Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Jag är fortfarande lite på det oklara med vad målet med vaccinationen är; Att bryta smittkedja och indirekt närma sig flockimmunitet eller att förhindra allvarlig sjukdom och död? Allt verkar bero på vem man frågar vilket är (ursäkta uttrycket) djävligt störande.

Jag förutsätter både och? "Förhindra allvarlig sjukdom och död" är väl en effekt som kommer snabbare, även inom en mindre grupp vaccinerade (där vi är i nuläget). Men i förlängningen vill man ju rimligen åt den större bilden också?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det någonstans handlar om riskminimering för sin egen person. Tittar man på det ur ett statistiskt perspektiv så finns det ingen data än så länge som talar för att inte vaccinera sig om man då inte tillhör en riskgrupp (mest autoimmuna sjukdomar där man tar immunförsvarsdämpande behandlingar). Problemet i Sverige är att vi har haft en stor granskning och kritik av svininfluensavaccineringen strax innan pandemin slog till och att vissa tycker sig se en paralllell.

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Jag tycker att det någonstans handlar om riskminimering för sin egen person. Tittar man på det ur ett statistiskt perspektiv så finns det ingen data än så länge som talar för att inte vaccinera sig om man då inte tillhör en riskgrupp (mest autoimmuna sjukdomar där man tar immunförsvarsdämpande behandlingar). Problemet i Sverige är att vi har haft en stor granskning och kritik av svininfluensavaccineringen strax innan pandemin slog till och att vissa tycker sig se en paralllell.

Det är väl dock för övriga grupper en sedvanligt skev riskbedömning, isf. (Inget ovanligt iofs, vi är ju erkänt hopplöst dåliga på att väga risker mot varandra.)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Jag förutsätter både och? "Förhindra allvarlig sjukdom och död" är väl en effekt som kommer snabbare, även inom en mindre grupp vaccinerade (där vi är i nuläget). Men i förlängningen vill man ju rimligen åt den större bilden också?

Njae, jag skiljer dom på så sätt att bryta smittvägar innebär att det dör ut av sig självt medan undvika allvarlig sjukdom och död innebär att man med större sannolikhet inte behöver IVA eller inläggning. Det kanske är jag som gör en "unik" tolkning men det är två helt olika innebörder som presenteras men sammanfaller ju också.

Permalänk
Avstängd

Där saknades det alternativ som jag kunde tänka mig:

Ta ett specifikt vaccin först när dom kliniska testerna på det vaccinet är avslutade och där finns ett lättläst dokument(för en som mig) för att sätta i sig i vad man upptäckt under tiden dom kliniska testerna pågick.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl dock för övriga grupper en sedvanligt skev riskbedömning, isf. (Inget ovanligt iofs, vi är ju erkänt hopplöst dåliga på att väga risker mot varandra.)

Hur menar du nu, hänger inte med vad du syftar på riktigt?

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Jag är fortfarande lite på det oklara med vad målet med vaccinationen är; Att bryta smittkedja och indirekt närma sig flockimmunitet eller att förhindra allvarlig sjukdom och död? Allt verkar bero på vem man frågar vilket är (ursäkta uttrycket) djävligt störande.

Både och, kan man nog ändå säga. Det har både bevisats att benägenheten att smitta vidare är lägre hos vaccinerade OCH att vaccinerade skyddas från att en eventuell infektion blir av allvarlig art.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Det står rätt mkt på FHMs hemsida om man vill läsa där istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Njae, jag skiljer dom på så sätt att bryta smittvägar innebär att det dör ut av sig självt medan undvika allvarlig sjukdom och död innebär att man med större sannolikhet inte behöver IVA eller inläggning. Det kanske är jag som gör en "unik" tolkning men det är två helt olika innebörder som presenteras men sammanfaller ju också.

Jag ser det mer som två olika stadier på tidslinjen.

Vaccinerade undviker i hög grad allvarlig sjukdom och död: just nu
Dämpad smittspridning / flockimmunitet: först vid hög andel vaccinerade (eller immuna efter sjukdom, för den delen)

Det senare är ju det som känns som att det gläntar på dörren för att återgå till något lite mer normalt

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reverend benny:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Det står rätt mkt på FHMs hemsida om man vill läsa där istället.

Den har jag sett, men samtidigt har jag fått annat budskap ifrån Region Östergötlands Smittskyddsläkare Britt Åkerlind när jag drog iväg ett mail och frågade. Det är olika budskap, även om det borde vara samma ifrån regionen som det är från FHM för det ska väl ändå vara därifrån som dom får sina direktiv?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veni:

Där saknades det alternativ som jag kunde tänka mig:

Ta ett specifikt vaccin först när dom kliniska testerna på det vaccinet är avslutade och där finns ett lättläst dokument(för en som mig) för att sätta i sig i vad man upptäckt under tiden dom kliniska testerna pågick.

Kliniska tester är gjorda för länge sedan. Jag tror de görs i tre nivåer, med stigande antal deltagare. De avslutades i höstas för de vacciner som nu får användas. Måste vara avklarade, med godkänt resultat, för att tillstånd skall ges för mera allmän användning.

Lättlästa dokument är nog en önskedröm. Man är noga med patientsäkerhet och det finns alla möjliga faktorer och biverkningar som kan interagera med andra mediciner och sjukdomstillstånd så särskilt blir lättläst blir det aldrig. Människan är komplicerad och det är inga lätta grejer man håller på med. Jag är nog tacksam för att man inte försöker förenkla och undanhålla någonting, att man är plågsamt ärliga. Om du är intresserad, gå in på FASS och läs på. Finns olika nivåer av FASS för patienter och för läkare.

I dagsläget bedömer jag vaccinen som så riskfria som de någonsin kommer att bli. Nu har det används så länge och i så stora volymer, utan att något direkt har upptäckts, att risken nu har ett ett väldigt lågt övre tak. Jag gjorde inte den bedömningen i höstas. Jag såg gärna att några miljoner blev vaccinerande innan jag tog min spruta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Den har jag sett, men samtidigt har jag fått annat budskap ifrån Region Östergötlands Smittskyddsläkare Britt Åkerlind när jag drog iväg ett mail och frågade. Det är olika budskap, även om det borde vara samma ifrån regionen som det är från FHM för det ska väl ändå vara därifrån som dom får sina direktiv?

Så vad var hennes budskap, om jag får fråga?

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quenya:

Så vad var hennes budskap, om jag får fråga?

Att man inte vet hur smittspridningen beter sig i samband med vaccination, och att det pågår forskning om detta. Det svaret fick jag 24/3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Fast man har 99,9% chans att överleva Covid.. det är typ 0,3% av världsbefolkningen som har dött av C19?

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-t...

Sen är det en del som dött genom Covid gett dem ''nådastöten'' dvs de var redan döende innan Covid.

Jag ska vänta tills bättre vaccin, då jag har antikroppar på det naturliga sättet.

Jag tror inte att det finns någon särskilt exakt mätare på hur många som faktiskt har varit smittade och hur många som dött av just covid-19. Sverige tror jag är det enda land som har ens i närheten av lite mer exakta siffror. T.ex visar ju Kinas siffror som typ en tiondel av Sveriges smittade. 90,000 smittade personer i ett land med en miljard? Tvivelaktigt att det stämmer. Och endast 4000 döda? Nja.
Siffrorna stämmer helt enkelt inte. Det är en väldigt mycket större del smittade och en ännu större del döda av covid i världen om jag får gissa. Exakta siffror kommer vi aldrig att få. Alla testar inte på samma sätt, eller i Kinas fall, alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Det kanske är en fråga du ska ställa till Britt tänker jag. Samtidigt är det ju vissa som går igång på att raljera om alla fel som man kan hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Att man inte vet hur smittspridningen beter sig i samband med vaccination, och att det pågår forskning om detta. Det svaret fick jag 24/3.

Och samtidigt så hade FHM något som helt gick emot det svaret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag tror inte att det finns någon särskilt exakt mätare på hur många som faktiskt har varit smittade och hur många som dött av just covid-19. Sverige tror jag är det enda land som har ens i närheten av lite mer exakta siffror. T.ex visar ju Kinas siffror som typ en tiondel av Sveriges smittade. 90,000 smittade personer i ett land med en miljard? Tvivelaktigt att det stämmer. Och endast 4000 döda? Nja.
Siffrorna stämmer helt enkelt inte. Det är en väldigt mycket större del smittade och en ännu större del döda av covid i världen om jag får gissa. Exakta siffror kommer vi aldrig att få. Alla testar inte på samma sätt, eller i Kinas fall, alls?

Det är massor av länder som inte har haft kapacitet att testa eller ibland ens viljan, men det finns också många länder med rätt pålitlig smitto-och dödsstatistik. Att säga att vi skulle vara enda landet med bra koll är direkt felaktigt.

Kina och förresten hela östasien inklusive Australien och Nya Zeeland har klarat sig relativt bra hittills trots att många av dessa länder har många trångbodda storstäder. Det kan inte bara vara en underdiagnosticering, det är ologiskt att alla dessa länder skulle ha felrapporterat så låga smitto- och dödstal. Så varför du säger att siffrorna inte stämmer för just Kina förstår jag inte och inte heller ditt påstående om att de inte skulle testa personer för viruset?
https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronavir...
https://sverigesradio.se/artikel/7572982

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja, jag anser att det är varje medborgares skyldighet. Jag anser också att "coronapass" bör införas för att resa utomlands och in i Sverige för att tvinga fler att ta det.

Ja tror man väljer själv va man vill ha i sin kropp så nej det är ingen skyldighet och bör inte vara det heller.

Samma gäller masker.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MeSaber:

Ja tror man väljer själv va man vill ha i sin kropp så nej det är ingen skyldighet och bör inte vara det heller.

Samma gäller masker.

Det är varje medborgares skyldighet att hjälpa till, ungefär som att betala skatt.

Nu ser som tur är coronapass ut att bli verklighet. Stå över om du vill, men som tur är får du ingen rätt att resa någonstans, ett "straff" man gott kan ha. Förhoppningsvis införs det även på evenemang, även om det i verkligheten blir lite för svårt att efterleva.

Tycker inte man ska ta del av alla vinster när pandemin besegrats, om man inte hjälpt till att besegra den. Då blodiglar man sig bara fram på andras gärningar.

Permalänk

Jag tänker ta det, men hoppas på att kunna vänta så länge som möjligt.. det viktiga var att föräldrarna (båda sjuka, ena i cancer andra i KOL) fick sina vaccinationer. Det skulle nog inte klarat sig om de fick en rejäl släng av Covid.. farsan vet dom inte ifall vaccinet tar på, då hans immunförsvar förstördes pg.a cancerbehandlingen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Jag hjälper till genom att hålla avstånd och håller mig hemma så ofta jag kan. Jag behöver ingen spruta för det.

De som åker till fjällen mitt i pandemin är de som ska straffas om någon.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MeSaber:

Jag hjälper till genom att hålla avstånd och håller mig hemma så ofta jag kan. Jag behöver ingen spruta för det.

De som åker till fjällen mitt i pandemin är de som ska straffas om någon.

Och det räcker inte om du gör det. Om du hade haft något intresse för en permanent lösning så hade du vaccinerat dig.

Nu vill du inte det, du gör ett själviskt beslut och skiter i andra (vilket verkar vara din åsikt om de som åker till fjällen, ser du det ironiska i det?) och då får du ta de relativt milda konsekvenserna av det också genom att inte ha tillgång till det coronapasset kommer att ge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Strategin att isolera sig är ju dock i grund och botten ett sätt att vinna tid i väntan på en bättre väg framåt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Och det räcker inte om du gör det. Om du hade haft något intresse för en permanent lösning så hade du vaccinerat dig.

Nu vill du inte det, du gör ett själviskt beslut och skiter i andra (vilket verkar vara din åsikt om de som åker till fjällen, ser du det ironiska i det?) och då får du ta de relativt milda konsekvenserna av det också genom att inte ha tillgång till det coronapasset kommer att ge.

Vaccin är inte permanent då du måste ta sprutan årligen. Tar du spruta årligen för övriga influensor? Jag antar inte.

Det vaccinet gör är att ge de som har underliggande sjukdomar en chans att överleva smittan, övriga kommer bli smittad nån gång ändå om inte i år så kommande år likt influensan. Du kommer med andra ord inte undan det utan kommer utsättas för det årligen i liten dos eller större dos om du är oförsiktig.

Om du tror att detta är en permanent engångsdos så har du helt fel. Läkemedelsbolagen kommer tjäna multum på dessa sprutor som inte är långtidstestade för biverkningar. Få covid är inte samma som sprutan då sprutan innehåller andra saker som jag inte vill få i min kropp. Då tar jag hellre viruset om det nu händer jag blir smittad vilket jag inte blivit än (kan ha blivit i liten dos dock, inga symtom) för jag har hållt avstånd och sunt förnuft bland allmänheten.

Sen straffet som du kallar det, jag reser väldigt sällan utomlands så jag blir tyvärr inte straffad vilket du så gärna hade sett.

Jag är inte självisk utan en realist om hur saker ter sig. Sprutan kommer inte rädda varken mig eller mina medmänniskor jag träffar (vilket är väldigt få förutom familj), däremot avstånd och de regler som gäller vid smittspridning kommer sänka smittspridningen.

Kan för övrigt säga att för att du blivit vaccinerad så kan du fortfarande inte leva "som folk" utan måste bibehålla smittspridningsreglerna för att inte smitta vidare. Du kan fortsätta bära på viruset och även på dina händer som sprider det vidare tex i en matbutik eller en mindre affär.

Men fortsätt gärna predika hur dum jag är som avstår och smittar andra enligt dig. Som tur är får jag välja fritt vad jag utsätter min kropp för och jag väljer att avstå tillsvidare. Vill se mer tester (långtids), framförallt på AZ och J&J.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MeSaber:

Vaccin är inte permanent då du måste ta sprutan årligen. Tar du spruta årligen för övriga influensor? Jag antar inte.

Det vaccinet gör är att ge de som har underliggande sjukdomar en chans att överleva smittan, övriga kommer bli smittad nån gång ändå om inte i år så kommande år likt influensan. Du kommer med andra ord inte undan det utan kommer utsättas för det årligen i liten dos eller större dos om du är oförsiktig.

Om du tror att detta är en permanent engångsdos så har du helt fel. Läkemedelsbolagen kommer tjäna multum på dessa sprutor som inte är långtidstestade för biverkningar. Få covid är inte samma som sprutan då sprutan innehåller andra saker som jag inte vill få i min kropp. Då tar jag hellre viruset om det nu händer jag blir smittad vilket jag inte blivit än (kan ha blivit i liten dos dock, inga symtom) för jag har hållt avstånd och sunt förnuft bland allmänheten.

Sen straffet som du kallar det, jag reser väldigt sällan utomlands så jag blir tyvärr inte straffad vilket du så gärna hade sett.

Jag är inte självisk utan en realist om hur saker ter sig. Sprutan kommer inte rädda varken mig eller mina medmänniskor jag träffar (vilket är väldigt få förutom familj), däremot avstånd och de regler som gäller vid smittspridning kommer sänka smittspridningen.

Kan för övrigt säga att för att du blivit vaccinerad så kan du fortfarande inte leva "som folk" utan måste bibehålla smittspridningsreglerna för att inte smitta vidare. Du kan fortsätta bära på viruset och även på dina händer som sprider det vidare tex i en matbutik eller en mindre affär.

Men fortsätt gärna predika hur dum jag är som avstår och smittar andra enligt dig. Som tur är får jag välja fritt vad jag utsätter min kropp för och jag väljer att avstå tillsvidare. Vill se mer tester (långtids), framförallt på AZ och J&J.

Klassiker, när någon som är självisk kallar sig realist istället.

Nej, vaccinet i sig är inte en permanent lösning utan Covid-19 och dess mutationer kommer att bli säsongsinfluensor som andra virus alltid varit. Det är pandemitrenden vi behöver bryta, och därför behövs vaccinet.

Allt du berättar, är allmän information. Vad har det med saken att göra? Nej, det är ingen som har påstått heller att man kan gå ut och göra vad man vill bara för man fått vaccinet. Det förändrar inte faktumet att vaccinet är enda vägen att bryta pandemin genom flockimmunitet. Ska man skapa flockimmunitet utan vaccin kommer miljontals fler dö. Coronapass är för att tvinga fram att fler vaccinerar sig, det är inte till för att ge folk fritt fram att leva som vanligt.

Jag predikar inte att du är dum, jag predikar att du är självisk och ologisk. Ja du får givetvis välja fritt vad du gör med din kropp angående vaccin, lika mycket som vi andra har fritt fram att uttrycka vad vi tycker om dig och dina val.

Permalänk
Inaktiv

En grupp som kommer att bli svår att få vaccinerad är narcissisten. Cirka 1-2% av befolkningen har narcissistisk personlighetsstörning, lite beroende på var man drar gränsen för diagnosen (skiljer lite mellan DSM och ICD etc). Gruppen är så stor att man får kalkylera med den rent epidemiologiskt.

En karakteristisk grej med narcissister är att man är väldigt noga med vad man petar i sig. Det klassiska är då mat. Att då få en spruta med något man inte alls har kontroll över är för narcissisten ytterst obehagligt.

Ett bra exempel är Steve Jobs. Känd/ökänd som narcissist och var för ovanlighets skull själv medveten om det. Han levde till exempel ett år bara på äpplen. Hans favoritsort lär ha varit Macintosh. När han fick cancer försökte han först kurera den med en diet. Hans narcissism trumfade realistiskt tänkande. Till sist blev han ändå övertalad att lita på av läkare ordinerade mediciner men då var det försent. Han dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

En grupp som kommer att bli svår att få vaccinerad är narcissisten. Cirka 1-2% av befolkningen har narcissistisk personlighetsstörning, lite beroende på var man drar gränsen för diagnosen. Gruppen är så stor att man får kalkylera med den rent epidemiologiskt.

En karakteristisk grej med narcissister är att man är väldigt noga med vad man petar i sig. Det klassiska är då mat. Att då få en spruta med något man inte alls har kontroll över är för narcissisten ytterst obehagligt.

Ett bra exempel är Steve Jobs. Känd/ökänd som narcissist och var för ovanlighets skull själv medveten om det. Han levde till exempel ett år bara på äpplen. Hans favoritsort lär ha varit Macintosh. När han fick cancer försökte han först kurera den med en diet. Hans narcissism trumfade rationellt tänkande. Till sist blev han ändå övertalad att lita på av läkare ordinerade mediciner men då var det försent. Han dog.

Nja, man skulle ju kunna vända på det och säga att en narcissist sannolikt kommer vaccinera sig för att just skydda sig själv.
Det är ju den personen som står i centrum och den egna överlevnaden är ju prio.

Att Steve valde alternativ medicin kanske inte har med hans påstådda narcissism att göra, utan en tro på just alternativ medicin.

Men jag är varken psykolog eller har lusläst DSM 4 eller 5 så har väldigt dålig koll på om Narcissister är sämre på att ta vaccin än andra.

Permalänk
Medlem

Så nu är alla som inte vill ta spruta narcissister också. Snacka om att det spårar.

Du kan inte bli immun mot covid. Du kommer utsättas för det så länge du lever men du märker inte av det för du får en liten dos då och då precis som med all annan smitta.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MeSaber:

Så nu är alla som inte vill ta spruta narcissister också. Snacka om att det spårar.

Du kan inte bli immun mot covid. Du kommer utsättas för det så länge du lever men du märker inte av det för du får en liten dos då och då precis som med all annan smitta.

Skapar du din egen sanning jämt? Det han sa var bokstavligt rakt av kopierat "En grupp som kommer att bli svår att få vaccinerad är narcissisten. Cirka 1-2% av befolkningen har narcissistisk personlighetsstörning".

Ingen har sagt att alla som inte vill ta spruta är narcissister.

Man kan bli immun mot Covid, vad man inte är immun mot efter smitta kan vara vissa mutationer (men ändock ha en viss resistens.) Du har rätt i att man inte "märker" av det när det gått över till att vara en säsongare, men det kommer det inte göra förens flockimmunitet har uppnåtts, och det kan man kort och gott göra med vaccinering istället för att få flockimmunitet genom smitta vilket hade orsakat extremt många fler dödsfall.

3 200 000 miljoner människor har avlidit med Covid. Med tanke på att det visat sig att vissa länder gravt underrapporterar fall så är det inte omöjligt att det är många fler. Det är tragikomiskt på något sätt, att en del fortfarande behandlar det som vilken snuva som helst. Det borde vara tillräckligt bevis för att det inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det är massor av länder som inte har haft kapacitet att testa eller ibland ens viljan, men det finns också många länder med rätt pålitlig smitto-och dödsstatistik. Att säga att vi skulle vara enda landet med bra koll är direkt felaktigt.

Kina och förresten hela östasien inklusive Australien och Nya Zeeland har klarat sig relativt bra hittills trots att många av dessa länder har många trångbodda storstäder. Det kan inte bara vara en underdiagnosticering, det är ologiskt att alla dessa länder skulle ha felrapporterat så låga smitto- och dödstal. Så varför du säger att siffrorna inte stämmer för just Kina förstår jag inte och inte heller ditt påstående om att de inte skulle testa personer för viruset?
https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronavir...
https://sverigesradio.se/artikel/7572982

"Bara Sverige" var en överdrift, jag håller med och ber om ursäkt. Men det var också en jämförelse med just Kina. Ger dom ens ut offentliga siffror? Självklart så tror jag att ett ställe som Kina ljuger om något som får dom att se dåliga ut. Det är väl ingen nyhet direkt. Stora delar av Asien är fattigt. Jag tror inte att dom kan ge ens i närheten av exakta siffror. T.ex Indien som har en stor våg nu är inte ens i närheten av exakta siffror. Dom har inte kapacitet att testa folk. Sjukhusen svämmar över.

Nya Zeeland har klarat sig sjukt bra, det håller jag med om och tror att det stämmer.

Tillbaka till Kina och deras siffror.

Enligt Google så har Kina 90,000 totalt smittade. Indien har 19 miljoner. USA har 32 miljoner. Italien 4m, Frankrike 5m, Tyskland 3m, Turkiet nästan 5m. Japan har 599 tusen. Sydkorea 123 tusen. Hur kan någon tro att Kina, med 1 miljard människor, endast har 90,000 smittade?