Microsoft Store följer Epic Store – sänker avgiften för spelutvecklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Låter bra det där.

Apple fortsätter med 30% gör sina kunder?

https://www.sweclockers.com/nyhet/30825-apple-sanker-avgiften...

Så samma deal som Google verkar följa med nu.

Det som är lite skrämmande är vilka enorma summor det egentligen rör sig om. Se på Steam och om deras dominans är så stor som folk räknar med…. Då kan de mer eller mindre potentiellt slukat upp så mycket som en fjärdedel av hela PC-spel industrins omsättning i den digitala åldern. Troligtvis hade de aldrig fullt den dominansen, men det är ändå enorma siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det hade Steam nog aldrig kört med frivilligt. Det är i Valves intresse att utvecklare använder dessa Steam-specifika funktioner, för det gör spelet mer knutet till deras plattform, vilket i långa loppet är bra för dem.

Och de används antagligen som "ursäkt" för att hålla uppe sina 30% vilket också är "bra för dem" i långa loppet.....
30% för en väletablerad digital plattform måste vara mjölkning!

(med det sagt är jag antagligen en lat hycklare själv som verkligen föredrar att ha allt samlat på en plattform. Jag nog kan betala drygt 10% extra på priset bara för att kunna ha mina spel via en tjänst)

Skrivet av Whaleman:

Det som är lite skrämmande är vilka enorma summor det egentligen rör sig om. Se på Steam och om deras dominans är så stor som folk räknar med…. Då kan de mer eller mindre potentiellt slukat upp så mycket som en fjärdedel av hela PC-spel industrins omsättning i den digitala åldern. Troligtvis hade de aldrig fullt den dominansen, men det är ändå enorma siffror.

Precis! (även om jag inte vet var du fick en fjärdedel ifrån )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det är faktisktt skrattretande att så många i den här tråden läser så långt som att M$ kommer ta en mindre del av kakan i fortsättningen men bara i sin M$ store och det jublas friskt över det. Fråga er själva istället; vem fan bryr sig om M$ store?

Skrivet av Roger W:

30% för en väletablerad digital plattform måste vara mjölkning!

Vad bygger du det påståendet på? Har du någon källa för ditt påstående? Akta dig för konfirmeringsbias.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Precis! (även om jag inte vet var du fick en fjärdedel ifrån )

Om de nu någonsin tog 30% på allt (vet inte om lägre avgift för större titlar alltid funnits) så kommer 25% från att jag gissade att typ 85% av alla spel på PC kan varit sålda där under en period av enorm dominans. Det är som sagt troligtvis en grov överskattning, men det är fortfarande ingen tvekan om att Steam tagit en enormt stor del av pengarna som strömmat igenom PC-spelsindustrin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Vad bygger du det påståendet på? Har du någon källa för ditt påstående? Akta dig för konfirmeringsbias.

Jag kan väl lika gärna vända tillbaks frågan: tror du verkligen Steam behöver ta in 200kr av en 600kr fullpris AAA titel per nedladdning för att klara av att tillhandahålla en onlineaffär och tillhandahålla servrar för att ladda ner den filen?
Jag vet inte vad du menar med konfirmeringsbias här? Vi pratar om en onlinebutik där man säljer produkter för nedladdning... 2020 kan det banne mig inte vara raketvetenskap, jösses det måste vid det här laget finnas massor av lösningar för detta som för en lagom storskalig operation inte kan kosta många procent per köp att tillhandahålla en nedladdning!
Det finns ju filnedladdningsajter som verkar klara gå runt på ynka reklampengar!

Ja jag förenklar: det finns problematik att ta höjd för när man är så storskaliga som Steam är. (kundsupport, legaliteter osv osv) och ja det kostar pengar att få allt på plats initialt, och (som jag redan sagt) när Steam var nytt och hela konceptet oprövat så förstår jag att de körde med 30%, men att Valve inte anpassat sig är anledningen till att vi ser Epics store, Origin, Uplay osv...
...
Många säger att Epic går back på detta och att de trycker in massor av pengar, vilket det säkert finns sanning i, MEN frågan är hur mycket av de pengarna faktiskt går till utveckling av själva plattformen och hur mycket som går till att köpa upp exclusives och gratisspel mm för att försöka slå sig in på marknaden?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Det är inte så enkelt som att titta på 30% och 12% och säga att det senare är bättre för utvecklare. Många små utvecklare har väldigt mycket nytta av allt somSteamworks erbjuder. Ett exempel är Valheim som använde Steams serverar i början. Windows Store och EGS är billigare för att de erbjuder mycket mindre. Utnyttjar man inte Steamworks är man förmodligen en större utvecklare som har egna tjänster och middleware, men då betalar man också mindre.

Jag har svårt att avgöra om 30% är en skälig avgift för att sälja ett spel på Steam. Men vad jag kan se är att det finansierar väldigt mycket så som Steamworks, SteamVR, Steam Input, Steam Link, Steam Linux m.m. Även en del hårdvara som Index och Steam Controller. Saker som andra butiker inte erbjuder eftersom de är rena butiker medans Steam är mer av en plattform. Det är också saker som vi som konsumenter/spelare inte alltid märker av eller ens är intresserade av. Steam kan man i vissa fall mer jämföras med Xbox och Playstation än en digital butik. Precis som dessa är det försäljning av spel som driver fortsatta investeringar. Microsoft och Epic har andra inkomstkällor och kan därmed driva butikerna med förlust under många år framöver. Konkurrens är bra men prisdumpning är inte det. Dock kommer det komma en tid då EGS och Windows Store måste visa svarta siffror.

I slutändan är det bra med fler butiker. Det är möjligt att konsumenter ser många av Steams satsningar som ointressanta och väljer andra butiker. Isf kommer Steam sänka avgifterna och börja lägga ner projekt som inte driver försäljning.

Om någon utvecklare vill nyttja t ex Steamworks är det väl bara att de tar betalt för den tjänsten istället för att tvinga alla att betala. Precis som det är bättre att t ex GOG låter en välja om man vill ha en launcher med funktionalitet eller bara vill ladda hem ett spel, medan Steam tvingar på en deras bloatade mjukvara.

Jag har extremt svårt att se att 30% skulle vara en skälig avgift för distribution med tanke på hur mycket pengar vissa spelutvecklare drar in. Det framstår för mig som att kapitalisera på gamla fördelningar för fysisk distribution samt utnyttjande av dominant ställning. Att det kan finansiera misslyckade projekt som Steam Machine är inget jag tror många håller som speciellt viktigt jämfört med att få bättre förutsättningar för fler kvalitetsspel, men man använder Steam just pga deras dominanta ställning.

Tyvärr tror jag inte så många spelare bemödar sig med att ens fundera över var pengarna går någonstans så det är nog tveksamt om denna punkt kommer göra någon skillnad konkurrensmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleman:

https://www.sweclockers.com/nyhet/30825-apple-sanker-avgiften...

Så samma deal som Google verkar följa med nu.

Det som är lite skrämmande är vilka enorma summor det egentligen rör sig om. Se på Steam och om deras dominans är så stor som folk räknar med…. Då kan de mer eller mindre potentiellt slukat upp så mycket som en fjärdedel av hela PC-spel industrins omsättning i den digitala åldern. Troligtvis hade de aldrig fullt den dominansen, men det är ändå enorma siffror.

Det är galenskap 30%. Jag är programmerare, företag får ingenting tillbaka för det där annat än kunna nå kunde som kanske ser deras app/spel i deras plattform.

Apple är verkligen det äckligaste av företag,alphabet (Google) inte långt efter, bortsett från att Googles arkitekt inte ens följer oop standard. Fint att jag måste wrappa deras klasser Ist för att kunna ärva och ändra det jag vill, svårt hitta sämre.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleman:

https://www.sweclockers.com/nyhet/30825-apple-sanker-avgiften...

Så samma deal som Google verkar följa med nu.

Det som är lite skrämmande är vilka enorma summor det egentligen rör sig om. Se på Steam och om deras dominans är så stor som folk räknar med…. Då kan de mer eller mindre potentiellt slukat upp så mycket som en fjärdedel av hela PC-spel industrins omsättning i den digitala åldern. Troligtvis hade de aldrig fullt den dominansen, men det är ändå enorma siffror.

Du menar förresten att det alltså är ok om ett bolag agerar fult så kan alla göra det?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Lol Ms store. Vem bryr sig om 30% eller 12% av mer eller mindre 0, skulle vara intressant att se hur lite försäljning dom har på sin buggiga skräpaffär som kan vara något av det sämsta jag testat på senare år. Den är så dålig att spel jag fått till hårdvara som skulle lösas in på deras store har jag helt enkelt struntat i. Om dom nu verkligen ville visa hur "goda" dom är hade dom såklart gjort de på xbox där pengarna finns, varför inte låta andra ha en store på xbox och kanske slopa de där sviniga med att deras kunder måste betala för att få spela online. Jag gissar att den kassakon kommer inte att ändras på inom den närmsta tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Du menar förresten att det alltså är ok om ett bolag agerar fult så kan alla göra det?

Det hoppas jag inte det verkade som jag menade Jag påpekade bara att Apple faktiskt sänkt sina avgifter lite de med efter allt det här börjat, men bara för mindre utvecklare. Still a long way to go....

Permalänk
Medlem

Tyvärr är kunder alldeles för bekväma och lojala. Brand loyalty och vanor är extremt svåra att bryta, så 18 procentenheter mindre till distributören kommer nog få extremt få att vilja handla på Microsoft store, oavsett hur bra eller dålig den är.

Att kunder över huvud taget väljer sida i dessa diskussioner visar hur illa rustade vi människor är för att per automatik skapa balanserade marknader i en marknadsekonomi. Det behövs inte fulspel (även om det kan hjälpa ibland) från företag för att bli dominerande, bara att vara tidig på bollen och knyta kunder till sig snabbt. Sedan sköter kunderna det på egen hand med att försvara sitt val.

Vi borde inte vara lojala och bekväma, utan ta det ekonomiskt smartaste beslutet varje gång. Men det är förjäkla jobbigt. Vi människor är inte logiska i första hand när det kommer till ekonomiska beslut även om vi ofta tror det.

Det enda jag ser som verkar kunna rucka på dessa mönster i större skala är antingen lagstiftning/domar, extrema investeringar (ala Epic) eller banbrytande nya idéer som andra inte kan kopiera enkelt. Det sistnämnda känns rätt osannolikt när det kommer till att distribuera spel online, men vem vet?

Edit: Diskussioner om olika fenomen som inkluderar brands i detta forum blir lite som att prata feminism med en nyfrälst femtonårig ideologisk upptäckare. Dvs det blir snabbt av karaktären: är du inte med mig är du emot mig. Vilket blir rätt trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleman:

Det hoppas jag inte det verkade som jag menade Jag påpekade bara att Apple faktiskt sänkt sina avgifter lite de med efter allt det här börjat, men bara för mindre utvecklare. Still a long way to go....

För att ge mitt perspektiv på detta: Det verkade inte som att du menade det. Det var en något oväntad tolkning den personen gjorde av ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleman:

Det hoppas jag inte det verkade som jag menade Jag påpekade bara att Apple faktiskt sänkt sina avgifter lite de med efter allt det här börjat, men bara för mindre utvecklare. Still a long way to go....

OK 😊

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Ok att ha den modellen exklusive för de spel som håvar in degen med äckliga mikrotransaktioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Ok att ha den modellen exklusive för de spel som håvar in degen med äckliga mikrotransaktioner.

Fast ska alla inblandade tjäna lika grova pengar är det nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ganska bra att vissa aktörer tar dessa summor. Speciellt om man pysslar med utveckling av hård och mjukvara för att möjliggöra att folk spelar på plattformen.
Ta Apple som exempel, en anledning att deras telefoner lever så länge och patchas löpande är sannolikt för att Apple tjänar på att hålla sakerna vid liv.
Att Epic, Steam inte ska ta ut så mkt betalt tycker jag låter helt rimligt, dom har knappast något ekosystem att hålla efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ta Apple som exempel, en anledning att deras telefoner lever så länge och patchas löpande är sannolikt för att Apple tjänar på att hålla sakerna vid liv.

En annan anledning är att de tar bra betalt för telefonerna från början så det finns marginaler för support på medellång sikt.
Så jag vet inte om jag tycker det även krävs att deras affärer även tar en stor del av mjukvarukakan?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

En annan anledning är att de tar bra betalt för telefonerna från början så det finns marginaler för support på medellång sikt.
Så jag vet inte om jag tycker det även krävs att deras affärer även tar en stor del av mjukvarukakan?

Jag tycker det är helt suveränt att dom tar pengarna där och då kommer det hela tiden finnas ett incitament att hålla gamle enheter vid liv. Att tjänster som används betyder att prylarna lever längre är nog bland den smartaste kombon faktiskt.

Kolla på Samsung, dom tar ungefär lika mkt betalt för sina lurar men klarar inte av eller har intresse att hålla sakerna vid liv lika länge.
Den dagen Samsung kirrar ett eget OS eller appstore så kommer det nog se annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag tycker det är helt suveränt att dom tar pengarna där och då kommer det hela tiden finnas ett incitament att hålla gamle enheter vid liv. Att tjänster som används betyder att prylarna lever längre är nog bland den smartaste kombon faktiskt.

Kolla på Samsung, dom tar ungefär lika mkt betalt för sina lurar men klarar inte av eller har intresse att hålla sakerna vid liv lika länge.
Den dagen Samsung kirrar ett eget OS eller appstore så kommer det nog se annorlunda ut.

Visst, deras stora vinstmarginaler i affären gör att de kan sprida de pengarna till alla deras avdelningar, inklusive support av gamla enheter...
men jag ser inte ditt argument gällande incitament: de ser väl hellre att du köper en ny telefon och använder den för att shoppa i applestore än sitter kvar med din gamla?

Skillnaden mot Samsung är jag inte säker på att det är helt jämförbart: är kanske Apples helt egenkontrollerade system enklare för dem att lösa mjukvarusupport över långt tid jämfört med företag som måste haka på Googles Android-uppdateringar?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Fast alla har inte råd med en ny telefon och det finns ju många skäl till varför iPhones är så heta på begagnatmarknaden, ett är för att dom fortfarande supporteras av tillverkaren.

Man kan kanske vända på det för att lättare förstå. Samsung och många andra tjänar bara pengar på att sälja hårdvaran, det finns alltså inget incitament för dom att hålla saker vid liv mer än att dom tvingas till det.
Apple tjänar pengar löpande på att man använder telefonen och tjänster runt (appstore, icloud appletv, apple music, osv).

Hade Samsung (eller någon annan) haft motsvarande tjänster där dom tjänar på ett telefonen lever så hade dom sannolikt sett till att den gör det.

Samma tänk går ju att applicera på det mest, när hårdvaran inte är den absolut största kassakon så kommer man se till att den lever längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Samsung och många andra tjänar bara pengar på att sälja hårdvaran, det finns alltså inget incitament för dom att hålla saker vid liv mer än att dom tvingas till det.

Det finns kanske en poäng där men jag tycker inte riktigt den ursäktar de grova marginalerna på försäljningen...
Och Apple har ju dessutom rätt stora marginaler på själva produkterna, så de tjänar ju ändå in sina pengar på samma sätt som samsung när folk köper nytt.

Eller omformulerat: När telefonen går sönder eller blir för "obsolet" så köper man ju generellt en ny (man slutar ju inte använda telefon), dvs Apple har egentligen inte mer incitament att hålla telefonen vid liv mer än att övertyga köparen att köpa Apple igen när det händer... Så länge de lyckas med det så får de ju in pengar både på hårdvaruinköpet och löpande köp i telefonen.

Nåja, nu ska jag försöka sluta fastna i den här diskussionen även om den är intressant

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag kan väl lika gärna vända tillbaks frågan: tror du verkligen Steam behöver ta in 200kr av en 600kr fullpris AAA titel per nedladdning för att klara av att tillhandahålla en onlineaffär och tillhandahålla servrar för att ladda ner den filen?

Jag vet inte vad du menar med konfirmeringsbias här? Vi pratar om en onlinebutik där man säljer produkter för nedladdning... 2020 kan det banne mig inte vara raketvetenskap, jösses det måste vid det här laget finnas massor av lösningar för detta som för en lagom storskalig operation inte kan kosta många procent per köp att tillhandahålla en nedladdning!
Det finns ju filnedladdningsajter som verkar klara gå runt på ynka reklampengar!

Jag vet inte om det här har gått över ditt huvud men Valve är i den här branschen för att tjäna pengar, så ja?

Vad jag menade med konfirmeringsbias att det enda du egentligen har är dina egna antaganden som ditt inlägg nedanför.

Skrivet av Roger W:

Att ge 30 % till en heldigital distro kedja ÄR oskäligt dyrt helt enkelt.
Det var kanske inte det när steam var nytt och oprövat och priset för disk och bandbredd osv var högre, men i dagsläget kan jag inte se annat än att steam drar in båtlaster med pengar...

Du hänvisar inte till någon källa som styrker ditt argument utan du kör friskt på utan att ha någon som helst insikt i Valves operativa kostnader och då är lätt att fantisera ihop någon siffra ur tomma intet. Men med tanke på vad enterprise grejer kostar om man ska hålla igång driften 24/7 med all redundans därtill (så bokstavligen noll downtime) så utgår jag från att det här kalaset kostar Valve kostar en hel del. Lägger vi sedan till allt annat som Valve sköter åt dig när du säljer din produkt på Steam och de verktyg som du har tillgång till utan några extra kostnader. Kortfattat, fram till att jag ser faktiska siffror på vad Steam kostar att driva så tycker jag att Valve (m.fl) har rätt att ta ut 30%.

Och om det fortfarande svider att ge Valve 30% så erbjud Steam keys genom tredje part, te.x. Green Man Gaming för såvitt jag vet så tar inte Valve ut någon provision för sålda Steam keys.

Skrivet av Roger W:

Ja jag förenklar: det finns problematik att ta höjd för när man är så storskaliga som Steam är. (kundsupport, legaliteter osv osv) och ja det kostar pengar att få allt på plats initialt, och (som jag redan sagt) när Steam var nytt och hela konceptet oprövat så förstår jag att de körde med 30%, men att Valve inte anpassat sig är anledningen till att vi ser Epics store, Origin, Uplay osv...

Har du några källor på detta, för det låter mer som att du kör vidare på dina antaganden som inte har så mycket grund i verkligenheten utan snarare bara leder till din konfirmeringsbias.

Skrivet av Roger W:

Många säger att Epic går back på detta och att de trycker in massor av pengar, vilket det säkert finns sanning i, MEN frågan är hur mycket av de pengarna faktiskt går till utveckling av själva plattformen och hur mycket som går till att köpa upp exclusives och gratisspel mm för att försöka slå sig in på marknaden?

Tja, med tanke på hur torfig EGS är till skillnad från alla andra, vad säger dina egna antaganden i frågan?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.