Rengöra ventilation i lägenhet själv?

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen inte tro att Bravidas personal är några superspridare – när de besöker folk som är hemma kommer de jobba med munskydd och handskar som byts mellan varje besök.

Samtidigt springer hemtjänstpersonal och personliga assistenter i din lokala matvarubutik som måste ta i folk varje dag.

Ventilationsfolket riskerar givetvis att smitta varandra om de jobbar tillsammans eller åker tillsammans, men jag skulle inte beskriva de som oaktsamma bara för att de gör sitt jobb. Det är inte frivilligt att arbeta, men du ska ändå ta upp vektorer som är helt frivilliga som att umgås. Koppla inte ihop dessa två i onödan.

Permalänk
Avstängd

Här är vad det hela handlar om. Ser det ut som "OVK"?:

- Kökskåpa
- Ventiler i badrum (har 1 badrum) och wc (har 2 wcs, varav ena är badrummet)

/ FULLMAKT TILL TENGIL!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det är bra skit att dom rengör ventiler, bra ventilation är A och O speciellt i dessa tider när vi sitter inne mycket.
Sen så gissar jag att andra aspekter som att bränder inte ska spridas så lätt och att ventilationen ska fungera optimalt är andra saker som är viktigt för hyresvärden.

Du kan inte rengöra ventilerna själv såsom dom kommer göra, visst kan du köpa ett kit på Jula och köra en borrmaskin men risken att du har sönder saker är stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Här är vad det hela handlar om. Ser det ut som "OVK"?:
https://www.bildtagg.se/file/2novfco6vt3z7mi6va6k55t

- Kökskåpa
- Ventiler i badrum (har 1 badrum) och wc (har 2 wcs, varav ena är badrummet)

/ FULLMAKT TILL TENGIL!

Spelar det någon som helst roll? Görs inte besöket nu kommer du behöva betala för ett extra besök då underhåll mer eller mindre måste göras för att OVK ska bli godkänd när det är dags för den.

Sätt fullmakten på dörren och gå ut och sätt dig på en stubbe, du har säkert 4G för att skriva på Sweclockers från stubben.

@reverend benny: Betydligt större risk att införskaffa utrustningen där du måste besöka butiker eller ta emot paket än att inte vara hemma under en dag och traska runt själv ute i skogen.

Permalänk
Avstängd

Ja, jag kommer att placera ut stolar där teknikern kommer behöva nå frånluftsventilerna och sedan lämna lägenheten 2 timmar på en långpromenad. Sedan är det väl bara att vädra lägenheten med korsdrag i ett par timmar. (bor högst upp)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, jag kommer att placera ut stolar där teknikern kommer behöva nå frånluftsventilerna och sedan lämna lägenheten 2 timmar på en långpromenad. Sedan är det väl bara att vädra lägenheten med korsdrag i ett par timmar. (bor högst upp)

Teknikern har ju garanterat med sig all utrustning som behövs. Tex en trapphusstege

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galming:

Teknikern har ju garanterat med sig all utrustning som behövs. Tex en trapphusstege

Som varit i hundratals andra boenden!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Nu spekulerar jag bara, men om personen från bravida potentiellt skulle vara hemma hos någon med covid och få viruset kan väl inte samma bravidapersonen direkt överföra smittan till dej? Lär ju behöva en inkubationstid på minst ett dygn eller två.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Som varit i hundratals andra boenden!

Vad menar du? De kommer flytta på dina stolar och använda sin stege. Något annat vore inte acceptabelt ur arbetsmiljö och säkerhetssynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad menar du? De kommer flytta på dina stolar och använda sin stege. Något annat vore inte acceptabelt ur arbetsmiljö och säkerhetssynpunkt.

Hade ett par ventilationsgubbar hos mig för några veckor sen. Gubben försökte klättra upp till donet genom att ställa sig på en fläkt han hade med sig, men han nådde inte. Slutade med att jag klättrade upp via en bänk i närheten och med nöd och näppe lyckades nå.

Man ska nog inte förlita sig på att det här med säkerhet på arbetsplatsen är något som följs så värst noggrant

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hade ett par ventilationsgubbar hos mig för några veckor sen. Gubben försökte klättra upp till donet genom att ställa sig på en fläkt han hade med sig, men han nådde inte. Slutade med att jag klättrade upp via en bänk i närheten och med nöd och näppe lyckades nå.

Man ska nog inte förlita sig på att det här med säkerhet på arbetsplatsen är något som följs så värst noggrant

Förvisso, men har de med sig en stege så kommer de inte klättra på någon random stol. Att en stege skulle sprida droppsmitta till någon som inte är på plats i lägenheten samtidigt får ses som väldigt osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förvisso, men har de med sig en stege så kommer de inte klättra på någon random stol. Att en stege skulle sprida droppsmitta till någon som inte är på plats i lägenheten samtidigt får ses som väldigt osannolikt.

Som jag skrev i mitt förra inlägg i den här tråden: verklig risk för smitta är icke-existerande i det här fallet.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Som jag skrev i mitt förra inlägg i den här tråden: verklig risk för smitta är icke-existerande i det här fallet.

Är ju inte riktat till dig, men den utrustning de använder kommer de använda. Ibland kommer de ha en ordentlig stege, ibland en pall och ibland säkert inget som de egentligen ska stå på.

Ingen vuxen person med självbevarelsedrift kommer klättra upp på en okänd stol och har någon hostat på deras utrustning så tar de ändå med sig den när de lämnar lägenheten. Tvätta händerna är väl den åtgärd som ska räcka för TS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

1. Jag hostar ALDRIG offentligt numera. Hemma kan jag råka hosta på grund av alla lukttester från vitpeppar och kanel.

2. Jag ringer ALDRIG 112 eller 1177 för minsta symptom. Jag har i princip inte haft några symtom sedan pandemin tog fart i landet. För flera veckor sedan eller månader sedan så tror jag att jag kände mig pyttelite hostig så jag gick och sov i 12 timmar. Kan oxå bara ha varit huvudvärk pga. konstig dygnsrytm.

Däremot ligger Västernorrland i skottgluggen för värst samhällsspridning just nu vilket gör det ytterst olämpligt enligt mig med denna massbostadsrengöring. Så kom inte och säg att jag överbelastar vården tack! Jag är en av de som ska behöva titta på på hur många andra överbelastar vården.

"Valborgsfirandet" kommer högst troligt att få bägaren att rinna över här i Västernorrlands redan högt utsatta överbelastade vård. Roligt för alla som kommer att drabbas av alkoholförgiftning, hjärtattacker, stroke, och andra behandlingsbara plötsliga sjukdomar för att det saknas personal för sådant nu för att stolpskott till COVID-19-patienter måste prioriteras.

3. Det är tragiskt att i juni inleds möjligen Fas 4 där jag då kan få ett mRNA-vaccin (jag tar hellre Bill Gates insprutad i mig än Jeff B-sås för den som tror på sådant trams om vaccin) men kanske blir drabbad innan på grund av hyresvärdens "livsviktiga" ventilationsrengöring.

Att jag får kritik när Västernorrland gör sämst ifrån sig av att minska smittspridningen är tragiskt. Det är tyvärr andra som inte gör sitt medan jag gör mitt och ser galenskapen i att påbörja en massrengöring av ventiler innan Fas 4 inletts...

Du får kritik för det här:

Citat:

Eh, ja? Jag har ju till och med ringt och tjatat på vaccinationssamordnare att jag kan hoppa in stup i kvarten om de har restdoser som annars måste kastas bort för att äldre ej förmår sig i att vaccinera sig.

Jag tror de har tillräckligt mycket att göra annat än att svara på samtal från en person som inte är i riskgrupp (om du nu inte har hemassistans eller har en sjukdom som gör att du är i riskgrupp, du svarade inte på den frågan) som ringer "stup i kvarten".

Permalänk
Medlem

Här är min lilla anekdot om OVK-besiktning:

I januari hade jag OVK-gubbar i min lägenhet. Det var typ när smittspridningen var på väldigt hög nivå. Jag tyckte också det var helt absurt, det är ju inte så ofta det görs ( vart 6:e år i lägenheter med självdrag ) och under en pågående pandemi vore det ju lämpligt att skjuta upp det. Men jag var sjuk i december så hoppades på viss immunintet och gillade läget bara.

Två gubbar som frågade -"Är du sjuk?", Jag svarade nej och de klampade in och gjorde sitt. Ingen av dem använde munskydd. Ett par timmar tidigare var de i brorsans lägenhet, då använde de munskydd men det tröttnade de på tydligen. Munskydd fungerar ju tydligen av obegriplig anledning överallt utom i lilla Sverige

Jag tog på mig en extra tröja och öppnade fönsterna en god stund för att vädra ut ordentligt både innan och efter.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem

TS, du är nojjiggare än min kombo som både är äldre än dig samt lider av flertalet riskfaktorer (diabetes, övervikt och nedsatt immunförsvar). Tvättar du (individuellt) varje varuförpackning du fått med dig hem från livsmedelsaffären med?

Förutom Covid-19 relaterad hypokondri verkar du vara en i övrigt frisk 32-åring, så jag förstår inte varför (eller hur) du lägger ner så mycket ork och tid på detta, det måste genuint vara extremt tröttsamt. Att skydda sig själv och andra är bra i pandemitider, men det är möjligt att gå för långt i sin iver att skydda sig själv, till den punkt att det kan ses som (ofrivilligt) självskadebetéende. Att på fullt allvar överväga att inte vara hemma på X dagar för att där har varit en hantverkare låter inte sunt.

Gällande ventilationen: Var inte hemma när dom är där och arbetar (eller var hemma men håll dig i ett annat rum om möjligt), sen kan du vädra och tvätta golv och saker dom kan ha tagit på som handtag, etc.
Mer än så är overkill och lär bara vara ett slöseri med tid.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

TS, du är nojjiggare än min kombo som både är äldre än dig samt lider av flertalet riskfaktorer (diabetes, övervikt och nedsatt immunförsvar). Tvättar du (individuellt) varje varuförpackning du fått med dig hem från livsmedelsaffären med?

Förutom Covid-19 relaterad hypokondri verkar du vara en i övrigt frisk 32-åring, så jag förstår inte varför (eller hur) du lägger ner så mycket ork och tid på detta, det måste genuint vara extremt tröttsamt. Att skydda sig själv och andra är bra i pandemitider, men det är möjligt att gå för långt i sin iver att skydda sig själv, till den punkt att det kan ses som (ofrivilligt) självskadebetéende. Att på fullt allvar överväga att inte vara hemma på X dagar för att där har varit en hantverkare låter inte sunt.

Gällande ventilationen: Var inte hemma när dom är där och arbetar (eller var hemma men håll dig i ett annat rum om möjligt), sen kan du vädra och tvätta golv och saker dom kan ha tagit på som handtag, etc.
Mer än så är overkill och lär bara vara ett slöseri med tid.

TS är lite petigare än de flesta, exempelvis: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1603596-desinfektera-h...

Permalänk
Medlem

Ventilationen riskerar att fungera sämre av att du öppnar fönster och håller på. Så länge det gått en liten stund och ventilationen fungerar ska luften vara utbytt när du kommer hem. Droppsmitta kan givetvis smitta via ytor, men det är ju där hygien kommer in i bilden. Misstänkt luftspridd Covid är väldigt ovanligt och handlar då uteslutande om på tok för dåligt ventilerade ytor med många personer på samma yta.

Permalänk
Medlem

rätten att utföra underhåll på deras lägenheter har dom, vägrar du har dom rätten att säga upp hyreskontraktet.
Men nu i coronatider så borde dom ha översyn med sådant tkr jag, om inte annat så säg att du har misstänkt covid så får dom komma tillbaka vid annat tillfälle, då är du förhoppningsvis hunnit bli vaccinerad också.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Som varit i hundratals andra boenden!

Bättre den än att de tar i dina stolar säger jag!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Bättre den än att de tar i dina stolar säger jag!

Ja, enklare att skura golvet under ventilerna istället för att skura stolarna

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meathim:

Du får kritik för det här:

Jag tror de har tillräckligt mycket att göra annat än att svara på samtal från en person som inte är i riskgrupp (om du nu inte har hemassistans eller har en sjukdom som gör att du är i riskgrupp, du svarade inte på den frågan) som ringer "stup i kvarten".

Jag har ALDRIG ringt till varken 112, 1177 eller vaccinationssamordnare. Jag skickade ETT MEJL till Västernorrlands vaccinationssamordnare och det är det. Jag må vara "överförsiktig" men jag är inte en spammande jävel!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Du kan ju väl be dom använda vinylhandskar och munskydd hos dig

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Jag har ALDRIG ringt till varken 112, 1177 eller vaccinationssamordnare. Jag skickade ETT MEJL till Västernorrlands vaccinationssamordnare och det är det. Jag må vara "överförsiktig" men jag är inte en spammande jävel!

Varför skrev du då så här?

Skrivet av AplAy:

Eh, ja? Jag har ju till och med ringt och tjatat på vaccinationssamordnare att jag kan hoppa in stup i kvarten om de har restdoser som annars måste kastas bort för att äldre ej förmår sig i att vaccinera sig.

Risken att dö från vaccinet är lägre än risken att dö från infektionen/sjukdomen.

I båda fallen dör du, så rätt uppenbart val, eller hur?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad menar du? De kommer flytta på dina stolar och använda sin stege. Något annat vore inte acceptabelt ur arbetsmiljö och säkerhetssynpunkt.

De av fönsterfirman inhyrda polackerna bar helt sonika iväg med min trappstege när vi bytte fönster i en brf i en tidigare tillvaro... Förvisso kom den tillbaka, men jag blev av förklarliga skäl rätt irriterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

De av fönsterfirman inhyrda polackerna bar helt sonika iväg med min trappstege när vi bytte fönster i en brf i en tidigare tillvaro... Förvisso kom den tillbaka, men jag blev av förklarliga skäl rätt irriterad.

Bäst att inte lämna stolarna framme då, de kanske går iväg

Permalänk
Medlem

Det är underhållande att läsa sådana här trådar speciellt när det är fredag och klockan bara barnet... Det är nästan så en del skulle behöva ett lås till tangentbordet

Permalänk
Medlem

Jag vet ärligt talat inte hur någon som inte befinner sig på samma plats som du under samma tidpunkt ska kunna smitta dig. Tvätta händerna.

Delar borttagna /mod
Permalänk
Medlem

Men finns det behov av rensning av ventilationssystemet, alltså kanalsystemet och inte bara ventilerna, så har du förmodligen idag för lågt flöde pga. smuts. Vilket i sin tur leder till lägre omsättning på luften. Är flöden osv. okej efter teknikerna varit där så har all luft i din lägenhet bytts ut på två timmar vilket är riktlinjerna enligt BBR.

I vår kommun har stadsbyggnadskontoret godkänt Covid som giltig anledning att senarelägga den här typen av besök, känns ju bakvänt att tvinga fram besök så nära ett möjligt slut på Covid.
Men som sagt, är du nojig så stanna ute två timmar så är all luft utbytt när du kommer hem igen så kommer du ha bättre luft i framtiden efter teknikerna fått gjort sitt.

Men när jag läser tråden låter det ju mest som ALLA är superspridare och/eller idioter och du inte kan lita på någon så jag vet inte vad mina råd kommer ge, du verkar ganska säker redan vart du står och vad du vill/inte vill göra.

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska göra som såhär:
Ring företaget och be om att personen använder ansiktsmask och handskar, sen släpp in personen och låt den göra sitt jobb.
Ha oanvänd ansiktsmask och handskar redo, och be personen som kommer att använda det.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.