Tisdagshäng – FPGA-baserat retromys med Jonas

Permalänk
Melding Plague

Tisdagshäng – FPGA-baserat retromys med Jonas

Jonas plockar fram sin Mister FPGA och återvänder till 1990-talets glada dagar, då shareware-spelen regerade och 486:an var det senaste heta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Härligt Jonas! Jag är nyfiken på en Mister så detta blir spännande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Jonas plockar fram sin Mister FPGA och återvänder till 1990-talets glada dagar, då shareware-spelen regerade och 486:an var det senaste heta.

Läs hela artikeln här

Ska denna "rigg" användas till mining av någon sorts bitcoin? Chia?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Jag har byggt en hel del MiSTer-byggen, och har runt 6st liggandes

Älskar de små fanskapen

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant tisdagshäng denna vecka! Ska försöka hinna titta förbi sen.

Lite kompaktare lösning än mina monster 486or i fulltowers med alldeles för mycket saker i

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Mörksuggan:

Ska denna "rigg" användas till mining av någon sorts bitcoin? Chia?

De enda mynten som ”minas” är de i Super Mario Land 2.

Skrivet av Soir:

Jag har byggt en hel del MiSTer-byggen, och har runt 6st liggandes

Älskar de små fanskapen

Den är verkligen fantastisk!

Permalänk
Hedersmedlem

Ser fram emot detta. Men Super Mario Land 2? Bättre kan du!

Har för övrigt en MiST FPGA. Funderar lite på vad skillnaden är. Tror inte att den är tillräcklig för att rättfärdiga en uppgradering.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta, kul!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av giplet:

Ser fram emot detta. Men Super Mario Land 2? Bättre kan du!

Har för övrigt en MiST FPGA. Funderar lite på vad skillnaden är. Tror inte att den är tillräcklig för att rättfärdiga en uppgradering.

Håller på att återuppleva alla mina gamla Gameboy-spel för tillfället, där den senaste genomspelningen var just SML 2.

Ställt mot MiST har Terasic DE-10 Nano som används till MiSTer en betydligt större FPGA-krets som rymmer mer logik, så det finns potential till mer avancerade kärnor. Annars är en HDMI-utgång rätt trevligt också om man spelar på tv:n (vill minnas att MiST bara hade VGA?).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonasT:

Håller på att återuppleva alla mina gamla Gameboy-spel för tillfället, där den senaste genomspelningen var just SML 2.

Ställt mot MiST har Terasic DE-10 Nano som används till MiSTer en betydligt större FPGA-krets som rymmer mer logik, så det finns potential till mer avancerade kärnor. Annars är en HDMI-utgång rätt trevligt också om man spelar på tv:n (vill minnas att MiST bara hade VGA?).

Ja, den har bara VGA, men jag har skärm till det, så det är inte så stort problem. När det gäller utrymmet på FPGA'n så ryms ju tex en Amiga 1200 med AGA-grafik i MiST, så vad kan man tänkas behöva mer utrymme till? Har också hört att det ska vara lättare att föra över saker till MiSTer, men känns även det som ett lyxproblem. När man har sina favoriter på SD-kortet så är det bara att köra ju.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, den har bara VGA, men jag har skärm till det, så det är inte så stort problem. När det gäller utrymmet på FPGA'n så ryms ju tex en Amiga 1200 med AGA-grafik i MiST, så vad kan man tänkas behöva mer utrymme till? Har också hört att det ska vara lättare att föra över saker till MiSTer, men känns även det som ett lyxproblem. När man har sina favoriter på SD-kortet så är det bara att köra ju.

Skärm är nog den stora fördelen, dvs HDMI men även att det då funkar på alla möjliga skärmar väl? VGA via MiST kan är väl även kinkig på vilken typ av VGA-skärm du kör?
Sedan "tror" jag att du kan köra nätverk på MiSTer så är väl kanske där det är lättare att föra över saker tänker jag.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av giplet:

Ja, den har bara VGA, men jag har skärm till det, så det är inte så stort problem. När det gäller utrymmet på FPGA'n så ryms ju tex en Amiga 1200 med AGA-grafik i MiST, så vad kan man tänkas behöva mer utrymme till? Har också hört att det ska vara lättare att föra över saker till MiSTer, men känns även det som ett lyxproblem. När man har sina favoriter på SD-kortet så är det bara att köra ju.

När det kommer till utrymme på FPGA-kretsen så beror det helt på vad man vill köra på den. Amiga-kärnan är inte supertung på den fronten då den i sin senaste version tar upp lite drygt 35 procent av logiken på Cyclone V-kretsen som används till MiSTer. Värre är det med ao486 (Intel 486-kärnan) som tar upp över 80 procent av logiken, något som innebär att den inte på långa vägar ryms på Cyclone III som sitter i MiST.

Men använder man främst brädan för Amiga och har en VGA-skärm att koppla allt till så kan jag förstå att det inte känns jättemotiverat att uppgradera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonasT:

När det kommer till utrymme på FPGA-kretsen så beror det helt på vad man vill köra på den. Amiga-kärnan är inte supertung på den fronten då den i sin senaste version tar upp lite drygt 35 procent av logiken på Cyclone V-kretsen som används till MiSTer. Värre är det med ao486 (Intel 486-kärnan) som tar upp över 80 procent av logiken, något som innebär att den inte på långa vägar ryms på Cyclone III som sitter i MiST.

Men använder man främst brädan för Amiga och har en VGA-skärm att koppla allt till så kan jag förstå att det inte känns jättemotiverat att uppgradera.

Ah, det börjar klarna lite. Jag kör flera äldre system på min MiST också. Amigan är det nyaste och egentligen har jag även en Apollo Vampire Stand Alone till det. Känner inget behov av att emulera en 486'a, så tror jag klarar mig med min MiST.

Det hade ju blivit lite intressant om man kunde klämma in en PS2'a, men det är nog för mycket begärt? Men det är lite tråkigt sedan min riktiga PS2'a gick sönder.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av giplet:

Ah, det börjar klarna lite. Jag kör flera äldre system på min MiST också. Amigan är det nyaste och egentligen har jag även en Apollo Vampire Stand Alone till det. Känner inget behov av att emulera en 486'a, så tror jag klarar mig med min MiST.

Det hade ju blivit lite intressant om man kunde klämma in en PS2'a, men det är nog för mycket begärt? Men det är lite tråkigt sedan min riktiga PS2'a gick sönder.

Det hade varit galet häftigt med en implementation av PS2:an! Tyvärr ser den ut att vara alldeles för komplex att rekonstruera för FPGA-bruk samtidigt som kretsarna tar enormt mycket logik i anspråk. Sista anhalten för MiSTer ser ut att bli PSX och Saturn, där det sker utveckling på olika håll för de kärnorna. Det återstår dock att se om de faktiskt ryms på FPGA-kretsen samt om det går att få till tillräckligt stöd för att majoriteten av titlarna ska fungera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonasT:

Det hade varit galet häftigt med en implementation av PS2:an! Tyvärr ser den ut att vara alldeles för komplex att rekonstruera för FPGA-bruk samtidigt som kretsarna tar enormt mycket logik i anspråk. Sista anhalten för MiSTer ser ut att bli PSX och Saturn, där det sker utveckling på olika håll för de kärnorna. Det återstår dock att se om de faktiskt ryms på FPGA-kretsen samt om det går att få till tillräckligt stöd för att majoriteten av titlarna ska fungera.

Om en generation eller tre är nog FPGA'erna tillräckligt stora.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hjälpsam

Programmerat lite i VHDL, men saknar en bra bräda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Äsch, jag har ett utvecklingskit sedan år tillbaka för Cyclone IV, och blev glad, men såg att detta körde Cyclone V

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Kul stream, kanske borde fixa en sån här själv.

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk

Jobbar med FPGA programmering och jättekul att de den här få uppmärksamhet Råkade ha ett utvecklingskort redan av rätt typ så köpte till delarna som behövs. Tyvärr lirar inte min arkadsticka med MiSTer så inte spelat så mycket. Underbar liten maskin dock

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om en generation eller tre är nog FPGA'erna tillräckligt stora.

Finns troligen ett par FPGA chip som är tillräckligt stora redan nu problemet är att dom kostar 10papp+ styck.
Redan den FPGA som är på De-10 nano kostar mer att köpa köpa lös än vad hela de-10 nano kostar, då de-10 nano är subventionerad och säljs med stor förlust av tillverkarna under förhoppning att folk/företag ska börja utveckla saker och köpa lösa fpga chip.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ah, det börjar klarna lite. Jag kör flera äldre system på min MiST också. Amigan är det nyaste och egentligen har jag även en Apollo Vampire Stand Alone till det. Känner inget behov av att emulera en 486'a, så tror jag klarar mig med min MiST.

Det hade ju blivit lite intressant om man kunde klämma in en PS2'a, men det är nog för mycket begärt? Men det är lite tråkigt sedan min riktiga PS2'a gick sönder.

Frågan är vad Apollo 68080 ersätter?
Är det bara 68000 så handlar det om 68 000 transistorer.
Är det 68040 så handlar det om 1 200 000 transistorer
De 680060 jag hittar verkar vara utan FPU så de är nog mindre än 1 200 000 transistorer.
PS2 ser ut att ha 13½ miljoner transistorer...........så det blir nog dyrt!