Vilken var din första dator?

Permalänk
Medlem

Väldigt likt bilden på första sidan med Amiga 1000 + 1084 Monitor och Extra Diskdrive! Den har man spelat många timmar med, dock bytte jag bort monitorn mot en struntsumma en gång i tiden, men datorn är kvar på Vinden och ska väl användas vid tillfälle

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

Commodore 64, året var 1984. Min mor som jobbade som städare på televerket gick datakurs, om man klarade slutprovet som gick ut på att programmera ett basic-program som slumpade en stryktipstabell så fick man köpa datorn för 250kr, detta i en tid när dom kostade 6000kr...

Tack M.Ö. för att du hjälpte med programmet, för morsan hade noll koll såklart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inget märkvärdigt, var rätt gammal när den första datorn anlände till hemmet, gymnasiet. Tror det var 97
PII - 233MHz
32MB Ram
4.7GB hdd har jag för mig
Grafik , ingen aning bara 2d först men uppdaterade sen med ett grafikkort, runt 1999 tror jag. Jag tror det var ett riva tnt2, men hade ingen större koll utan tog nått på elgiganten. Grunda mitt val på det skryt som stod printat på kartongen om alla pixlar och texlar det kunde hantera.
Var aldrig så intresserad av datorn till en början då det var en dator morsan fick rabatterat från jobbet (rätt vanligt då) och det var en familjedator så man kunde inte sitta ifred på sitt rum och spela och greja utan fick sitta i en datorhörna i vardagsrummet. Då gillade jag mer att spela playstation på rummet.
Datorn blev mest att surfa lite på och så fick den agera stereo när man var ensam hemma, högtalarna var jäkligt bra och man hade väl lyckats klämma in kanske 200 - 300 mp3or eller vad det kan ha blivit på den rätt blygsamma hårddisken.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att de va då man köpte loss PC från arbetsplatsen å det var av märket Hewlett-Packard.

Permalänk

BBC model B FTW

Året var 1982 när jag och en polare beställde var sin Acorn BBC model B från UK 4000kr styck (fanns inte i Sverige då).
Legendarisk maskin från ett legendarisk företag som några år senare tog fram ARM processorn.
Du har aldrig spelat Elite om du inte spelat det på originaldatorn.

Permalänk
Medlem

Amstrad PC1640SD med Herculesgrafik.
Senare uppgraderades den med 32MB hdd (RLL) och 8086 (8MHz) byttes till en aningen vassare NEC V30 cpu, samt EGA-grafik. Hade då två skärmar, orginal Hercules och EGA (en på skrivbordet gigantisk Ericsson Alfaskop skärm med kepa, köpt på Digikit och ombyggd för EGA efter medföljande instruktion!) Tråkigt nog finns inte Digikit kvar. Minns de utförsäljningar de hade ibland, 20kr/kg från lastpallar på lagret. Det går många rör med IC på ett kg
Just det, Amstraden levererades med disketter för både MS-DOS och DR-DOS.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Min första dator var en laptop 286a, har för mig att det var 4MB RAM men minns inte så bra.

Den hade inte Windows utan det var bara DOS som gällde, hade också en matris-skrivare till den.
Jag var kanske 8 år gammal.

EDIT: Sen hade jag en Cyrix "586a" och första datorn jag köpte själv med egna pengar var ett rejält monster, en P2a med Voodo-grafik och grejer!

Permalänk
Medlem

Min bror och jag hade en c64. Köptes in 89. Därefter blev det en Mac, lc450 tror jag sen hette.

Den första egna datorn jag hade på riktigt (september -97) var en dator från Inet innan de bytte ägare. En amd K6 200 MHz, 32 MB ram och en 4,3 GB HD med ett et6000 4MB 128bit grafikkort.
Uppgraderade sedan grafikkortet till ett 3dfx Vodoo Banshee (typ vodoo 2 fast det var inte bara acceleratorn utan 2d också).

Nästa dator (oktober 1999) blev en Intel P3 450 MHz, 15 GB HD och 64mb ram. Grafikkortet blev ett TNT 16 MB.

Utvecklingen gick snabbt. Betydligt snabbare än nu. Kör fortfarande med ett GeForce 750ti 😬

Permalänk
Medlem

Commodore VIC 20, runt 1987/88.
Mamma trodde det var den jag ville ha. Det var en C 64 jag ville ha. Sååå besviken jag blev =/.
Den var begagnad också, vilket gjorde att jag inte kunde lämna tillbaka den.

Amiga 500 köpte jag själv runt 1988/89. Troligtvis ett år efter felköpet av VIC 20.
Fy fan vilken dator det var på den tiden.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Min första dator var en Siemens Nixdorf 266MHZ MMX skulle gissa 32 mb ram 10 GB hårddisk, köptes in hösten 1997.
Starkaste minnet av den var att hårddisken dog efter en månad, fick en ny med mer lagringsutrymme på garantin och att den till slut blev en del av grannens lättdrivna kundsystem för hans bilverkstad, dom gick i pension samma dag, grannen och datorn alltså

Permalänk
Medlem

Spelade Commodore och Atari hos vänner men hade själv NES så ingen riktig dator innan dator slog igenom mitten av 90-talet. En IBM Aptiva på hela 100 MHz blev det.

Permalänk

Min första dator var en IBM 286a Windows 3.1

Permalänk
Medlem

Commodore Vic 20 Sedan Commodore 64 och sedan Spectravideo med första spelen med pluginkassett i färg med adapter till tangentbordet på baksidan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fösta datorn var en 286:a byggd av "Tranfor".
512Kb minne (vilket var extremt mycket då) och färggrafik.
Såklart byttes den pronto mot en amiga när dom dök upp.

Första datorn jag köpte och konfigurerade själv var en P120 (klockad till 133 !).
Vill minnas att moderkortet var ett ASUS (hittar inte modellen -.-) , och hade den nya "Pipelined burst" cachen.
Vilket ökade på prestandan rejält.
2Mb minne, vilket rätt snart uppgraderades till 16Mb.
Ett S3 grafikkort från Diamond. kan ha varit ett "Vision868"
En 1.2Gb HDD, troligen en Seagate ST51270A.
Och en Samsung 15" skärm, fixade 800x600@75Hz och 1024*768@60Hz.
Kalaset kostade 27000:- (!), men klarade ju av Orginal "Need for Speed" i max upplösning vilket ju var det viktigaste !

Citerar mig själv här med lite ny info.
Nämligen på god väg att snickra ihop en motsvarande maskin (!).

CPU: Intel Pentium 120MHz klockad till 133MHz såklart. Integrerad kylfläns och fläkt, vilket var trevligt.

Moderkort: Baby AT ASUS P/I-P55TP4XE, Intel "Triton" FX chipset och 256Kb pipelined burst cache.
Första Intel chipsetet som stödde DMA transfers vilket var mycket trevligt. Krävde dock drivrutiner (som var buggiga ett bra tag) och stöd från hårdvaran.

Minne: 8MB (2x4MB) EDO "60ns", 8MB var fullt tillräckligt för DOS spelande men fungerade inte bra i Windows 95. Ytterligare 2x8 MB inhandlades senare.

HDD: Seagate ST51270A 1282MB, en udda fågel som visserligen passar i 3.5" formatet men är kortare än normal och även tunnare. Den ansågs vara snabb.

ODD: Teac CD-56E, knäpptyst och hela 6X hastighet! En ruskigt bra CD.

Grafikkort: 2MB "Diamond Stealth 64 Video VRAM". S3 968 krets och "VRAM" minne.
Snabbt i DOS och var även ett "Windows accelererat" kort, D.v.s. kortet hårdvaruaccelererade vissa Windows GUI funktioner.
Japp "this was a thing" ett tag, tillverkare skröt om sin GUI prestanda ända tills någon lyckades HW accelerera alla Windows GUI funktioner (tror det var nVidia med Riva128?).
Minns att jag specifikt ville ha detta kort då det var erkänt bra både i DOS och Windows.
Plus att det ju var kul med det speciella "VRAM" minnet och en bra ramdac.

Ljudkort: Sound Blaster 16. Det fanns ju billigare alternativ såklart. Men ville man spela så var det ju ett enkelt val.
Ljudkvaliten var ju inte den bästa vid den här tiden oavsett hur mycket man betalade.

Chassi: Generiskt beige AT minitower med funktioner som:
Sylvassa kanter överallt.
Så trångt att man endast såg en kabelhärva när man öppnade det.
En 230W nätdel som lät häpnadsväckande mycket.

Tangentbord: AT Keytronic ergoforce. Första generationen utan antistat spacebar. Men såklart med windowstangenterna.

Mus: Seriell kulmus "Microsoft Mouse 2.0". Den njurformade saken som faktiskt var väldigt bra.

Skärm: Samsung SyncMaster 15" variant. "Flatscreen" variant. Osäker på exakt modell. Och Samsung hade femtioelva olika namn på samma skärm beroende på var den skulle säljas.
Japp redan då segmenterades marknaderna för att undvika tullar och göra prisjämförelser svårare....
Den klarade 1024x768 i 60Hz progressivt vilket var trevligt. Men 800x600@75Hz var ju vad man använde för att slippa blöda ur ögonen.

Floppy: Generisk 3.5" variant.

Vill minnas att jag reagerade på hur mycket av den totala kostnaden låg i extraprylarna som man ju var tvungen att ha.
Det fanns t.ex. inga extremt billiga möss och tangentbord.
Kostnadsskillnaden mellan skräpet och bra kvalitet var kanske 30-40%, och då kunde man ju lika gärna handla kvalitet.
Och då branschen var relativt ny så var det ju inte direkt så att man hade dessa prylar liggande (som nu).

Allt detta måste ha varit i mitten av 1995.
Minns att jag väntade på att vissa saker skulle släppas.
FX moderkortet t.ex. var ju värt att vänta på då det var rejält mycket snabbare än tidigare kretsar.
Och det blev ett ASUS för att dom vid den tiden gjort sig kända för bra moderkort.
Samma sak med grafikkortet, saker och ting hände ju extremt snabbt på den tiden.
Och även om det var "pre-3D" accelererat så var ju ändå grafikkortet en viktig del i datorn.

Permalänk

386:a, utan ljudkort. Enda ljudet var det som moderkortet kunde plinga i olika toner haha. Tider det!

Permalänk

ZX Spectrum 48k
1982 tror jag..
Fan va gammal jag är..

Visa signatur

i9 10850K | MSI RTX3090 Ventus OC 24GB | MSI Tomahawk Z490 MAG | RM850x
Kingston HyperX DDR4 32GB 3600MHz CL18 | Samsung SSD 860 EVO 4TB
LG OLED 65CX / 55B7 | Philips BDM3270 monitor | PS4 Pro | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

en 128D med 1581 drive. En maskin jag än idag ångrar att jag sålde

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Hade också en ZX Spectrum 48k, underbar liten maskin.

Min första PC, som givetvis var beige, har jag kvar kvittot för daterat 1995-12-05. Det var en "SPEED_PC FlexLine" från Hardy & Co utrustad med Pentium 75, ospecad 1 MB grafikaccelerator, 8 MB RAM, 850 MB hårddisk, Windows 95 och 15" SVGA skärm till det facila priset av 14106 kr inkl moms. Plus att jag köpte ljudkort och 4x CD-ROM för ytterligare 3495 kr.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Christian71:

En sådan hade jag också som första egna dator

Gick en ”programmeringskurs” med en kompis 1984, jag var 10 år då.. Vi hamnade i lokala tidningen (Jönköpingsposten) Där använde vi vic20 och lärde oss basic.

Spectrumen var ju helt kass att programmera på. Om jag minns rätt så gick det inte knacka in kommandon direkt i text utan de skulle fås fram genom diverse tangentkombinationer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon gammal kontorsburk med typ en Pentium 2:a och 8 GB hårddisk. Använde den mest för att kolla upp fuskkoder till till gamla tevespel eller använda Limewire/Kazaa och få porrvirus.

Kan ha sett ut något sånt här om jag inte minns fel.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk

Den första dator jag kom i kontakt med var en ABC80.
Min första egna var en VIC 20. När jag köpte den fanns också C64. Eftersom jag var lite okunnig frågade jag vad dom rekommenderade i affären. "Vad ska du ha datorn till?" Jag:Spela. "Då ska du ha en VIC 20 eftersom C64 är tänkt för att användas på kontor". Så därför blev det en VIC 20.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Jag betade av vic20, C64, C128, Amiga500 och sen en stor Amiga som jag pinsamt nog inte kommer ihåg modellen på.
Sen såg jag det första spelet på PC med bitmappad 3d-grafik och insåg att det klarar inte en Amiga och vips var jag över i PC-träsket.
Och jösses vilket steg bakåt det blev att byta till Windows.

Permalänk
Medlem

Första var en C64 som jag fick i tidig julklapp oktober -83. Året efter fick jag 1541 i tidig julklapp, också i oktober.

Första dator jag köpte själv var en Amiga 500. Köpte den hösten -88. Ville köpa redan -87 men ryckte in i lumpen så hade ändå inte haft tid med den så det blev inköp direkt efter muck istället. Köpte den tillsammans med 1084 skärm samt 1010 extradrive, kalaset kostade då ca 11000. Köpte någon månad senare 501 extraminnet på 512kb. 1992 införskaffades till den GVP SCSI-kontroller med 120MB quantum och 2MB ram för det facila priset av 7500.

Har allt kvar fortfarande.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Min första dator?
C-64, importerad från utlandet, fick den innan den lanserades i Sverige. Lärde mig BASIC på den.
Har kvar en massa böcker till den!

Efter den en A-500 med utökat minne Osv.

Min första PC?
AST 486 - Cyrix baserad CPU.

Permalänk
Medlem

Familjens första var enligt farsan en 386. Min första egna dator var en P3 800MHz bestyckad med ett GeForce2 MX 32MB.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

själv hade jag en amiga 500 och farsan skaffade en hemdator genom jobbet.. en pentium 75 med 16mb ram och 1g hårddisk.. man var kung i plugget

Permalänk

ibm aptiva hempc via jobbet.

specs 166mhz intel pentium mmx
ati rage 8mb hdd 10gb minns ej ram. Teven gick sönder men gfx kortet hade en tv-ingång så vi klarade oss lol.

Den var rätt snabb faktiskt, saknade den två uppgraderingar senare.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Vic 20

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk

AMD 5600+
512mb ram
Denna GPU, undra var BFG tog vägen…?

https://www.webhallen.com/se/product/64827-BFG-GeForce-7950GT...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

MSX Spectravideo 728

sedan blev det Amiga 500

sedan fick jag ärva en äldre dator som jag hade använt en hel del under tiden jag hade min MSX, en C64

först därefter hoppade jag på PC med en 486 SX25, 4Mb RAM och har fortsatt med PC sedan dess.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750