Amazon i Sverige sex månader senare

Permalänk
Medlem

Har handlat på Amazon DE i många år. Oslagbart när man har barn iaf... Det finns alltid figurer osv där som man inte hittar i Sverige. Tex. en hel påse med figurer från Mariospelen till en son som älskar Mario... för typ 60 kr (skickat från tyskland, inte Kina). (jaja, tror inte Nintendo fick så mycket av den kakan... hah).

Men Minecraft-grejer (officiella) har jag köpt mycket t.ex. som inte fanns i Sverige (ironiskt nog).

Små elektroniksaker som sladdar, hubbar, adaptrar... NES-liknande retrokontroller, osv.

Saker till barnkalas som lysstavar (100 pack för 40 kr), små roliga led-lampor, pokemon-nyckelringar osv.

Under ett par år kunde man köpa LEGO för halva priset från amazon.co.uk, jag skojar inte... det var i princip halva priset på nästan allt LEGO jämfört med Sverige. Obegripligt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Postnord endast? Icke, fick min första beställning med UPS, krångligt värre då det inte var tydligt och fick leta vart den skule hamna och jag fick åka längre för att hämta då UPS har dåligt med utlämningsställen iaf här i stan. Beställdes från svenska sidan och hanterades av amazon själva så skickades det från annat land i EU men kanske är praxis även på vår svenska sida?

Permalänk

Handlade en USB-C -> DP kabel på Amazon.se Efter att jag fått paketet har en massa skumma telefonförsäljare börjat ringa mig. Är med i NIX men det respekteras ju inte.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem

Den största katastrofen är dock Pricerunner…..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Amazon har inte lanserats i Sverige ännu.

Att sälja en massa "skräp" via webbutiken är ju inte det som lockar.

När de däremot börjar sälja FireTV i Sverige, med svenskt språk och innehåll börjar de etablera sig på allvar.

När de har svenskt språk och svenska böcker i Kindle plattan/butiken.

När de lanserar sin streamingtjänst för spel på svenska.

När de pushar för sin streamingtjänst för musik.

I slutändan när de etablerat sig på flera stora områden och butiken blir en knytpunkt för dina abonnemang och du kan teckna paketavtal för musik, film, böcker och spel:

DÅ har de lanserat i Sverige.

Du glömde Alexa på svenska i din uppräkning. Håller med om ditt resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Den största katastrofen är dock Pricerunner…..

Tja, Pricerunner är värdelöst, Prisjakt är ljusår bättre. Kan inte säga att jag är missnöjd med amazon.se, men amazon.de spelar i en helt annan liga. Bästa Amazon finns i USA. Hemleverans på allt utan extra kostnad om man har Prime.

Permalänk
Medlem

"Jag både hoppas och tror att beteendet är så pass starkt, att svenskar kommer fortsätta vilja använda Prisjakt för ärliga jämförelser som inte görs av en butik eller marknadsplats – som ju bara listar sina kunder."

Jag löser inte ens att byta till prisjakts nya filter haha. Prova att använda Amazon en gång och fick aldrig produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tja, Pricerunner är värdelöst, Prisjakt är ljusår bättre. Kan inte säga att jag är missnöjd med amazon.se, men amazon.de spelar i en helt annan liga. Bästa Amazon finns i USA. Hemleverans på allt utan extra kostnad om man har Prime.

Fast är det inte en månadskostnad på Prime? Så helt utan extra kostnad är väl lite att ta i.

Permalänk
Medlem

Såklart försöker hela svenska etablerade e-handeln basha Amazon. Lite smått desperat tycker jag.
Lika smålarvigt är det när man inte handlar av amazon för att "det inte är i linje med mina värderingar". Vilka värderingar då? Köper man isåfall heller inte elektronik från kommunistregimer och länder med barnarbete? Inga kläder från sydostasien, inga grönsaker/frukt som plockats av afrikanska gästarbetare.
Så fantastiskt snövita mångas samveten måste vara, och vilket helvete varje inköp måste vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Såklart försöker hela svenska etablerade e-handeln basha Amazon. Lite smått desperat tycker jag.
Lika smålarvigt är det när man inte handlar av amazon för att "det inte är i linje med mina värderingar". Vilka värderingar då? Köper man isåfall heller inte elektronik från kommunistregimer och länder med barnarbete? Inga kläder från sydostasien, inga grönsaker/frukt som plockats av afrikanska gästarbetare.
Så fantastiskt snövita mångas samveten måste vara, och vilket helvete varje inköp måste vara.

Finns det inget annat alternativ så kan man inte alltid hålla sig undan från säg sämre tillverkare.

Men här har vi ändå möjlighet att i ett tidigt stadie säga nej.
De behandlar sina lagerarbetare som skit och de som vill finnas på Amazons sida måste följa deras regler. Visst, ganska självklart att man måste följa deras regler. Men när de i stort sett har monopol och man inte har något annat val än att följa deras regler eller konka så är något allvarligt fel.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att se tjusningen med Amazon, mer svårnavigerad sida får man ju leta efter, jag får panikångest av en så enkel sak som att bara sortera eller söka i kategorier.

Plus att produkterna känns i majoritet av fallen totalt oseriösa. Ungefär som att jag lika gärna skulle kunna få en cigarettändare hemskickad om jag beställer en blåslampa.

Permalänk

Jag har beställt ett par saker från amazon.se, främst småsaker. T.ex. kameratillbehör. Amazon.de har jag använt en del senaste åren annars samt Ebay. Nu senast blev det via Ebay (skickat från Tyskland) då det var saker kring 20k jag beställde och det blev billigast där i det fallet.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Amazon känns lite som wish. Jag har inte ens varit inne på sidan, de får inte ett enda klick av mig.

Jag köper oftast av de som jag vill ska överleva, bl a Spel & Sånt, som har en fysisk butik(väldigt fint inredd)

Visst kollar jag prisjakt(det gamla filtret, liksom vafan) men billigaste priset eller snabbaste leveransen vinner inte alltid.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Jag blev verkligen förvånad när det inte gick att beställa den varan de är absolut kändast för, Amazon Kindle e-book readers. Jag har fått köpa från USA i flera år (Voyager och Oasis modellerna) men nu har de blockat handel till Sverige och privatpersoner med de dyraste modellerna.
Att Amazon.se säljer konkurenternas "flaggskepp" gör mig ännu mer förvirrad.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ojojoj...

Först - ta lite betablockerare!

Du är så fel ute att det är komiskt!

Jag är en glad skattebetalare långt ut till vänster på den politiska skalan. Med en stark tro på det statliga och på skatter som viktig källa till välfärd och jämlikhet. Mitt problem är inte tull och moms. Mitt problem är, som jag skrev, med Postmord. På flera punkter:

1. Fasta avgifter är en styggelse. Jag anser att allt ska vara knutet till grundbeloppet, så att avgiften är en procent på totalbeloppet och att avgiften aldrig kan bli större än värdet på själva försändelsen (nåt som kan hända, och händer, i dag!). I dag är det 75 eller 125 kr (jag vet inte när det blir den högre avgiften), så för en försändelse där köpesumman är 50 kr blir det hela absurt! Avgiftens storlek i procent får naturligtvis sättas så att totalen täcker kostnaderna. I dag är det uppenbart att 75/125 kr är en enorm kassako för Postmord. Om de inte har en rent kriminellt ineffektiv egen hantering av moms och förtullning, så kan det inte handla om mer än några tior per försändelse. Resten är rent överskott som tas ut för att täcka brister i övriga organisationen. Avgiften borde ha bestämts av staten till att bara få täcka de direkta omkostnaderna, inget mer.

2. Hanteringen av försändelserna är bedrövlig. Jag har själv aldrig beställt sen de införde den nya hanteringen, men läst ack så många beskrivningar av det på forum och i andra sammanhang. Försändelser som bara försvinner från spårning, är tyst om i dagar till veckor, tills det kommer ett meddelande om att ett paket finns att betala för för att det ska släppas vidare, utan en indikation om vilket paket det är. Tydligen kan man då logga in nånstans och se en dålig bild på paketets etikett, som i bästa fall är läslig. Ibland är det fel paket, eller fel mottagare. När man sen betalat kan det ändå ta många dagar till flera veckor och ibland månader innan Postmord behagar släppa och skicka vidare paketet. Visst, för det mesta funkar det förmodligen med bara några dagars försening, men redan det är illa.

3. Det fungerade med moms och tull innan, i alla fall delvis. Jag har beställt saker från utanför EU fyra gånger. En gång från USA och tre gånger från Kina. Jag fick betala moms på alla fyra och tull på tre (tror det var nån beloppsgräns som spelade in i ett fall, det är 11-12 år sen så jag minns inte detaljerna). Nu var några förhållandevis dyra saker, i två av fallen grejer värda runt 8000-10 000 kr och dessutom stora.

Ledsen att låta syrlig men säga vad man vill om PostNord som var urdåliga för ett par år sedan så funkar det väl helt okej och i mitt tycke inte speciellt dyr avgift för att slippa den krångligare varianten att fixa med privatimporten själv. Handel mellan länder för småpengar direkt till privatperson är svagt kompatibelt med olika handelsavtal och organisationer genom de länder de passerar. PostNord ska sedan utan statlig ersättning "gratis" dela ut dessa på bekostnad av det dom tjänar på inrikesposten. Klart det känns för företaget och att man måste ta ut en avgift när regeringen säger att man är tvingad att göra momsdeklartionen för importbrev.

1. DHL har 25 kr billigare fast avgift men kan snabbt blir hundringar för dyrare paket. Jetpak har 125 eller 75 kr dyrare avgift. Absolut kan man ha olika syn på det och räkna procent från första kronan. Jag är inte kompetent nog att svara på om det bör sig men eftersom merparten varit just 20-50 kronors kinapaket eller felmärkt varuvärde får man kanske respektera en lägsta avgift. Handlar du lokalt är du väl på samma summa ändå?

2. Fick paket för 10 dagar sedan från USA som fastnade i tullen 30 timmar för att sedan komma fram på 2 dagar. Mellan detta hann jag betala tull och moms. Hade jag gjort det själv som förr hade det suttit fast betydligt längre.

3. Du betalade antingen avgift genom fraktbolag eller skattefuskade. Jag har handlat utom EU i 20 år och har inte sett någon avgiftsfri hantering som nån annan gjort åt mig.

Generellt sett fastnar dyrare paket i tull medan billigare slipper igenom tullen och därmed kunde momsfuskas genom t ex. Posten och PostNord i många år.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Ledsen att låta syrlig men säga vad man vill om PostNord som var urdåliga för ett par år sedan så funkar det väl helt okej och i mitt tycke inte speciellt dyr avgift för att slippa den krångligare varianten att fixa med privatimporten själv. Handel mellan länder för småpengar direkt till privatperson är svagt kompatibelt med olika handelsavtal och organisationer genom de länder de passerar. PostNord ska sedan utan statlig ersättning "gratis" dela ut dessa på bekostnad av det dom tjänar på inrikesposten. Klart det känns för företaget och att man måste ta ut en avgift när regeringen säger att man är tvingad att göra momsdeklartionen för importbrev.

1. DHL har 25 kr billigare fast avgift men kan snabbt blir hundringar för dyrare paket. Jetpak har 125 eller 75 kr dyrare avgift. Absolut kan man ha olika syn på det och räkna procent från första kronan. Jag är inte kompetent nog att svara på om det bör sig men eftersom merparten varit just 20-50 kronors kinapaket eller felmärkt varuvärde får man kanske respektera en lägsta avgift. Handlar du lokalt är du väl på samma summa ändå?

2. Fick paket för 10 dagar sedan från USA som fastnade i tullen 30 timmar för att sedan komma fram på 2 dagar. Mellan detta hann jag betala tull och moms. Hade jag gjort det själv som förr hade det suttit fast betydligt längre.

3. Du betalade antingen avgift genom fraktbolag eller skattefuskade. Jag har handlat utom EU i 20 år och har inte sett någon avgiftsfri hantering som nån annan gjort åt mig.

Generellt sett fastnar dyrare paket i tull medan billigare slipper igenom tullen och därmed kunde momsfuskas genom t ex. Posten och PostNord i många år.

Tagga ner. Du har fel och har en riktigt taskig attityd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Hur upplevde du kontakten med kundtjänsten? Jag har bara testat kontakta kundtjänsten för Amazon.de angående Prime, och då fick jag chatta med en Indier som f-n inte förstod de enklaste koncept ens (och jag försökte vara väldigt tydlig och pedagogisk). Typisk "vi hittade billigaste callcentret i världen"-känsla den gången.

Fick chattkontakt på 30 sekunder. Perfekt svenska i chatten och VÄLDIGT serviceminded. Återstår att se om allt som lovades håller vilket jag tyvärr inte tror kommer hända.

Det handlade om ett paket som gått till fel adress och trots att jag meddelade detta först till Postnords kundtjänst (42 minuter telefonkö) och sedan direkt till chauffören från Postnord så ville jag ändå försöka prata med Amazon för att se till att paketet inte skulle gå i retur utan istället dirigeras om. Nyss bytte paketet status till "returneras" så vi får väl se hur det går. Är ju inte direkt Amazons fel, mer Postnord som är rätt låsta i sina process.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tagga ner. Du har fel och har en riktigt taskig attityd.

Ja absolut, men jag läste din attityd som offensiv och tänkte utifrån egen erfarenhet att du är den som har fel. Din offensiv verkade baserad på antagande utifrån bad-cases och oförståelsen för handelsavtal och importförfarande.

Fasta avgifter är en styggelse. Jag anser...
- Åsikt som kan skilja

Hanteringen av försändelserna är bedrövlig. Jag har själv aldrig beställt..
- Felaktigt enligt min personliga erfarenhet

Det fungerade med moms och tull innan, i alla fall delvis
- Absolut, mot avgift ungefär som eller högre än PostNord om inte skattefusk eller egendeklaration.

Har jag fel så ber jag om ursäkt men vi reder väl inte ut det. Happy go left 🙏👌

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Jag har köpt från amazon.se 3 ggr och är imponerad över deras oerhört snabba leverans, inget att klaga på ännu. Vet inte om de ställer extra stora krav på Postnord eller om Postnord försöker bevisa att de håller måttet? Orsaken till att jag tog just amazon.se var dock att jag hittade bra pris och tillgänglighet på just den prylen jag var ute efter. Gällande leveranstiden så misstänker jag att det varierar beroende på var det man köper lagerförs. När jag söker produkter via Internet så bryr jag mig oftast inte om så mycket vilken butik som har den (inom rimliga gränser samt att det självklart beror på fraktkostnad också). Totalpriset och tillgängligheten är vad som säljer för mig men även leveranstid kan absolut påverka. Jag reagerar inte lika naivt som vissa andra verkar göra? "Oh nej, finns den bara på Amazon, då hoppar jag, de var ju dumma mot några anställda för några år sedan.". Orkar inte med att etikbedöma internetbutiker jag shoppar från helt enkelt. Jag söker, jag kollar på prisjämförelser och jag klickar hem det jag vill ha. Att enbart framställa Amazon som "dumma" och oetiska blir löjligt, oftast grundat på luddiga rykten.

Mekställ till cykeln
Ett pulsarmband
Diverse verktyg

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag har köpt från amazon.se 3 ggr och är imponerad över deras oerhört snabba leverans, inget att klaga på ännu. Vet inte om de ställer extra stora krav på Postnord eller om Postnord försöker bevisa att de håller måttet?

Har samma erfarenhet. När det stått att det finns i lager har det gått ut på i princip nolltid. Beställer man något väldigt udda framgår det ju oftast att det tar längre tid, och även då har det stämt bra.

Enda anledningen till att jag stör mig på enbart PostNord som leverantör är att närmaste utlämning är mycket längre bort än skåpen från Instabox och BudBee som jag hunnit vänja mig vid under pandemin.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

Har beställt ca 5 gånger från Amazon.se det har fungerat både bra och dåligt. Har köpt mest Arduino-moduler och datorkablar.
- oftast leveranstid ca 1 vecka (vissa svenska butiker klarar en dag!)
- kommer uppdelat i många paket trots att man klickat i att man önska samlad leverans. En gång 3 paket till postnord och ett till DHL utlämmningsställe.
- i bland skickas inte det som beskrivs utan ett annat fabrikat.
- usel sökfunktion som ger mycket skräp trots specifikt sökord
- köpte piratbläck till skrivare mycket billigare än original eller svenskt piratbläck.
- många bra recensioner.
- många beställda produkter levereras inte - man får besked om att de inte fanns. Gissningsvis 10% av mina beställda artiklar.
- bra kundservice den enda gång jag använt den.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag vill egentligen endast ha Hearthstone kortpaket för deras Amazon Coins men de vet inte om o när de kommer....

Så inget....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag har köpt begagnade böcker från Amazon.uk, det är de bra på tycker jag. Från Amazon.de har jag shoppat en del akvarieprylar som är betydligt billigare än i svenska butiker. Har fortfarande inte köpt något på Amazon.se.

Priserna kan svänga rejält på amazon, så jag brukar göra en önskelista med saker jag är intresserad av och kolla den lite då och då.

Permalänk
Medlem

Jag har handlat ganska mycket de senaste 10+ åren från amazon. us, uk, de, se och
har endast haft positiva upplevelse med amazon,oftast går allt smidigt och varorna har alltid varit som förväntat.
Amazon supporten har varit bra, beställde en i7 cpu från amazon.us tredje parts säljare, fick fel CPU levererad, jag kontaktade amazon och dom ifrågasatte inte ens och betalade tillbaka direkt samt jag fick behålla den felskickade processorn, vid nått annat tillfälle när produkten inte blivit levererad har jag också fått tillbaka pengarna utan krångel.

Min åsikt är att dom huvudsakligen kompletterar inte ersätter svenska butiker, eftersom dom erbjuder ett annan utbud.

Exempel jag köpte en köks blandare för inte allt för länge sedan, jag ville ha en med viss funktion och design till ett rimligt pris, och den behövde inte vara särskilt hög kvalitet eftersom jag framöver planerar på att total renovera köket.

Kostade 550kr och uppfyller mina kriterier, i svenska butiker om man vill ha något liknade så är det betydligt dyrare.

annat exempel, knödel 9pack 180kr (20kr paketet) , svårt att få tag på i Sverige, finns på Hötorget saluhall i Stockholm men kostar 60kr paket och är ofta slut, blir ganska stor pris skillnad i längden.

Vist sen kanske man inte gillar Amazon från hur dom driver företaget från en etisk synpunkt eller att man tycker deras hemsida är kass att navigera samt mycket fake recensioner och att alla produkter inte håller samma standard som i svenska butiker, Men jag tycker ändå att det positivt att amazon har kommit till Sverige sen får man ju hoppas att dom åtgärdar det som negativt framöver.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag har köpt från amazon.se 3 ggr och är imponerad över deras oerhört snabba leverans, inget att klaga på ännu. Vet inte om de ställer extra stora krav på Postnord eller om Postnord försöker bevisa att de håller måttet? Orsaken till att jag tog just amazon.se var dock att jag hittade bra pris och tillgänglighet på just den prylen jag var ute efter. Gällande leveranstiden så misstänker jag att det varierar beroende på var det man köper lagerförs. När jag söker produkter via Internet så bryr jag mig oftast inte om så mycket vilken butik som har den (inom rimliga gränser samt att det självklart beror på fraktkostnad också). Totalpriset och tillgängligheten är vad som säljer för mig men även leveranstid kan absolut påverka. Jag reagerar inte lika naivt som vissa andra verkar göra? "Oh nej, finns den bara på Amazon, då hoppar jag, de var ju dumma mot några anställda för några år sedan.". Orkar inte med att etikbedöma internetbutiker jag shoppar från helt enkelt. Jag söker, jag kollar på prisjämförelser och jag klickar hem det jag vill ha. Att enbart framställa Amazon som "dumma" och oetiska blir löjligt, oftast grundat på luddiga rykten.

Mekställ till cykeln
Ett pulsarmband
Diverse verktyg

Nja, dumma för några år sedan var de och det är de fortfarande. Du får nog läsa på lite vad de sysslar med. Hela grejen när de gjorde en egen hemsida med reklam hur/varför man INTE skulle gå med i facket var väldigt komisk. Fattades bara att de hade en nedräknande klocka där man fick sparken om man inte gått ur facket när klockan räknat ner till 00.00.00.😊. Hade passat in i stilen med resten av hemsidan...

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tja, Pricerunner är värdelöst, Prisjakt är ljusår bättre. Kan inte säga att jag är missnöjd med amazon.se, men amazon.de spelar i en helt annan liga. Bästa Amazon finns i USA. Hemleverans på allt utan extra kostnad om man har Prime.

Prime kostar ju mer än 1000:- lappen så det gäller då att man beställer en del. Som det ser ut n u så är det ju gratis frakt här för köp över 229:-. Köp under har jag som mest betalt 29:- för i frakt. Så det behövs rätt många köp för det ska löna sig. Har de utdelning samma dag överallt i USA? Tillåt mig tveka om jag får gissa.

Jag tycker Amazon är helt ok och har beställt några grejer därifrån. Men sidan är rätt allmänt kass förutom den uppenbart urdåliga svenskan. Ett företag som satsar så mycket pengar in i företaget igen och inte kan hitta lite folk som översätter engelska till svenska är rätt kasst. Tycker Amazon är lite väl hypat, speciellt som aktie. Har svårt att se mig bygga ihop en dator varken där eller på cdon. Att köpa lite småskit som skärbrädor/smörjmedel fungerar bra. Känns lite som en ersättare till aliexpress för mig 🙂.

De kommer säkert för en marknadsandel på 5-10% i Sverige. Men kommer aldrig bli en spelare likt USA/Tyskland/Österrike. De är för sent ute för det och vi är en för mogen marknad.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Nja, dumma för några år sedan var de och det är de fortfarande. Du får nog läsa på lite vad de sysslar med. Hela grejen när de gjorde en egen hemsida med reklam hur/varför man INTE skulle gå med i facket var väldigt komisk. Fattades bara att de hade en nedräknande klocka där man fick sparken om man inte gått ur facket när klockan räknat ner till 00.00.00.😊. Hade passat in i stilen med resten av hemsidan...

Som jag skrev, jag googlar, jag kollar på prisjämförelser, tillgänglighet, frakt och jag klickar hem det jag vill ha. Om det sedan blir Amazon eller en annan sajt, det varierar, i ärlighetens namn bryr jag mig inte särskilt mycket. Vi bor i ett land med ett av världens absolut högsta skattetryck, jag anser mig inte ha råd att leka martyr. Fint av dig att du väljer butik utifrån vad skvallerpressen skriver men jag gör det inte, lägsta totalpris vinner. Undantag finns, tex om man köper något med garanti som man vet kan vara bräckligt, då kan jag välja att köpa någon annanstans, även från butik och betala lite mer. Sist men inte minst, leverans dagen efter klick imponerade på mig (Amazon.se) men förstår att det inte är så för alla produkter, det beror på var de lagerförs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Fast är det inte en månadskostnad på Prime? Så helt utan extra kostnad är väl lite att ta i.

Javisst, prime kostar några € i månaden, men då ingår också streaming (Prime video). Hade prime ett tag i somras, då jag beställde mycket. Det lönade sig då på frakten.

Permalänk
Medlem

Handlade lite från Amazon.de en gång i tiden men tröttnade på ständiga påminnelser om att jag inte använt min bonus från förra köpet. Kollade lite på amazon.se men lyckades inte förstå hur man ska navigera på ett vettigt sätt och kom fram till att det inte går. Konstiga priser och löjeväckande översättningar gjorde att jag skrattade en del och sedan bestämde mig för att titta in senare, mycket senare, då de förhoppningsvis lyckats få till det.

Permalänk
Medlem

Halkade in på amazon.se för att köpa ett par löparskor som de var överlägset billigast på (Saucony Endorphin Speed). Väljer jag storlek 40 EU i listan och trycker "Köp" och tittar på kundvagnen så visas produktnamnet med 38 EU i slutet av namnet. Frågade kundtjänst via chatt och fick rekommendationen att inte köpa eftersom man inte kunde vara säker på vilken storlek jag fick, om jag inte var redo att chansa och skicka tillbaka om det blev fel.

På amazon.de med exakt samma vara från samma återförsäljare så visas det rätt, så det känns som en översättningsmiss. Men hur kan man översätta en siffra fel? Känns som att den hämtar produktnamn baserat på fel artikelnummer eller nåt sånt, vilket känns som att den kollar fel i databasen. Känns ju fruktansvärt oseriöst.