AMD gör rekordvinst första kvartalet 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jo jag håller med. Speciellt om det handlat om hårdvaran. Det är ju kasst av moderkorts tillverkaren att inte ha färdig, buggfri BIOS vid release, men det skall inte lastas AMD på något sätt.

Sen kan man ju fundera på vilken modern teknisk pryl idag som släpps med färdig mjukvara? Herregud vilka problem man haft med mobiler, TV apparater osv på grund av buggig mjukvara..som några veckor/månader senare uppdaterats med ny mjukvara och funkar som det skall.
Inte ens Tesla klarar sig undan uppdateringar med jämna mellanrum på grund av någon bugg som dykt upp i mjukvaran.

Men jag håller med dig 100% på att det inte är OK att vi alla är betatestare mot vår vilja.

Problemet är att det är så fruktansvärt många kombinationer att testa. Med AMD systemet jag byggde så står det i manualen att 4400 mhz minnen stöds i QVL av exakt den modell jag har och om jag provar att ladda de med preset timings etc så krashar det - jo men tjena. Samma med X299 systemet så bara på minnesidan så är det kaos oavsett plattform anser jag. Men om man säger att allt över 3600mhz är OC för att klara sig undan problem som tillverkare så ska man inte annonsera att moderkort klarar 5000 mhz, 4800 mhz eller allt vad de skriver, DET är felaktig marknadsföring enligt mig - från bägge lägren.

Permalänk
Medlem

Välförtjänt och kul för AMD, och lovande för oss konsumenter med allt högre konkurrens i topsegmentet! Inväntar bara att deras grafikkretsar ska nå samma nivå som Nvidia så kanske man vågar testa igen. Hade otroliga problem med 290X någonstans runt 2013-14 tror jag.

Permalänk
Medlem

Man får ju komma ihåg deras processorer och gpu finns i xbox series x och ps5 så det ger ju en extra boost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dock sitta med så highend skit och ha problem 2021 när vi är beta testare, aldrig i livet längre inte för dom pengarna.

Hade jag haft såna problem mer än 1-2 vecka hade jag bytt tillbaka speciellt om jag kört vattenloop i skiten och köpt vattenblock för massa cash etc.

Jag klarar inte av system som inte funkar för att produkten ej är färdig (om jag gör den ostabil med klock etc det kan jag ju fixa)

@Pettor men känslan att byta till en rå kraft-CPU som inte dras med problem som drar tillbaka potentialen som Intel
Detta fattar jag inte, drar tillbaka potentialen?

Håller med i att det borde funka direkt, helt o hållet. Helt rimligt att byta om detta är ett problem man inte accepterar och är sugen på motsvarande produkt hos Intel.

För att förtydliga det sista där. Jag tycker 11000-serien är något av en kompromiss. Vi vet att nm inte funkar för Intel och att dra ned på cores samt försöka maxa något det inte skulle vara känns bara inte som en produkt jag direkt hurrar över. Potentialen för denna arkitektur är ju något helt annat om nm bara hade löst sig. För mig känns det bara inte så roligt i magen att veta att 11000-serien bara är en "nödräddning" tills de äntligen löser underliggande problemet som förhoppningsvis kommer senare. 11900 vs 5900X så känns 5900X bättre på pappret ärligt talat för samma peng. Klart att om spel är det enda som spelar roll eller att ens få tag i en CPU så är det fullt förståelig, 11900 är knappast dålig, men 5900X ger 4 mer cores och känns som en bättre / roligare produkt. Det är mina tankar runt det.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Swedman18:

Man får ju komma ihåg deras processorer och gpu finns i xbox series x och ps5 så det ger ju en extra boost.

Jajamen! Det står också i nyheten du kommenterar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pettor:

Håller med i att det borde funka direkt, helt o hållet. Helt rimligt att byta om detta är ett problem man inte accepterar och är sugen på motsvarande produkt hos Intel.

För att förtydliga det sista där. Jag tycker 11000-serien är något av en kompromiss. Vi vet att nm inte funkar för Intel och att dra ned på cores samt försöka maxa något det inte skulle vara känns bara inte som en produkt jag direkt hurrar över. Potentialen för denna arkitektur är ju något helt annat om nm bara hade löst sig. För mig känns det bara inte så roligt i magen att veta att 11000-serien bara är en "nödräddning" tills de äntligen löser underliggande problemet som förhoppningsvis kommer senare. 11900 vs 5900X så känns 5900X bättre på pappret ärligt talat för samma peng. Klart att om spel är det enda som spelar roll eller att ens få tag i en CPU så är det fullt förståelig, 11900 är knappast dålig, men 5900X ger 4 mer cores och känns som en bättre / roligare produkt. Det är mina tankar runt det.

Då fattar jag va du menar
Inte gått till 11 serien då jag har en 9900k som klarar 5.3GHz så och kör 4K så märker inget där ännu

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hoppas alla minns de 10 år där de inte tjänat så mycket pengar. Bara bra för alla om de får en liten stridskassa och kan investera mer i F&U, även de som håller på andra laget, eftersom konkurrens är bra för oss slutanvändare. Låt de tjäna lite deg när de är inledningen för en gångs skull. Alder Lake och DDR5 kan ändra ställningen helt. Samma ved vi inte vad som händer med grafikkort nästa generation...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Haha du kan ingenting alla tester jag gjort lekt runt med AMD med minnen CPU överclock slutat jag gått tillbaka till Intel.

Skiter i va märket är jag vill bara ha så det alltid funkar vill inte ha en X58 X79 platform igen.

Han inte hängt här länge ser ut som heller och vet vem du är

Också varför jag ej tänker köra AMD
https://www.youtube.com/watch?v=3UhaZ8VT4fU

Detta också.
https://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?f=10&t=7033&star...

Zen 2 processorer.

Hhahahahha bra försök.

Helt orelevant nu när Zen 3 är ute och köttar.

Plus den skillnaden som var där emallan med Zen 2 hade inte gjort dig till en bättre gamer

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dizzö:

Zen 2 processorer.

Hhahahahha bra försök.

Helt orelevant nu när Zen 3 är ute och köttar.

Plus den skillnaden som var där emallan med Zen 2 hade inte gjort dig till en bättre gamer

Inget "bra försök" jag köper inte sämre saker än om det finns bättre så

Om du tar alla parameterar "gör dig inte bättre hade alla haft 60Hz IPS med 25ms och mus med laser :)" så den mentaliteten går jag inte efter, jag köper bästa man kan få under ich rimliga pengar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Inget "bra försök" jag köper inte sämre saker än om det finns bättre så

Om du tar alla parameterar "gör dig inte bättre hade alla haft 60Hz IPS med 25ms och mus med laser :)" så den mentaliteten går jag inte efter, jag köper bästa man kan få under ich rimliga pengar.

Ja men ditt argument är latensen med Ryzen.

Dock är det stor skillnad på Zen 2 och Zen 3.

Zen 3 är likvärdig om inte bättre än Rocket Lake så argumentet med den videon du länka faller isär totalt där.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dizzö:

Ja men ditt argument är latensen med Ryzen.

Dock är det stor skillnad på Zen 2 och Zen 3.

Zen 3 är likvärdig om inte bättre än Rocket Lake så argumentet med den videon du länka faller isär totalt där.

Jag jämförde mot det jag använt inte zen 3.
Jag har ingen anledning byta till 11th gen eller Zen 3 då jag spelar i 4K med GPU bottleneck atm.
Såklart jag kommer byta till oavsett märke där det är bäst

Jag byggt tror jag 10x Ryzen 3 system, två åt mina bröder och resten bekanta / kompisar, men har inte mer än installerat dom inte suttit vid dom spelat etc, och en av dom stora anledningarna till jag inte gillar Ryzen själv som är en stor punkt är 1 tråkiga klocka 2 ingen iGPU

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Grattis Lisa! Klart det skulle krävas en kvinna för rejäl framgång!

(oh no inga kränkta citat tack!)

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Grattis Lisa! Klart det skulle krävas en kvinna för rejäl framgång!

(oh no inga kränkta citat tack!)

Man vet ju ungefär vilken nivå du lägger dig på när:

  1. Du börjar med lite lagom sexism

  2. Följer upp med motsvarigheten till "sorry, not sorry :)"

Ingen poäng att lägga mer tid på att argumentera på varför ditt inlägg är fånigt.
Som advokaterna hade sagt, res ipsa loquitur.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Man vet ju ungefär vilken nivå du lägger dig på när:

  1. Du börjar med lite lagom sexism

  2. Följer upp med motsvarigheten till "sorry, not sorry :)"

Ingen poäng att lägga mer tid på att argumentera på varför ditt inlägg är fånigt.
Som advokaterna hade sagt, res ipsa loquitur.

Nej, jag vet exakt vad för kommentarer man får. Män tål inte i regel att kvinnor är starka och visar framfötterna. Det är bevisat på så många plan.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om kvinnor eller män i toppen, utan företagets kultur, hur bra de samarbetar internt, visioner och mål delas etc. Sedan vem som sitter högst upp spelar mindre roll anser jag, kvinna, man eller hen, förutsatt att personen har rätt kompetens samt har ett bra team i styrelsen/ runt sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Haha du kan ingenting alla tester jag gjort lekt runt med AMD med minnen CPU överclock slutat jag gått tillbaka till Intel.

Skiter i va märket är jag vill bara ha så det alltid funkar vill inte ha en X58 X79 platform igen.

Han inte hängt här länge ser ut som heller och vet vem du är

Också varför jag ej tänker köra AMD
https://www.youtube.com/watch?v=3UhaZ8VT4fU

Detta också.
https://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?f=10&t=7033&star...

Snack, Det jag har läst från dig genom åren så är du väldigt INTEL hela du .Säg vad du vill sen men så är det iaf
Tror i ärlighetens namn att du knappast haft en AMD CPU privat iaf!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Asla:

Snack, Det jag har läst från dig genom åren så är du väldigt INTEL hela du .Säg vad du vill sen men så är det iaf
Tror i ärlighetens namn att du knappast haft en AMD CPU privat iaf!

Äger 2 stycken
Tack för dömandet som ger dig ingenting, ägt runt 7-8 AMD CPUs och många fler GPUs
Låter mer som du fanboyar än vad jag gör, jag köper hårdvara inte märke.
Läste lite av dina posts i Intel trådar och ja ... lets not.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kul för AMD, när skjuter aktien i höjden med detta rekord månne?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.