Metro Exodus Enhanced Edition med ray tracing som minimikrav testas

Permalänk
Digital fyndjägare

Härligt att de tar spelet ännu ett steg in i framtiden... älskar allt med RTX.
Go 4 it Graphic Lovers.... Extreme Ultra RTX on.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Snyggt är det. Men jag tar alla dar i veckan skarpa texturer över RT om jag måste välja.
Vad gör snyggt ljus och skuggor om allt är suddigt?

RT påminner många gånger om dom där första vatteneffekterna som kom i Flash.

https://www.youtube.com/watch?v=kfl7q07XJlM

Realistisk belysning och skarpa texturer är ju inte ett val mellan det ena eller det andra. Alla delar av det ger sammantaget en möjlighet för skapare att skapa den värld de vill skapa. Jag tar gärna båda.

Den globala ljussättning som visas i detta klipp från Metro Exodus är fullständigt överlägset allt annat jag sett hittills. Dessutom verkar det flyta på bra sett till vilken grafik som produceras. Även på AMD-sidan faktiskt trots svagare hårdvara för just RT.

Permalänk
Medlem

OMG vad fint, gotta love Ray :'D

Permalänk

Det va ju vissa klagomål på att RT GI inte hade någon effekt i t.ex. tunnlar och att det blev onaturligt mörkt, det är ju löst och mycket bättre nu. Överlag egentligen ser det ju bättre ut, möjligen att de studsande ljuseffekterna hade kunnat tonas ner en gnutta?

Däremot såg jag något lite oroväckande. Vid angiven tid, kolla medan kameran panorerar över landskapet på tågets vänstra sida. Titta på t.ex. lyktstolpen som tåget åker förbi. I vänster bild syns den på långt håll och rätt tydligt. I höger bild är den och en del annat i bakgrunden långa stunder helt förvrängda och går ibland inte alls att urskilja mot bakgrunden.

När Alex pausar senare i videon och visar saker på avstånd och jämför DLSS med TAA, då står han alltid helt still. I exemplet som jag pekar ut är saker och ting i rörelse, det kanske orsakar problem på något sätt.

Skulle också stänga av DOF, för det där ser rätt hemskt ut i mina ögon.

Det blir väl dags att spela det iaf, glad att jag väntade på detta trots allt.

Permalänk
Skrivet av Defender:

Synd att spelet var så enformigt och trist.

Jag tyckte båda dlc'erna ändrade på det. Första "Two Colonels" var klassisk gammal korridor Metro . Andra "Sams story" var öppnare, och ganska kort. Men jäkligt roligt!! I mina ögon då

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Så jag får ett nytt separat spel till mitt Steam bibliotek gratis, eftersom att jag äger vanliga?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Så jag får ett nytt separat spel till mitt Steam bibliotek gratis, eftersom att jag äger vanliga?

"Enhanced Edition av Metro Exodus blir tillgängligt gratis för alla som äger Metro Exodus på PC, men kräver en separat installation av spelet. Spelet släpps den 6 maj."

😎

Permalänk

Enhanced edition innebär väl inte att dlc:erna plötsligt ingår? Verkar vara viss förvirring kring det men hade känts lite väl generöst.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg när folk hade PhysiX kort och liknande, eller i Borderlands 2 där, i början, enbart Nvidia hade tillgång till en fysikinställning som gjorde spelet lite roligare, man kunde skjuta ner flaggor och vätske-effekter blir galet skoj.

Tror ni den här Ray-Tracing grejen kommer försvinna och helt enkelt bara vara en del utav ett grafikkort som man helt enkelt förväntar sig i framtiden? Precis som med PhysX är nu, man förväntar ju sig bara att det ska finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag kommer ihåg när folk hade PhysiX kort och liknande, eller i Borderlands 2 där, i början, enbart Nvidia hade tillgång till en fysikinställning som gjorde spelet lite roligare, man kunde skjuta ner flaggor och vätske-effekter blir galet skoj.

Tror ni den här Ray-Tracing grejen kommer försvinna och helt enkelt bara vara en del utav ett grafikkort som man helt enkelt förväntar sig i framtiden? Precis som med PhysX är nu, man förväntar ju sig bara att det ska finnas.

Tror faktiskt att RT kommer bli vanligare och vanligare. Visst är RT visuellt imponerande för oss konsumenter, men man får inte glömma bort att RT enligt min vetskap i princip eliminerar nödvändigheten att implementera andra tekniker för ljussättning. Finns många work-arounds för att få ljus att se så realistiskt ut som möjligt i spel, men detta behövs inte implementeras om allt körs via RT, då fungerar ju ljuset som det ska redan från början.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Undrar hur mycket dom fick av Nvidia för att skapa det här?

RT är framtiden. Synpunkter på det faktumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Tror faktiskt att RT kommer bli vanligare och vanligare. Visst är RT visuellt imponerande för oss konsumenter, men man får inte glömma bort att RT enligt min vetskap i princip eliminerar nödvändigheten att implementera andra tekniker för ljussättning. Finns många work-arounds för att få ljus att se så realistiskt ut som möjligt i spel, men detta behövs inte implementeras om allt körs via RT, då fungerar ju ljuset som det ska redan från början.

Intressant!
Vet du om raytracing, precis som Shadowplay, har en egen separat krets eller är det bara inbyggt i sjävla GPU chippet?

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Intressant!
Vet du om raytracing, precis som Shadowplay, har en egen separat krets eller är det bara inbyggt i sjävla GPU chippet?

Den arkitektoniska implementation skiljer sig från generation till generation och mellan AMD och Nvidia.

Nvidias grafikkort i 2000-serien och 3000-serien har en separat del av varje CUDA core som hanterar raytracing, kallat RT cores.
På ett liknande sätt har Radeon 6000-serien en separat del av varje CU (Compute Unit) för raytracing, de kallar det istället Ray Accelerator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag kommer ihåg när folk hade PhysiX kort och liknande, eller i Borderlands 2 där, i början, enbart Nvidia hade tillgång till en fysikinställning som gjorde spelet lite roligare, man kunde skjuta ner flaggor och vätske-effekter blir galet skoj.

Tror ni den här Ray-Tracing grejen kommer försvinna och helt enkelt bara vara en del utav ett grafikkort som man helt enkelt förväntar sig i framtiden? Precis som med PhysX är nu, man förväntar ju sig bara att det ska finnas.

Du behöver inte ens gå till framtiden. Raytracing förväntas finnas på grafikkorten redan idag.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Chromatic:

Intressant!
Vet du om raytracing, precis som Shadowplay, har en egen separat krets eller är det bara inbyggt i sjävla GPU chippet?

Det är varken en separat krets eller helt inbyggt i CUDA-kärnorna, det om man avser hela processen att utföra raytracing.

Har skrivit lite om det tidigare, den bästa sammanfattningen är denna bild

CUDA-kärnan (det Nvidia kallar SM) inleder och styr hela processen. "RT-kärnorna" utför en väldigt specifik del av algoritmen, och endast den delen. En RT-kärna tar en stråle (d.v.s. en startpunkt och riktning) och räknar ut vilken triangel den strålen först träffar.

Vad man sedan gör med informationen att en stråle träffar en triangel hanteras av CUDA-kärnan. Den kan t.ex. konstatera att strålen träffade ett rött glasaktigt material, så den träffen resulterar i både en stråle som går rakt igenom och en som reflekteras där båda de nya strålarna får en röd komponent tillagd.

Tror Radeon 6000-korten fungerar rätt snarlikt sett från hög nivå (har inte sett någon detaljerad beskrivning än). Skillnaden är att man där lagt "RT-kärnorna" som en del av texturenheterna medan de är helt separat kisel i Turing/Ampere.

Angående spelet: kom aldrig till skott med att köpa Metro Exodus när det begav sig, var bara grabbens dator som hade ett Turing-kort. Får skaffa denna version nu när jag sitter på ett Ampere-kort

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Stundtals så var nyaste versionen riktigt snygg, men i många scener var 2019 utan RT snyggast.
Men spelet har lite av den där "ubisoft" looken om någon förstår vad jag menar, vilket jag inte är så förtjust i.
Metro: Last Light Redux däremot är en höjdare än idag

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Vrålsnyggt.

Permalänk
Medlem

Blir att spela om detta Jag hoppas man kan skippa cutscenes i denna version.
Är lite förvånad också med tanke på hur giriga de varit tidigare när de låste "ranger"-svårighetsgraden bakom en betalvägg (metro last light), men samtidigt glad att man får detta om man redan äger originalspelet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Undrar hur mycket dom fick av Nvidia för att skapa det här?

Metro serien har en lite tråkig historia med det, men jag tror inte det är fallet med raytracing.

Metro 2033 släpptes som ett "physx" spel och i linje med de spelen användes det mer för att förstöra för AMD användare än som något värdeökande för Nvidia användare. Oavsett om ens grafikkort hade stöd för tekniken eller inte så var physx aktiverat, vilket var normen på den tiden för spel med "stöd" för den tekniken. För att stänga av physx var man tvungen att gå in i "avancerade" inställningar och sen när man startade om spelet var det återaktiverat.
https://steamcommunity.com/app/43160/discussions/0/6173206282...

Metro, och andra spel med physx-märkning kan inte ha gjort det valet utan ersättning från Nvidia. De aktiverade skräpet även när användaren hade ett AMD-kort vilket gjorde spelen ospelbara och gömde nästan alltid inställningen för att avaktivera det.
De kan inte ha valt att förstöra upplevelsen för alla deras kunder med AMD utan att Nvidia betalde för det.

Så fort man såg den jävla physxloggan var det bara att stänga ner spelet och googla fram någon guide för hur man avaktiverade skräpet. Metro var värst då det var den enda inställningen de återställde vid varje omstart.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag kanske minns fel. Men mina erfarenheter av att inte ha Ray Trycing på (Kan inte) och ljus den normala ljusättningen är klart bättre än vad de visar i denna video. Märkligt nog.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Enhanced edition innebär väl inte att dlc:erna plötsligt ingår? Verkar vara viss förvirring kring det men hade känts lite väl generöst.

Kanske bra reklam? Tror de ingick på Epic games rea. Jag har dem men inte spelat dem än. DLC då.
De har ju skrivigt om sinna spel flera gånger för att ändre ljusen och bättre flertrådig prestanda. För mycket RGB ish, alt skal lysa i olika färger för min smak i de gamla. Alla går inte omkring med ett prisma till vardags.
Vi får väl se om det kommer en rea söndagen den 9e. Skulle tänka mig att man startar Smyg rean lite innan, om spelet säljer bra. Om inte Sennar lägerr det om man vill. Inte som Enhances, så till ja... Blir än mer krångligt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jag kanske minns fel. Men mina erfarenheter av att inte ha Ray Trycing på (Kan inte) och ljus den normala ljusättningen är klart bättre än vad de visar i denna video. Märkligt nog.

När jag jämför Ray Tracing Av och På, främst i Cyperpunk 2077. Så tycker jag ganska ofta att Ray Tracing Av ser bättre ut i mina ögon. Just för att mina ögon är vana vid den traditionella ljussättningen med Ambient Occlusion.

Men när jag tänker efter hur ljuset faktiskt studsar och skulle se ut i verkligheten, så ser jag att Ray Tracing På ger mycket mer verklig ljussättning.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ser verkligen ut som ett helt nytt spel (framtiden™)! Det om något motiverar ytterligare en genomspelning Ska bli intressant att se vad 4A Games kan koka ihop i framtiden med den nya spelmotorn.

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

När jag jämför Ray Tracing Av och På, främst i Cyperpunk 2077. Så tycker jag ganska ofta att Ray Tracing Av ser bättre ut i mina ögon. Just för att mina ögon är vana vid den traditionella ljussättningen med Ambient Occlusion.

Men när jag tänker efter hur ljuset faktiskt studsar och skulle se ut i verkligheten, så ser jag att Ray Tracing På ger mycket mer verklig ljussättning.

Cyberpunk är ett bra exempel på spel där framförallt reflektionerna påverkas i och med RT. De blir helt enkelt ofantligt mycket bättre med RT än utan. Samma fenomen kan upplevas även i Watch Dogs: Legion.
När det gäller annat så är det nog i samband med Metro Exodus Enhanced Edition som jag för första gången sett att hela ljusbilden förändras och det är fantastiskt. Det finns såklart mer än bara reflektioner att hämta ur RT i Cyberpunk, men det är där jag tycker att det glänser som allra bäst.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Synd att spelet var så enformigt och trist.

Gillar du inte en serie "korridorer" med hårt scriptad handling och lite Quick Time Events?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Ja, för att de får pengar/hjälp från Nvidia.

Ja, AMD visar ju tyvärr ett ganska svagt intresse för att vara proaktiva och hjälpa till med att pusha ut ny teknologi i nya speltitlar, så det är väl tur att någon gör det.

Permalänk
Medlem

Har köpt spelet och är pepp

Bara ett RTX 30x0 som saknas. Kan man hoppas på årsskiftet?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Har köpt spelet och är pepp

Bara ett RTX 30x0 som saknas. Kan man hoppas på årsskiftet?

Vi hörs igen i denna tråden 2024 när du fått ditt kort

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

alltid roligt att se spel uppdateras. synd att det bara var den utantvekan sämsta spelet i serien.

Permalänk
Avstängd

Ganska kraftig nedgradering i grafik. Lättare att bara dra upp ljusstyrkan på skärmen.