Permalänk

Smidiga nätverkskablar

Jag har 2, ska kanske ha 3st Ubiquiti APs och dom behöver ju en TP-kabel från en PoE injector, men, finns det inga lätt SMIDIGA kablar till det? Egentligen behöver dom ju bara ström, om dom kan bli tunnare då. Men vanliga TP-kablar är så himla styva och svåra att dra.

Behöver "mjukare" smidigare kablar helt enkelt, FINNS det.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Jag har 2, ska kanske ha 3st Ubiquiti APs och dom behöver ju en TP-kabel från en PoE injector, men, finns det inga lätt SMIDIGA kablar till det? Egentligen behöver dom ju bara ström, om dom kan bli tunnare då. Men vanliga TP-kablar är så himla styva och svåra att dra.

Behöver "mjukare" smidigare kablar helt enkelt, FINNS det.

Vad menar du med att dom bara behöver ström?

I övrigt brukar cat5e patchkablar vara rätt så mjuka och lätthanterade. (cat5e patch utp)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Finns massvis med smidiga cat5e kablar. Exempelvis såna där helt platta. Inget jag skulle rekommendera för längre sträckor men för patchning fungerar de fint

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag har kört cat5e till hela huset just för att dom är tunnare och lite "mjukare". Fungerar perfekt och kan rekommenderas.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du vet att en AP behöver mer än bara ström va?
Du kan alltid köra platta kablar men de följer inte standarden, Cat5e är ett bra minimum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du vet att en AP behöver mer än bara ström va?
Du kan alltid köra platta kablar men de följer inte standarden, Cat5e är ett bra minimum.

Ska man dra kabeln inne i vägg skulle jag köra Cat6A för att "framtidssäkra". Cat5e klarar ju bara 1Gb/s som max.
Cat6A 10Gb/s. Har inte sett någon skillnad i tjocklek på de två kategorierna, konstigt nog.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Vad menar du med att dom bara behöver ström?

I övrigt brukar cat5e patchkablar vara rätt så mjuka och lätthanterade. (cat5e patch utp)

Ja asså, det är ju bara en behöver vara kopplad till närverket, dom andra ansluter ju bara till varandra med mesh.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du vet att en AP behöver mer än bara ström va?
Du kan alltid köra platta kablar men de följer inte standarden, Cat5e är ett bra minimum.

Ah, sorry, var lite otydlig kanske men det är ju Mesh så det är ju bara en som behöver koppling till nätverket.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Den dagen du kommer köra 10Gb så kommer säkert dina cat5e fungera om du inte dragit 80 meter kabel av dålig kvalitet.

https://archimago.blogspot.com/2018/04/measurements-going-10-...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Networker:

Ska man dra kabeln inne i vägg skulle jag köra Cat6A för att "framtidssäkra". Cat5e klarar ju bara 1Gb/s som max.
Cat6A 10Gb/s. Har inte sett någon skillnad i tjocklek på de två kategorierna, konstigt nog.

Jo självklart vill man framtidssäkra.
Well 5E klarar 10Gbps på kortare avstånd, i hemmet är det sällan man behöver dra mer än 40m?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pekkasteele:

Ah, sorry, var lite otydlig kanske men det är ju Mesh så det är ju bara en som behöver koppling till nätverket.

Men du har ubiquiti? Vilka AP's har du?
Klarar de av trådlös backhaul?

Permalänk
Medlem

Notera också att för installation så använder man installationskabel som är enkardelig (och mindre flexibel). Dessa måste avslutas i någon typ av ”krone-plint”/sax, inte modularkontakt.

För rena kablar med modularkontakter i ändarna använder man patchkabel (flerkardelig) som är smidigare och som stiften i kontakten kan tränga ner i.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Notera också att för installation så använder man installationskabel som är enkardelig (och mindre flexibel). Dessa måste avslutas i någon typ av ”krone-plint”/sax, inte modularkontakt.

"Måste" är fel ord här. Jag har klämt uppemot 100st kontakter med installationskabel. Byter man ut ordet "måste" till "bör" så har du dock helt rätt.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Men du har ubiquiti? Vilka AP's har du?
Klarar de av trådlös backhaul?

Har en UAP-AC-M och en UAP-AC-Pro så dom fungerar i Mesh, har redan testat det, men den som är i ssovrummer har jag nu sjukt fult monterat med en fet PoE-injector och en ful grå kabel som är svår att böja runt hörn mm, det är den jag vill kunna dra om, gömma PoE-injectorn nånstans och bara ha en 4-5m lång smidig kabel för ström till AP-M en.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Kolla Amazon beställde platta Cat7 kablar (vita) fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600
Moderkort: Gigabyte B550
Minnen: G.Skill Trident Z 2x8gb 3600mhz
GPU: MSI RX6800XT GAMING X TRIO
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pekkasteele:

Har en UAP-AC-M och en UAP-AC-Pro så dom fungerar i Mesh, har redan testat det, men den som är i ssovrummer har jag nu sjukt fult monterat med en fet PoE-injector och en ful grå kabel som är svår att böja runt hörn mm, det är den jag vill kunna dra om, gömma PoE-injectorn nånstans och bara ha en 4-5m lång smidig kabel för ström till AP-M en.

Om det nu verkligen bara är el du ska ha fram borde det gå att "fulkoppla" det via nått annat än en nätverkskabel, det är ju bara 2 par som används som en "2 polig kabel" så vilken 2 polig lampsladd eller i praktiken betydligt klenare bör ju fungera, typ 0,2mm^2, vanlig enkel lampsladd brukar vara kring 0,7mm^2.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Klart man kör nätverk trådat om man ändå har kablar för poe, mesh är en nödlösning

Permalänk
Skrivet av ajn:

Klart man kör nätverk trådat om man ändå har kablar för poe, mesh är en nödlösning

Håller inte med, Mesh fungerar väldigt bra, iaf för mig, bäcker bra och jag slipper dra kablar över hela området jag nu täcker med APs.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pekkasteele:

Har en UAP-AC-M och en UAP-AC-Pro så dom fungerar i Mesh, har redan testat det, men den som är i ssovrummer har jag nu sjukt fult monterat med en fet PoE-injector och en ful grå kabel som är svår att böja runt hörn mm, det är den jag vill kunna dra om, gömma PoE-injectorn nånstans och bara ha en 4-5m lång smidig kabel för ström till AP-M en.

Du kan välja att ha PoE-injektorn i stort sett var som helst. Placera den nån annanstans, typ vid routern?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om det nu verkligen bara är el du ska ha fram borde det gå att "fulkoppla" det via nått annat än en nätverkskabel, det är ju bara 2 par som används som en "2 polig kabel" så vilken 2 polig lampsladd eller i praktiken betydligt klenare bör ju fungera, typ 0,2mm^2, vanlig enkel lampsladd brukar vara kring 0,7mm^2.

Jaa, jag vet itne om jag känner mig tillräckligt händig för att göra det, men jag tycker det borde finnas sånna att köpa, men har itne hittat några än.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du kan välja att ha PoE-injektorn i stort sett var som helst. Placera den nån annanstans, typ vid routern?

Jo det vet jag, men jag har hellre en 3-4m kabel från närmaste eluttaget än 10-12m från routern, det är ju inte det som är problemet, vill bara att sladden som går till APn ska vara så lite synlig som möjligt och så lätt att dra och gömma undan som möjligt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Jo det vet jag, men jag har hellre en 3-4m kabel från närmaste eluttaget än 10-12m från routern, det är ju inte det som är problemet, vill bara att sladden som går till APn ska vara så lite synlig som möjligt och så lätt att dra och gömma undan som möjligt.

Det blir ju en rejäl prestanda minskning utan kabel från routern.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Det blir ju en rejäl prestanda minskning utan kabel från routern.

Ja jo kanske, men min gaming dator är kopplad med kabel, och allt annat (appleTV i 4k, mobiler, paddor och sambons laptop mm) klarar sig utan problem på den prestandan vi får ut, inget lagg eller något, så om vi teoretiskt får lite sämre prestanda är orelevant egentligen. Vill man ha mas ska man ju bara köra trådat lixom.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Den dagen du kommer köra 10Gb så kommer säkert dina cat5e fungera om du inte dragit 80 meter kabel av dålig kvalitet.

https://archimago.blogspot.com/2018/04/measurements-going-10-...

Idiotiskt att köra cat5e när det finns cat6a som är bättre och har samma pris. Speciellt om det rör sig om fast installation. Jag talar av erfarenhet, då jag för något år sedan fick byta ut mina cat5 i huset mot cat6a för cat5 var för långsamt. (cat5 installerades i kåken 1999, klarade bara 100Mb/s, vilket var svinfort på den tiden.)

Ska man gå igenom det enorma arbetet att dra nya kablar i kåken är man bra dum om man installerar gammal standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo självklart vill man framtidssäkra.
Well 5E klarar 10Gbps på kortare avstånd, i hemmet är det sällan man behöver dra mer än 40m?

Varför dra cat5e när det finns cat6a?
Sedan ska man veta att när man drar kablage i väggar så blir det lätt många fler meter än en "rak linje".
Ett närliggande exempel är personbilar som kan ha hundratals meter kablage i bara en enda liten personbil. (Före CANBUS). Man blir lätt förvånad av hur många meter kabel man behöver i en vanlig villa. Cat6A ger bättre signalkvalitet än 5e. 100 meter cat6a UTP kostar 7-8kronor metern. Några kronor mer för FTP. Inget att snåla på.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Networker:

Varför dra cat5e när det finns cat6a?
Sedan ska man veta att när man drar kablage i väggar så blir det lätt många fler meter än en "rak linje".
Ett närliggande exempel är personbilar som kan ha hundratals meter kablage i bara en enda liten personbil. (Före CANBUS). Man blir lätt förvånad av hur många meter kabel man behöver i en vanlig villa. Cat6A ger bättre signalkvalitet än 5e. 100 meter cat6a UTP kostar 7-8kronor metern. Några kronor mer för FTP. Inget att snåla på.

Var nånstans skriver jag att man måste dra cat5e? Jag skrev att cat5e tar 10Gbps på kortare avstånd.
Jag vet att det blir en hel del kabel att dra i villa, nu utgår jag från att TS bor i LGH, jag har dragit ca 6m platt cat5e hemma.
Har aldrig påstått att man ska snåla. TS ville ha "smidig kabel" att dra och där är cat5e lite lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Idiotiskt att köra cat5e när det finns cat6a som är bättre och har samma pris. Speciellt om det rör sig om fast installation. Jag talar av erfarenhet, då jag för något år sedan fick byta ut mina cat5 i huset mot cat6a för cat5 var för långsamt. (cat5 installerades i kåken 1999, klarade bara 100Mb/s, vilket var svinfort på den tiden.)

Ska man gå igenom det enorma arbetet att dra nya kablar i kåken är man bra dum om man installerar gammal standard.

Läs vad TS ville ha. Det var därför jag tipsade om 5e då 6a är betydligt bångligare och tjockare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

"Måste" är fel ord här. Jag har klämt uppemot 100st kontakter med installationskabel. Byter man ut ordet "måste" till "bör" så har du dock helt rätt.

Jo jag har också klämt kontakter på installationskabel; jag har också haft flertalet som börjat glappa efter ett tag och gått ner till 100Mbit länk. Det är en nödlösning. Gör man en nyinstallation så är det ren idioti att crimpa kontakter på installationskabel. (Har man inget alternativ så köp några keystoneuttag eller Lexcom/Actassi och kläm på istället, sen patchkabel till apparaten.)

TL;DR; Du har rätt i sak om man tolkar ordagrant, inget att rekommendera till TS oavsett.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Läs vad TS ville ha. Det var därför jag tipsade om 5e då 6a är betydligt bångligare och tjockare.

Har patchkablar med 5e och 6a framför mig här. De är lika tjocka. Men ska TS inte sätta in kabeln inne i väggen utan bara fästa utanpå (så det är lätt att byta senare) så kör på 5e. Trots att det är en föråldrad standard idag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Networker:

Har patchkablar med 5e och 6a framför mig här. De är lika tjocka. Men ska TS inte sätta in kabeln inne i väggen utan bara fästa utanpå (så det är lätt att byta senare) så kör på 5e. Trots att det är en föråldrad standard idag.

Det brukar/borde finnas en kryssformat kärna i plast i cat 6a kabeln för att fixera måtten så att ledarna inte kan röra sig lika mycket och paren ska vara hårdare tvinnade.

6a ska vara betydligt styvare och om inte så är det nog "fulkabel" dvs nått som bara är märkt 6a men inte är det för det är just ökad måttstabilitet/styvhet som ska vara skillnaden som medger högre överföringskapacitet.
De flesta cat 5 kablar har ingen kärna eller bara en tråd så de är normalt sett mycket mer böjliga och betydligt mindre måttstabila.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.