Apple "M2" går in i produktion

Permalänk
Medlem

Jag är Windows/PC användare (och lite smått ibland även linux) men måste säga att för första gången på länge, sedan M1 kom, har man varit lite intresserad av vad Apple pysslar med. De verkade ju ha kommit med något riktigt vasst med M1:an så det ska bli kul att se vad det blir av M2 sedan när den kommer.

Kommer inte skaffa Mac, men det är ju kul att se vad de har i kikaren

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Drömmen är en kraftfull portabel dator som kan användas till allt. Sjävklart bör man skaffa tillbehör till denna för att göra det mer bekvämt att arbeta hemifrån.

Skrivet av bogg:

Precis! En _äkta_ desktop/workstation replacement

Det är nog först när molnberäkningar gör desktopstationer irrelevanta som vi kan räkna med att de kan ersättas helt av portabla datorer. Mobiltelefonerna vi har idag är t.ex. betydligt mer kraftfulla än den superdator som slog mästaren Kasparov i schack. Men inte går de som använde superdatorer 1996 omkring och är nöjda över att de nu kan lösa alla sina arbetsuppgifter med telefonen. Anledningen är förstås att superdatorer också utvecklats. På samma sätt kommer desktops alltid vara kraftfullare än laptops, oavsett hur bra laptops blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det är nog först när molnberäkningar gör desktopstationer irrelevanta som vi kan räkna med att de kan ersättas helt av portabla datorer. Mobiltelefonerna vi har idag är t.ex. betydligt mer kraftfulla än den superdator som slog mästaren Kasparov i schack. Men inte går de som använde superdatorer 1996 omkring och är nöjda över att de nu kan lösa alla sina arbetsuppgifter med telefonen. Anledningen är förstås att superdatorer också utvecklats. På samma sätt kommer desktops alltid vara kraftfullare än laptops, oavsett hur bra laptops blir.

Så är det ju absolut också, men man kan ju drömma 😉

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Datavetare

Svårt att tänka mig att Apple ändra på receptet att ny mikroarkitektur lanseras på Iphone först. Lär därför bli en M2 mot slutet av året som innehåller efterföljaren till Firestorm/Icestorm.

Stora frågan här är: kan Apple fortsätta med sina 15-30 % högre enkeltrådprestanda per år nu när de redan har väldens högsta enkeltrådprestanda, eller kommer det börja plana ut?

Väldigt mycket pekar också på att M1X (eller vad den nu kommer heta) lanseras innan dess och att den innehåller samma CPU och GPU mikroarkitektur som M1, fast med dubbelt så många Firestorm kärnor och dubbelt så många GPU-"kärnor".

Notebookcheck har sett läckta siffror som indikerar att M1X kommer matcha 5800X/10900K (CPUer som drar >100 W) i multicoreprestanda, det samtidigt som M1 har i genomsnitt högre enkeltrådprestanda än dessa två.

Så känns ändå som det är M1X (eller vad dem må heta) som nu går i produktion. D.v.s. en variant av M1/A14, fast med fler "stora" CPU-kärnor och GPU-"kärnor" än vad vi sett tidigare. Hoppas i alla fall att så är fallet, behöver ny bärbar och kommer vänta på 14"/16" MBP (inte bestämt vilken än).

De två bärbara jag har (Surface Pro 4 och 2019 års Dell Latitude) känns rätt omoderna mot de två M1 MBA vi har i familjen (ingen är dock "min"...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Can't wait till M2 sitter i Mac Mini! Då köper jag en direkt!
Hoppas Apple trycker in ett 10gbe-kort i nästa version med, då är jag hemma!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Can't wait till M2 sitter i Mac Mini! Då köper jag en direkt!
Hoppas Apple trycker in ett 10gbe-kort i nästa version med, då är jag hemma!

Två portar! Bara för att visa att de är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Två portar! Bara för att visa att de är bättre.

Fast Apple-logiken säger att den med minst antal portar vinner. Idealet är ingen port

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Fast Apple-logiken säger att den med minst antal portar vinner. Idealet är ingen port

Less is more? Apple-världen är så bakvänd mot PC-världen.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Gi][Gurra:

Kommer vi äntligen få 32-64GB ram-support? Enda anledningen att jag inte köpt M1-laptop. (kör en massa VMar )

Yelp.
Undrar hur de löser prissättnignen?
Idag går ju 8GB på 2500:- extra så för 64GB ram så blir det ett prispåslag på 20.000kr om styckpriset lämnas oförändrat.

Lika mycket i DDR4 går ju på runt 1/10 av det... (dock ej riktigt jämförbart av så många anledningar)

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Yelp.
Undrar hur de löser prissättnignen?
Idag går ju 8GB på 2500:- extra så för 64GB ram så blir det ett prispåslag på 20.000kr om styckpriset lämnas oförändrat.

Lika mycket i DDR4 går ju på runt 1/10 av det... (dock ej riktigt jämförbart av så många anledningar)

Det kommer nog bli en logaritmisk prissättning som de och andra tillverkare brukar ha.
Min känsla är går det köpa en vettig macbook för normal peng som fungerar skitbra som en enkel klient och man fjärrstyr det mesta så får man vara nöjd. Där man kan diskutera vad en enkel klient är. Jobbmässigt så har jag varit på ställen som är som en bunker och man kanske är behov att dra igång någon vm lokalt på sin klient.

Den som tänker ut med min server stationär workstation, in med en mac pro Ja, den lär få ha väldigt mycket pengar.

*edit*
För min del. 32GB ram och sedan 16" macbboook där jag i princip kör nästan allt på terminalservrar hade varit smidigt. Men man har ändå öppen lite lokalt av olika anledningar, som om man får en cadfil på mailen så kan man kolla på de lokalt. Detsamma utveckla lite enklare program i visualstudio osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Can't wait till M2 sitter i Mac Mini! Då köper jag en direkt!
Hoppas Apple trycker in ett 10gbe-kort i nästa version med, då är jag hemma!

En av deras "silent upgrades" på Spring loaded eventet var att du kan välja till 10 Gb ethernet till mac mini.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Can't wait till M2 sitter i Mac Mini! Då köper jag en direkt!
Hoppas Apple trycker in ett 10gbe-kort i nästa version med, då är jag hemma!

Då kommer du få vänta, de ska först uppgradera hela sin produktlinje innan de återvänder till Mac Mini som dessutom brukar vara den modell som har längst produktcykler. (den var ju aldrig tänkt som en prestandamodell även om den råkade bli det med M1 CPUn)

Däremot kan man numer välja 10gbe som tillval i M1 Minin. (gick inte vid lanseringen)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

En av deras "silent upgrades" på Spring loaded eventet var att du kan välja till 10 Gb ethernet till mac mini.

Skrivet av Mindfighter:

Då kommer du få vänta, de ska först uppgradera hela sin produktlinje innan de återvänder till Mac Mini som dessutom brukar vara den modell som har längst produktcykler. (den var ju aldrig tänkt som en prestandamodell även om den råkade bli det med M1 CPUn)

Däremot kan man numer välja 10gbe som tillval i M1 Minin. (gick inte vid lanseringen)

Fasen vad schysst, det hade jag inte noterat. Det var inte heller tokdyrr att uppdatera även om det givetvis blir en del extra.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

Borde väl om något bli fler nu? Iphone har ju varit i princip en produkt, medan deras m-processorer antagligen kommer sitta i allt från iPads till Mac Pros. Det borde vara åtminstone tre segmenteringar, men antagligen ännu fler.

Jodå, fler segmenteringar blir det. Jag kanske borde använt ordet "revision" i stället?
Det vore coolt om dom kunde pumpa ut uppgraderade CPUer i samma takt som med A-chippen.
att M1, M1X(?) M1PRO(?) M1SUPERMEGA(?). Blir M2, M2X, M2PRO(?) M2SUPERMEGA(?) med förbättrad arkitektur.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Svårt att tänka mig att Apple ändra på receptet att ny mikroarkitektur lanseras på Iphone först. Lär därför bli en M2 mot slutet av året som innehåller efterföljaren till Firestorm/Icestorm.

Stora frågan här är: kan Apple fortsätta med sina 15-30 % högre enkeltrådprestanda per år nu när de redan har väldens högsta enkeltrådprestanda, eller kommer det börja plana ut?

Väldigt mycket pekar också på att M1X (eller vad den nu kommer heta) lanseras innan dess och att den innehåller samma CPU och GPU mikroarkitektur som M1, fast med dubbelt så många Firestorm kärnor och dubbelt så många GPU-"kärnor".

Notebookcheck har sett läckta siffror som indikerar att M1X kommer matcha 5800X/10900K (CPUer som drar >100 W) i multicoreprestanda, det samtidigt som M1 har i genomsnitt högre enkeltrådprestanda än dessa två.

Så känns ändå som det är M1X (eller vad dem må heta) som nu går i produktion. D.v.s. en variant av M1/A14, fast med fler "stora" CPU-kärnor och GPU-"kärnor" än vad vi sett tidigare. Hoppas i alla fall att så är fallet, behöver ny bärbar och kommer vänta på 14"/16" MBP (inte bestämt vilken än).

De två bärbara jag har (Surface Pro 4 och 2019 års Dell Latitude) känns rätt omoderna mot de två M1 MBA vi har i familjen (ingen är dock "min"...).

Jag tror dom vänder på ordningen, att iPhone får den senaste tillverkningstekniken (som ger den minsta kiselytan/kostnaden) medan Mac får den senaste mikroarkitekturen (till priset av fler transistorer/större kiselyta/större kostnad).

Det borde vara så att iPhone är mer åt hållet stor volym och kostnadskänslig medan Mac har mindre volym men får kosta mer.

Så vad vi kan få se i M2 är en ny mikroarkitektur med befintlig tillverkningsteknik. Nästa steg blir då en Axx med samma mikroarkitektur men på en nyare tillverkningsteknik.

Bloomberg skrev att M2 får 16+4 kärnor. Jag skulle gilla 16 kärnor med 15-30% bättre enkeltrådsprestanda på vardera ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag tror dom vänder på ordningen, att iPhone får den senaste tillverkningstekniken (som ger den minsta kiselytan/kostnaden) medan Mac får den senaste mikroarkitekturen (till priset av fler transistorer/större kiselyta/större kostnad).

Det borde vara så att iPhone är mer åt hållet stor volym och kostnadskänslig medan Mac har mindre volym men får kosta mer.

Så vad vi kan få se i M2 är en ny mikroarkitektur med befintlig tillverkningsteknik. Nästa steg är blir de ett Axx med samma mikroarkitektur men på en nyare tillverkningsteknik.

Bloomberg skrev att M2 får 16+4 kärnor. Jag skulle gilla 16 kärnor med 15-30% bättre enkeltrådsprestanda på vardera ...

Med 16+4 kärnor blir M2:an ett riktigt ”power house” 😲

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Snark, var ganska inställd på en Mac Mini M1, 8Gb ram och 512GB disk.. Men så börjar man läsa på lite mer och fler och fler rekommenderar 16GB ram då minin börjar swappa mot disk ganska fort. Ingen direkt märkbar prestandaminskning, men skriver då extremt mycket till disk vilket kan slita ut disken fortare.. Blir så jävla dyrt så fort Apple ska ta 2500 spänn får varje liten uppgradering. Jag menar, 2500 för 8gb extra minne är ju bara ocker. Likaså 2500 :- för 256GB extra diskutrymme..
Man blir ju bara förbannad på Apple, varje jävla gång man ska köpa nåt där. Då blir det alltid 5-10k dyrare än vad man tänkt sig.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |