Samsung nylanserar sig i Sverige med Galaxy Book Pro

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Shudnawz:

Samsung, srsly. Ni gör mobiler med selfiekamera som är kapabla att filma i 4k. Men i era laptops är den ENDA kameran 720p?
Hur ända in i hela helvete tänker man där?

Inte så många influencers som bär runt på sin laptop för att ta selfies.
Även om 720p kan kännas lågt så handlar det nog i allra högsta grad om respektive efterfrågan.
Andelen köpare som mer eller mindre köper en laptop för kameran är nog försvinnande liten jämfört med mobila motsvarigheten.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Daemon:

Inte så många influencers som bär runt på sin laptop för att ta selfies.
Även om 720p kan kännas lågt så handlar det nog i allra högsta grad om respektive efterfrågan.
Andelen köpare som mer eller mindre köper en laptop för kameran är nog försvinnande liten jämfört med mobila motsvarigheten.

Jag menar inte att jag ska ut och fota till Instagram med laptopen, men det är väldigt vanligt med videomöten för tillfället, och jag ser inte att det kommer minska. Och som sagt, de laptops som marknadsförs som "gaming" bör definitivt ha webcams som stöder rimlig streamingkvalitet.

Jag ser helt enkelt inte att det finns nån ursäkt att stoppa i 10-15 år gammal teknik i en modern laptop, när det finns betydligt bättre tillgängligt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag menar inte att jag ska ut och fota till Instagram med laptopen, men det är väldigt vanligt med videomöten för tillfället, och jag ser inte att det kommer minska. Och som sagt, de laptops som marknadsförs som "gaming" bör definitivt ha webcams som stöder rimlig streamingkvalitet.

Jag ser helt enkelt inte att det finns nån ursäkt att stoppa i 10-15 år gammal teknik i en modern laptop, när det finns betydligt bättre tillgängligt.

Jag håller med dig. Helt klart.
Och samtidigt tror jag @Daemon har en bra poäng varför utvecklingen tillåtits stå still så länge för dessa webcams.
Kameran avgör inte just vid köptillfället. Det spelar liten roll för de flesta - just precis då.
Det är antal megaflops, gigastores, skärmfräckhet och hur många USBkontakter man får som vinner racet

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Duger alldeles utmärkt med 720p i kameran. Dock kanske man behöver öka kvaliteten på optiken.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon42512:

Duger alldeles utmärkt med 720p i kameran. Dock kanske man behöver öka kvaliteten på optiken.

Håller med, är inte något skriande behov för just upplösning.

Hade en 720p-kamera i min förra jobbdator som såg oändligt mycket bättre ut än min dator innan det med 1080p t.ex.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Håller med, är inte något skriande behov för just upplösning.

Hade en 720p-kamera i min förra jobbdator som såg oändligt mycket bättre ut än min dator innan det med 1080p t.ex.

Om man sitter i videomöten halva dagen med sina kära kollegor i dessa pandemitider blir det trevligare med både bättre upplösning och känslighet.

Ett problem är förmodligen att det inte finns någon billig standardlösning för bättre kameror i laptops. De ansluts säkert fortfarande med USB 2.0. De stora SoC kretsarna för mobiler har feta interface för flera kameror men å andra sidan vet man också då att kameran kommer att sitta nära och ansluts med kort ribbon kabel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UndaC:

Vi är öppna för förslag. Det är trots allt bara en textsträng som är lätt att ändra

Repris

Permalänk
Medlem

Förstår inte att Samsung knyter ihop säcken bättre med Android och Win10, borde vara utmärkt kombo.
Härligt med mera konkurrens på bärbart
Vad blir det för tangentbord? Nordisk eller riktigt svenskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tycker att 1920x1080 inte känns riktigt 2021. Bra för batteritiden, där 4k är en batteridödare.

Tyvärr få laptops bortsett från Surface och MacBook som kör med vettiga upplösningar på skärmarna.

Eller har jag missat något?

Nja. Min HP Spectre 14 med oled och 3000 x 2000 med 3:2 förhållande är jäkligt nice.
Klart batteritiden blir lite lidande men inget som stört mig än (i pandemitider).

Och min dotters Huawei PRO med 16:10? Och 3k är också trevlig.

Extra OT:
Men sonen kräver 15 tum (.net-utvecklare pluggar han till). Jag vill att det ska vara oled. Men finns väl bra IPS?
Men Asus Duo blir ju +30’.
Lite för saftigt. Nån som har förslag? 11th gen såklart.

OT deluxe
Permalänk
Medlem
Skrivet av Teacer:

Nja. Min HP Spectre 14 med oled och 3000 x 2000 med 3:2 förhållande är jäkligt nice.
Klart batteritiden blir lite lidande men inget som stört mig än (i pandemitider).

Då ska du känna dig lyckligt lottad! Som jag skrev senare så är runt 3200 x 1800 sweetspot för mig på en 13" i Windows. Då kan jag skala allt i 200% utan nämnvärda artifakter.

3000 x 2000 med 3:2 på en 14" hade jag varit väldigt nöjd med. Dock osäker på om det fanns som val när jag letade laptop julen 2019. Tyckte det nästan enbart var 1080p eller 4k att välja på.

HP Envy, HP Spectre, Lenovo Yoga C940 och Dell XPS 13 var de bärbara jag valde mellan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Då ska du känna dig lyckligt lottad! Som jag skrev senare så är runt 3200 x 1800 sweetspot för mig på en 13" i Windows. Då kan jag skala allt i 200% utan nämnvärda artifakter.

3000 x 2000 med 3:2 på en 14" hade jag varit väldigt nöjd med. Dock osäker på om det fanns som val när jag letade laptop julen 2019. Tyckte det nästan enbart var 1080p eller 4k att välja på.

HP Envy, HP Spectre, Lenovo Yoga C940 och Dell XPS 13 var de bärbara jag valde mellan då.

Nä, just denna modell kom för 4 månader sen. Skärmen drar såklart ström.
Gissar på att jag kan få ut 5-7 timmar i alla fall på denna Spectre 14 (egentligen 13,5) jag sitter på nu.

Ja, det har hänt lite på sistone när det gäller skärmar känns det som.
Microsoft hittade nåt när dom dissade 16:9. Apple också?
Nu kommer 3:2 och 16:10 på löpande band

Den är snygg som tusan. Blir lite varm ibland precis som jag läst på recensioner innan.
Inte på tangentbordet utan ovanför och under antar jag. Fläktarna hörs då en stund.
Men att sitta och slösurfa så här så är den cool...

Men nu var det Samsung det ska handla om
Har velat att dom ska komma tillbaka till Sverige. Men blir lite besviken på denna PRO med fhd som jag tjatat om. Såg också videon där musen aktiveras genom att lyfta datorn. Var ju inte så imponerande. Men han (testaren) var ju väldigt nöjd med amoled-skärmen.

Jaja, får se lite recensioner innan den kommer till Sverige, 11 maj.

/T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Laptops? Jag tycker det är samma sak med telefoner också. Det prånglas ut ny modeller för sakens skull snarare än för att det finns ett behov eller en ny funktion som löser något.

Jo, där har det varit samma länge. Kommer ihåg att jag prenumererade på tidningen Mobil runt millenieskiftet för att hänga med, det var tider det.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk

Fick hem min Galaxy Book Pro 13 idag, sjukt skönt tangentbord och den är läskigt lätt. Man kan inte klicka från botten av datorn som Linustechtips videon visade. Lite flex på tangentbordet men inte alls som videon visade.

Däremot lite besviken hur lågt ljud det är på högtalarna, har max på spotify och datan men känns inte alls högt.

Rättelse man kan klicka under styrplattan och höger/vänsterklicka lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av giggelingbear:

Fick hem min Galaxy Book Pro 13 idag, sjukt skönt tangentbord och den är läskigt lätt. Man kan inte klicka från botten av datorn som Linustechtips videon visade. Lite flex på tangentbordet men inte alls som videon visade.

Däremot lite besviken hur lågt ljud det är på högtalarna, har max på spotify och datan men känns inte alls högt.

Rättelse man kan klicka under styrplattan och höger/vänsterklicka lol

Känns den rapp?
I7?

Permalänk
Skrivet av Teacer:

Känns den rapp?
I7?

har i5 256 gb 13 tum så den biligaste 13 tummaren, köpte för studentpris.

Den är snabb och skärmen är riktigt nice men tycker inte priset speglar byggkvaliten. Den är superlätt men samtidigt så känns det som det är typ 2 mm plast runt hela datorn, hade hellre haft 150-200 gram mer vikt och att den var mer robust

Permalänk
Medlem
Skrivet av giggelingbear:

har i5 256 gb 13 tum så den biligaste 13 tummaren, köpte för studentpris.

Den är snabb och skärmen är riktigt nice men tycker inte priset speglar byggkvaliten. Den är superlätt men samtidigt så känns det som det är typ 2 mm plast runt hela datorn, hade hellre haft 150-200 gram mer vikt och att den var mer robust

Ok. Tack. Min 15 PRO i7 dyker väl upp vilken dag som helst. Vad fort du fick den

Permalänk
Skrivet av Teacer:

Ok. Tack. Min 15 PRO i7 dyker väl upp vilken dag som helst. Vad fort du fick den

Ja den kom igår blev lite förvånad för det stod att de skulle skeppa 13/5.