Vem får betala för lanseringspriserna av 3080-serien?

Permalänk
Medlem

Vem får betala för lanseringspriserna av 3080-serien?

Precis som rubriken lyder så undrar jag vem det är som får bekosta den kraftiga överbokningen av framförallt ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING?

Som bekant så var ju priserna under en månads tid subventionerade men jag har i efterhand hört rykten om att Nvidia eller Asus vägrar ta på sig kostnaderna för kort som skeppats iväg efter lanseringsmånaden. Min fråga till er är därför om det är ni som återförsäljare som måste täcka detta, och därmed gå med förlust?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Precis som rubriken lyder så undrar jag vem det är som får bekosta den kraftiga överbokningen av framförallt ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING?

Som bekant så var ju priserna under en månads tid subventionerade men jag har i efterhand hört rykten om att Nvidia eller Asus vägrar ta på sig kostnaderna för kort som skeppats iväg efter lanseringsmånaden. Min fråga till er är därför om det är ni som återförsäljare som måste täcka detta, och därmed gå med förlust?

Det gick väl aldrig boka fler kort än vad de fått till "recensionspris".

Permalänk
Inet

Hej!

Dessvärre så kan vi inte gå in på prissättningar och vem som står för vilka priser osv. Dels för att jag inte vet något om det och dels för att det är något mellan våra inköpare och leverantörerna.

Vad gäller dessa grafikkort, framförallt Asus RTX 3080 TUF och TUF OC, så har priserna varit lägre när man beställde vid release. Har man beställt för ett visst pris så har man självklart rätt att få det levererat för det priset och det är inget vi ändrar på.
Med tanke på bristen av just dessa modeller finns det de som har bokat och fått vänta väldigt länge. För att kunna lösa detta så har vi tidigare erbjudit byten till ett annat grafikkort och/eller annan modell av grafikkort. Detta så klart utan att det påverkar köplatserna på de andra modellerna och grafikkorten. I vissa fall har vi då kunnat erbjuda samma pris och i andra fall har vi erbjudit vårt inköpspris på ett alternativ som fanns tillgängligt.

Vi försöker alltid hitta lösningar för att alla ska få ett grafikkort så fort som möjligt men vi kan ju självklart inte gå allt för mycket i förlust, trots att vi gjort det vid ett antal tillfällen. I de fall där det har varit aktuellt med byten till annat kort så hanteras det case by case och vi har en löpande konversation med kunden i fråga.

Är det någon som har en fråga om en specifik fråga så är det bara att kontakta kundservice

Trevlig helg!

Mvh,
Fredrik, Inet Kundservice

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram