Apple investerar 3,6 biljoner kronor i USA

Permalänk
Medlem

Sitter med ett par apple produkter så jag ska väl inte kasta sten i glashus men det är några smooth navigators.

https://www.cnbc.com/2020/07/15/apple-wins-backing-of-eu-cour...

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

fond på 100 miljoner dollar för att stödja skolor och ytterligare 110 miljoner dollar på infrastruktur genom att bygga ut bland annat bredband och vägnät.

Är inte det regeringens jobb? 🤔

Investeringen är för att få flera skolor att investera i deras produkter. Dom är jäkligt duktiga på att få skolor som kunder.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt trevlig nyhet, bästa jag hört på länge
Då får vi hålla tummarna att andra västerländska företag också flyr från Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du har blivit äldre och mer försiktig?
Jag är ingen Apple fan. Men att de skulle ha sämre kvalite än andra tillverkare är inget jag köper utan belägg.

En studie med en deltagare, fantastiskt.
Kanske så vi ska göra vid tillverkning av läkemedel också så slipper vi byråkratin med evidens. 😏

Permalänk
Medlem

Apple är nog kungar på korkade lösningar och ovilja att fixa det. Ett praktexempel på detta är

https://youtu.be/jfwKXjl5vJU

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du har blivit äldre och mer försiktig?
Jag är ingen Apple fan. Men att de skulle ha sämre kvalite än andra tillverkare är inget jag köper utan belägg.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liteflax:

Eftersom mobiler inte håller mer än ett år för en slarvpelle som mig, så har jag haft iphone 4, 5 , 6 ,7 , 8. Sen skaffade jag en billigare huawei p20pro, som höll nästan 3år med precis samma slarv.
Ett tips: BOJKOTT

Själv så har jag aldrig varit med om att mina iPhones har gått sönder eller fått sprickor. Min iPhone 4 från 2010 hade jag fram tills den blev för långsam att använda. Det ligger hemma i en låda och fungerar fortfarande utan problem. Min iPhone 6s från 2015 hade jag under flera år fram till dess att batteriet började bli dåligt vilket byttes på förlängd garanti. En kompis tog över den och använder den fortfarande. Min nuvarande iPhone X från 2017 är fortfarande snabb och i skick som ny. Batteriet håller även det bra laddning fortfarande.

Ett tips: Skaffa bra skal, och skärmskydd eller ta hand om dina smartphones bättre.

För övrigt så håller Apples nyare iPhones enligt diverse olika tester bra standard vad gäller hållbarhet jämfört med övriga fabrikat på marknaden.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De stora blir bara större och så är det med precis allt. Google, Microsoft, Amazon, Apple, Facebook.
Och konsumenter säger bara Shut Up And Take My Money. Det blir intressant och se hur utvecklingen är om 20år.

Nå bra att det kommer mer jobb från Asien tillbaka till usa.

Det är bara att läsa sci-fi skriven redan på 30-50 talet, vissa av dessa romaner/noveller är väldigt träffsäkra. Eller varför inte så sent som 80 tal och Neuromancer och mega cooperation, klassiskt Sci-fi tema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De stora blir bara större och så är det med precis allt. Google, Microsoft, Amazon, Apple, Facebook.
Och konsumenter säger bara Shut Up And Take My Money. Det blir intressant och se hur utvecklingen är om 20år.

Nå bra att det kommer mer jobb från Asien tillbaka till usa.

Nu skrev ju jag bara av egna erfarenheter och ett lite onödigt tips på slutet som verkade trigga igång apple fansen, så du behöver inte köpa någonting men både batteri prestanda och glas har varit bättre på både huawei p20, och samsung. Dessutom billigare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

Blir telefonen bättre om den är tillverkad bättre i en demokrati? I ett land där folk blir skjutna för minsta sak?

Jag ser inte kopplingen alls, men jag kanske är seg vad vet jag

Telefonen blir tekniskt sätt inte bättre. Men det finns en tydlig moralisk fördel med att inte bidra till diktaturers statskassa. Sedan tror jag inte det är okey i något demokratiskt land med låglönefabrik där självmord under arbetstid löses med nät. Jag vägrar arbeta i en sådan fabrik. Därmed anser jag det ganska rimligt att ingen annan borde arbeta under de villkoren. Just nu finns det inget alternativ som sköter sig sjyst genom hela kedjan. Apple kanske kan bli först.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

fond på 100 miljoner dollar för att stödja skolor och ytterligare 110 miljoner dollar på infrastruktur genom att bygga ut bland annat bredband och vägnät.

Är inte det regeringens jobb? 🤔

Jag har sett Robocop tillräckligt mycket för att veta var detta kommer sluta.

Apple presents... Steve Jobs aircraftcarrier for iNavy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

I USA är väl typ Apple regeringen?

Hört talas om Wallstreet? En gata på Manhattan i New York....

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Bra att det kommer tillbaka lite jobb till demokratier från diktaturer i alla fall.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Tänk att Apple har så enormt mycket pengar. Ändå när jag vill byta in min helt fungerande Apple Macbook Pro eller iMac av äldre modell så får man blankt. Nej tack, du får inte en krona för den där fina maskinen, men vi skrotar den gärna åt dig helt gratis.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Baxtex:

fond på 100 miljoner dollar för att stödja skolor och ytterligare 110 miljoner dollar på infrastruktur genom att bygga ut bland annat bredband och vägnät.

Är inte det regeringens jobb? 🤔

Ja, det är regeringens jobb. Men det ligger i Apples intresse att skänka bort enklare M1 macbooks till studenter. Om du får kidsen att bli vana med din produkt kommer dom fortsätta med den sen i vuxenlivet.

Google gör samma sak, dom skänker bort (eller ger skarpa rabatter på) chromebooks, så att barnen blir vana vid deras ekosystem.

Allt för att bryta Microsofts monopol på marknaden. En miljard Windows10-installationer skojar man inte bort när det kommer till marknadsdominans.

Apple har ju förresten alltid varit långt framme när det gäller skolgrejer. Minns någon när de sålde Ipad2 lååååångt in efter EOL till just skolor på spottstyvrar?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av CrazyDriver:

Tänk att Apple har så enormt mycket pengar. Ändå när jag vill byta in min helt fungerande Apple Macbook Pro eller iMac av äldre modell så får man blankt. Nej tack, du får inte en krona för den där fina maskinen, men vi skrotar den gärna åt dig helt gratis.

Det finns en väl etablerad begagnatmarknad där du kan sälja den själv. Riktigt bra andrahandspriser också, även om jag är säker på att det håller på att ändras med M1-macarnas inträde

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Ja, det är regeringens jobb. Men det ligger i Apples intresse att skänka bort enklare M1 macbooks till studenter. Om du får kidsen att bli vana med din produkt kommer dom fortsätta med den sen i vuxenlivet.

Google gör samma sak, dom skänker bort (eller ger skarpa rabatter på) chromebooks, så att barnen blir vana vid deras ekosystem.

Allt för att bryta Microsofts monopol på marknaden. En miljard Windows10-installationer skojar man inte bort när det kommer till marknadsdominans.

Apple har ju förresten alltid varit långt framme när det gäller skolgrejer. Minns någon när de sålde Ipad2 lååååångt in efter EOL till just skolor på spottstyvrar?

Att skänka/sälja billigt datorer är långt ifrån samma sak som att bygga infrastruktur. Nå, de bör vara glada; i Sverige bygger staten infrastruktur specifikt åt nya datacenter, skattebefriar deras elförbrukning, och allt för projekt som ger minimalt med sysselsättning och skatteintäkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av peterhjalmarsson:

Att skänka/sälja billigt datorer är långt ifrån samma sak som att bygga infrastruktur. Nå, de bör vara glada; i Sverige bygger staten infrastruktur specifikt åt nya datacenter, skattebefriar deras elförbrukning, och allt för projekt som ger minimalt med sysselsättning och skatteintäkter.

Jag kommenterade bara om just skolgrejen, ingenting om att bygga vägar.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Du vet om att klyftorna mellan "the 1%" är enormt stora...stora företag utarmar landet. Pengarna åker uppåt och kommer inte mellanklassen till nytta. En mellanklass som lever fattigare nu än någonsin.

Spana in: "saving capitalism" på netflix.

Som sagt. Bättre att spendera på infrastruktur och sociala fundament än att slunga en klumpsumma till x antal arbetare. Då når man ut till större grupper istället för en liten grupp människor. Så ironiskt nog så gör detta mer nytta..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |