Com Hem uppgår i Tele2 – får samma namn

Permalänk
Medlem
Skrivet av aggrocult:

Ah, Comhem. I tidernas begynnelse ägdes bolaget av Televerket(Telia), men av konkurrensskäl avyttrades bolaget till EQT för den sorgliga köpeskillingen 2,6 miljarder svenska pistoler. Två år senare såldes bolaget vidare med en skön vinst på över 7 miljarder som resultat, helt i linje med andra affärer där det offentliga göder privata intressen.

Det känns bra att skiten kommit till vägs ände.

Hette dom inte Chello till en början? Eller kan det ha varit så att Chello blev uppköpt av Comhem?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av Coca:

Så kan det vara men i min brf så är det gratis, föreningan har tagit kostanden utan att höja hyran.

Ingenting är gratis och om BRF står för fiolerna så innebär det att ni tidigare betalat för nåt ni inte fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Comhem har mycket konstigt för sig. "Hybrid fiber" är ju vad de kallar gammal hederlig koppar kabel. Lite vilseledande kan man ju tycka.

Låter som ful marknadsföring men det är tekniskt korrekt: https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_fiber-coaxial

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Comhem har mycket konstigt för sig. "Hybrid fiber" är ju vad de kallar gammal hederlig koppar kabel. Lite vilseledande kan man ju tycka.

Det är väl snarare så att det är ditt inlägg som är lite vilseledande.

Comhem har kallat det fiberkoax eller hybrid fiber coax. Det vill säga när de drar fiber fram till fastigheten men sen går över till koaxialkabel med koppar för att göra det billigare (man drar inte fiber till alla lägenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Blev tvingad använda comhem som bredbandsleverantör i en bostadsrätt för ~10 år sen, det var den absolut sämsta skiten jag varit med om. Hade 100/10 men de hade någon konstig spärr som sänkte hastigheten till modemhastighet om man använde för mycket för snabbt, det gick alltså inte ens streama film utan att det i princip dog. När denna "spärren" slog i var man tvungen att antingen vänta en timme eller ringa till kundtjänst för att få det aktiverat igen. Tror jag ringde minst 3 gånger i veckan innan jag tröttnade rejält, då kunde de helt plötsligt ta bort spärren helt.

Har hatat comhem sen dess..

Det låter som om du varit avstäng för att ha missbrukat nätet på något sätt --> Abuse stängd

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Hette dom inte Chello till en början? Eller kan det ha varit så att Chello blev uppköpt av Comhem?

Minns Chello. Chello var ett varumärke som tillhörde UPC. Comhem köpte sedan upp UPC och deras bredbandskunder.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är väl snarare så att det är ditt inlägg som är lite vilseledande.

Comhem har kallat det fiberkoax eller hybrid fiber coax. Det vill säga när de drar fiber fram till fastigheten men sen går över till koaxialkabel med koppar för att göra det billigare (man drar inte fiber till alla lägenheter.

Sanning med modifikation, enligt comhemtråden verkar de flytta in fibernoderna i husen på senare tid men det kan nog vara mycket koppar på vägen till fibernoden på många ställen. Jag tror inte att vem som nu ägde bolaget när näten bygges drog in fiber i varje radhuslänga i radhusområden exempelvis.

Om nu comhem/tele2 får fram fiber till varje hus så att det bara blir kopplar mellan källaren och slutkundernas uttag kan de nog få rätt mycket bättre kvalité på sina nät.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Sanning med modifikation, enligt comhemtråden verkar de flytta in fibernoderna i husen på senare tid men det kan nog vara mycket koppar på vägen till fibernoden på många ställen. Jag tror inte att vem som nu ägde bolaget när näten bygges drog in fiber i varje radhuslänga i radhusområden exempelvis.

Om nu comhem/tele2 får fram fiber till varje hus så att det bara blir kopplar mellan källaren och slutkundernas uttag kan de nog få rätt mycket bättre kvalité på sina nät.

Sen tillkommer problemet att i många fall är det fastighetsägaren som äger nätet i huset, dvs coaxialdelen. Då är det upp till fastighetsägaren att sköta underhållet av nätet i fastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Ganska mycket kritik mot Comhem i tråden. Ni bör skilja på "datatjänsterna" och "TV" tjänsterna för det är inte samma sak och många blandar ihop detta. Vad jag vet har det INTE varit speciellt mycket strul med TV. Däremot har ju boxarna varit si och så.

Vår förening hade tidigare ett gruppavtal med Comhem för TV-basutbud via fiber.
Jag hade en del strul med avbrott, som värst upp emot 2 veckor. Jag kunde inte få någon kompensation eftersom det inte rörde sig om individuella avtal...

Sen tyckte jag det var värdelöst att man inte kunde lägga till kanaler till basutbudet, utan man var tvungen att teckna ytterligare ett abonnemang (Silver eller Guld tror jag det var) till fullpris. Man var alltså fortfarande tvungen att betala för basutbudsabonnemanget.
Andra operatörer jag haft kunde man lägga till kanaler till basutbudet och bara behöva betala extra för dem.
Några streamingtjänster via webben ingick heller inte i Comhems basutbud.

Sen var TiVo-boxen inget bra jämfört med streamingtjänsterna på webben. Man fick t ex inte hela SVTs utbud, utan någon sneakvariant som kallas SVTr. (Men, det problemet kanske alla TV-operatörer har.)
Boxen var som alla "smart-TV" jag testat både långsam och omständig att styra.

Nu spelar det inte så stor roll för mig längre vad föreningen har för TV-avtal, eftersom jag streamar all TV via webben på en PC kopplad till TVn.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Sen tillkommer problemet att i många fall är det fastighetsägaren som äger nätet i huset, dvs coaxialdelen. Då är det upp till fastighetsägaren att sköta underhållet av nätet i fastigheten.

Så sant. Man blir förvånad att någonting fungerar alls.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Chrisj:

4e punkten där är ju inte deras fel. De kan inte erbjuda internet över fiber på andras utrustning. Like lite som Bahnhof kan leverera via fiber hos mig trots att vi har fiberuttag eftersom det inte är deras.

Bor dock i ett öppet stadsnät, så att ComHem inte skulle kunna leverera över fiber här köper jag inte då jag kan ha Bahnhof, Telia samt Bredband2 (och fler därtill).

ComHem har med andra ord aktivt valt att inte ansluta sig, utan trilskas med att köra genom deras egna COAX-uttag trots att fiber installerades i dessa hus för säkert 15 – 20 år sedan åtminstone.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Com bort går bort för sista gången.

Combort com bort. Är det nån som vet hur dom combort?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Sanning med modifikation, enligt comhemtråden verkar de flytta in fibernoderna i husen på senare tid men det kan nog vara mycket koppar på vägen till fibernoden på många ställen. Jag tror inte att vem som nu ägde bolaget när näten bygges drog in fiber i varje radhuslänga i radhusområden exempelvis.

Om nu comhem/tele2 får fram fiber till varje hus så att det bara blir kopplar mellan källaren och slutkundernas uttag kan de nog få rätt mycket bättre kvalité på sina nät.

Oavsett har aldrig Comhem kallat det enbart "hybrid fiber" utan koax har ingått i benämningen. De har heller inte kallat enbart koax-delen med koppar för det. Om man vill klaga på Comhem kan man göra det utan att hitta på saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatCash:

För ett tag sedan körde de slogan "Sveriges snabbaste bredband" i någon kampanj, minns ni? Kändes som att bli spottad i ansiktet. Skönt att de försvinner, väldigt glad över det.

Står också att på sikt kommer utrustningen att uppgraderas till 10g (läs https://www.tele2.se/fastighetsagare/10g)
Detta är oerhört bra nyheter för oss stackare som är fast i ett sånt hus med 90-tals internet som @KniFF nämnde.

Jag har 1200Mbps med ComHem, det är ju iaf rätt snabbt. Vet inte hur många som kör snabbare? Och i oktober får vi 10Gbps-nätet hos oss, så jag kan inte klaga.
Det känns som oerhört mycket av problemen folk hade med ComHem är beroende av i vilket skick nätet hos fastighetsägaren är.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Skumt att många har eller har haft så mycket strul med comhem. Själv har jag använt mig av deras tjänster i mer än 14 år och det har rullat på bra. Visst, vissa routers i början var inte bra och avbrott för arbete mm får man alltid räkna med men överlag har det tuffat på. Idag har jag fiber från comhem (250/100 för 249kr/mån) och är supernöjd. Hoppas man får behålla samma schyssta deal efter sammanslagningen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk

Senaste åren verkar dom ha ryckt upp sig på nätverks sidan. Kommer ihåg hur mycket huvudvärk dom gav oss mellan 2000-2010.
Dåliga modem, strypt hastighet eller att man aldrig nådde upp till det som utlovades och behövde ringa.
Stackars brorsan som inte kunde raida på wow när internet var nere under en längre tid eller flera ggr per dag i vissa fal

Deras tv har det inte varit några klagomål på.

Som någon nämt tidigare har det varit ganska jobbigt med bostadsrättsföreningar som har deal med dom.
Det är inte så jobbigt att ha o göra med just com hem men har man en dålig styrelse och problem med tex uttaget som måste åtgärdas så blir det huvudvärk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Oavsett har aldrig Comhem kallat det enbart "hybrid fiber" utan koax har ingått i benämningen. De har heller inte kallat enbart koax-delen med koppar för det. Om man vill klaga på Comhem kan man göra det utan att hitta på saker.

Visst men CH har inte alltid kallat sina kabelmodem-tjänster för fiberkoax utan det är ett för mig uppenbart marknadsföringsknep, någon kom på under resans gång för att få folk att göra kopplingen fiberkoax~fiber, fiber=bra. Troligen var det en säljare och en teknikchef som tog en öl tillsammans och insåg att man kan göra reklam av HFC-begreppet.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

2 skitbolag blir ett. Undviker oavsett vad dom kallar sig.
Jobbat som partner till Tele2 i många år, och endast fått huvudvärk av det företaget.

Permalänk
Hedersmedlem

Många som är kritiska mot ComHem här. Själv hade jag dem mellan 2009-2013 och var mycket nöjd med både utlovad hastighet och stabilitet. Hade på den tiden 200/100 i hastighet vilket var bra då - och fortfarande är bra.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Kan ju sammanfatta mångas kommentarer i denna tråden till: Personer använder åldrande teknik på gammal infrastruktur och är förvånad över att det inte fungerar bra.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Kan ju sammanfatta mångas kommentarer i denna tråden till: Personer använder åldrande teknik på gammal infrastruktur och är förvånad över att det inte fungerar bra.

Precis. Variationen i kvalite för kablar, kabeldragning och teknik är egentligen det som sinkade kabel-TV internet. Visserligen har ju tekniken blivit mycket bättre nu och bor man på en plats med ett bra byggt lokalnät av koaxialkablar så ska det fungera bra. Dilemmat är snarare att nu när tekniken blivit bra så är det istället mobilnätet med smartphones etc samt fiberkablar som gäller.

Telenätet hade betydligt bättre kvalite men det var ju också en del tur att man kunde köra xDSL över dessa trådar. Det var ju ingen som visste att man skulle köra modem över dessa kablar när man började bygga telenätet och senare andra mer avancerade tekniker. Hade Comhem eller kabel-TV näten byggts som stjärn-TV gjorde en gång i tiden då hade alla lägenheter haft en egen koax kabel i VP-rör med ett eller flera uttag. Då hade man i dagens läge säkert kunnat ersätta dessa med någon speciell typ av fiber och vips hade alla haft kabel-TV och Internet över fiberkablar i sin lägenhet. Men så blev det inte eftersom det hade blivit mycket mer kabel dragning och prioritet var att spara pengar när man byggde dessa stora områden med lägenheter.

Det stora frågetecknet som kvarstår idag är om lägenheter kommer få fiber i framtiden med en dosa på väggen precis i stort sett alla villor har. I dalarnas region används ett ganska stort fibernät där man även distribuerar analog samt kabel-TV över fiberkablarna. Funkar bra så tekniken är det inte något fel på.

Komiskt att Comhem i stort sett blir Tele2 kabel-TV som det hette en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Comhem har mycket konstigt för sig. "Hybrid fiber" är ju vad de kallar gammal hederlig koppar kabel. Lite vilseledande kan man ju tycka.

Kan man tycka, då har vi "Hybrid Fiber" då. Lite vilseledande det med, eller?

Edit: Vi har alltså fiber till föreningen sedan gammal hederlig koppar kabel in i lägenheterna detta gäller både TV med 3-hål i väggen (ComHem) samt våra RJ45 uttag (Telenor)!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag combort då det va snabbaste lösningen när jag flyttade in. Det finns fiber in i skåpet men fick tyvärr ingen signal från den routern när jag testade första gången. Man kanske ska ringa fastighetsskötaren om det.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Har haft ComHem sedan Telia tiden och är helt nöjd med deras tjänster.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tyvärr högre priser än för dig, men ändå lite billigare under Tele2 flagg.
Lite surt att man ska behöva gå upp till Bredband 600 för att få mer än 10Mbit upload.

Precis, 100/10 ingår i gruppavtalet i bostadsrättsföreningen för oss så blir inte så farligt dyrt om man vill lägga på lite högre hastigheter. Hade räckt gott med 300 mbit men Comhem är ju känt för sitt extremt dåliga upload vs download så var detta det fick bli för mig. Är la att det går genom deras gamla sketna system tyvärr.

Med detta sagt så har jag helt okay erfarnenhet med Comhem. Nog haft det på tre-fyra ställen jag bott och det har fungerat, varit nere max nån dag per år.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Precis. Variationen i kvalite för kablar, kabeldragning och teknik är egentligen det som sinkade kabel-TV internet. Visserligen har ju tekniken blivit mycket bättre nu och bor man på en plats med ett bra byggt lokalnät av koaxialkablar så ska det fungera bra. Dilemmat är snarare att nu när tekniken blivit bra så är det istället mobilnätet med smartphones etc samt fiberkablar som gäller.

Telenätet hade betydligt bättre kvalite men det var ju också en del tur att man kunde köra xDSL över dessa trådar. Det var ju ingen som visste att man skulle köra modem över dessa kablar när man började bygga telenätet och senare andra mer avancerade tekniker. Hade Comhem eller kabel-TV näten byggts som stjärn-TV gjorde en gång i tiden då hade alla lägenheter haft en egen koax kabel i VP-rör med ett eller flera uttag. Då hade man i dagens läge säkert kunnat ersätta dessa med någon speciell typ av fiber och vips hade alla haft kabel-TV och Internet över fiberkablar i sin lägenhet. Men så blev det inte eftersom det hade blivit mycket mer kabel dragning och prioritet var att spara pengar när man byggde dessa stora områden med lägenheter.

Det stora frågetecknet som kvarstår idag är om lägenheter kommer få fiber i framtiden med en dosa på väggen precis i stort sett alla villor har. I dalarnas region används ett ganska stort fibernät där man även distribuerar analog samt kabel-TV över fiberkablarna. Funkar bra så tekniken är det inte något fel på.

Komiskt att Comhem i stort sett blir Tele2 kabel-TV som det hette en gång i tiden.

Rätt spännande idé där. Frågan är hur många fibrar man skulle kunna dra genom ett billigt slingkopplat nät ifall man plockar ur kopparen först? Om det är 2-3 slingkoppade uttag per slinga kanske det kan funka, beroende på skillnaden i diameter mellan kablarna så klart. Man kanske kan slingkoppla fiber (hemska tanke) också med rätt terminaler?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Många som är kritiska mot ComHem här. Själv hade jag dem mellan 2009-2013 och var mycket nöjd med både utlovad hastighet och stabilitet. Hade på den tiden 200/100 i hastighet vilket var bra då - och fortfarande är bra.

Hade inte heller problem med dom.

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd ComHem-kund sedan urminnes tider. Nu är det en liten sak men nu efter sammanslagningen kan man inte längre logga in med sitt användarnamn och lösenord, det krävs BankID. Det är inte alltid jag har mobilen vid mig (vill bara ha Mobilt BankID).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Så all verksamhet som Tele2 sålde av för några år sedan (Bredband, tv, telefoni) har de nu köpt upp igen i annan form.

Var det inte främst utomlands dom sålde bolag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Var det inte främst utomlands dom sålde bolag?

Jo, men där sålde de all verksamhet. I Sverige sålde dom av det jag beskrev.