Dags att bygga dator nu när grafikkortet är hittat

Permalänk
Medlem

Dags att bygga dator nu när grafikkortet är hittat

Hej,

då jag till slut fått tag på grafikkort, ASUS RTX3070 TUF OC så är det dags att bygga ny dator. Jag har även ett nät agg seasonic focus gx 750 som jag kommer att ta från min gamla dator. Med lite inspiration från vinterdatorn och rabatter som finns nu har jag preliminärt kommit fram till nedanstående. Det enda krävande som jag kommer att använda den till är att spela.

Lite upp i budget kan jag definitivt tänka mig om det ger märkbar prestandaökning. Bland annat funderat på snabbare SSD, ska jag slänga in mer minne och med processorn ej i lager överväger jag en 5800x. Och så frågan om CPU kylare & fler fläktar, läste att det funkar rätt bra med standardkylaren på 5600x om man inte kör så mkt CPU krävande grejer.

Tips och förbättringar uppskattas.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Har du kollat lagerstatus? 5600x kommer in 20e maj till inet. Webhallen har EN i Uppsala.

5800x finns i lager överallt, men av en anledning. Den är inte precis prisvärd. Får jag föreslå en Intel 11600K med ett z590-moderkort istället?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Något tips på moderkort och kylare till en 11600k? Jag hade snöat in på att köpa en AMD så jag har inte kollat så mycket på Intel alternativen så jag behöver läsa på lite.

Permalänk
Medlem

5600x i lager nu hos webhallen så jag körde vidare på AMD spåret, dock med ett intressant avstick för att studera Intels lineup. Enda riktiga skillnaden jag kunde se på var att 11600k drar nästan dubbelt så mycket ström, annars väldigt bra CPU.

Permalänk
Skrivet av Zabcon:

Hej,

då jag till slut fått tag på grafikkort, ASUS RTX3070 TUF OC så är det dags att bygga ny dator. Jag har även ett nät agg seasonic focus gx 750 som jag kommer att ta från min gamla dator. Med lite inspiration från vinterdatorn och rabatter som finns nu har jag preliminärt kommit fram till nedanstående. Det enda krävande som jag kommer att använda den till är att spela.

https://komponentkoll.se/bild/EMqVO.png

Lite upp i budget kan jag definitivt tänka mig om det ger märkbar prestandaökning. Bland annat funderat på snabbare SSD, ska jag slänga in mer minne och med processorn ej i lager överväger jag en 5800x. Och så frågan om CPU kylare & fler fläktar, läste att det funkar rätt bra med standardkylaren på 5600x om man inte kör så mkt CPU krävande grejer.

Tips och förbättringar uppskattas.

Hej!

Jag har en dator identisk med den du länkar sånär som på nätagg och chassi. Jag själv hade problem med de ram-minnen du har listat i kombination med moderkort och CPU. Datorn var ej stabil med DOCP aktiverat. Det slutade med att jag köpte dessa:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/h...

Sedan bytet har jag inte haft några som helst problem.

Gällande kylaren så körde jag med den på min 5600x ett tag men den är ganska så värdelös. Processorn orkade inte boosta max och var dessutom väldigt varm konstant och fläkten lät ganska markant i mina öron. Själv kör jag med en gammal Noctua NH-D14 och är extremt nöjd. En klassiker annars är Hyper 212 som ger mycket prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem

Bra att känna till om minnena utifall jag får problem, jo jag tänkte att jag provar köra med stock kylaren och ser hur det går. Sen kan jag njuta av hur mkt lägre temperatur jag fick om jag byter ut den sen.

Permalänk
Medlem

Jag slänger också in att det finns en del problem med 5600x + B550 kombon (samt andra typer av varianter) som leder till WHEA-errors och därefterföljande reboots. Jag kör nästan samma rigg som du har listat här, och hade en hel del problem med den. Har tvungen att disabla PBO/etc. i BIOS för att den inte ska boota om sig. Kan vara problem med minnet, som rallyludde nämner ovan. Har inte bytt de.

Jag kan också gå i god för att att stock kylaren inte kommer att duga. jag köpte en Cooler Master Hyper 212, som nämnt ovan, och fick ner tempen en bra bit jämfört med stock kylaren. Lägg till 400 kr direkt så slipper du fundera på det.