Vilken var din första dator?

Permalänk

Mac II Fx

Mac II fx, 8mb Ram, 24” crt. 40 mb HD. Denna datorn kostade något ohemult. Men jag fick något stort jobb som betalde för den. Körde Qark express och freehand tror jag det hette som vektor illustrations program. Digital Darkroom var det man använde innan Photoshop. För 3D använde jag Pixar och strata vision. Senare Electric Image, med Form Z som modellerare. After Effects, då var inte Adobe och hade en orange hårdvara dongle.

Visa signatur

Pixel Pusher

Permalänk
Medlem

ZX80 var första datorn.

Permalänk
Medlem

486 SX/2 50mhz
Cirrus logic grafikkort
Soundblaster 16
14" olivetti skärm

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slegve:

En Ericsson PC som farsan vann i en utlottning på jobbet.
Den var då närmast uråldrig (94-95 kanske) men vi hade skitkul med PQ, Larry, Kings Quest osv på fosforskärmen.
Det blev startskottet, sen bara drällde det av datorer hemma

En sån här var det:
http://www.pc-museum.com/gallery/rcm-028.jpg

Pga tour och the incredible machine

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Victor 286:a, 7MHz processor, 15 MB hårddisk i slutet på 80-talet. Monokrom skärm. Enda spelet var Tetris samt Hitchikers guide to Galaxy på diskett. Det senare helt textbaserat.

Det där spelet avskydde jag, lyckades typ inte ens ta mig ur huset innan det revs 🤣

Jodå, nån gång vill jag minnas att jag tog mig ut i rymden sen satt jag fast. Var väl för ung

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem

Vår första dator var en IBM Aptiva. Dos + windows 3.11, pentium 75mhz med cd-rom och något ljudkort, antagligen creative.

Har ingen egen bild men den såg ut så här:

stavfel
Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

En okänd maciontosh (power mac?) var den första. Sån där man satte skärmen (crt på 50kg) ovanpå chassit. Men det var mer av en familjedator... Hade spel som pinball spelet Crystal caliburn.

Min första egna var en windows PC som farsan tog från jobbet. Pentium 2 skulle jag gissa men vem kommer ihåg... Det var väl meningen att vara en "familjedatorn" men jag tog in den till mitt rum. Inte mycket man kunde göra med det, minns att jag spelade Syndicate på den i alla fall.

Dock hade äldsta brorsan då också fått en ny dator, en riktigt cool svart fujitsu, också av modellen "ställa skärmen ovanpå liggande chassi" vilket var kraftfullare. Dessutom hade han en stereo inne i sitt rum så jag satt nog mest där inne och lyssnade på metal (hans skivor) och spelade warcraft 2 hela dagarna.

Därefter har jag nog ägt alla stationära datorer inom familjen. Det blev liksom min hobby och inte så mycket någon annans.

Permalänk
Medlem

Köpte vid 15 års ålder min första dator för 5000kr som jag under mycket lång tid sparat ihop. Märket var en CAF 8088, 640kb minne, 20Mb hd, CGA grafikkort (4-färger), MS-DOS 3.31, Norton Commander 2.0.
Uppgraderades senare med EGA grafikkort (16 färger) och DOS 5.0. Testade även Windows 2.11 men gick inget vidare.
Efter den en Cyrix 486 med 4Mb ram 200Mb hd, Trident eller Tseng labs grafikkort max 1024x768 256 färger, Win 3.1.

Permalänk
Medlem

VIC20 någon gång tidig vår 1982. Den var väldigt begränsad, så uppgraderade den med 16kB RAM efter ett tag. Den var begränsad ändå, så cirka 1984 blev det en C64.

Permalänk
Medlem

ZX Spectrum 48k med bandstation, runt 84 kanske?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

En okänd maciontosh (power mac?) var den första. Sån där man satte skärmen (crt på 50kg) ovanpå chassit. Men det var mer av en familjedator... Hade spel som pinball spelet Crystal caliburn.

Ooo Crystal Caliburn spelades en hel del "Ball 3 locked! Multiball"
OnT: Första var en Macintosh Plus som vi fick sent 87 tror jag. Spelade mest då så dark castle, shadowgate, scarab or ra och pipe dream gick hårt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Commodore vic 20 var min första dator,

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivmaskin

I mitt fall skaffade jag den första egna datorn (Compaq Evo N410c) med syfte att skriva berättelser på. Detta var alltså innan jag riktigt förstod storheten i datorer i sig. Sammanfattade och snabbtestade det gamla härket i julas, som går att se i videon nedan

Permalänk
Medlem

Amiga 500 om den räknas som en riktig dator.

Annars en dator morsan köpte från Lappower genom jobbet, var nog -97 kanske.

Pentium 2 386 med ett Voodoo grafikkort.

Datorn kom med Microsoft Flight Simulator 98 och med gasreglage, joystick osv(rejäla grejer, som jag fortfarande har liggandes någonstans).

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Amiga 500 om den räknas som en riktig dator.

Varför skulle den inte räknas som en riktig dator?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Första datorn var något gammalt åbäke med Windows 3.11 som farsan köpte loss när banken i byn lades ner, den fungerade till Liero och nes-emulator, och inte så mycket mer i nöjesväg. Sen var det en Fujitsu Siemens med Windows ME på, den första "riktiga" datorn. Där kunde man spela Turok 2, Half life, Gunman Chronicles och diverse annat på 😁 Inte den blekaste aning om vad som fanns i burken, jag var nog runt 10 det och totalt okunnig. Minns att jag började böla när den hängde sig en gång, för att jag trodde jag hade haft sönder den 😅

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Varför skulle den inte räknas som en riktig dator?

Tänker att den var mer som en spelkonsol.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Amiga 500 om den räknas som en riktig dator.

Annars en dator morsan köpte från Lappower genom jobbet, var nog -97 kanske.

Pentium 2 386 med ett Voodoo grafikkort.

Datorn kom med Microsoft Flight Simulator 98 och med gasreglage, joystick osv(rejäla grejer, som jag fortfarande har liggandes någonstans).

Lappower, då tänker jag mer på Helen Wellton än datorer.

Permalänk
Medlem

Enorm sprdning på medlemsålder i forumet utifrån nämnda datorer, själv tillhör jag uppenbarligen sweclockers seniorsektion (ABC800)

Permalänk
Medlem

Hmm runt 2003 köpte jag min första egna. Var framförallt konsol och "familjendatorn" som användes innan dess.

Den hade (om minnet inte sviker) :
AMD athlon 2400 (2.0Ghz)
512mb ramminne
40gb hårddisk (Maxtor)
Geforce FX 5600
Asrock K7S41GX
1st cd-läsare/brännare
19" crt skärm
Beige/vit chassi med en en något för stark blå led framtill.

Och ganska snabbt köpte jag till
1st dvd läsare
1st 200gb hårddisk
2gb ramminne (vilken skillnad det var)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

C64 som jag köpte för 700 kr måste varit 89-90

Permalänk
Medlem

Min första egna dator var en Amiga 500. Vi hade tidigare VIC20, C64 och någon gammal IBM-dator från farsans jobb samt en apple Macintosh...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk

ZX Spectrum 16KB. Om jag minns rätt var det 1983. Kostade runt 2000 kr.

Permalänk
Medlem

Var nog knappt 10 år och tog alla mina pengar 1200 kr och skickade efter en byggsats från Sinclair i England. Kommer inte ihåg om det var Spectrum eller ZX81.

Permalänk
Medlem

C64, kommer inte ihåg året men sent 80-tal. Brödburksmodellen, köpte den begagnad för 500kr tillsammans med bandare och en ICA-kasse med över 1000 spel. Det var många man aldrig spelade.

Vilken nostalgi. Minns att man laddade Turbo 250 före man laddade in spelet. Fanns två andra typer av turbo med som jag inte kommer ihåg vad det hette.
Däremot minns jag att man fick skruva på tonhuvudena ibland när spelen inte funkade riktigt, med hjälp av ett program som hette Testfig.
Linjerna skulle bli så smala och "rena" som möjligt.

Spel man lirade:

Gumshoe
Rygar
Paperboy
Bouble bouble
Ghosts n Goblins

Och många fler..
Hade några Tac 2 joysticks (har för mig att det var den där med vit bas, orange "fire" knapp och svart kula som knopp, samt nån svart röd joystick med ett handtag och fireknapp på toppen av handtaget?

Provade lite BASIC programmering också men fastnade aldrig för det.

Sen den första PC var följande, minns inte allt men..

P166 MMX
16MB ram. Köpte senare till 16MB
2GB hdd (tror jag)
Matrox Mystique 2D kort
Minns inte om jag hade nåt ljudkort.
Lirade Quake 2 på denna

Sent 90-tal iaf.

Sen var det

Amd Athlon 500Mhz
128Mb ram
20GB Hd
Minns något om ett Voodoo 3 3000 grafikkort, kan ha varit här men är osäker.
Har för mig (igen) att jag senare skaffade ett Gf2 MX 440 till denna burk..

Sen börjar det bli lite för nytt

Kul tråd.
Mycket man känner igen sig i, känslan och glädjen.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torzelan:

Min första helt egna dator köpte vi av en vän till familjen som skaffat nytt, jag betalade hälften och päronen andra halvan (någon slags present måste det varit). Det var en häftig svart Fujitsu-maskin (helt paket med skärm, högtalare etc) med några hårdvaruuppgraderingar (tror jag, ännu inte hittat information om originalmodellen). Har inget eget foto på den från den tiden, men en enda teckning från en skoluppgift som gick ut på att rita våra egna rum:

https://i.imgur.com/WGRNMQM.jpeg

Googlat lite av och till i flera år(!) för att hitta vad det var för dator egentligen (var svårt utan att ha mycket mer att gå på än "svart Fujitsu"), och för bara någon månad sen började jag hitta en del bilder. Som nämns i Imgur-albumet där så stod det verkligen inte "MikroMikko" på min någonstans, men det sökordet har hjälpt med att få fram många fler bilder på vad som helt klart är samma maskin. Vore fortfarande kul att veta mer om den.

Anyway.
Nu är det till slut så länge sedan att jag inte minns precis alla specifikationer i min burk, men det satt definitivt en 486 DX4 100MHz i den. Tror den hade hela 24 MB RAM. CD-läsaren... 8x? Den var inte bytt i alla fall så, vad nu standard var. Två hårddiskar, en 512 MB och en 202 MB.

Har för mig att den hade någon slags grafikkort på 2 MB, men på den tiden hade jag ingen koll på sånt (detsamma med Sound Blaster-kortet, men minns SET BLASTER-inställningarna än!). Skärmen var också den som hörde till originaldatorpaketet, troligen 14" (max 15"). Nätverk via IPX, kul att få stötar om datorn var igång när man kopplade i/ur den.

Körde ibland Windows 95, ibland 98 på den. Blev mest Warcraft II och en massa andra kul DOS-spel (Action SuperCross, Liero, Pizza Worm, Rally Sport etc). Doom såklart. Master of Orion II. Jagged Alliance: Deadly Games. Tvingade den till och med att köra hårt tweakat Quake i "liten ruta" mot ReaperBots (NetQuake) och FrogBots (QuakeWorld). Ahhh, sheesh asså... Älskade den maskinen, saknar den på riktigt

Har i alla fall en 98-maskin bredvid min moderna dator nu också, kul projekt. Har roligare musmatta (färger!) på ingång, men skärm var det svårare med i dessa tider då nästan alla second hand-butiker håller stängt (och inte många på t.ex. Tradera vill skicka en CRT-klump över hela Sverige).

https://i.imgur.com/b2C1kON.png

GRYMT imponerad av din teckning. Vilken detaljrikedom!

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Jag var sent ute med att skaffa egen dator och var så gammal som 23. Har ingen egen erfarenhet av Commodore 64 och andra liknande datorer. Det närmaste jag kommer en äldre dator är en Macintosh från 1984 (tror jag) som min mamma fick via sin arbetsplats i början på 90-talet.
Min första egna dator var en laptop från Compaq med Windows Vista, köpt ihop med ett abonnemang och mobilt bredband via Tre i december 2008. Minns inte exakt modellnamn, men det var ingen speldator, men den dög för mina ändamål.
Har dock inte datorn kvar och kan således inte lägga upp någon bild på den.

Lade till text.
Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2022 & 2023

Det var en Dragon32K från England och den köptes runt 1982.
Den var rätt unik med en 6809E processor men utan mycket spel så var den inte så populär
Jag sålde den året efteråt och skaffade en BBCMicro B som jag hade i många år