Bra idé att ta bort den främre glaspanelen?

Permalänk
Avstängd

Bra idé att ta bort den främre glaspanelen?

Jag har ett sånt här chassi https://www.inet.se/produkt/6903749/zalman-z7-neo och fläktarna går rejält upp i varv i vissa krävande spel. Det var någon som rekommenderade att ta bort den främre glaspanelen för att få ett bättre luftflöde. Är det en bra idé att ha fläktarna så öppet och oskyddat? Jag har datorn på golvet så det känns inte helt riskfritt.

Några tips om nåt man kan ha istället? Kanske ett nät av nåt slag?

Permalänk
Medlem

Att plocka bort glaspanelen är lite som att behandla symtomet istället för sjukdomens orsak, men sålänge du inte har husdjur som kan få för sig att börja nosa eller risken är hög att man råkar slänga in foten så är det ingen fara att köra med panelen av. En nackdel kan vara att damm lättare byggs upp om det också tar bort dammfiltret, men annars bör det vara lugnt.

Det finns en drös olika gratis program man kan använda för att se över temperatur om du vill klura ut vilken komponent (grafikkort eller processor) det är som blir varm och eventuellt göra något åt det. Jag gillar Corsair Link, man kan stänga ner det helt och låta det gå i bakgrunden för att sen se över temperatur i efterhand. Det sparar max och min temp samt en graf över senaste minuterna för fler komponenter än man visste att man hade.

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har du djur eller barn så är det inte en bra idé att ha fläktarna helt öppna, då kan man montera fläktgaller för att skydda från nyfikna fingrar och fortfarande förbättra luftflödet. https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/chas...

Har du inte djur, barn eller andra nyfikna som kanske vill undersöka fläktarna närmare så hade jag inte oroa mig speciellt mycket.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv

Ta bort glaset och sätt dit så fin/grovmaskigt galler som behövs. Djur och barn som nämnts, men även om du själv lyckas stoppa in en tå eller ett finger.

Personligen hade jag aldrig haft fläktar helt öppna. Har man inte barn själv så känner man alltid någon som har och är de på besök och barnet/datorn är obevakade så kan en olycka lätt ske. Better safe than sorry.

Permalänk
Avstängd

Jag har en katt som gillar att nosa på saker så jag får nog köra med fläktgaller om jag tar bort glaset. Tack för era svar!

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en liknande mod på mitt chassi, använde mig av Biltemas nät för att skydda fläktarna från mig:
https://www.biltema.se/bil---mc/styling/exterior-styling/gril...
och dubbelhäftande tejp med gott resultat.

Klipp till en lagom stor bit av nätet med en avbitartång så att det passar fronten och tejpa fast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sam:

Att plocka bort glaspanelen är lite som att behandla symtomet istället för sjukdomens orsak, men sålänge du inte har husdjur som kan få för sig att börja nosa eller risken är hög att man råkar slänga in foten så är det ingen fara att köra med panelen av. En nackdel kan vara att damm lättare byggs upp om det också tar bort dammfiltret, men annars bör det vara lugnt.

Det finns en drös olika gratis program man kan använda för att se över temperatur om du vill klura ut vilken komponent (grafikkort eller processor) det är som blir varm och eventuellt göra något åt det. Jag gillar Corsair Link, man kan stänga ner det helt och låta det gå i bakgrunden för att sen se över temperatur i efterhand. Det sparar max och min temp samt en graf över senaste minuterna för fler komponenter än man visste att man hade.

Att lindra symptomet hjälper och att bota sjukdomen kan bli en dyr lösning. Jag är ganska säker på att det är processorfläkten som låter mest i mitt system men grafikkortet blir också rätt varmt. Då har jag ändå en hyfsad budgetkylare med 210W kyleffekt och 26db. https://www.inet.se/produkt/5320991/arctic-freezer-34-esports.... Lycka till att hitta en bättre under tusenlappen.

Jag testade Corsair link men förstår inte riktigt allt. Det visar tre olika temperaturer för moderkortet till exempel. Den första ligger strax över 60 grader i idle och 69 max, de andra strax över 30. Skulle gissa på att den första är för CPUn?

Grafikkortet låg på 72 grader max så det klarar sig. Jag måste bara ta reda på hur varm processorn blir när den jobbar för fullt.

Permalänk
Medlem

En av recensenterna på Inet har löst problemet genom att "flytta bak" fläktarna.
Kan det vara ett alternativ?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

En av recensenterna på Inet har löst problemet genom att "flytta bak" fläktarna.
Kan det vara ett alternativ?

Nej, där sitter moderkortet och grafikkortet ju. Förstår inte hur han får plats med fläktarna där. Dessutom vill man ha dem där fram för att få bra insug. Köper hellre ett nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexius:

Nej, där sitter moderkortet och grafikkortet ju. Förstår inte hur han får plats med fläktarna där. Dessutom vill man ha dem där fram för att få bra insug. Köper hellre ett nät.

Jag förstod det som att han bara flyttade dem några cm bakåt.
Dvs fortfarande i fronten på insidan, där det finns plats för en vattenkylningsradiator,
men jag kan ha fel.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexius:

Jag har ett sånt här chassi https://www.inet.se/produkt/6903749/zalman-z7-neo och fläktarna går rejält upp i varv i vissa krävande spel.

Jag tycker du ska dra ner MSI Afterburner, HW-Info, Ryzen Master eller nåt annat program som tydligt visar CPU-temp, och se vad den säger först och främst. Om du inte har satt en egen fläktkurva för processorfläkten kan den ju flåsa på och väsnas onödigt mycket, även om temperaturerna är rätt låga. Det är väl aldrig dumt med lite bätter luftflöde i lådan, så klart, men om fläktkurvorna är åt helsike redan från början så kanske det inte blir avhjälpt av att plocka bort främre panelen.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men vilken typ av olycka tänker ni ska ske, gör ju knappast ont att föra in lillfingret in i fläktarna, eller ens näsan för den delen.

Fläktarna går inte sönder av det heller, kanske om du sparkar in foten in i fläktarna, men...

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Quim:

Dum fråga kanske, men vilken typ av olycka tänker ni ska ske, gör ju knappast ont att föra in lillfingret in i fläktarna, eller ens näsan för den delen.

Fläktarna går inte sönder av det heller, kanske om du sparkar in foten in i fläktarna, men...

Du har aldrig haft en fläkt med stor motor och/eller metallpropeller, slipar du kanterna lite funkar de bra som köttkvarn och fastnar bara när de slår i lite större ben
4X 50W Delta räcker tydligen för att blåsa runt mattorna.

En söt lien Noctua som snurrar på innan kylningen startar på riktigt.

Jag tror maskinen jag river grönsaker i är tystare och mer skonsam mot fingrarna om man skulle råka stoppa in dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag tycker du ska dra ner MSI Afterburner, HW-Info, Ryzen Master eller nåt annat program som tydligt visar CPU-temp, och se vad den säger först och främst. Om du inte har satt en egen fläktkurva för processorfläkten kan den ju flåsa på och väsnas onödigt mycket, även om temperaturerna är rätt låga. Det är väl aldrig dumt med lite bätter luftflöde i lådan, så klart, men om fläktkurvorna är åt helsike redan från början så kanske det inte blir avhjälpt av att plocka bort främre panelen.

Jo jag hade ritat om den men inte tillräckligt. Jag gjorde en ny tystare fläktkurva och nu låter det mindre. Den tillåter dock fortfarande fläktarna att gå upp i 100% vid 75 grader. Kan man klara sig med 90%? Jag är rädd om min hårdvara så vill inte riskera något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Jag förstod det som att han bara flyttade dem några cm bakåt.
Dvs fortfarande i fronten på insidan, där det finns plats för en vattenkylningsradiator,
men jag kan ha fel.

Kanske det. Jag får väl kolla om det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Dum fråga kanske, men vilken typ av olycka tänker ni ska ske, gör ju knappast ont att föra in lillfingret in i fläktarna, eller ens näsan för den delen.

Fläktarna går inte sönder av det heller, kanske om du sparkar in foten in i fläktarna, men...

Finger är inga bekymmer. Den stoppar fläkten. En fluffig kattsvans däremot funkar mindre bra

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexius:

Att lindra symptomet hjälper och att bota sjukdomen kan bli en dyr lösning. Jag är ganska säker på att det är processorfläkten som låter mest i mitt system men grafikkortet blir också rätt varmt. Då har jag ändå en hyfsad budgetkylare med 210W kyleffekt och 26db. https://www.inet.se/produkt/5320991/arctic-freezer-34-esports.... Lycka till att hitta en bättre under tusenlappen.

Jag testade Corsair link men förstår inte riktigt allt. Det visar tre olika temperaturer för moderkortet till exempel. Den första ligger strax över 60 grader i idle och 69 max, de andra strax över 30. Skulle gissa på att den första är för CPUn?

Grafikkortet låg på 72 grader max så det klarar sig. Jag måste bara ta reda på hur varm processorn blir när den jobbar för fullt.

De flesta moderkort har flera temperatur-sensorer för exempelvis chipset, men CPU-temperaturen visas som en separat grej och bör heta efter din processor modellnamn. Som andra har nämnt så finns det många andra alternativ som kan vara enklare.

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem

Hur längesedan var det Cpu'n/Cpu fläkten installerades? Vem installerade den?
Många gånger kan överhettningsproblem avhjälpas med lite service, Rensa kylflänsar på damm och byta kylpastan etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cozzan:

Hur längesedan var det Cpu'n/Cpu fläkten installerades? Vem installerade den?
Många gånger kan överhettningsproblem avhjälpas med lite service, Rensa kylflänsar på damm och byta kylpastan etc.

Det var jag som gjorde det, men jag märkte att det var fläktarna på grafikkortet som lät mest. De gick upp i 2400 RPM vid 70 grader och den enda lösningen jag har hittat var att rita om kurvan med afterburner. Blev något bättre men de låter fortfarande mycket ibland. Jag såg att det finns en extra kylning man kan montera på grafikkortet. Skulle det hjälpa?

Så här ser min fläktkurva ut nu:

Permalänk
Medlem

Om det i huvudsak är GPUn du har problem med (överhettning) kan du ju beroende på expertis/modell på kort (garanti etc) ta isär och byta kylpasta även där om du inte redan gjort det. I min erfarenhet så beror 90% av alla överhettningsproblem på dålig/gammal kylpasta. Tog isär en cpu en gång med överhettningsproblem där kylpastan om man kan kalla det de var en microfilm av ett torrt pulver... Så jag hade börjat i den änden, om problemet kvarstår med ny högkvalitativ fräsch kylpasta kanske man kan börja överväga större ingrepp på chassit för att öka luftflödet, alternativt nya fläktar/chassi.