Permalänk

Urusel batteritid, dåligt batteri?

Jag förvärvade en begagnad MSI GF65 Thin häromdagen som enligt utsago ska vara drygt ett halvår gammal. Vad jag lade märke till väldigt snabbt är att batteritiden är ungefär likvärdig med koktiden för ett löskokt ägg.

Fulladdning till att datorn stänger av sig avverkas enkelt inom en timme, då enbart vid lättare användning som installation av program, flytt av filer i utforskaren och webbsurfning på sidor innehållandes mestadels text. Jag vill inte veta hur snabbt det skulle gå vid användning av mer krävande program/spel...

Jag provade att köra Windows batterirapport (powercfg /batteryreport i kommandotolkten) och kan av denna utläsa att batteriet uppges ha en uppmätt kapacitet på cirka 26 000 mWh, när den designade är cirka 52 000 mWh. Det verkar dock variera från gång till gång, då jag andra gånger uppmätt både 32 000 mWh och 20 000 mWh.

Tidigare ägaren uppgav att den suttit inkopplad med laddare mestadels av tiden och han har därför inte märkt av något problem. Jag funderar på om det kan vara något konstigt med kalibreringen av batteriet då datorn också utan förvarning från angivna 20% batteri plötsligt stängdes av och sedan låg på 0%. Det känns orimligt att batteriet skulle vara totaldött efter knappt ett halvårs användning även om den suttit inkopplad hela tiden, såvida det inte rör sig om ett tillverkningsfel.

Vad tror ni?

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/MSILaptops/comments/gkwadl/how_long_...

Batteritiden verkar inte vara den laptopens party piece om man ska tro google

// LZ

Permalänk
Medlem

Jag antar du inte fick kvitto, annars skulle detta kunna vara ett garantiärende

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

https://www.reddit.com/r/MSILaptops/comments/gkwadl/how_long_...

Batteritiden verkar inte vara den laptopens party piece om man ska tro google

// LZ

Det är samma uppfattning jag fått av lite Googlande, att den dör inom en timme vid lätt användning låter däremot helt felaktigt och knappast att den bara av design har ett vekare batteri.

Skrivet av Sions:

Jag antar du inte fick kvitto, annars skulle detta kunna vara ett garantiärende

Är lite inne på att det skulle kunna vara ett hårdvarufel, batteriet borde ju rimligen inte tappa 50% av sin kapacitet på knappt ett halvår.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem

Batterier mår dåligt av att vara inkopplade och köra 100% hela tiden, 0% också för den delen. Sedan har alla tillverkare bara 6 månaders garanti på batterier. Så om vi antar att det kanske var ett måndagsexemplar och det konstant varit 100% så kan jag tänka mig att det är dött nu och garantin är borta. Normalt brukar batterier klara sig bra, men som sagt, var det ett måndags-ex.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Batterier mår dåligt av att vara inkopplade och köra 100% hela tiden, 0% också för den delen. Sedan har alla tillverkare bara 6 månaders garanti på batterier. Så om vi antar att det kanske var ett måndagsexemplar och det konstant varit 100% så kan jag tänka mig att det är dött nu och garantin är borta. Normalt brukar batterier klara sig bra, men som sagt, var det ett måndags-ex.

Är det så pass kort garantitid för batterier alltså? Känns som jag haft maximal otur om batteriet både hade fabrikationsfel och dessutom blivit så pass slitet av att vara inkopplat att det redan nu är sämre än batteriet som sitter i min laptop från 2013...

Frågan blir då istället var ersättningsbatterier finns? Jag tycker mig inte hitta att MSI säljer originalbatterier och har heller inte hittat något tredjepartsbatteri som passar denna dator. Köpte ju trots allt en laptop för att kunna använda den på batteridrift också.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Är det så pass kort garantitid för batterier alltså? Känns som jag haft maximal otur om batteriet både hade fabrikationsfel och dessutom blivit så pass slitet av att vara inkopplat att det redan nu är sämre än batteriet som sitter i min laptop från 2013...

Frågan blir då istället var ersättningsbatterier finns? Jag tycker mig inte hitta att MSI säljer originalbatterier och har heller inte hittat något tredjepartsbatteri som passar denna dator. Köpte ju trots allt en laptop för att kunna använda den på batteridrift också.

Ja, just för att batterier klassas som en "förbrukningsvara" och det är svårt att veta om någon misshandlat batteriet etc. Ibland har jag nog sett 1 år garanti, men 99% av gångerna är det 6 månader. Samma sak på mobiler etc.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Ja, just för att batterier klassas som en "förbrukningsvara" och det är svårt att veta om någon misshandlat batteriet etc. Ibland har jag nog sett 1 år garanti, men 99% av gångerna är det 6 månader. Samma sak på mobiler etc.

Provade precis MSIs egna batterikalibreringsprogram. Batterirapporten anger nu en kapacitet på 42 000 mWh (innan kalibreringen visade den 26 000 mWh). Att den ökat så pass mycket låter ju väldigt mycket som att kalibreringen är fel och att batteriindikatorn visar fel. Kanske har batteriet inte laddats fullt heller på grund av det?

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Provade precis MSIs egna batterikalibreringsprogram. Batterirapporten anger nu en kapacitet på 42 000 mWh (innan kalibreringen visade den 26 000 mWh). Att den ökat så pass mycket låter ju väldigt mycket som att kalibreringen är fel och att batteriindikatorn visar fel. Kanske har batteriet inte laddats fullt heller på grund av det?

Det är väl bara att testa och se om batteritiden förbättras, håller tummarna!

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ja, just för att batterier klassas som en "förbrukningsvara" och det är svårt att veta om någon misshandlat batteriet etc. Ibland har jag nog sett 1 år garanti, men 99% av gångerna är det 6 månader. Samma sak på mobiler etc.

På telefoner så brukar det vara lika lång tid på batteriet som på telefonen som batteriet är "ej utbytbart" hos de flesta tillverkare, förutom Samsung, som kör på 1 års garanti

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Jag tycker mig minnas att jag såg denna också ja, men vad jag kan se finns inte leveransalternativ till Sverige från denna sida ens. Frågan är också vilka batterier det går att lita på efter alla artiklar man läst under åren om eftermarknadsbatterier som börjat brinna?

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Jag tycker mig minnas att jag såg denna också ja, men vad jag kan se finns inte leveransalternativ till Sverige från denna sida ens. Frågan är också vilka batterier det går att lita på efter alla artiklar man läst under åren om eftermarknadsbatterier som börjat brinna?

jag har handlat från

https://www.ebay.co.uk/str/a40m?_trksid=p2047675.l2563

o det gick bra för min DELL XPS

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Tidigare ägaren uppgav att den suttit inkopplad med laddare mestadels av tiden och han har därför inte märkt av något problem.

Förra ägaren har alltså helt förstört batteriet. Så där gör man när man vill skrota ett batteri så snabbt som möjligt.

Även om det säkert inte var med flit.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av BergEr:

Förra ägaren har alltså helt förstört batteriet. Så där gör man när man vill skrota ett batteri så snabbt som möjligt.

Även om det säkert inte var med flit.

På äldre bärbara datorer med mindre sofistikerat batterihanteringssystem var det kanske större risk, och ett litium jon-batteri mår inte bra av att alltid vara helt fulladdat.

Nu vet vi dock inte vad det specifika batteriet har för buffert uppåt (alltså hur nära maxspänning cellerna faktiskt är vid 100% indikerad laddning). Men att det skulle förstöra batteriet på så kort tid låter tämligen otroligt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

På äldre bärbara datorer med mindre sofistikerat batterihanteringssystem var det kanske större risk, och ett litium jon-batteri mår inte bra av att alltid vara helt fulladdat.

Nu vet vi dock inte vad det specifika batteriet har för buffert uppåt (alltså hur nära maxspänning cellerna faktiskt är vid 100% indikerad laddning). Men att det skulle förstöra batteriet på så kort tid låter tämligen otroligt.

Det är möjligt att jag missat stora förbättringar på det området.

Men vet t.ex en kompis som köpte bärbart för några år sen, inom ett år var batteritiden nere på 10min eftersom han alltid hade den i kabel. Då hade batteriet redan börjat svälla och snart fick han ta ut det och köra utan batteri resten av tiden han ägde den.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av BergEr:

Det är möjligt att jag missat stora förbättringar på det området.

Men vet t.ex en kompis som köpte bärbart för några år sen, inom ett år var batteritiden nere på 10min eftersom han alltid hade den i kabel. Då hade batteriet redan börjat svälla och snart fick han ta ut det och köra utan batteri resten av tiden han ägde den.

Det låter som en tillverkningsdefekt i batteriet eller att något i datorn tillåter att batteriet laddas för mycket. Jag skulle bli mycket överraskad om det hände mer än i extrema undantagsfall i dagens bärbara datorer.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Det låter som en tillverkningsdefekt i batteriet eller att något i datorn tillåter att batteriet laddas för mycket. Jag skulle bli mycket överraskad om det hände mer än i extrema undantagsfall i dagens bärbara datorer.

Jag tycker också att det känns som en orimligt kort tid för batteriet att helt slitas ut på. Nog för att jag förstått att det sliter på batterier att alltid vara fulladdade när laddaren sitter i, men datorn är knappt ett halvår gammal. Nog borde väl batteriet överleva lite längre än så.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av TheAndrew:

Jag tycker också att det känns som en orimligt kort tid för batteriet att helt slitas ut på. Nog för att jag förstått att det sliter på batterier att alltid vara fulladdade när laddaren sitter i, men datorn är knappt ett halvår gammal. Nog borde väl batteriet överleva lite längre än så.

Ja, jag tycker att det låter som väldigt kort tid. Min nuvarande bärbara är från 2015 och det batteriet är långt ifrån dött, trots att den ofta är i laddare.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung