Moderkort med 32 SATA-portar för mining dyker upp i Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Grafikkort och spelhårdvara generellt hör även till en kategori som annars innehåller saker som smartphones där jag ofta känner typ "hur i helvete kan detta vara så billigt" vilket jag tror är en sak som rör till i frågan också. Med den oerhörda beräkningskraft som vår spelhårdvara har, är det inte lite sjukt hur att en bra spelrigg ändå bara kostat något i stil med ett par veckor på ett hotell eller en bra cykel?

Alternativt kan det ju vara så att folk har olika prioriteringar, och att det därför är efterfrågan som i slutänden styr priset snarare än tillverkningskostnaden?

Skrivet av Shiprat:

Top-end korten just nu- DVS 3080/6800XT och uppåt är vansinnigt kraftfull hårdvara, det är nästan lite konstigt hur den har lyckats vara så tillgänglig för vanliga dödliga så länge. Jag skulle vilja påstå att något annat alltid skulle ha kommit fram som erbjuder ersättning för att använda den massiva mängden beräkningskraft som sitter idle större delen av dagarna.

Håller inte med. Det är det kraftigaste som finns för konsumenter just nu, men om 1½ år är det garanterat inte det längre. Utvecklingen gör att samma mängd kisel kan användas till något bättre hela tiden, och att det inte används fullt ut är ingen större miljökatastrof än att folk har cyklar i sina förrådsutrymmen som de inte använder.

Skrivet av Shiprat:

Man kan fundera på varför det är just kryptovalute som slutligen fångade upp det hela och inte något i stil med folding@home, men det kanske behövdes att en valuta etablerades först för att skapa ett basvärde för beräkningskraft som sedan plattformar som folding@home kan existera på.

För att folding handlar om att ge bort beräkningskraft gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Alternativt kan det ju vara så att folk har olika prioriteringar, och att det därför är efterfrågan som i slutänden styr priset snarare än tillverkningskostnaden?

Vet inte hur du menar det som svar- jag säger inte folk borde priorietera annorlunda eller något, jag säger att det för mig är lite vansinnigt att så pass kraftfull hårdvara tenderar att sitta mestadels oanvänd och att det har varit normen länge.

Skrivet av Sveklockarn:

Håller inte med. Det är det kraftigaste som finns för konsumenter just nu, men om 1½ år är det garanterat inte det längre. Utvecklingen gör att samma mängd kisel kan användas till något bättre hela tiden, och att det inte används fullt ut är ingen större miljökatastrof än att folk har cyklar i sina förrådsutrymmen som de inte använder

Sa inget om att det skulle vara dåligt för miljön att det sitter oanvänt, jag menar att det alltid var oundvikligt när hårdvaran blir mer och mer kraftfull och mer och mer dyr att det till slut skulle komma något som erbjuder gamers att tjäna pengar på att använda den och att det rör om i marknaden då det plötsligt finns anledning att köpa mer hårdvara än du behöver för att tjäna pengar och få tillbaka pengarna som du även annars skulle ha spenderat på din hobby.

Att saker blir kraftigare med tiden har väl inget med del hela att göra- poängen är att toppkorten alltid är rätt seriöst kraftfulla med tanke på vad de används till, och att även kort som är ett par år gamla kan vara användbara, samt att korten är väldigt kapabla till andra saker än enbart spel.

Jag skulle likna det med Teslas pr-kampanj om att hyra ut sina självkörande bilar- det är en så pass avancerad och dyr teknologi med helt självkörande bilar i slutänden att det känns rätt vansinnigt att varenda person ska ha en bara för att slippa ta bussen till jobbet, och det känns oundvikligt att det kommer något sätt att direkt tjäna pengar på den investeringen man gör för att motivera köpet av en tesla.

Skrivet av Sveklockarn:

För att folding handlar om att ge bort beräkningskraft gratis.

Skulle jag inte säga- folding handlar om att simulera vikning av proteiner med hårdvara, att du nu kan folda som du alltid gjort men kan få enheter av en digital valuta som reward för det är en bra utveckling. Det jag menar är att jag är förvånad över att det inte hände innan kryptovaluta, utan att det dröjde tills kryptovaluta existerade som plattform för att något som banano skulle dyka upp, såvidare jag inte missat något liknande under åren.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shiprat:

Skulle jag inte säga- folding handlar om att simulera vikning av proteiner med hårdvara, att du nu kan folda som du alltid gjort men kan få enheter av en digital valuta som reward för det är en bra utveckling. Det jag menar är att jag är förvånad över att det inte hände innan kryptovaluta, utan att det dröjde tills kryptovaluta existerade som plattform för att något som banano skulle dyka upp, såvidare jag inte missat något liknande under åren.

Får man så att säga betalt av folding@home nu för tiden?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Shiprat:

för mig är lite vansinnigt att så pass kraftfull hårdvara tenderar att sitta mestadels oanvänd och att det har varit normen länge.

Jag tror även att Greta skulle säga "resursslöseri" precis som du. Fast era tolkningar av "resursslöseri" kommer nog att vara diametralt motsatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Får man så att säga betalt av folding@home nu för tiden?

Du kan få en valuta som heter "banano" för att folda, kopplat till en score. Även "foldingcoin" och "curecoin" gör något liknande. Sedan är det lite beroende på att just de valutorna ska bli värda något, men intressant oavsett. Finns även gridcoin som låter ens hårdvara arbete för BOINC (Berkeley Open Infrastructure for Network Computing) och säkert andra liknande saker. Det som saknas lite är en direkt koppling och/eller motivation att utföra arbete som proof of work där du byter till exempel bitcoin eller ethereums mining mot att utföra välgörenhetsarbete i den stilen, tyvärr vet jag inte om några sådana än.

EDIT: Värt att nämna är att en del större miners började använda en andel av sina hårdvara för att hjälpa till i vikninen för Corona när pandemin började, vilket är bra.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shiprat:

Du kan få en valuta som heter "banano" för att folda, kopplat till en score. Även "foldingcoin" och "curecoin" gör något liknande. Sedan är det lite beroende på att just de valutorna ska bli värda något, men intressant oavsett. Finns även gridcoin som låter ens hårdvara arbete för BOINC (Berkeley Open Infrastructure for Network Computing) och säkert andra liknande saker. Det som saknas lite är en direkt koppling och/eller motivation att utföra arbete som proof of work där du byter till exempel bitcoin eller ethereums mining mot att utföra välgörenhetsarbete i den stilen, tyvärr vet jag inte om några sådana än.

EDIT: Värt att nämna är att en del större miners började använda en andel av sina hårdvara för att hjälpa till i vikninen för Corona när pandemin började, vilket är bra.

Ingen av detta nämns på f@h site över huvudtaget.. iaf inte vad jag hittat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

... Det jag menar är att jag är förvånad över att det inte hände innan kryptovaluta, utan att det dröjde tills kryptovaluta existerade som plattform för att något som banano skulle dyka upp, såvidare jag inte missat något liknande under åren.

Att upplåta beräkningsresurser för någon annan att nyttja (oftast mot någon universitet) har funnits i tex. srceensavers och liknande sedan win95-tiden, men då fick man inte något betalt för det eller det fans någon system för betalning mer än möjligtvis återkoppling i form av någon poängvärde.

Så speciellt nytt är det inte och heller inte dragit någon större intresse innan det kopplades ihop med något som i slutändan kan ha chans att omvandlas i användbar valuta som idag.

---

Sedan fanns det en onödig slöseri som MS gjorde sig skyldig till - eller snarare underlät att göra något åt det när det fans tekniska möjligheter att använda det som när 386-processorena rullades ut

Till väldigt nära 2000-talet så används 'busy wait' som idle-process i win95/win98 - processorn körde en massa 'NOP' med lika full fart som andra program i situation när det väntar på input eller ledig tid mellan schemalagda processer i OS i sin idle-loop vilket gjorde att processorn drog i stort sett samma konstanta effekt vare sig det gjorde nytta eller inte.

På laptop var denna skillnad jättestor med typ 5 ggr längre drifttid på batteri med Linux än när man körde stock win95/98 på samma laptop (dvs runt 1 timme på batteri vilket var normalt för de flesta laptop på den tiden)

Vad var skillnaden, jo Linux använde en annan maskinistruktion som hette 'hlt' på processorn i sin idle-process och i väntan på IO vilket helt enkelt stannande av processorn när den inte behövdes - en skillnad som gjorde att alla åtgärder med att stänga av hårddisk fort, dra ned skärmbelysning, stänga av perferi som inte användes på laptopen - bleknade till nära oväsentligt i jämförelse med att att använda busy loop med NOP på CPU som i win95/win98 eller använda 'hlt'-instruktion för Linux i respektive OS idle-process när det gällde en laptops användbara drifttid på sitt batteri.

På en vanlig PC kanske det motsvarade en skillnad på 10-20 Watt på processorn (mer på de kraftfulla)

Sedan blir det att räkna alla 100-tals miljoner av win95/98 installationer över världen i hur denna extra onödiga slöseri motsvarar i antal kärnreaktorer och dessutom över många år ackumulerad onödig förbrukning och hur mycket det motsvarar i tex. CO2 utsläpp om man räknar med att huvuddelen av elenergin kommer från fossila källor som beror på MS mångåriga ignorans att uppdatera mjukvara när HW ger möjlighet att förbättra med lägre energiförbrukning.

Det var först runt millenium-skiftet som 'hlt-instruktionen' började implementeras standard på win95/98/millenium för sin idle-process - för de datorer som installerades och uppdaterades alltså - vilket gjorde att väldigt många datorer (i många, kanske hundratals miljontals) körde med de äldre och mer energiförbrukande OS en bra bit in på 2000-talet innan de fasas ut.

Sådan ser man väldigt lite om och det finns säker mer mjukvaror idag som kunde förbättras i avseende 'nytta' i energiförbrukning än idag - även om cryptovaluta-mining anses som ett problem idag så slösades även förr räknat i hela kärnreaktorer i storlek på helt onödiga processer spridda i mångmiljonupplagor som lätt hade kunna åtgärdas om viljan fanns - som tex. nämnda busy wait med NOP resp 'hlt' instruktionen på MS olika DOS och win9x OS och mer finns säkert att hitta om man letar även idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Ingen av detta nämns på f@h site över huvudtaget.. iaf inte vad jag hittat.

Nej, det är inte folding@home som betalar ut utan diverse cryptoprojekt som erbjuder sina tokens/coins i utbyte mot bevisad arbete i folding@home.

Skrivet av xxargs:

Att upplåta beräkningsresurser för någon annan att nyttja (oftast mot någon universitet) har funnits i tex. srceensavers och liknande sedan win95-tiden, men då fick man inte något betalt för det eller det fans någon system för betalning mer än möjligtvis återkoppling i form av någon poängvärde.

Så speciellt nytt är det inte och heller inte dragit någon större intresse innan det kopplades ihop med något som i slutändan kan ha chans att omvandlas i användbar valuta som idag.

---

Sedan fanns det en onödig slöseri som MS gjorde sig skyldig till - eller snarare underlät att göra något åt det när det fans tekniska möjligheter att använda det som när 386-processorena rullades ut

Till väldigt nära 2000-talet så används 'busy wait' som idle-process i win95/win98 - processorn körde en massa 'NOP' med lika full fart som andra program i situation när det väntar på input eller ledig tid mellan schemalagda processer i OS i sin idle-loop vilket gjorde att processorn drog i stort sett samma konstanta effekt vare sig det gjorde nytta eller inte.

På laptop var denna skillnad jättestor med typ 5 ggr längre drifttid på batteri med Linux än när man körde stock win95/98 på samma laptop (dvs runt 1 timme på batteri vilket var normalt för de flesta laptop på den tiden)

Vad var skillnaden, jo Linux använde en annan maskinistruktion som hette 'hlt' på processorn i sin idle-process och i väntan på IO vilket helt enkelt stannande av processorn när den inte behövdes - en skillnad som gjorde att alla åtgärder med att stänga av hårddisk fort, dra ned skärmbelysning, stänga av perferi som inte användes på laptopen - bleknade till nära oväsentligt i jämförelse med att att använda busy loop med NOP på CPU som i win95/win98 eller använda 'hlt'-instruktion för Linux i respektive OS idle-process när det gällde en laptops användbara drifttid på sitt batteri.

På en vanlig PC kanske det motsvarade en skillnad på 10-20 Watt på processorn (mer på de kraftfulla)

Sedan blir det att räkna alla 100-tals miljoner av win95/98 installationer över världen i hur denna extra onödiga slöseri motsvarar i antal kärnreaktorer och dessutom över många år ackumulerad onödig förbrukning och hur mycket det motsvarar i tex. CO2 utsläpp om man räknar med att huvuddelen av elenergin kommer från fossila källor som beror på MS mångåriga ignorans att uppdatera mjukvara när HW ger möjlighet att förbättra med lägre energiförbrukning.

Det var först runt millenium-skiftet som 'hlt-instruktionen' började implementeras standard på win95/98/millenium för sin idle-process - för de datorer som installerades och uppdaterades alltså - vilket gjorde att väldigt många datorer (i många, kanske hundratals miljontals) körde med de äldre och mer energiförbrukande OS en bra bit in på 2000-talet innan de fasas ut.

Sådan ser man väldigt lite om och det finns säker mer mjukvaror idag som kunde förbättras i avseende 'nytta' i energiförbrukning än idag - även om cryptovaluta-mining anses som ett problem idag så slösades även förr räknat i hela kärnreaktorer i storlek på helt onödiga processer spridda i mångmiljonupplagor som lätt hade kunna åtgärdas om viljan fanns - som tex. nämnda busy wait med NOP resp 'hlt' instruktionen på MS olika DOS och win9x OS och mer finns säkert att hitta om man letar även idag

Intressant, visste jag inte om!

Ja, om man ska diskutera slöseri så finns det inte bara en bov i världen precis, jag skulle vilja hävda att det är extremt sällan som människor utvecklar något som från grunden upp är tänkt att ha låg inverkan på miljön- de flesta stora projekt handlar mer om att minska avtrycket av något som redan är vansinnigt ineffektivt.

Folk tenderar att reagera på när något drar mycket ström osv om det är något de redan ogillar- det är lätt att ogilla NFT's som koncept därför att det från utsidan ser idiotiskt ut (och medan jag inte är "insider" med NFT's så förstår jag väl hur de funkar och tycker fortfarande att de är idiotiska) men folk är väldigt snabba att påstå att energiåtgången för NFT's på något sätt är energiåtgången för hela Ethereum.

Ofta man ser i diskussioner om processorer och grafikkort här att totalt energiåtgång på CPU eller GPU är en meningslös sak att bry sig om i en recension för vem bryr sig; men sedan är det plötsligt ett problem när samma produkt används till något annat än spel.

En lustig sak jag tänker på ibland- på mitt jobb bygger vi en slags produkter som normalt är automatiserade, motoriserade och har belysning i. R&D byggde en version av produkterna vilken drevs för hand vilket i detta fall inte är bökigt alls utan enligt mig (tekniker, technical support under min arbetstid) var väldigt elegant. Skillnaden mot våra vanliga manuella produkter var att denna hade en kondensatorbank och någon slags lite generator som gjorde att belysningen drevs av den manuella operationen, och istället för att ha ett broms/positioneringssystem som kontrollerades av en DC-motor så var det bara mekaniskt friktion. Sjukt trevlig lösning som jag fick se i showroom när jag började 2013 någon gång. Den var discontinued för ett par år sedan, jag har genom åren frågat många gånger varför vi inte sålt fler sådana och svaret är att finns ingen kund någonstans som är intresserad- alla vill ha stora flådiga motoriserade pjäser med modern stark ledbelysning osv osv.
Saken är den att, utan att nämna exakt vad vi säljer så kan jag säga att poängen med våra produkter redan är att minska miljöavtryck för våra kunder, men det är ändå på bekostnad av att ha en stor maskin med motorer och oljadämpare som läcker olja, gummidelar som regelbundet behöver bytas, PCB's och elektronik som ej kan återvändas på något resonligt sätt osv.
Viljan att tänka på miljön sträcker sig så långt som de ekonomiska fördelar sträcker sig, inte längre.

Ännu mer skevt är att när jag varit på utbildning på kontor i land för företag som har väldigt starkt miljöbudskap så har jag slängt pantburkar och flaskor i soporna då de inte haft någonstans att slänga panten då det i det landet inte hanteras separat från sopor.

Skrivet av hasenfrasen:

Jag tror även att Greta skulle säga "resursslöseri" precis som du. Fast era tolkningar av "resursslöseri" kommer nog att vara diametralt motsatta.

Kanske. Jag kan inte påstå att jag inte känner mig redigt skyldig till att slösa resurser heller. Har inget att erbjuda som förklaring till varför allt är som det är eller hur det ska lösas.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200