Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Detta är lite off topic, men i vilket läge är det inte längre värt att laga en bil?

Edit: Och är det samma förutsättningar för alla?

Felsökning av verkstad kommer ju kosta mer än bilen är värd i fungerande tillstånd.

Förmodligen inget problem med immobilzern, men hade ett sådant problem varit värt besväret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Felsökning av verkstad kommer ju kosta mer än bilen är värd i fungerande tillstånd.

Förmodligen inget problem med immobilzern, men hade ett sådant problem varit värt besväret?

Så kan det ju absolut vara, att felsökning eller reparation kommer att kosta mer än bilens värde, men är det en förutsättning för att byta ut bilen? Vad kommer en ersättningsbil att kosta per månad (vid finansiering) och om nuvarande bil har varit i TS ägo under längre tid, är det värt något att veta i vilket skick som den är i?

Om bilen är värd säg 15.000 blir det väl något av ett lotteri att hitta en bil som fungerar i samma prisklass. Förmodligen är den också gammal och kommer inom sinom tid att behöva service och reparationer.

Om man har valt vägen att ha en gammal bil, så tänker jag att man förmodligen i slutändan får ett billigare bilägande om man reparerar den jämfört med om man säljer av den och köper en annan när problem uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Felsökning av verkstad kommer ju kosta mer än bilen är värd i fungerande tillstånd.

Förmodligen inget problem med immobilzern, men hade ett sådant problem varit värt besväret?

Hur vet du det? Vi vet inget om bilens övriga skick och miltal, vilket får rätt stor procentuell betydelse på en så gammal bil. Inte heller vet vi hur svårt felet är att hitta. En basal felsökning kostar knappast mer än det typiska "GDS-priset" på en bil. Tar felet lång tid att hitta och/eller det är flera fel samtidigt så kan det förstås börja dra iväg. Grundtipset är nog ändå att felet inte är så svårt att hitta. Vad det sedan kostar att åtgärda beror ju helt på vad felet är.

Sedan får man faktiskt räkna med att man får lägga förhållandevis mycket i relation till en gammal bils värde på reparationer, särskilt om man inte gör jobbet själv och därmed slipper betala för arbetstiden. Även vanliga slitdelar kostar och det är något man aldrig kommer undan även om bilen teoretiskt helt skulle sakna värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Så kan det ju absolut vara, att felsökning eller reparation kommer att kosta mer än bilens värde, men är det en förutsättning för att byta ut bilen? Vad kommer en ersättningsbil att kosta per månad (vid finansiering) och om nuvarande bil har varit i TS ägo under längre tid, är det värt något att veta i vilket skick som den är i?

Om bilen är värd säg 15.000 blir det väl något av ett lotteri att hitta en bil som fungerar i samma prisklass. Förmodligen är den också gammal och kommer inom sinom tid att behöva service och reparationer.

Om man har valt vägen att ha en gammal bil, så tänker jag att man förmodligen i slutändan får ett billigare bilägande om man reparerar den jämfört med om man säljer av den och köper en annan när problem uppstår.

Finns nog gott om gamla Volvos i bättre skick.

Förstår inte riktigt vart du vill föra ditt resonemang. Ingen kan/vill göra allt själv så att spendera flera gånger bilens ursprungliga värde på arbetstid hos verkstad är ingen bra affär för en vardagsbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Hur vet du det? Vi vet inget om bilens övriga skick och miltal, vilket får rätt stor procentuell betydelse på en så gammal bil. Inte heller vet vi hur svårt felet är att hitta. En basal felsökning kostar knappast mer än det typiska "GDS-priset" på en bil. Tar felet lång tid att hitta och/eller det är flera fel samtidigt så kan det förstås börja dra iväg. Grundtipset är nog ändå att felet inte är så svårt att hitta. Vad det sedan kostar att åtgärda beror ju helt på vad felet är.

Sedan får man faktiskt räkna med att man får lägga förhållandevis mycket i relation till en gammal bils värde på reparationer, särskilt om man inte gör jobbet själv och därmed slipper betala för arbetstiden. Även vanliga slitdelar kostar och det är något man aldrig kommer undan även om bilen teoretiskt helt skulle sakna värde.

Bärgning + felsökning + reparation blir en del i förhållande till en Volvo från 98-99 som de inte brytt sig att köra på flera månader (och lämnat utomhus).

Immobilzerfel är nog inte helt billigt att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns nog gott om gamla Volvos i bättre skick.

Förstår inte riktigt vart du vill föra ditt resonemang. Ingen kan/vill göra allt själv så att spendera flera gånger bilens ursprungliga värde på arbetstid hos verkstad är ingen bra affär för en vardagsbil.

Men TS kunde ju inte så mycket om bilar. Hur ska hen kunna hitta en likvärdig bil i samma prisklass?
Jag vill alltså föra resonemanget att om man inte kan så mycket om bilar måste man lita på någon annan och man väljer själv om man vill lita på verkstaden som reparerar bilen, eller på den som ska sälja dig nästa "pärla".

Edit: Allt givet att det är en billig bil som man har valt att köra med.

Permalänk
Medlem

om starmotorn bara går runt ett varv med ett ok batteri så är det rimligen den som är problemet,
på den v40 vi körde för många år sedan var fukt och startspärr ett återkommande problem, för att starta den funkade två saker
1: stoppa i nyckeln vrid ratten fullt till höger , sedan fullt till vänster, vrid den till mitten och starta.

2:var det fuktigt ute, pumpa gaspedalen när du försöker starta, ibland fick man ha gaspedalen helt nedtryckt.
vi bytte tändkablar 2 gånger, men problem återkom efter drygt 6månader.

just det, ena nyckeln var skum, det sitter ett litet chip i, den hade tydligen väldigt dålig kontakt, vi skar bort den och la den mot själva stålet på nyckeln då funkade den med. (ja det hade varit lättare att direkt köpa en ny nyckel men jag ville testa)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Men TS kunde ju inte så mycket om bilar. Hur ska hen kunna hitta en likvärdig bil i samma prisklass?
Jag vill alltså föra resonemanget att om man inte kan så mycket om bilar måste man lita på någon annan och man väljer själv om man vill lita på verkstaden som reparerar bilen, eller på den som ska sälja dig nästa "pärla".

Edit: Allt givet att det är en billig bil som man har valt att köra med.

Grejen är att ska man ha en billig bil bör man vara beredd på att skruva, eller betala ngn för att för att göra det åt dig.

Man byter ofta värdeminskning om man har en nyare bil mot reparationskostnader om man har en äldre bil.

Permalänk
Medlem

Om det är immobilizern så ska väll bilen inte ens försöka starta, d.v.s. startmotorn borde inte försöka dra runt motorn alls om det var fallet?

Annars, kan ju vara värt att låna en obd2-läsare och plugga in, och se om bilen vill skvallra om några fel om ni inte redan gjort det?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Felsökning av verkstad kommer ju kosta mer än bilen är värd i fungerande tillstånd.

Förmodligen inget problem med immobilzern, men hade ett sådant problem varit värt besväret?

Felsökning på verkstad är förvånansvärt billigt. Jag betalade 500kr sist på någon kedja. Märkesverkstad tar väl ca 1500kr för felsökning. Bärgningskostnad beror ju på avstånd, men äger man en gammal volvo så antar jag att man bogserar själv.

Skrivet av Ostbullen:

Om det är immobilizern så ska väll bilen inte ens försöka starta, d.v.s. startmotorn borde inte försöka dra runt motorn alls om det var fallet?

Annars, kan ju vara värt att låna en obd2-läsare och plugga in, och se om bilen vill skvallra om några fel om ni inte redan gjort det?

Immobilizern har även en lampa i instrumentpanelen så den bör vara fantastiskt lätt att kontrollera om den funkar eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Om det är immobilizern så ska väll bilen inte ens försöka starta, d.v.s. startmotorn borde inte försöka dra runt motorn alls om det var fallet?

Annars, kan ju vara värt att låna en obd2-läsare och plugga in, och se om bilen vill skvallra om några fel om ni inte redan gjort det?

Det är nog olika om motorn går runt, men inte tänder eller om bilen vägrar helt.

Jag hade ett irritationsmoment med den S70 jag hade där den ibland startade och sedan stannade direkt. Då gick det inte heller att vrida till start direkt igen, utan man var tvungen att "börja om" från 0 (red: möjligen även ta ut nyckeln först, minns inte). Det kunde gå länge mellan tillfällena, men sedan fick den för sig detta. Troligen hängde detta samman med att det fanns en felkod för "felaktig kommunikation startspärr" eller något åt det hållet. Utläsningen var egentligen för att få reda på varför lambdalampan tändes, vilket var trasig förvärmning på ena lambdasonden. men då dök felkoden för startspärren också upp.

Vi hade en S80 (gen 1) också och där minns jag inte om den gick runt eller inte, men det hände någon gång enstaka att den fick startspärrsknas också. Den sade till i displayen som sitter nere till vänster i instrumentklustret på dem med någon text om startspärren. Någon sådan display har dock inte S70, som ju är en generation äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Men TS kunde ju inte så mycket om bilar. Hur ska hen kunna hitta en likvärdig bil i samma prisklass?
Jag vill alltså föra resonemanget att om man inte kan så mycket om bilar måste man lita på någon annan och man väljer själv om man vill lita på verkstaden som reparerar bilen, eller på den som ska sälja dig nästa "pärla".

Edit: Allt givet att det är en billig bil som man har valt att köra med.

Ja, men det är nog enklare att få hjälp att köpa en bil än att reparera till ockerpriser. Verkstäderna vill inte jobba på sådana bilar och har du vettig försäkring skrivs de ju av av försäkringsbolaget.

Permalänk
Medlem

Strömsladden till startmotor?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Felsökning på verkstad är förvånansvärt billigt. Jag betalade 500kr sist på någon kedja. Märkesverkstad tar väl ca 1500kr för felsökning. Bärgningskostnad beror ju på avstånd, men äger man en gammal volvo så antar jag att man bogserar själv.

Immobilizern har även en lampa i instrumentpanelen så den bör vara fantastiskt lätt att kontrollera om den funkar eller ej.

Ja, men du lär ju få betala oavsett om de hittar felet eller ej. Tidigare (#19050445) skrev jag bärga till verkstad eller skroten. Jag vet inte hur TS värderar bilen, att de skulle vara så jättesugen på att arbeta med den fick jag inte uppfattningen att det handlade om iaf.

Att bärga en bil kostar ca ett par lappar om det inte är genom försäkring. Det blir en del pengar om du ska bärga den till olika verkstäder. Tydligen hade de ju ingen annan bil, då TS inte ens ville skjuta på bilen och starta den.

Immobilizerproblem kan innebära att CEM eller ECM behöver bytas. Är som sagt nästan säkert inte något sådant här, men de problemen skulle göra det mer värt att skaffa en annan likvärdig bil då det inte fixas för ett par tusen.

Kolla om det är startmotorn (/solenoid/kablar) först som sagt.

Permalänk
Medlem

Vi testade med startkablar men det var ingen förändring alls, den försöker dra runt motorn men ingen tillstymmelse till tändning. Ögat på batteriet var grönt och de hade laddat batteriet innan. ODB2-läsaren som TS hade var lite moment 22 då motorn behöver vara igång för att den skall kunna kommunicera (liknande på farsans skoda). Jag var ändå i området så försökte med de grundläggande grejerna som tyvärr inte hjälpte.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, men du lär ju få betala oavsett om de hittar felet eller ej. Tidigare (#19050445) skrev jag bärga till verkstad eller skroten. Jag vet inte hur TS värderar bilen, att de skulle vara så jättesugen på att arbeta med den fick jag inte uppfattningen att det handlade om iaf.

Att bärga en bil kostar ca ett par lappar om det inte är genom försäkring. Det blir en del pengar om du ska bärga den till olika verkstäder. Tydligen hade de ju ingen annan bil, då TS inte ens ville skjuta på bilen och starta den.

Immobilizerproblem kan innebära att CEM eller ECM behöver bytas. Är som sagt nästan säkert inte något sådant här, men de problemen skulle göra det mer värt att skaffa en annan likvärdig bil då det inte fixas för ett par tusen.

Kolla om det är startmotorn (/solenoid/kablar) först som sagt.

Det är väl definitivt värt en felsökningsavgift på 500kr oavsett fel? Avgiften är verkligen låg och TS kunskap om felsökning är obefintlig. Skrotar man en bil för att den inte startar så är man garanterat korkad. Det samma gäller om man skrotar en bil utan felsökning!

Du har aldrig bärgat en bil va? Avståndet är avgörande då de tar ut km/pris + grundpris. Men eftersom du vet var TS bor så skulle jag nog tipsa om att hjälpa till. Man hamnar på en låg självrisk om man bor nära en verkstad, ca 1500kr. Bor man värre till så kostar det mer. Att TS inte skulle känna någon annan människa med en bil som kan hjälpa till med bogsering är väl ganska osannolikt? Om folk i tråden kan hjälpa till med felsökning på plats så kan dom garanterat be någon om bogsering till närmsta verkstad. Antagligen ville inte TS skicka ner bilen för backen utan att felsökt, då det löser endast två möjliga problem(startmotor eller batteri).

Om det skulle vara immobolizerproblem så kan vem som helst felsöka det. Det kan i princip bara visa sig på två olika sätt. Antingen genom lampan eller att bilen startar men stannar efter någon sekund. I det fallet så hade man väl kunnat överväga att byta ut bilen. Men på endast det? Knappast. Ska max kosta 5papp.

Lägger man ihop dessa kostnader så får vi 5.5k-7k, beroende på om TS kan be någon om bogsering. Det är garanterat inte några betydande belopp för att få en fungerande bil. Billigaste motsvarande bil utan större defekter ligger på 10k på blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Vi testade med startkablar men det var ingen förändring alls, den försöker dra runt motorn men ingen tillstymmelse till tändning. Ögat på batteriet var grönt och de hade laddat batteriet innan. ODB2-läsaren som TS hade var lite moment 22 då motorn behöver vara igång för att den skall kunna kommunicera (liknande på farsans skoda). Jag var ändå i området så försökte med de grundläggande grejerna som tyvärr inte hjälpte.

Kollade ni tändstiften? Eller immobolizer-lampa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Det är väl definitivt värt en felsökningsavgift på 500kr oavsett fel? Avgiften är verkligen låg och TS kunskap om felsökning är obefintlig. Skrotar man en bil för att den inte startar så är man garanterat korkad. Det samma gäller om man skrotar en bil utan felsökning!

Du har aldrig bärgat en bil va? Avståndet är avgörande då de tar ut km/pris + grundpris. Men eftersom du vet var TS bor så skulle jag nog tipsa om att hjälpa till. Man hamnar på en låg självrisk om man bor nära en verkstad, ca 1500kr. Bor man värre till så kostar det mer. Att TS inte skulle känna någon annan människa med en bil som kan hjälpa till med bogsering är väl ganska osannolikt? Om folk i tråden kan hjälpa till med felsökning på plats så kan dom garanterat be någon om bogsering till närmsta verkstad. Antagligen ville inte TS skicka ner bilen för backen utan att felsökt, då det löser endast två möjliga problem(startmotor eller batteri).

Om det skulle vara immobolizerproblem så kan vem som helst felsöka det. Det kan i princip bara visa sig på två olika sätt. Antingen genom lampan eller att bilen startar men stannar efter någon sekund. I det fallet så hade man väl kunnat överväga att byta ut bilen. Men på endast det? Knappast. Ska max kosta 5papp.

Lägger man ihop dessa kostnader så får vi 5.5k-7k, beroende på om TS kan be någon om bogsering. Det är garanterat inte några betydande belopp för att få en fungerande bil. Billigaste motsvarande bil utan större defekter ligger på 10k på blocket.

En avställd bil från 1999 har inte assistansförsäkring. Det blir mer än 1500 kr.

Anledningen att jag framställde det som att skroten var nästa alternativ är för att TS tycks vara för feg att ens kolla att motorn går runt. Startmotor/solenoid kan de byta själv med tummen mitt i handen. TS har hänvisat till att de inte kan bogsera bilen så vi behöver inte prata om det, det är TS egna ursäkt och inget jag hittar på.

Vad immobilizerproblem kostar att lösa beror på verkstad, behöver något kodas så kommer verkstaden köpa in den tjänsten sen behöver du betala för verkstadens tid, plats och delarna – det finns inget max 5000 kr där. Här handlar det om några hundralappar för en startmotor snarare och diagnosen får du genom att skjuta bilen och starta den.

Jag uppfattade det som att TS inte vill betala typ 3000 kr för att bara felsöka bilen och är man inte beredd att lägga så lite pengar så får de antingen felsöka själva eller ringa skrotbilsuppköparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Kollade ni tändstiften? Eller immobolizer-lampa?

Nej.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

En avställd bil från 1999 har inte assistansförsäkring. Det blir mer än 1500 kr.

Anledningen att jag framställde det som att skroten var nästa alternativ är för att TS tycks vara för feg att ens kolla att motorn går runt. Startmotor/solenoid kan de byta själv med tummen mitt i handen. TS har hänvisat till att de inte kan bogsera bilen så vi behöver inte prata om det, det är TS egna ursäkt och inget jag hittar på.

Vad immobilizerproblem kostar att lösa beror på verkstad, behöver något kodas så kommer verkstaden köpa in den tjänsten sen behöver du betala för verkstadens tid, plats och delarna – det finns inget max 5000 kr där. Här handlar det om några hundralappar för en startmotor snarare och diagnosen får du genom att skjuta bilen och starta den.

Jag uppfattade det som att TS inte vill betala typ 3000 kr för att bara felsöka bilen och är man inte beredd att lägga så lite pengar så får de antingen felsöka själva eller ringa skrotbilsuppköparen.

Som sagt så kostar inte en bogsering flera tusen. Senast jag bogserade så hamnade jag på endast grundavgiften. Ring din lokala bärgare och fråga. Jag kan personligen hitta bärgare som kostar 1500kr eller mindre i princip hela sverige. Det brukar vara ungefär samma belopp som självrisk för försäkring.

Ärligt talat så är ditt tips riktigt dåligt. Att byta delar innan man felsökt är verkligen toppen av dåligt arbete. Att byta startmotor eller solenoid när motorn går runt är fantastiskt korkat.

Jag har själv lämnat in liknande bil för reperation för att byta immobolizer. Kostade ca 3papp inklusive programmering för några år sen. Att det skulle kosta max 5papp är en rimlig prisuppskattning. Oavsett så kommer TS antagligen kunna få sin bil rullande för mindre pengar än vad en ny motsvarande bil skulle kosta, förutsatt att det inte är ett motorproblem.

Vill man inte felsöka en bil eller laga den, så ska man såklart inte äga bilen. Då finns ju tex hyrbilar och leasingbilar. Men vi kan ju gå över till att tipsa TS om det? Eller ska varje tråd där någon har tex datorproblem handla om att man ska köpa en Apple/dell/hp/lenovo dator istället?

Permalänk
Medlem

Ett inlägg när det blev en stor diskussion om att laga eller inte laga gamla bilar..

Vet en som köpte bilar i typ 20-80tkr prisklassen, åkte på en nit, fick dyra reparationer, tröttnade på krångel, sålde bilen med förlust, köpte nästa bil osv osv.

Vi var flera som föreslog att han skulle privatleasa en enklare bil för typ 1800 per månad, men vi var visst dumma i huvudet och det var ett kasst alternativ osv osv.. nya bilar var det sämsta att köpa osv.

Ironin var väl att efter en handfull år så hade denna person förutom ekonomist och mentalt lidande dessutom förlorat så mycket pengar på sina begagnade bil-affärer att han faktiskt skulle kunna ha köpt en helt splitter ny bil i Golf-klassen, och det kan jag garantera genom att bara ha räknat på fingrarna. Då hade han dessutom kunnat köra flera av dem åren med fulla garantier och andra fördelar, lägre bränsleförbrukning, försäkringskostnader.

Gamla bilar kan vara prisvärda om man kan meka själv, men många lurar sig på ekonomin, men lägg ihop allt, tre hundra där, åtta hundra här, två tusen då, lite högre bränsleförbrukning etc.

Dessutom om man har en bil värd 20tkr som går sönder för 8tkr, så lagar man den för 8tkr, sen går den sönder för 3tkr och så lagar man för 3tkr, sen om den går sönder igen för 2tkr så vill man ju inte sluta för då har man redan lagt 11tkr på den, men en trasig bil i 20tkr klassen kanske är värd 5tkr även med ett enkelt fel, så är man inne i karusellen. När slutar man ?

Jag har haft min Audi A3 2011 sen ny, den är betald efter 10år och jag har i stort sett inte haft några utgifter på den förutom slitagedelar och underhåll, måste lägga lite på div bussningar osv detta året, men kan säga att jag hellre kör den i skrotpressen än att låta den bli så gammal att det är en bil med ständiga småfel, jag betalar med lätthet för en ny bil istället och slipper bekymmer, det är så skönt. Har kört många skrothögar, aldrig mer säger jag bara.

Annat är det om det är en veteran/entusiast, men gammal bil som bruksbil ? No no...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Ärligt talat så är ditt tips riktigt dåligt. Att byta delar innan man felsökt är verkligen toppen av dåligt arbete. Att byta startmotor eller solenoid när motorn går runt är fantastiskt korkat.

TS beskriver ju problem med startmotorn, att motorn inte går runt utan att den ibland går runt "ett varv" om de låter startmotorn vila en stund. Att det tog tid för TS för förklara detta är inte mitt problem. Även @Fenix beskriver samma sak.

Att TS inte kan knuffa bilen och bekräfta problemet han beskriver är ju vad tråden handlar om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ett inlägg när det blev en stor diskussion om att laga eller inte laga gamla bilar..

Vet en som köpte bilar i typ 20-80tkr prisklassen, åkte på en nit, fick dyra reparationer, tröttnade på krångel, sålde bilen med förlust, köpte nästa bil osv osv.

Vi var flera som föreslog att han skulle privatleasa en enklare bil för typ 1800 per månad, men vi var visst dumma i huvudet och det var ett kasst alternativ osv osv.. nya bilar var det sämsta att köpa osv.

Ironin var väl att efter en handfull år så hade denna person förutom ekonomist och mentalt lidande dessutom förlorat så mycket pengar på sina begagnade bil-affärer att han faktiskt skulle kunna ha köpt en helt splitter ny bil i Golf-klassen, och det kan jag garantera genom att bara ha räknat på fingrarna. Då hade han dessutom kunnat köra flera av dem åren med fulla garantier och andra fördelar, lägre bränsleförbrukning, försäkringskostnader.

Gamla bilar kan vara prisvärda om man kan meka själv, men många lurar sig på ekonomin, men lägg ihop allt, tre hundra där, åtta hundra här, två tusen då, lite högre bränsleförbrukning etc.

Dessutom om man har en bil värd 20tkr som går sönder för 8tkr, så lagar man den för 8tkr, sen går den sönder för 3tkr och så lagar man för 3tkr, sen om den går sönder igen för 2tkr så vill man ju inte sluta för då har man redan lagt 11tkr på den, men en trasig bil i 20tkr klassen kanske är värd 5tkr även med ett enkelt fel, så är man inne i karusellen. När slutar man ?

Jag har haft min Audi A3 2011 sen ny, den är betald efter 10år och jag har i stort sett inte haft några utgifter på den förutom slitagedelar och underhåll, måste lägga lite på div bussningar osv detta året, men kan säga att jag hellre kör den i skrotpressen än att låta den bli så gammal att det är en bil med ständiga småfel, jag betalar med lätthet för en ny bil istället och slipper bekymmer, det är så skönt. Har kört många skrothögar, aldrig mer säger jag bara.

Annat är det om det är en veteran/entusiast, men gammal bil som bruksbil ? No no...

Jag har ägt en hel del olika bilar genom åren och har aldrig råkat ut för något fel som inte kan förklaras med något annat än just "slitage". Kör man en bil så slits den, olika mycket beroende på väglaget också såklart.

Underhåll är viktigt med tanke på rost också. Tyvärr är ju vissa bilar dömda till att rosta sönder fort med tanke på deras undermåliga konstruktion samt/eller rostskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jag har ägt en hel del olika bilar genom åren och har aldrig råkat ut för något fel som inte kan förklaras med något annat än just "slitage". Kör man en bil så slits den, olika mycket beroende på väglaget också såklart.

Underhåll är viktigt med tanke på rost också. Tyvärr är ju vissa bilar dömda till att rosta sönder fort med tanke på deras undermåliga konstruktion samt/eller rostskydd.

Med slitage avser jag bromsbelägg, skivor, någon glödlampa, samt byte av kamrem.

Vad jag inte anser vara normalt slitage är bilar som får byta hjullager eller kanske topplockspacknig, bränslepump, motor eller andra dyra drivlinedetaljer innan 15-20 000mil som tidigast. Det är onaturligt slitage eller dålig kvalité.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Med slitage avser jag bromsbelägg, skivor, någon glödlampa, samt byte av kamrem.

Vad jag inte anser vara normalt slitage är bilar som får byta hjullager eller kanske topplockspacknig, bränslepump, motor eller andra dyra drivlinedetaljer innan 15-20 000mil som tidigast. Det är onaturligt slitage eller dålig kvalité.

Om man behöver byta ovannämnda detaljer innan 20 tusen mil är ju inte så konstigt, det är som allt annat olika saker slits olika fort beroende på en massa yttre faktorer. Kör man som en biltjuv med ideliga kraftiga accelerationer och kraftiga retardationer så kommer man få byta bromsskivor, belägg, drivknutar och hjullager oftare.

Likaväl kan man som i mitt fall få byta bromsskivor bak, ca vartannat, vart tredje år 6-9000 mil pga jag använder motorbromsen oftast för att sänka farten och har en allmänt lugn kör stil så jag behöver inte trampa på bromspedalen så hårt och då används inte dom bakre bromsarna lika mycket till följd av att skivorna rostar...

Men om en bil har gått 20 tusen mil på 30 år tex så uppstår ju andra problem, det är ju knappt 670 mil per år eller 55 mil i månaden, då kommer man att få problem med att bromsarna kommer att kärva, det kommer att byggas upp mycket fukt i motorn och på andra ställen då den inte blir genomvarm i samma utsträckning som en bil som körs mera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Gott, någon som faktiskt varit där.
Tolkar dig som att motorn inte snurrade bara "ett varv" utan faktiskt fortsatte att rotera när man vridit om nyckeln?
"den försöker dra runt motorn men ingen tillstymmelse till tändning"
Surrade det från bränslepumpen bakifrån tanken när man vred på nyckeln?
Kollade ni runt motorn/kablage så det inte är råttor som byggt bo och tuggat av något?
Hoppade varvräknaren/gav utslag när motorn snurrade?

Om motorn inte gick runt mer än ett varv, på vilket vis stoppade den, mekaniskt stopp/motstånd eller elektriskt avslag av startmotorn?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Gott, någon som faktiskt varit där.
Tolkar dig som att motorn inte snurrade bara "ett varv" utan faktiskt fortsatte att rotera när man vridit om nyckeln?
"den försöker dra runt motorn men ingen tillstymmelse till tändning"
Surrade det från bränslepumpen bakifrån tanken när man vred på nyckeln?
Kollade ni runt motorn/kablage så det inte är råttor som byggt bo och tuggat av något?
Hoppade varvräknaren/gav utslag när motorn snurrade?

Om motorn inte gick runt mer än ett varv, på vilket vis stoppade den, mekaniskt stopp/motstånd eller elektriskt avslag av startmotorn?

Nej, hörde inget surr från pumpen. Kablaget såg ok ut. Det låter som ett elektriskt stopp, som att den inte orkar . När min betedde sig så fick jag byta kol

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Nej, hörde inget surr från pumpen. Kablaget såg ok ut. Det låter som ett elektriskt stopp, som att den inte orkar . När min betedde sig så fick jag byta kol

"som att den inte orkar"
Jag tolkar det som att det inte är ett elektriskt "stopp" som går in och inaktiverar startmotorn, utan att solenoiden fortfarande är tillslagen, men att själva startmotorn slutat snurra/inte orkar snurra och saktar in, är ju inte omöjligt att startmotorn är skrot isåfall nej.

Intressant,
Utifrån egna erfarenheter brukar startmotorer som är på upphällningen antingen inte reagera alls, eller dra mängder med ström.
Känns ju som ett försök att rulla igång är en väldigt bra första grej.
(efter att man kollat att bränslepumpen snurrar)

Tråkigt att TS inte vågar försöka sig ner för backen, men skönt att någon med aningen mer bilkoll tagit en titt iaf.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Om man behöver byta ovannämnda detaljer innan 20 tusen mil är ju inte så konstigt, det är som allt annat olika saker slits olika fort beroende på en massa yttre faktorer. Kör man som en biltjuv med ideliga kraftiga accelerationer och kraftiga retardationer så kommer man få byta bromsskivor, belägg, drivknutar och hjullager oftare.

Likaväl kan man som i mitt fall få byta bromsskivor bak, ca vartannat, vart tredje år 6-9000 mil pga jag använder motorbromsen oftast för att sänka farten och har en allmänt lugn kör stil så jag behöver inte trampa på bromspedalen så hårt och då används inte dom bakre bromsarna lika mycket till följd av att skivorna rostar...

Men om en bil har gått 20 tusen mil på 30 år tex så uppstår ju andra problem, det är ju knappt 670 mil per år eller 55 mil i månaden, då kommer man att få problem med att bromsarna kommer att kärva, det kommer att byggas upp mycket fukt i motorn och på andra ställen då den inte blir genomvarm i samma utsträckning som en bil som körs mera...

Ja men med den logiken kan man ju dra det hur långt som helst.

Såg på Youtube om en som testade på rallyskola (i USA) och de körde med preppade Subaru.
Enligt dem så håller t ex stötdämpare på en ny Subaru som ändå har lite "race" stuk så lite som en dags körning om man kör rally.
Alltså en fabriksny stötdämpare kan vara utsliten efter en dag hård körning, med lite tur höll de väl några veckor.

Man kan köra totalt slut på en ny bil på väldigt kort tid.

Men i min värd så är det inte direkt imponerade när man måste börja göra större reparationer på en bil som tex under 10år gått 20 000mil, eller tidigare.

Om det inte är en fransk bil då eller Ford, men det återspeglas ju i priset på bilen också och då är man kanske medveten om det.

Enda anledningen att jag behövt gå över bromsar på min bil, Audi A3 2011 som nu ligger på 17 000mil är enbart för att bilen står lite dumt sommartid och det ger mycket fukt på bromsarna, samt för mycket "lugn" körning som inte river av ordentligt.

Annars skulle jag med lätthet ha kvar originalskivor och belägg med minst 35% kvar nu vid 17 000mil.

Men att köra som en idiot förstör en bil på kort tid. Precis som att inte köra alls med bilen också kan förstöra den fortare än man tror.

Värsta man kan göra är ju att köpa en "pärla" som inte gått mycket under en lång period och som någon sparkat igång.
Allt ser kanonfint ut men så fort man kört några hundra mil så spricker bussningar, slangar, packboxar börjar läcka olja osv osv.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

konsigt att TS in svarar med uppdateringar om hur det går?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros