AMD:s drivrutin sänker strömförbrukningen för Radeon RX 6000-serien

Permalänk
Melding Plague

AMD:s drivrutin sänker strömförbrukningen för Radeon RX 6000-serien

Flera grafikkort ur Radeon RX 6000-serien får ordentligt minskad energiförbrukning i vila och videouppspelning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/23305?key=e95042a...

Enligt er skiljer det ju bara 5w mellan 6700 och 6800 vid vila på vissa 6800 kort. Så det får ni undersöka.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/23305?key=e95042a...

Enligt er skiljer det ju bara 5w mellan 6700 och 6800 vid vila på vissa 6800 kort. Så det får ni undersöka.

Jag tycker minsann det ser ut att vara 35W i vila på samtliga i 6000-serien i den där tabellen från Sweclockers test (bortsett från två överklockade modeller). Och det är samma som uppmätta värden med Geforce för hela systemets effekt...

Ser ju dock ut som att det kan vara svårt att få precisa mätvärden så lågt med effektmätaren som används om alla ligger på mer eller mindre samma

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Jag tycker minsann det ser ut att vara 35W i vila på samtliga i 6000-serien i den där tabellen från Sweclockers test (bortsett från två överklockade modeller). Och det är samma som uppmätta värden med Geforce för hela systemets effekt...

Skrev ju vissa 6800 kort.

Det jag menar är att sweclockers metod om nu det i artikeln stämmer, inte är så bra. Utan de får undersöka om de kan göra det bättre.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ligger inte alla publicerade swec - (testsystem, mjukvara och metod) på max AMD Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 21.3.1 då, just nu? 🙂

Permalänk
Medlem

Vad är det som drar ström när ett kort är i vila?? Behöver väl bara lite spänning för att hålla RAM och cashe vid liv? Eller missar jag något uppenbart?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Är multi-monitor i grafen också i vila?

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Vad är det som drar ström när ett kort är i vila?? Behöver väl bara lite spänning för att hålla RAM och cashe vid liv? Eller missar jag något uppenbart?

Dessvärre så verkar RAM clocks gå på max på de flesta 6800 kort då man kör windows i över 60hz, vilket resulterar i 35-40w idle last..medans nedklockningen fungerar hos vissa..🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad är det som drar ström när ett kort är i vila?

Det de flesta definierar som "vila" är att visa stillbild och inte utföra några beräkningar på kommande bilder.
Då behöver kortet som minst underhålla en kontinuerlig signal till bildskärmen.

Frågan återstår då hur hög effekt kortet drar när datorn inte ska skicka någon signal till bildskärmen och kortet verkligen är i vila...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pillertrillaren:

Dessvärre så verkar RAM clocks gå på max på de flesta 6800 kort då man kör windows i över 60hz, vilket resulterar i 35-40w idle last..medans nedklockningen fungerar hos vissa..🤷

Detta verkar bero på hur skärmar hanterar högre uppdateringsfrekvenser och ger liknande bekymmer på Nvidia. Min skärm exempelvis klarar upp till 170Hz men över 144Hz så är det en typ av OC som gjorde att mitt gamla 1080Ti hamnade i en högre power state och mitt nuvarande 6800XT inte klockar ner minnet. Att sänka till 144Hz löser problemet. Har en annan skärm här hemma som uppvisar exakt samma beteende fast där är det 60 kontra 75Hz, där 75Hz är OC-läget. Det har tydligen att göra med hur snabbt (eller snarare hur långsamt) VRAM kan byta frekvens och DP-signalen påverkar på något sätt. Det finns andra som beskrivit det korrekt.

Med andra ord: Det handlar om skärmen som körs, inte grafikkortet.

Jag beskriver beteendet med en Acer XB323UGP och en AOC Q3279VWFD8.

Permalänk
Medlem

Mitt Vega64 tror en extra skärm som spelar upp en MPCHC är ett spel, fläktar spinner i taket...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Det var ju ändå trevligt att det var en mjukvarumiss istället för att det inte hade gått att göra något åt det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det de flesta definierar som "vila" är att visa stillbild och inte utföra några beräkningar på kommande bilder.
Då behöver kortet som minst underhålla en kontinuerlig signal till bildskärmen.

Frågan återstår då hur hög effekt kortet drar när datorn inte ska skicka någon signal till bildskärmen och kortet verkligen är i vila...

Kanske vore bättre om vi använde typ tomgång på svenska då istället? För idle som det gäller här betyder ju egentligen inte vila alls, mer att man är sysslolös. Vila skulle bättre motsvara vad som klassas som sleep

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det de flesta definierar som "vila" är att visa stillbild och inte utföra några beräkningar på kommande bilder.
Då behöver kortet som minst underhålla en kontinuerlig signal till bildskärmen.

Frågan återstår då hur hög effekt kortet drar när datorn inte ska skicka någon signal till bildskärmen och kortet verkligen är i vila...

Och, så det man borde ha är en variabel refresh rate på 1 FPS ibland? Får hoppas det kommer ett energi-krig istället för hastighetskrig i framtiden

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pillertrillaren:

Dessvärre så verkar RAM clocks gå på max på de flesta 6800 kort då man kör windows i över 60hz, vilket resulterar i 35-40w idle last..medans nedklockningen fungerar hos vissa..🤷

This!
Jag löste det med hjälp av CRU där man fipplar lite med inställningarna för upplösning och höjer värdet för "back porch" och "blanking". Då klockade minnena ner sig till < 200mhz istället för 2,1ghz.

Men det är ju väldigt trevligt om AMD löste detta direkt i drivrutinerna istället för att man ska fippla med 3eparts-mjukvara.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Efter 21.2.3 så har Destiny 2 och Immortals fått usel prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empeboy:

Efter 21.2.3 tills nu så har Destiny 2 och Immortals fått usel prestanda.

Menar du att det löst sig nu eller att det fortfarande är uselt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Menar du att det löst sig nu eller att det fortfarande är uselt?

Sorry, menade att det är fortfarande uselt 🙃 Redigerat inlägget nu.

Permalänk
Medlem

Det här är ett riktigt dåligt gjort test av Techpowerup, vilket också påpekades i flera reddit trådar. Jag skulle inte lita på slutresultatet här eller dra några slutsatser från detta test.

Techpowerup har tydligen totalt glömt bort att ta i beaktande skärmars vblank timing och hög/"ovanlig" uppdateringsfrekvens.

De höga strömförbrukningsvärden som de rapporterar med 21.3.2 drivrutinen uppstår bara ifall minnesfrekvensen körs i konstant maxvärde även vid vila, pga vblank timing som inte är inom de värden som tillåter GDDR minnen att gå ner till en lägre strömförbrukningsnivå. Detta är något som både AMD och Nvidia har brottats med en längre tid och felet ligger hos skärmtillverkarna som inte håller de VESA specificerade standardvärdena.

Det är möjligt att något i 21.4.1 drivrutinen har ändrat på vilka scenarier som tvingar upp minnesfrekvensen till ett högre värde, men fortfarande ligger vblank timing där och spökar. Syns bland annat i deras test på att multimonitor strömförbrukning är samma, men själv har jag ett 6800XT som snällt och lydigt ligger på ~10W i idle med mina 2 skärmar.
Skillnaden är att mina skärmar håller sig inom standard vblank timing och tvingar inte någon högre klockfrekvens på minnet, fast skärmarna annars har helt olika specifikationer (1440p 144Hz + 1080p 60Hz).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pillertrillaren:

Dessvärre så verkar RAM clocks gå på max på de flesta 6800 kort då man kör windows i över 60hz, vilket resulterar i 35-40w idle last..medans nedklockningen fungerar hos vissa..🤷

Instämmer på den, mitt rx6800 Vram klockas bara ner om jag har ändrar till 60hz, allt över det gör att det går upp till max. Så fläktarna som har funktionen 0rpm aktiveras aldrig utan snurrar hela tiden.

Skrivet av hg:

Det här är ett riktigt dåligt gjort test av Techpowerup, vilket också påpekades i flera reddit trådar. Jag skulle inte lita på slutresultatet här eller dra några slutsatser från detta test.

Techpowerup har tydligen totalt glömt bort att ta i beaktande skärmars vblank timing och hög/"ovanlig" uppdateringsfrekvens.

De höga strömförbrukningsvärden som de rapporterar med 21.3.2 drivrutinen uppstår bara ifall minnesfrekvensen körs i konstant maxvärde även vid vila, pga vblank timing som inte är inom de värden som tillåter GDDR minnen att gå ner till en lägre strömförbrukningsnivå. Detta är något som både AMD och Nvidia har brottats med en längre tid och felet ligger hos skärmtillverkarna som inte håller de VESA specificerade standardvärdena.

Det är möjligt att något i 21.4.1 drivrutinen har ändrat på vilka scenarier som tvingar upp minnesfrekvensen till ett högre värde, men fortfarande ligger vblank timing där och spökar. Syns bland annat i deras test på att multimonitor strömförbrukning är samma, men själv har jag ett 6800XT som snällt och lydigt ligger på ~10W i idle med mina 2 skärmar.
Skillnaden är att mina skärmar håller sig inom standard vblank timing och tvingar inte någon högre klockfrekvens på minnet, fast skärmarna annars har helt olika specifikationer (1440p 144Hz + 1080p 60Hz).

Synd att min skärm inte ville tillhöra det duktiga laget 🙂

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Instämmer på den, mitt rx6800 Vram klockas bara ner om jag har ändrar till 60hz, allt över det gör att det går upp till max. Så fläktarna som har funktionen 0rpm aktiveras aldrig utan snurrar hela tiden.

Synd att min skärm inte ville tillhöra det duktiga laget 🙂

Det var just det med att de halvpassiva fläktarna snurrade mest hela tiden som fick mig att börja undersöka varför. Som sagt, detta går att lösa genom att använda programmet CRU

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Det var just det med att de halvpassiva fläktarna snurrade mest hela tiden som fick mig att börja undersöka varför. Som sagt, detta går att lösa genom att använda programmet CRU

Är det ett bra och enkelt program? 🙂

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Är det ett bra och enkelt program? 🙂

Väldigt bra program om man vill fippla med custom upplösningar med alla inställningar det innebär.
Inte lika enkelt dock... Beroende på vilken skärm man har, så kan olika inställningar behöva göras.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid