 8 port SATA så har man plats för ganska mycket utrymme.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det var väl någon här på forumet som just jagade en möjlighet att köra många hårddiskar på en enhet, någon som minns vem det var?
Var för max två veckor sen tråden kom upp.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1633196-hur-bygger-man...

Var det den här du tänker på kanske? 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk

Är sugen på att investera i ett par stora HDD:s men känns alldeles för risky innan man faktiskt sett priset och kan göra en kalkyl. Vi får se hur det blir den 3:e Maj

Permalänk
Medlem

Vad ska miners förstöra härnäst?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

En lösning som letar efter ett problem. Finns ju redan instickskort om man behöver extra Sara-portar.

Men klart de lanserar en sådan här produkt om de ser att det går slå mynt av. Sådan är kapitalismen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

F*ck miners! NAS über alles!

Permalänk
Medlem

Aha, äntligen ett moderkort till min Unraid server

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Onda slår på stort med SATAn ser jag.

SATAn! Jag tänkte skriva "SATAn vad många SATA-portar"!

Du vann internet för idag! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Sweclockers hypar chia rätt bra. Har aldrig hört om det utanför swec. Finns det ens, altså är det live? Vad är det som skulle vara bra med chia utöver att det käkar upp all ens lagringsutrymme?

Ja, känns som att Swec och övriga tech press agerar lite "useful idiot" och rapporterar om hypen (som verkar fabricerad) runt ett coin som med största sannolikhet aldrig kommer göra nåt väsen av sig. Detta moderkort är en B365 variant av ett liknande moderkort som Onda tidigare tillverkat med B250.

B250-D32-D3
http://www.onda.cn/MotherBoard_Designs.aspx?id=406

Enligt wayback machine har den länken varit aktiv sedan 2018. Förmodligen iom att 1151 V1 är EOL behövde man en ny variant av moderkortet för det segmentet (HDD mining har varit en niche länge). Så det är med andra ord inte extrem efterfrågan som gjort att man gått ut och designat en helt ny typ av produkt utan snarare en refresh då den äldre plattformen utgår.

Men det behöver inte ens vara avsett för mining alls utan helt enkelt nån form av billigt NAS användande också. Finns tydligen chassin avsedda speciellt för det moderkortet https://www.chinahao.com/product/597426846701/

Så ja hej "tech press", ni verkar bli lite bamboozlade och hjälper till att hypa upp en "pump and dump".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Vad ska miners förstöra härnäst?

Jag gissar topappaer, så skit försiktigt.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Jag tar 2!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Undrar när mining går så långt att det blir värt att anställa 1000 personer och ge dem varsin miniräknare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezol:

Undrar när mining går så långt att det blir värt att anställa 1000 personer och ge dem varsin miniräknare...

Skulle tippa på aldrig.

Permalänk
Medlem

KryptoMining verkar vara ett sätt att göra om kol till pengar utan att göra något vettigt med det på vägen.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Eftersom Chia gör reklam att det ska fungerar även på små utrymmen som en mobil, så testade jag lite på min Linuxburk på skoj.
En plot a 100 GB tog typ 10+ h att plotta. Sen började den mina ochj estimering är att det tar 5 år tills jag tjäner en Chia. Tror ej jag har sett att en pool hittils. Även om jag plottar hela 4TB (vilket på min äldre Xeon skulle ta 2-3 veckor, tror jag) tar det mins en månad för att tjäna in ngt.
Tänke er en mobiltelefon. Typ - lol ?
Dvs - överhypat som vanligt för de med vanligt hårdvara. Bra för de som vill/kan investera (eller har tex gammalt BurstCoin eller liknande hårdvara liggandes).

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oggmeiler:

Vad ska miners förstöra härnäst?

Några förslag:

Miners köper upp Steam för att använda som miningplattform. Spelen raderas för att ge plats till till chia.

Människor, mer specifikt deras hjärnor, används för mining, Matrix style, med plugg i nacken. Eller varför inte Warhammer 40K style.

Fibernätet prioriteras om så att 99% av kapaciteten används för mining. Resterande memes.

Undviker att nämna mer rimliga scenarion, vill inte riskera att ge någon ideer hehe.

Permalänk
Inaktiv

En mindre bisarr variant av denna hade varit fin som NAS-bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En mindre bisarr variant av denna hade varit fin som NAS-bygge.

Ja, de borde lansera ett passande chassi också, det ser ju ut som att moderkortet också agerar SATA-bakplåt.

Edit: Jag tror jag hittade chassit. Eller stommen i alla fall:

Permalänk
Medlem

mining? screw that, unraid here i come

Permalänk
Medlem

Som någon skrev på Reddit "No... Proof of space is stupid and a waste of hard drives. It literally just fills up hard drives with random data. If it at least would use the space to store files and you earned coins for storing the files it would be OK."

Jag trodde det här var ett sätt att också bidra med storage, ungefär som typ Storj, https://www.storj.io typ en decentraliserat moln där man "hyr ut" sitt lediga utrymme.

Men nej, nu kommer folk köpa upp all storage ist som kommer stå tomt enbart för "proof of space".

Permalänk
Medlem

Hur många tror att Chia egentligen är ett Google projekt för att slippa bygga egna datahallar för youtube?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

KryptoMining verkar vara ett sätt att göra om kol till pengar utan att göra något vettigt med det på vägen.

Ja, det här är verkligen slöseri med energi. Tänk om det gick till projekt som Folding@home istället, där det tydligen går att mina FoldingCoins. Är nog bara en tidsfråga innan kryptovalutor och mining kommer förbjudas, då det finns en hel del problematik kring hela konceptet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja, det här är verkligen slöseri med energi. Tänk om det gick till projekt som Folding@home istället, där det tydligen går att mina FoldingCoins. Är nog bara en tidsfråga innan kryptovalutor och mining kommer förbjudas, då det finns en hel del problematik kring hela konceptet.

Hur är det med gaming då? Snacka om slöseri med energi att köra strömtörstiga gamingriggar bara för meningslöst nöje. Sen ska vi ju inte ens tala om alla gamingrelaterade tjänster...

Alla ni som gafflar om energislöseri kommer få er önskan hörd förr eller senare, när det blir nya straffskatter på datorkomponenter.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av phlopydisk:

Hur många tror att Chia egentligen är ett Google projekt för att slippa bygga egna datahallar för youtube?

Då skulle det nog komma in några fler saker in i bilden känner jag spontant, men ska vi konspirera lite så tror jag snarare att det är tillverkarna av mekaniska hårddiskar som vill börja sälja till massorna igen...

Tycker det blir väldigt intressant att se var det hela tar vägen, känns ju som ett rätt främmande koncept men det gjorde ju även Bitcoin en gång i tiden. (Och andra valutor om man går tillbaka en väldig massa år. )

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vondran:

Som någon skrev på Reddit "No... Proof of space is stupid and a waste of hard drives. It literally just fills up hard drives with random data. If it at least would use the space to store files and you earned coins for storing the files it would be OK."

Jag trodde det här var ett sätt att också bidra med storage, ungefär som typ Storj, https://www.storj.io typ en decentraliserat moln där man "hyr ut" sitt lediga utrymme.

Men nej, nu kommer folk köpa upp all storage ist som kommer stå tomt enbart för "proof of space".

Finns en anledning till det, datacoin dog ju stenhårt när någon kom på att blockchainet var permanent och man därför kunde ladda upp barnporr i den. Alla med blockchainet bröt då mot lagen och var medskyldiga. Därav aktar sig coins numer från att ha lagring av user content

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.