AMD använder Xbox Series-processorer till stationära datorer

Permalänk
Melding Plague

AMD använder Xbox Series-processorer till stationära datorer

Systemkretsar annars hemmahörande i Xbox Series X letar sig ut i stationära datorer, men med en stor brasklapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var det inte brist på GDDR6 också? Eller har det släppt? Eller var det bara GDDR6X?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv

Påminner en del om tidigare liknande Xbox One-lösningar som funnits tillgängliga i Asien. DF testade en för ett tag sedan, sevärd:

Denna borde bli betydligt intressantare, även om det fortfarande bara är Zen 2. Bra att återanvända kretsar som inte duger i en Xbox konsol men som fortfarande kommer fungera fint i en PC.

Permalänk
Medlem

Synd med GPUn. Tar bort lite av användbarheten.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Berornde på pris och om det går att sätta in eget grafikkort och m2 så känns det som det vore en perfekt första dator till 7 åringen ☺️.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kunde inte dessa ha använts till bitcoin😋

Permalänk
Medlem

Ja, synd att den är utan GPU.
Skulle gärna ha en kompakt pc att hänga bakom skärmen med ordentligt med grafikkraft. Typ ett xbox series x fast pc.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Tror att än så länge är nog AMD riktigt sura på grund av att X box och Playstation tar alla chip . Såg att 6700 xt gick för över 9000 kr (partnerkort ) . Amd tar säkert mer för det grafikkortet än vad X box och Sony tar för hela sina maskiner . Hade dom vetat detta för två år sen hade dom skurit guld med täljkniv nu .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att de tar till vara på defekta kretsar, men prislappen tycks hamna på £500, vilket blir 6000 kr. Med en sån prislapp så känns det som att man lika gärna kan bygga ihop en dator med det nyligen lanserade Ryzen 5600G eller 5700G, som inte bara ger mer processorkraft, utan de har även en iGPU som slår RX 550, så man har möjligheten att bygga en mer kompakt dator dessutom.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Det är väl bra att de tar till vara på defekta kretsar, men prislappen tycks hamna på £500, vilket blir 6000 kr. Med en sån prislapp så känns det som att man lika gärna kan bygga ihop en dator med det nyligen lanserade Ryzen 5600G eller 5700G, som inte bara ger mer processorkraft, utan de har även en iGPU som slår RX 550, så man har möjligheten att bygga en mer kompakt dator dessutom.

CPU, moderkort och RAM i det priset, men utan grafikdel håller jag med om att priset blir lite svårare att ta.

Permalänk
Medlem

Jättebra artikel men hade gärna sett lite underubriker i den för att lättare hitta bland styckena. mvh Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Tror att än så länge är nog AMD riktigt sura på grund av att X box och Playstation tar alla chip . Såg att 6700 xt gick för över 9000 kr (partnerkort ) . Amd tar säkert mer för det grafikkortet än vad X box och Sony tar för hela sina maskiner . Hade dom vetat detta för två år sen hade dom skurit guld med täljkniv nu .

Vi får väl se om någon inköpare på Sony eller Microsoft spelat på att enbart boka in kretsar första året och skippat förnyelseklausuler för att allt ju alltid bli billigare med tid ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

CPU, moderkort och RAM i det priset, men utan grafikdel håller jag med om att priset blir lite svårare att ta.

5600G beräknas få ett pris på runt $250, så vi kan räkna mellan 2600-3000 kr. 16 GB DDR4 går på runt 900 kr, och för ett kapabelt moderkort kan vi säga 1000 kr. Då är vi uppe i 4900 kr. Ett billigt chassi (ex Fractal Design Core 1100) kan man få tag på för under 500 kr, och likaså ett 80+ brons-certat nätagg med en effekt på 400-450W, och då landar vi på ungefär samma prislapp. Och vill man så kan man lägga till 500 kr för ett dugligt mITX-chassi.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Först tänkte jag:
wow, äntligen en apu som faktiskt går att spela med - precis vad jag behöver!

Men icke..

Kanske nästa år..

Probably not

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Först tänkte jag:
wow, äntligen en apu som faktiskt går att spela med - precis vad jag behöver!

Men icke..

Kanske nästa år..

Probably not

Det kommer inte att hända. Jag insåg för ett tag sedan att detta inte är möjligt så länge AMD säljer lösa grafikkort. Deras inställning måste vara att om grafikprestandan blir "för bra" i APUer kommer detta inkräkta på grafikkortsförsäljningen. Titta bara på senaste generationen. Hysteriskt förbättrad CPU-prestanda men knappt marginellt bättre grafikprestanda jämfört med förra generationen. De nöjer sig med att ligga marginellt före konkurrensen när det kommer till grafikprestanda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

5600G beräknas få ett pris på runt $250, så vi kan räkna mellan 2600-3000 kr. 16 GB DDR4 går på runt 900 kr, och för ett kapabelt moderkort kan vi säga 1000 kr. Då är vi uppe i 4900 kr. Ett billigt chassi (ex Fractal Design Core 1100) kan man få tag på för under 500 kr, och likaså ett 80+ brons-certat nätagg med en effekt på 400-450W, och då landar vi på ungefär samma prislapp. Och vill man så kan man lägga till 500 kr för ett dugligt mITX-chassi.

Lite svårt att jämföra (borde vara mot 5700G) men hellre 5600G än denna troligen, men så länge man inte bakar in RDNA2 så känner jag mig inte jätteintresserad personligen. Lite nyfiken på hur GDDR6 skulle påverka systemprestandan också. Intressant att se vad det väl blir av med den i slutändan.

Skrivet av Ceji:

Det kommer inte att hända. Jag insåg för ett tag sedan att detta inte är möjligt så länge AMD säljer lösa grafikkort. Deras inställning måste vara att om grafikprestandan blir "för bra" i APUer kommer detta inkräkta på grafikkortsförsäljningen. Titta bara på senaste generationen. Hysteriskt förbättrad CPU-prestanda men knappt marginellt bättre grafikprestanda jämfört med förra generationen. De nöjer sig med att ligga marginellt före konkurrensen när det kommer till grafikprestanda.

Chansen finns om det är något Intel satsar på och AMD känner att de behöver svara på. Men lika där, Intel kommer få konkurrera mot både AMD och Nvidia på alla områden.

Jag minns själv tidiga Ryzen-rykten, eller om det var innan dess, när det ryktades om CPU'er på 300W med rejälare grafikkrets inbyggd. Den fick vi aldrig se, inte i den form det då ryktades om. Rimlig spelprestanda i CPU hade varit fint, speciellt för kompakta eller bärbara system iallafall.

Delar i övrigt din syn på saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Tror att än så länge är nog AMD riktigt sura på grund av att X box och Playstation tar alla chip . Såg att 6700 xt gick för över 9000 kr (partnerkort ) . Amd tar säkert mer för det grafikkortet än vad X box och Sony tar för hela sina maskiner . Hade dom vetat detta för två år sen hade dom skurit guld med täljkniv nu .

Det verkar gå hyfsat för dem ändå. 😊
https://www.globenewswire.com/news-release/2021/04/27/2218122...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det kommer inte att hända. Jag insåg för ett tag sedan att detta inte är möjligt så länge AMD säljer lösa grafikkort. Deras inställning måste vara att om grafikprestandan blir "för bra" i APUer kommer detta inkräkta på grafikkortsförsäljningen. Titta bara på senaste generationen. Hysteriskt förbättrad CPU-prestanda men knappt marginellt bättre grafikprestanda jämfört med förra generationen. De nöjer sig med att ligga marginellt före konkurrensen när det kommer till grafikprestanda.

De får väl ta betalt för det. Säljer de en 5800x med motsvarande rx 6800 gpu prestanda kan de ta bra betalt. Skulle nog vara många som var intresserade för kompakta datorer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Då kan du fundera på hur bra det hade kunnat gå .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Då kan du fundera på hur bra det hade kunnat gå .

If ifs were buts osv... Konsolerna ger förmodligen en stadig förutsägbar inkomst som är stor volymmässigt men med låg marginal, men det är tryggt och tickar på. Lite som när man vinner kontrakt med offentlig verksamhet.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det kommer inte att hända. Jag insåg för ett tag sedan att detta inte är möjligt så länge AMD säljer lösa grafikkort. Deras inställning måste vara att om grafikprestandan blir "för bra" i APUer kommer detta inkräkta på grafikkortsförsäljningen. Titta bara på senaste generationen. Hysteriskt förbättrad CPU-prestanda men knappt marginellt bättre grafikprestanda jämfört med förra generationen. De nöjer sig med att ligga marginellt före konkurrensen när det kommer till grafikprestanda.

I guess..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det kommer inte att hända. Jag insåg för ett tag sedan att detta inte är möjligt så länge AMD säljer lösa grafikkort. Deras inställning måste vara att om grafikprestandan blir "för bra" i APUer kommer detta inkräkta på grafikkortsförsäljningen. Titta bara på senaste generationen. Hysteriskt förbättrad CPU-prestanda men knappt marginellt bättre grafikprestanda jämfört med förra generationen. De nöjer sig med att ligga marginellt före konkurrensen när det kommer till grafikprestanda.

Det är å andra sidan en typ av produkt som Nvidia i dagsläget inte kan producera.

Men de tror nog att en konsument som vill ha den typen av prestanda nog är mer intresserad av att köpa diskreta grafikkort och att en sådan APU sannolikt hade behövt en typ av minnen som gör lösningen dyr (HBM eller liknande, DDR4 duger inte för vög grafikprestanda). Sedan kommer kylningskraven på det.

Du har nog rätt, det kommer inte hända.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på denna när jag såg rx6600xt hade enbart x8 kopplat på gpun, för denna 4700s har bara x4 kopplat i sin PCI Express x16 connector En perfekt kombo med andra ord

Btw, så visade det sig efter en teardown vara PS5 Apun och inte xbox series x som man först trodde.

https://twitter.com/aschilling/status/1410917697609781255

Sett till Passmark-benchmarken så är "PS5 Apun" (4700s) långsammare än Ryzen 3700x, och närmare Ryzen 3600 i prestanda.
Ryzen 3600 får 17859 mot 4700S 18045., medans 3700x är uppe i 23000 nästan.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det kommer inte att hända. Jag insåg för ett tag sedan att detta inte är möjligt så länge AMD säljer lösa grafikkort. Deras inställning måste vara att om grafikprestandan blir "för bra" i APUer kommer detta inkräkta på grafikkortsförsäljningen. Titta bara på senaste generationen. Hysteriskt förbättrad CPU-prestanda men knappt marginellt bättre grafikprestanda jämfört med förra generationen. De nöjer sig med att ligga marginellt före konkurrensen när det kommer till grafikprestanda.

Jag tror dock att hade de helhjärtat gått in för APU och sagt vi skippar externa GPU helt vi skippar vanliga CPU och fokuserar helt på APU då tror jag man hade vunnit en del marknad faktiskt tänk en Ryzen 5900 plus en 6900 integrerad i en APU eller en 6800 det tror jag hade sålt en hel del faktiskt eller en 5600 plus 6700. Det hade givit AMD en unik position jämnfört med både Nvidia och Intel.