Förvärrad vattenbrist i Taiwan fortsätter hota kretstillverkningen

Permalänk
Medlem

Lite skadeglädje är det ändå när TSMC går ut och förklarar att man inte lägger produktionen i Europa pga att arbetarna inte accepterar vissa villkor.

Permalänk
Medlem

Visst kryptomining använder massor med elektricitet, och konsumerar grafikkort. Guld är tyvärr många gånger värre än bitcoin att ta fram, så ska man börja någonstans är det där.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Jag tycker situationen med vattenbrist, oavsett tillverkning av grafikkort och kretsar eller inte, är otäck. Vi borde ha tänkt om för över tjugo år sedan. Minns att min mamma och jag diskuterade global uppvärmning, stigande vattennivåer och vattenbrist redan år 1999 då det redan vid den tidpunkten kom varningar om hur framtiden kunde bli.

Skrivet av crew seven:

Vi i Sverige ska va glada att vi får drickbart vatten ur kranen.

Ja exakt. Ibland när jag dricker ur vårt fräscha dricksvatten tänker jag på hur bra vi har det men hur illa det är med vatten i många andra länder. Dessutom skulle jag aldrig köpa vatten på flaska, med undantag för att jag är bortrest och det visar sig att resmålet har dåligt dricksvatten.

Skrivet av Meantek:

Läge för TSMC att öppna plånboken och bygga anläggningar för avsaltning.

Ja varför inte. Eller varför inte flytta delar av produktionen till andra länder.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Besviken konsument

Det gör mig både ont att läsa och skriva detta, mina åsikter i detta inlägg är helt och hållet mina.
De kan dessutom sakna verklighetsgrund, innehålla grava faktafel, upplevas som inskränkta och borde egentligen inte läsas av någon.
Men hursomhelst.

Vänta, va? 200 000 ton vatten per dag, 1,4 miljoner ton vatten per vecka för att TMSC ska kunna fortsätta producera kartellreglerad (AMD/Nvidia/Intel) konkurrens-elektronik som får några procent högre poäng i ett syntetiskt bänktest i 3D/algoritmberäkning/whatever.
Elektronik som ändå förkastas året därpå av den ständigt växande skaran med modellbeteckningspålästa datorpojkar då den hamnar på tradera för att vi i våran inte-alls ignoranta konsumtions glädje kan klappa varandra digitalt på axeln för att vi fått hem våra 4090 Ti för endast 34.995:- på mellandagsrean.

Datorbranschen som på 70-talet och framåt formades av färgstarka pionjärer med lödkolvar (jag romantiserar) har blivit uppköpt, reglerad och tråkig.

Vi bugar oss på alla fyra inför dessa företag där de står framför oss på deras altare, medan deras på årsbasis marginellt förbättrade produkter står oss långt upp i krysslådan. (För forum-moderatorer och administratörer, detta stycke är renskrivet och rumsrenat då George Carlin's stå upp tid på scenen sedan länge är förbi och vi nu äntrat den politiskt korrekta självcensurens era vill jag bara åberopa den korta friskrivningsklausul jag inledde med.)

Jag skulle gärna vilja se en källa på dessa siffror om TSMC's vattenkonsumtion, samt en detaljerad beskrivning på vattnets kretslopp, hur vattnet används under produktionens alla led, samt vattenanalys på restvattnet och vart det tar vägen.
#Finns i sjön
Bara för att klargöra, det betyder inte att jag vill ha en länk till den utrikes teknikreportage-sida våra kära skribenter översatte för att ge oss detta reportage.
Jag tänkte mer någonting i stil med en internationellt rapport från den Taiwanesiska regeringens miljöadministration.

En intressant artikel för sweclockers journalister att ta sig an skulle kunna vara om tillverkningen av datorelektronik och kringutrustning påverkar klimatet i form av luft och vattenkvalitet.
Vem vet, då kanske det går att sälja in en reklamplats för någonting mer substansiellt hållbart än ett datortillbehör som blinkar i olika färger.

Den elektricitet som används hos TSMC och andra tillverkare, från vilken förnybar källa är den?
Hur mycket ström förbrukar de per år?
Har solcellspaneler ännu fått den kapacitet som krävs för att driva en hel sådan anläggning?

Jag hoppas att Tysklands nya fabriksatsning på halvledare blir en förebild på alla fronter.

Permalänk
Medlem

Det här är precis vad som händer när oreglerad kapitalism får jobba fritt.
Folket borde få första tjing på det livsviktiga vattnet, företagen sen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Det kräver mycket vatten, men det är samtidigt ris som ger mest mat per person i förhållande till odlings-area. Det är tackvare riset vi har så mycket mat till så många människor.

Problemet är befolkningen på jorden, det finns inte hur mycket resurser som helst till alla...

Permalänk
Medlem

Dags att börja se om sitt eget hus.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Problemet är befolkningen på jorden, det finns inte hur mycket resurser som helst till alla...

Så vad syftar du på? Att folk får skylla sig själva som dör av törst när storföretagen roffar åt sig allt för sin storproduktion?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Problemet är befolkningen på jorden, det finns inte hur mycket resurser som helst till alla...

Och hur föreslår du att man löser det?

Antal barn per familj är en direkt effekt av hur bra levnadsförhållandena i ett land är.

Dåliga levnadsförhållanden -> Många barn dör -> Familjer skaffar många barn
Levnadsförhållandena -> Många barn överlever -> Familjer blir stora
Levnadsförhållandena förblir bra -> Familjer skaffar inte lika många barn -> Familjer minskar i storlek.

En längre och bättre förklaring om överbefolkning och hur det hänger ihop: https://www.youtube.com/watch?v=QsBT5EQt348

Ta pakistan som ett konkret exempel. Där har levnadsstandarden förbättrat väsentligt. Antal barn per kvinna har gått från 6.6 (1960) till 3.4 (2019): https://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.TFRT.IN?locations...

Andra länder där standarden inte ökat alls lika mycket syns det inte på samma sätt: https://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.TFRT.IN?locations...

Det finns gott om resurser på jorden. Problemet är att "andra i andra länder vägrar att sluta föda barn".

Problemet är att vi lever i en väldigt obalanserad och orättvis värld och vi använder resurserna som finns tillgängliga på ett dåligt sätt.

Vi som konsumerar mest behöver behöver ändra hur vi konsumerar. Vi behöver sluta köpa skit. Vi behöver äta mycket mer växtbaserad mat, se över vilka transportmedel vi använder och mycket mer.

Men mest av allt måste vi hjälpa till att höja levnadsstandarden i de länder där den är sämst för tro de eller ej, destå fler svältande barn som inte längre svälter, destå färre nya barn kommer födas.

Så nej. Allt sluta odla risk i fattiga länder så att vi i de rika delarna av världen kan få grafikkkort, är kanske inte den bästa långsiktiga lösningen.....

Och att bara slänga ur sig problemen som att "problemet är att jorden är överbefolkad" är rätt meningslöst och löser inget alls. Alla vet att det är människor som svälter, att resurserna inte räcker till överallt. Att bara "state the obvious" är inte särskilt intressant. Oftast när man läser någon som skriver det är det man kan kan läsa mellan raderna "det här är någon annans fel, jag vill inte ändra något i min livsstil".

Permalänk
Medlem

Kul att folk jämför oljetankers och tror man kan stoppa in vatten i dom?
Olja har ett något högre pris än vad vatten har...
Att rena saltvatten i stora mängder är också extremt kostsamt.
Folk klagar på höga priser på elektronik nu haha. Med rätt löner, mindre påverkan på miljö etc. Så skulle elektronik kosta väsentligt mer. Det är en svår ekvation att få ihop

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Kul att folk jämför oljetankers och tror man kan stoppa in vatten i dom?
Olja har ett något högre pris än vad vatten har...
Att rena saltvatten i stora mängder är också extremt kostsamt.
Folk klagar på höga priser på elektronik nu haha. Med rätt löner, mindre påverkan på miljö etc. Så skulle elektronik kosta väsentligt mer. Det är en svår ekvation att få ihop

För att oljetankers är lätt att relatera till, dom är stora och dom rymmer mycket, bygg oljetankers men istället för att fylla dom med olja, fyll dom med sötvatten istället. Det finns förslag på att man skall bygga en fördämning mellan Holmsund i Sverige och Wasa i Finland där Bottenviken är som smalast.

Tillflödet av sötvatten från älvarna norr om denna fördämning är så pass stor att vattenvolymen på ett par tre år skulle gå från att vara bräckt vatten till sötvatten, då skulle man kunna ta upp stora tankbåtar dit och fylla upp dom för att sedan köra dom dit där det är brist på sötvatten. På detta viset skulle vi kunna tjäna bra med pengar på att exportera sötvatten som vi trots allt har ett överflöd av här i Sverige och Finland.

Detta är mitt förslag på vattenbristen, vilka är era?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

För att oljetankers är lätt att relatera till, dom är stora och dom rymmer mycket, bygg oljetankers men istället för att fylla dom med olja, fyll dom med sötvatten istället. Det finns förslag på att man skall bygga en fördämning mellan Holmsund i Sverige och Wasa i Finland där Bottenviken är som smalast.

Tillflödet av sötvatten från älvarna norr om denna fördämning är så pass stor att vattenvolymen på ett par tre år skulle gå från att vara bräckt vatten till sötvatten, då skulle man kunna ta upp stora tankbåtar dit och fylla upp dom för att sedan köra dom dit där det är brist på sötvatten. På detta viset skulle vi kunna tjäna bra med pengar på att exportera sötvatten som vi trots allt har ett överflöd av här i Sverige och Finland.

Detta är mitt förslag på vattenbristen, vilka är era?

Har vi inte haft vattenbrist här de senaste somrarna? Det har varit det i södra sverige iaf men det kanske är helt annorlunda längre upp i norr.

Mitt förslag är dels att vi tar itu med klimatproblemet (inte så snabbt och enkelt gjort) men framförallt att vi går över till i mycket mycket större skala äta växtbaserad mat. Det är en enorm resurs och vatten bov att äta framförallt kött och mejeriprodukter. Beskatta detta HÅRT och ta framförallt bort alla subventioner som ges för detta idag.

Visste du att det går åt 8000 liter för en burgare? https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/8000-liter-vatten-for-en...

En ko kan lätt dricka över 100 liter vatten på en dag och det är bara en del av allt vatten som går åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Mitt förslag är dels att vi tar itu med klimatproblemet (inte så snabbt och enkelt gjort) men framförallt att vi går över till i mycket mycket större skala äta växtbaserad mat. Det är en enorm resurs och vatten bov att äta framförallt kött och mejeriprodukter. Beskatta detta HÅRT och ta framförallt bort alla subventioner som ges för detta idag.

Snälla låt mig få ha kvar mitt kött utan att bli beskattad till döden?

Jag har försökt flera gånger att byta till vegetarisk kost men jag mår inte lika bra fysiskt och psykiskt av det.
Varför ska jag bli hårt drabbad ekonomiskt för att min kropp fungerar bättre med en kost där kött är en stor del av den?

Mitt förslag är att jobba mot en planet med färre människor på.
Färre människor kan innebära mindre påverkan på miljö och det är lättare att se till så att färre människor har det bra än att många människor har det bra.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Har vi inte haft vattenbrist här de senaste somrarna? Det har varit det i södra sverige iaf men det kanske är helt annorlunda längre upp i norr.

Mitt förslag är dels att vi tar itu med klimatproblemet (inte så snabbt och enkelt gjort) men framförallt att vi går över till i mycket mycket större skala äta växtbaserad mat. Det är en enorm resurs och vatten bov att äta framförallt kött och mejeriprodukter. Beskatta detta HÅRT och ta framförallt bort alla subventioner som ges för detta idag.

Visste du att det går åt 8000 liter för en burgare? https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/8000-liter-vatten-for-en...

En ko kan lätt dricka över 100 liter vatten på en dag och det är bara en del av allt vatten som går åt.

Det har varit vattenbrist i södra Sverige med jämna mellanrum sen 80 talet. Tidigare än så minns jag inte men det har nog pågått sen klimatet blev varmare i mitten på 1800 talet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Har vi inte haft vattenbrist här de senaste somrarna? Det har varit det i södra sverige iaf men det kanske är helt annorlunda längre upp i norr.

Mitt förslag är dels att vi tar itu med klimatproblemet (inte så snabbt och enkelt gjort) men framförallt att vi går över till i mycket mycket större skala äta växtbaserad mat. Det är en enorm resurs och vatten bov att äta framförallt kött och mejeriprodukter. Beskatta detta HÅRT och ta framförallt bort alla subventioner som ges för detta idag.

Visste du att det går åt 8000 liter för en burgare? https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/8000-liter-vatten-for-en...

En ko kan lätt dricka över 100 liter vatten på en dag och det är bara en del av allt vatten som går åt.

Av en ko får man ca 170 kilo nötkött och 12000 liter mjölk som innehåller vatten.
För 8000 liter vatten, som burgaren kostade, får man 5 kilo Mango eller drygt 8 kilo majs. Att det skulle vara köttet i burgaren som stod för 8 kubik vatten är bara löjligt. Att odla effektivt kräver enorma mängder vatten och arealer där inga andra växter får finnas.
Miljövinsten i att äta grönt handlar om helt andra saker.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av often:

Det gör mig både ont att läsa och skriva detta, mina åsikter i detta inlägg är helt och hållet mina.
De kan dessutom sakna verklighetsgrund, innehålla grava faktafel, upplevas som inskränkta och borde egentligen inte läsas av någon.
Men hursomhelst.

Vänta, va? 200 000 ton vatten per dag, 1,4 miljoner ton vatten per vecka för att TMSC ska kunna fortsätta producera kartellreglerad (AMD/Nvidia/Intel) konkurrens-elektronik som får några procent högre poäng i ett syntetiskt bänktest i 3D/algoritmberäkning/whatever.
Elektronik som ändå förkastas året därpå av den ständigt växande skaran med modellbeteckningspålästa datorpojkar då den hamnar på tradera för att vi i våran inte-alls ignoranta konsumtions glädje kan klappa varandra digitalt på axeln för att vi fått hem våra 4090 Ti för endast 34.995:- på mellandagsrean.

Datorbranschen som på 70-talet och framåt formades av färgstarka pionjärer med lödkolvar (jag romantiserar) har blivit uppköpt, reglerad och tråkig.

Vi bugar oss på alla fyra inför dessa företag där de står framför oss på deras altare, medan deras på årsbasis marginellt förbättrade produkter står oss långt upp i krysslådan. (För forum-moderatorer och administratörer, detta stycke är renskrivet och rumsrenat då George Carlin's stå upp tid på scenen sedan länge är förbi och vi nu äntrat den politiskt korrekta självcensurens era vill jag bara åberopa den korta friskrivningsklausul jag inledde med.)

Jag skulle gärna vilja se en källa på dessa siffror om TSMC's vattenkonsumtion, samt en detaljerad beskrivning på vattnets kretslopp, hur vattnet används under produktionens alla led, samt vattenanalys på restvattnet och vart det tar vägen.
#Finns i sjön
Bara för att klargöra, det betyder inte att jag vill ha en länk till den utrikes teknikreportage-sida våra kära skribenter översatte för att ge oss detta reportage.
Jag tänkte mer någonting i stil med en internationellt rapport från den Taiwanesiska regeringens miljöadministration.

En intressant artikel för sweclockers journalister att ta sig an skulle kunna vara om tillverkningen av datorelektronik och kringutrustning påverkar klimatet i form av luft och vattenkvalitet.
Vem vet, då kanske det går att sälja in en reklamplats för någonting mer substansiellt hållbart än ett datortillbehör som blinkar i olika färger.

Den elektricitet som används hos TSMC och andra tillverkare, från vilken förnybar källa är den?
Hur mycket ström förbrukar de per år?
Har solcellspaneler ännu fått den kapacitet som krävs för att driva en hel sådan anläggning?

Jag hoppas att Tysklands nya fabriksatsning på halvledare blir en förebild på alla fronter.

Nog för att jag håller med om att vissa kretsars användning är högst tveksam, men hela världen är ju idag beroende av miljoner kretsar till allt. Inte bara grafikkort som görs av TSMC (till och med inte all nästan när det kommer till Nvidia)

Bilar, vitvaror, datorer, mobiler, etc...

Visst är det mycket vatten men också mycket kretsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Har vi inte haft vattenbrist här de senaste somrarna? Det har varit det i södra sverige iaf men det kanske är helt annorlunda längre upp i norr.

Mitt förslag är dels att vi tar itu med klimatproblemet (inte så snabbt och enkelt gjort) men framförallt att vi går över till i mycket mycket större skala äta växtbaserad mat. Det är en enorm resurs och vatten bov att äta framförallt kött och mejeriprodukter. Beskatta detta HÅRT och ta framförallt bort alla subventioner som ges för detta idag.

Visste du att det går åt 8000 liter för en burgare? https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/8000-liter-vatten-for-en...

En ko kan lätt dricka över 100 liter vatten på en dag och det är bara en del av allt vatten som går åt.

Ett par jeans kräver lika mycket vatten som en burgare, en t-shirt i bomull kräver 2500 liter vatten, det är mycket kostnads effektivare att äta nöt kött då det går att göra så mycket mera av ett nötdjur än bara mat, mycket av växtbaserad mat går inte samtidigt att använda till andra produkter, där måste man välja mellan att äta produkten eller förädla densamma för att kunna utvinna fibrer till textilier.

Allt som växer och lever kräver vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Av en ko får man ca 170 kilo nötkött och 12000 liter mjölk som innehåller vatten.
För 8000 liter vatten, som burgaren kostade, får man 5 kilo Mango eller drygt 8 kilo majs. Att det skulle vara köttet i burgaren som stod för 8 kubik vatten är bara löjligt. Att odla effektivt kräver enorma mängder vatten och arealer där inga andra växter får finnas.
Miljövinsten i att äta grönt handlar om helt andra saker.

Du får ju betydligt mera mjölk än bara 12 tusen liter från en ko, det normala är att en ko producerar mjölk under 5 år och snittet är ca 10 tusen kilo per år, så 50 ton mjölk och av det så går det ju att göra en massa produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Problemet är befolkningen på jorden, det finns inte hur mycket resurser som helst till alla...

Skitsnack.
Det handlar om att resurna är ojämlikt fördelade. Vi i väst har i princip roffat åt oss det mesta. Eller snarare... våra miljardärsföretag.

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Av en ko får man ca 170 kilo nötkött och 12000 liter mjölk som innehåller vatten.
För 8000 liter vatten, som burgaren kostade, får man 5 kilo Mango eller drygt 8 kilo majs. Att det skulle vara köttet i burgaren som stod för 8 kubik vatten är bara löjligt. Att odla effektivt kräver enorma mängder vatten och arealer där inga andra växter får finnas.
Miljövinsten i att äta grönt handlar om helt andra saker.

Hur menar du? De beräkningar som gjorts på vattenfotavtrycket för nötköttsproduktion ger ändå värden som ligger där omkring. Djurhållning, och då framför allt av nötkreatur, är vattenkrävande och är en förutsättning för köttproduktion (ej vilt då såklart). Sedan är väl en inte helt oviktig aspekt att många djur inte enbart betar utan att djurhållningen i sig kräver stora mängder växtproduktion för att ge djuren mat. Sedan är det ju som du säger att det finns en mängd andra saker att ta hänsyn till också och andra aspekter som komplicerar bilden. Men med avseende på vatten så är köttproduktion i de flesta fall mer krävande än växtproduktion.

Skrivet av Puttefnasket:

Ett par jeans kräver lika mycket vatten som en burgare, en t-shirt i bomull kräver 2500 liter vatten, det är mycket kostnads effektivare att äta nöt kött då det går att göra så mycket mera av ett nötdjur än bara mat, mycket av växtbaserad mat går inte samtidigt att använda till andra produkter, där måste man välja mellan att äta produkten eller förädla densamma för att kunna utvinna fibrer till textilier.

Allt som växer och lever kräver vatten.

Det är nog få tillfällen där fibrer utvinns från något som annars skulle kunna ätas. Fibrer skulle väl snarare utvinnas från de delar som vi ändå inte vill äta (stjälkar etc).

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

TSMC skapar mer värde än några bönder så TSMC ska få allt vatten de behöver. Dock ska de inte slösa o även rena o så.

Skrivet av AplAy:

Som jag sagt nu de två senaste somrarna när det varit värmebölja - trots att jag bor i mitten av Sverige och inte nere där det är som värst i Sverige - "Det kommer bara att bli värre och värre!".

Det Världen kommer att genomgå nu under sommaren kommer om bara ett par år att vara flera gånger värre.

Den förvärrade vattenbristen det talas om nu kommer att låta skrattretande jämfört med om ett par år framöver.

Den tanken ("tank", hähä) är mer skrämmande än faktumet att MSI 3090 Gaming X Trio kostar 24 lax nu medan den gick på 18-20 lax vid lansering.

Jag vet, det kommer bli mycket intressant när Indien o mitten av USA får slut på vatten.
Bara det inte påverkar oss i Norden.

Skrivet av Nasso:

Och hur föreslår du att man löser det?

Antal barn per familj är en direkt effekt av hur bra levnadsförhållandena i ett land är.

Dåliga levnadsförhållanden -> Många barn dör -> Familjer skaffar många barn
Levnadsförhållandena -> Många barn överlever -> Familjer blir stora
Levnadsförhållandena förblir bra -> Familjer skaffar inte lika många barn -> Familjer minskar i storlek.

En längre och bättre förklaring om överbefolkning och hur det hänger ihop: https://www.youtube.com/watch?v=QsBT5EQt348

Ta pakistan som ett konkret exempel. Där har levnadsstandarden förbättrat väsentligt. Antal barn per kvinna har gått från 6.6 (1960) till 3.4 (2019): https://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.TFRT.IN?locations...

Andra länder där standarden inte ökat alls lika mycket syns det inte på samma sätt: https://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.TFRT.IN?locations...

Det finns gott om resurser på jorden. Problemet är att "andra i andra länder vägrar att sluta föda barn".

Problemet är att vi lever i en väldigt obalanserad och orättvis värld och vi använder resurserna som finns tillgängliga på ett dåligt sätt.

Vi som konsumerar mest behöver behöver ändra hur vi konsumerar. Vi behöver sluta köpa skit. Vi behöver äta mycket mer växtbaserad mat, se över vilka transportmedel vi använder och mycket mer.

Men mest av allt måste vi hjälpa till att höja levnadsstandarden i de länder där den är sämst för tro de eller ej, destå fler svältande barn som inte längre svälter, destå färre nya barn kommer födas.

Så nej. Allt sluta odla risk i fattiga länder så att vi i de rika delarna av världen kan få grafikkkort, är kanske inte den bästa långsiktiga lösningen.....

Och att bara slänga ur sig problemen som att "problemet är att jorden är överbefolkad" är rätt meningslöst och löser inget alls. Alla vet att det är människor som svälter, att resurserna inte räcker till överallt. Att bara "state the obvious" är inte särskilt intressant. Oftast när man läser någon som skriver det är det man kan kan läsa mellan raderna "det här är någon annans fel, jag vill inte ändra något i min livsstil".

Ok. Ja ska vara väldigt kall o krass. Jag vill ha kvar min lyx o kommer inte sluta äta kött o lax.
Vi löser problemet med att Västeuropa stoppar all stoppar all asyl från tredje världen. Då får de valet: ”Skaffa färre barn lr se några av de dö.”

Västeuropa var där för 150 år sen. Vi kom ur det av egen kraft. Det gör Kina (ett föredöme!) idag o det får tredje världen också göra.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mkt lastfartyg släpper ut så är det absolut ingen lösning jag skulle föredra. Att dom skeppar olja och spyr ut skit för att vi ska stoppa in det i våra fordon som spyr ut ännu mera skit är illa nog.

Däremot så kanske vi konsumenter ska börja betala för vad teknik faktiskt kostar att framställa.
Tänker då på saker som att fabriker återvinner vatten, arbetare har skäliga avtal och att man följer miljökrav osv.
Det finns väl en anledning till att fabrikerna och tillverkningen ligger där dom gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

En 20 ft verkar vad jag ser vara 6.1m x 2.44m x 2.59 dvs runt 38.54 kubikmeter.
1 kubikmeter vatten = 1 ton, så det behövs 200 000 kubikmeter eller 5 188 såna containers.

Nja, verkar som om både 20 ft och 40 ft varianterna har en totalvikt på max 30 ton, och räknar man bort vikten på containern så blir ju kapaciteten något lägre. En 20 ft tankcontainer tar ca 25000 l, så ca 8000 containrar behövs. Så en fullastad Ever Given var 60 timma ungefär (2,5 dar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Snälla låt mig få ha kvar mitt kött utan att bli beskattad till döden?

Jag har försökt flera gånger att byta till vegetarisk kost men jag mår inte lika bra fysiskt och psykiskt av det.
Varför ska jag bli hårt drabbad ekonomiskt för att min kropp fungerar bättre med en kost där kött är en stor del av den?

Mitt förslag är att jobba mot en planet med färre människor på.
Färre människor kan innebära mindre påverkan på miljö och det är lättare att se till så att färre människor har det bra än att många människor har det bra.

Kan instämma med detta. Har försökt gå över till vegetariskt flera gånger men jag klarar inte av att prestera på samma nivå som jag gör på en varierad kost. En ytterligare sak som förvärrar det är att jag inte tål många olika växtbaserade produkter så kosten blir för ensidig och jag måste komplettera med kostillskott för att inte få bristsymptom. Sedan allt detta med att räkna, leta data, bläddra i tabeller för att säkerställa ett komplett näringsbehov... Nej det fungerar inte, jag är visserligen kvinna men jag är inte intresserad av mat och lägger inte fem minuter i onödan på det om det nu inte är något exotiskt som fångar mitt intresse. Jag har försökt tvinga mig men det går inte och det slutar med att jag hellre svälter än krånglar.

Så verkligen nej, köttskatt skulle vara orättvist, inte bara för mig utan för andra i värre situation. Försök fixa bättre vegetariska alternativ istället. Finns det färdiga tallrikar och recept som jag tål, är energirika, är breda näringsmässigt och inte smakar som pappersdeg någon tappat ett kryddkar i så kommer vegetariskt automatiskt få större plats hos mig.

Permalänk
Medlem

Vad har köttskatt i Sverige och vattenbrist i Taiwan med varandra att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Vad har köttskatt i Sverige och vattenbrist i Taiwan med varandra att göra?

För att folk halkade in på att vi ska beskatta bort all vattenkonsumtion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Kan instämma med detta. Har försökt gå över till vegetariskt flera gånger men jag klarar inte av att prestera på samma nivå som jag gör på en varierad kost. En ytterligare sak som förvärrar det är att jag inte tål många olika växtbaserade produkter så kosten blir för ensidig och jag måste komplettera med kostillskott för att inte få bristsymptom. Sedan allt detta med att räkna, leta data, bläddra i tabeller för att säkerställa ett komplett näringsbehov... Nej det fungerar inte, jag är visserligen kvinna men jag är inte intresserad av mat och lägger inte fem minuter i onödan på det om det nu inte är något exotiskt som fångar mitt intresse. Jag har försökt tvinga mig men det går inte och det slutar med att jag hellre svälter än krånglar.

Så verkligen nej, köttskatt skulle vara orättvist, inte bara för mig utan för andra i värre situation. Försök fixa bättre vegetariska alternativ istället. Finns det färdiga tallrikar och recept som jag tål, är energirika, är breda näringsmässigt och inte smakar som pappersdeg någon tappat ett kryddkar i så kommer vegetariskt automatiskt få större plats hos mig.

Om vi bara beskattar resurs, energin och utsläpp korrekt så skulle köttet naturligt bli dyrare, detta är dock inte en ’köttskatt’ utan snarare lättnader för andra råvaror som är bättre för miljön.

Samma dumheter som att folk kallar miljöbilspremien för tesla-bidrag... nu är dom såklart en av få som gör bra miljöbilar, men knappast exklusiva till tesla-köpare

Permalänk
Medlem

Kan det vara Kina som bråkar? Kina och Taiwan är inte vänner.. Det finns idag teknik för att styra om moln och regn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Jag tycker situationen med vattenbrist, oavsett tillverkning av grafikkort och kretsar eller inte, är otäck. Vi borde ha tänkt om för över tjugo år sedan. Minns att min mamma och jag diskuterade global uppvärmning, stigande vattennivåer och vattenbrist redan år 1999 då det redan vid den tidpunkten kom varningar om hur framtiden kunde bli.

Varmare klimat gör att det regnar mer, mycket mer. Så om uppvärmningen är korrekt borde vi se större nederbörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Varmare klimat gör att det regnar mer, mycket mer. Så om uppvärmningen är korrekt borde vi se större nederbörd

Jo, i och för sig. Men nederbörden kan ju bli orättvis fördelad, och regnet kan komma i perioder. Undrar om det på sikt kommer bli mer nederbörd i Taiwan? Man får hoppas på det i alla fall.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.