Fredagspanelen 215: Geforce RTX 3080 Ti och nytt från Apple

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 215: Geforce RTX 3080 Ti och nytt från Apple

Jonas och en frusen Kenneth snackar om kommande Geforce RTX 3080 Ti och Apples nya färgglada Imac.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Massor små kärnor", de har redan gjort det i Xeon Phi serien ett bra antal år nu. Hade inte klagat om de lyckas trycka in ett dussin eller två av dem kärnorna bredvid vanliga big-core, iofs så är frågan vad man gör som kräver X86 men två dussin kärnor med SIMD prestanda.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Trypofobi:

Dold text

Lite otäckt är det allt.

Permalänk
Medlem

Tittar på Fredagspanelen med nya LG UltraGear 27GN800-B.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Vart är chefen?

Permalänk
Medlem

Sweclockers videos blir verkligen kanon när Kenneth håller agendan!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte, "sweclockers" vill inte testa moderkort, men dammsugare går bra!

Testet med moderkort som Jonas gjorde är mycket bra, synd att ni inte hade med Asrock också.
Jag såg videon flera gånger, och jag ska inte ens byta moderkort.
Synd att inte ni testade moderkort till Rysen tidigare när jag köpte ett x570.

Ni får skaffa någon som vill jobba med datorkompnenter som kan testa dom åt er.

Trevlig helg på er!

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Joppis:

Sweclockers videos blir verkligen kanon när Kenneth håller agendan!

Tackar! Då vet jag att jag gör något rätt i alla fall

Skrivet av RX10:

Jag fattar inte, "sweclockers" vill inte testa moderkort, men dammsugare går bra!

Testet med moderkort som Jonas gjorde är mycket bra, synd att ni inte hade med Asrock också.
Jag såg videon flera gånger, och jag ska inte ens byta moderkort.
Synd att inte ni testade moderkort till Rysen tidigare när jag köpte ett x570.

Ni får skaffa någon som vill jobba med datorkompnenter som kan testa dom åt er.

Trevlig helg på er!

Först så var varken moderkorten eller dammsugarna ordentliga tester.
Sen så kanske du missade när vi förklarade varför vi inte gillar att testa moderkort så kan ta det igen. Först och främst så är dagens moderkort så lika varandra att det inte går att mäta någon prestanda med CPU eller GPU. Alla kommer få exakt samma resultat och är typ omöjligt att ge någon award då. Det som skiljer är typ mängd USB-portar och kanske ljudkretsen, men även där så använder alla tillverkare ungefär samma komponenter.
Hur kan man då testa moderkort, få ut en mätbar siffra som gör att man kan bedöma olika kort och helst kunna ge en award?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Tackar! Då vet jag att jag gör något rätt i alla fall

Först så var varken moderkorten eller dammsugarna ordentliga tester.
Sen så kanske du missade när vi förklarade varför vi inte gillar att testa moderkort så kan ta det igen. Först och främst så är dagens moderkort så lika varandra att det inte går att mäta någon prestanda med CPU eller GPU. Alla kommer få exakt samma resultat och är typ omöjligt att ge någon award då. Det som skiljer är typ mängd USB-portar och kanske ljudkretsen, men även där så använder alla tillverkare ungefär samma komponenter.
Hur kan man då testa moderkort, få ut en mätbar siffra som gör att man kan bedöma olika kort och helst kunna ge en award?

Kennet jag klagade inte på hur ni gjorde testet av moderkorten eller ”snabbtitten” som ni sa, det var mycket bra, precis min nivå och vad jag vill veta. Det Jonas sa i fredagspanelen var att det var så skälsdödande att ni skulle seöver om ni ska göra mera av moderkortstester eller en ”snabbtitt”. Eller uppfattade jag det fel?
Jag vill jättegärna se mer av snabbtittar på moderkort.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av RX10:

Kennet jag klagade inte på hur ni gjorde testet av moderkorten eller ”snabbtitten” som ni sa, det var mycket bra, precis min nivå och vad jag vill veta. Det Jonas sa i fredagspanelen var att det var så skälsdödande att ni skulle seöver om ni ska göra mera av moderkortstester eller en ”snabbtitt”. Eller uppfattade jag det fel?
Jag vill jättegärna se mer av snabbtittar på moderkort.

Någon form av genomgångar/tester av moderkort blir det även i framtiden. Kanske blir mindre själadödande när man får rutin på det.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JonasT:

Någon form av genomgångar/tester av moderkort blir det även i framtiden. Kanske blir mindre själadödande när man får rutin på det.

Kanske köra ett annat perspektiv för saker som moderkort. Håller helt med om att det blir rätt snustorrt att läsa jämförelser mellan moderkort i samma "klass", det är otroligt lite som skiljer mellan olika tillverkare (och mindre blir det ju mer som integreras i CPU och/eller chipset).

Så kör ett test på "andra ledden", samarbeta med någon tillverkare och jämfört vertikalt. Visa vad som skiljer en instegsbräda, "mellanklassen" samt lyxnivån.

I fallet Rocket Lake S finns ju också aspekten: hur pass billigt moderkort kan man förvänta sig ändå orkar köra 65 W resp. 125 W TDP modellerna med "upplåst strömbudget"? För både Intel och AMD går det ju att titta på hur överklockning av RAM påverkas av prisnivån hos moderkort.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Kenneth

Räckte batteriet hem?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av stoffe_83:

@Kenneth

Räckte batteriet hem?

Det blinkade väldigt frenetiskt rött, men det räckte faktiskt! Fick köra lite fuel... energy(?)-management för att klara hela vägen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det blinkade väldigt frenetiskt rött, men det räckte faktiskt! Fick köra lite fuel... energy(?)-management för att klara hela vägen!

En batterivärmare kanske vore något?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av stoffe_83:

En batterivärmare kanske vore något?

Eller bara varmare väder så slipper jag bli en isglass på vägen hem