Björn Rosengren ångrar sig rörande Telias nät

Permalänk
Medlem

Björn Rosengren ångrar sig rörande Telias nät

Björn Rosengren var med och sålde ut Telias nät, nu ångrar han sig, men det är försent.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/bjoern-rosengren-s...

Permalänk

Jo det är ju väldigt lätt att komma och ångra sig när man inte behöver ta några konsekvenser för det.

Permalänk
Medlem

Skönt när folk kan erkänna att dom gjort fel.
Och att en politiker går ut och säger det, cred till Björnen säger jag, han blev just lite mänskligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Skönt när folk kan erkänna att dom gjort fel.
Och att en politiker går ut och säger det, cred till Björnen säger jag, han blev just lite mänskligare.

Det är ju ganska lätt att erkänna i efterhand, speciellt 100 år senare? Till hans försvar så kan man väl säga att hade inte han gjort det hade någon annan gjort det förr eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det är ju ganska lätt att erkänna i efterhand, speciellt 100 år senare? Till hans försvar så kan man väl säga att hade inte han gjort det hade någon annan gjort det förr eller senare.

Nu var det ju inte 100 år senare, men det vi gjorde (när vi sålde ut televerket) var ungefär samma sak som många andra länder gjorde under samma tid. Det gäller ju även privatisering av många andra saker.

Det finns nog för och nackdelar med beslutet och det är väl inte fel att erkänna att man känner att man gjort fel.
Ett av våra stora problem just nu är att vi har en kultur där det är dåligt att erkänna att man gjort fel och vi är gärna snabba att peka ut andras misstag.

Det är väldigt sällan folk begår misstag medvetet och det är ju bra om man kan stå för sina misstag och ännu bättre om man kan dela med sig av dom så andra slipper göra samma sak.

Att politiker, som folk älskar att gnälla på och leta fel på, faktiskt går ut och säger "jag hade fel" tillhör inte vanligheterna och tror jag stärker förtroendet.

Jag har ofta sett kollegor inte "våga" göra saker för rädslan att göra fel och få skit för det. Det är precis den typen av tänk vi måste komma ifrån.

Permalänk
Medlem

Telianätet är långt ifrån toppen på min lista av vad som inte skulle ha sålts ut.

Permalänk
Rekordmedlem

Inget borde säljas ut för inget som sålts av har inneburit någon fördel för medborgarna, den så kallade valfriheten borde ha ett val att kunna avstå privata aktörer för samhällsviktiga tjänster och funktioner.

Permalänk
Medlem

Tanken på att förstatliga själva nätdelen igen har ju föreslagits tidigare och vore nog inte helt fel.
I dag finns det väl fyra större nät (jag räknar inte Net1) med separata organisationer, infrastruktur m.m. De samarbetar ju till viss del, men frågan är om vi inte skulle få ett billigare mobilnät med bättre täckning om allt sköttes av staten med målet att täcka så mycket av Sverige som möjligt med så bra telefoni och så snabbt bredband som möjligt.
Sedan kunde alla dagens operatörer bli virtuella på samma sätt som de mindre företag som redan finns i dag.

Det är kanske inte helt omöjligt att dra paralleller till hur det gick med Bilprovningen – kraftigt höjda priser i kombination med sämre service i glesbygden ...

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket nytta det skulle göra, alla får ju redan hyra svartfiber av Telia. Problemet vi har idag med obygden är ju att ingen dragit fiber dit eller att fastigheterna ligger avsides. De som vill bygga fiber till bostäder och hyra svartfiber av Telia, Svenska Kraftnät, Trafikverket, kommunala nät eller vilka andra aktörer som kan finnas i området kan ju så göra.

Se till att alla bolag blir tvungen att erbjuda svartfiber så kommer det gå att bygga överallt.

Telekom är inte riktigt samma sak som elnätet. Mobilnätet bygger på koncessioner, men det kommer ju inte att gå att bygga fiber på koncessioner.

Permalänk
Skrivet av da-li:

kraftigt höjda priser

Eller "den faktiska kostnaden flyttades över till bilägare istället för att tas från alla skattebetalare". Om ett par hundra mer för en besiktning är för mycket så är det nog dags att se över ekonomin alternativt sälja bilen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Vet inte hur mycket nytta det skulle göra, alla får ju redan hyra svartfiber av Telia. Problemet vi har idag med obygden är ju att ingen dragit fiber dit eller att fastigheterna ligger avsides. De som vill bygga fiber till bostäder och hyra svartfiber av Telia, Svenska Kraftnät, Trafikverket, kommunala nät eller vilka andra aktörer som kan finnas i området kan ju så göra.

Se till att alla bolag blir tvungen att erbjuda svartfiber så kommer det gå att bygga överallt.

Telekom är inte riktigt samma sak som elnätet. Mobilnätet bygger på koncessioner, men det kommer ju inte att gå att bygga fiber på koncessioner.

Det finns de som har flera olika infrastrukturer ("nät") anslutna till bostaden och de finns de som inte kan få någon att intressera sig för att ansluta bostaden, en del länder har lagar som förbjuder för många överlappande nät innan alla har tillgång till nät.
Det verkar rätt sunt att man inte tillåts bygga nya nät där det redan finns 2 innan nät finns och fungerar överallt liksom att man om man bygger nät inte kan neka andra att använda det.
Inte "statliga nät" men sundare reglerade nät som samhället och medborgarna tjänar på.
Att ha många nät bara i vissa städer och inga alls på andra platser är bara dumt men det är så det blir om marknader inte regleras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns de som har flera olika infrastrukturer ("nät") anslutna till bostaden och de finns de som inte kan få någon att intressera sig för att ansluta bostaden, en del länder har lagar som förbjuder för många överlappande nät innan alla har tillgång till nät.
Det verkar rätt sunt att man inte tillåts bygga nya nät där det redan finns 2 innan nät finns och fungerar överallt liksom att man om man bygger nät inte kan neka andra att använda det.
Inte "statliga nät" men sundare reglerade nät som samhället och medborgarna tjänar på.
Att ha många nät bara i vissa städer och inga alls på andra platser är bara dumt men det är så det blir om marknader inte regleras.

Konkurrens som i att kunna hyra svartfiber är bra i det avseendet. I flerfamiljshus finns ofta Telia eller ett kommunalt nät indraget, sen kan fastighetsägaren välja (och senare byta) mellan vem de vill ska ta hand om nätet och vad de ska erbjuda till de boende. Finns ingen anledning att dra in flera nät (rent fysiskt) om de verkligen kan byta och konkurrera på det sättet.

Det som saknas är ofta "last mile", tillåt fler att sätta upp radionät så löser man problemet med de som bor avsides och inte har några grannar eller tvinga elnätsbolaget att erbjuda någon lösning över elledningarna för dessa. Eller tillåt en förenklad tillståndsprocess för fiber på stolpe så att det kan dras i luften.

Problemet är väl egentligen fastighetsägarna också, de är beredda att betala flera hundra tusen för att gräva in VA och el, men kostar fiber mer än 20 000 kr ska någon annan betala.

Ser inte telekom som ett naturligt monopol likt elnätet eller vatten hur som helst. Det är inte samma sak som matas i alla fiberkablar.

Permalänk
Medlem

Ännu bättre hade det varit om vi hade gjort som i detta förslag från miileniumskiftet:
http://www.itkommissionen.se/dynamaster/file_archive/020124/b...

Permalänk
Medlem

Ett fantastiskt bra förslag!

Permalänk
Medlem

Jag blir så trött. Kan han inte försöka påverka hans partikamrater till att sluta med privatiseringsivern idag också, en ursäkt nu betyder inte ett skit. De gjorde ett val och antog ett uppenbart sämre förslag för att deras första stora privatisering skulle gå bättre på börsen.

Permalänk
Medlem

Detta kanske är ett försök att försöka påverka sitt egna och andra partier, han går ju ut med det publikt och det kanske får folk att tänka till.

Samtidigt så ska man inte glömma av vad som ofta driver på privatiseringshetsen och varför det behövs göras.
Om man t.ex. ska sänka skatter så behöver man täcka upp det och då är ett sätt att sälja ut statlig egendom.
Tittar vi tillbaka på skattetryck så har vi betalat allt mindre i skatt för varje år sedan 80 talet, det behöver ju kompenseras med något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eller "den faktiska kostnaden flyttades över till bilägare istället för att tas från alla skattebetalare". Om ett par hundra mer för en besiktning är för mycket så är det nog dags att se över ekonomin alternativt sälja bilen.

Varför höjdes då inte kostnaden omedelbart med 60 procent i stället för gradvis över 10 år?
Avregleringarna skapar oligopol som driver upp priserna i ett litet och glesbefolkat land som Sverige så det funkar kanske inte alltid enligt marknadsekonomins lagar. Det hade varit en sak om bilbesiktningen varit frivillig, men nu är det ett lagkrav och då är det inte samma sak.
Det här var bara ett exempel av betydligt mindre vikt än mobiltelenäten så det är kanske inget att spinna vidare på i den här här tråden?

Permalänk
Skrivet av da-li:

Varför höjdes då inte kostnaden omedelbart med 60 procent i stället för gradvis över 10 år?
Avregleringarna skapar oligopol som driver upp priserna i ett litet och glesbefolkat land som Sverige så det funkar kanske inte alltid enligt marknadsekonomins lagar. Det hade varit en sak om bilbesiktningen varit frivillig, men nu är det ett lagkrav och då är det inte samma sak.

Testa att lämna in bilen på valfri bilverkstad för genomgång och felsökning och se vad det kostar om du tror att besiktningen är oskäligt dyr.

Skrivet av da-li:

Det här var bara ett exempel av betydligt mindre vikt än mobiltelenäten så det är kanske inget att spinna vidare på i den här här tråden?

Det är för att folk har glömt (eller inte upplevt) hur totalt uruselt det var på Televerket-tiden med sina ålderdomliga analoga landbaserade och mobila nät med rigida prismodeller som gjorde att det kostade en smärre förmögenhet att använda dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Testa att lämna in bilen på valfri bilverkstad för genomgång och felsökning och se vad det kostar om du tror att besiktningen är oskäligt dyr.
Det är för att folk har glömt (eller inte upplevt) hur totalt uruselt det var på Televerket-tiden med sina ålderdomliga analoga landbaserade och mobila nät med rigida prismodeller som gjorde att det kostade en smärre förmögenhet att använda dem.

Ingen är väl emot konkurrens på dessa områden, men att skicka med kopparnätet i privatiseringen var ju ganska dumt. Som det är nu finns det ingen som har ett helhetsansvar för att se till att infrastrukturen fungerar. Lite samma som med järnvägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eller "den faktiska kostnaden flyttades över till bilägare istället för att tas från alla skattebetalare". Om ett par hundra mer för en besiktning är för mycket så är det nog dags att se över ekonomin alternativt sälja bilen.

Fick vi lägre skatt när bilisterna får stå för hela notan för besiktning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ingen är väl emot konkurrens på dessa områden, men att skicka med kopparnätet i privatiseringen var ju ganska dumt. Som det är nu finns det ingen som har ett helhetsansvar för att se till att infrastrukturen fungerar. Lite samma som med järnvägen.

Vad är kopparnätet utan fibern? Stationerna som satt utan fiber är redan nedstängda. DSL-tekniken slutade utvecklas för 15 år sedan. All hårdvara från de gamla leverantörerna är EOL:ad också.

Telefoni-tjänsterna kan gott och väl mobiloperatörerna stå för, men för företag vore det fint om det öppnades upp för IP-telefoni utan särskilda växellösningar. Förstår att fast telefoni dog ut när det är på helt andra plattformar, när IP-telefoni från en leverantör som Telia inte är knutet till mobilnätets lösning o.s.v. samtidigt som vi har VoLTE och VoWiFi.

Redundans får man oftast via olika leverantörer. M2M över mobilnätet kan du t.ex. få med fast IP över flera nät och är ju ett måste om du behöver någon form av redundans/driftsäkerhet. Fiber är mer ömtåligt än elnätet och jag skulle inte förvänta mig att någon blir tvingad att erbjuda garanterad upptid. Ingen är heller beredd att betala för det.

Järnvägen är lite tvärt om, då den till mycket högre grad än idag byggdes och ägdes privat. Den har förstatligats, enda som inte ägs och förvaltas av staten som är noterbart är ett par av de banorna SL äger.

Skrivet av Mindboggle:

Fick vi lägre skatt när bilisterna får stå för hela notan för besiktning?

Fast vad utgår ni ifrån? Svensk Bilprovning ägdes till 52 % av staten och subventionerade inte verksamheten utan avgifterna stod för hela verksamheten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Testa att lämna in bilen på valfri bilverkstad för genomgång och felsökning och se vad det kostar om du tror att besiktningen är oskäligt dyr.
Det är för att folk har glömt (eller inte upplevt) hur totalt uruselt det var på Televerket-tiden med sina ålderdomliga analoga landbaserade och mobila nät med rigida prismodeller som gjorde att det kostade en smärre förmögenhet att använda dem.

På Televerket tiden så hade man rätt att få telefon till permanentbostäder och dessutom var ljudkvaliten så pass bra att det faktisk gick att samtala, kostnaden fördelades ut på alla i stället för att man gör det billigt för de i storstäderna och skiter helt i glesbygd och samtalskvalitet.
Televerket hade en del stora fördelar, likt SJ, för idag går det ju knappt att åka tåg längre om man bortser från lokaltågen och järnvägsunderhållet har ju närmast helt upphört.
Har svårt att se någon fördel som kommit från privatisering inom nått område, det mesta fungerar betydligt sämre och har dessutom ofta blivit mycket dyrare när det privatiserats eller "valfrihet" införts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo det är ju väldigt lätt att komma och ångra sig när man inte behöver ta några konsekvenser för det.

Det är väl oftare man ångrar sig om man faktiskt måste ta konsekvensen för något som blev mindre bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Testa att lämna in bilen på valfri bilverkstad för genomgång och felsökning och se vad det kostar om du tror att besiktningen är oskäligt dyr.
Det är för att folk har glömt (eller inte upplevt) hur totalt uruselt det var på Televerket-tiden med sina ålderdomliga analoga landbaserade och mobila nät med rigida prismodeller som gjorde att det kostade en smärre förmögenhet att använda dem.

Du driver hela tiden tesen att jag tycker att besiktningen är oskäligt dyr. Kan du vara snäll och visa var jag skrev det?
Jag kommenterade bara prisökningen som har varit 5,6 gånger högre än ökningen av KPI under motsvarande tid (källa: https://teknikensvarld.se/nyheter/konsument/bilbesiktning-avs... ).
Jag tycker däremot att om det är ett lagkrav på besiktning eftersom det finns en samhällsnytta med den (högre trafiksäkerhet) så kan staten ta hand om den och se till att alla får en någorlunda jämbördig service.

Telenäten har utvecklats och Telia hade också kunnat utvecklats med rätt styrning, i takt med att mobiltelefoni och datakommunikation har gått från att vara en dyr produkt för företag och yuppies till en nödvändig vardagsprodukt för nästan alla människor. Det har hänt en del sedan man använde modem i slutet av 80-talet ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad är kopparnätet utan fibern? Stationerna som satt utan fiber är redan nedstängda. DSL-tekniken slutade utvecklas för 15 år sedan. All hårdvara från de gamla leverantörerna är EOL:ad också.

Jo ok, jag menade förstås bas-infrastrukturen och inte kopparnätet specifikt. Men på tiden när det begav sig var ju kopparnätet en väldigt viktig bit av detta.

Citat:

Telefoni-tjänsterna kan gott och väl mobiloperatörerna stå för, men för företag vore det fint om det öppnades upp för IP-telefoni utan särskilda växellösningar. Förstår att fast telefoni dog ut när det är på helt andra plattformar, när IP-telefoni från en leverantör som Telia inte är knutet till mobilnätets lösning o.s.v. samtidigt som vi har VoLTE och VoWiFi.

Redundans får man oftast via olika leverantörer. M2M över mobilnätet kan du t.ex. få med fast IP över flera nät och är ju ett måste om du behöver någon form av redundans/driftsäkerhet. Fiber är mer ömtåligt än elnätet och jag skulle inte förvänta mig att någon blir tvingad att erbjuda garanterad upptid. Ingen är heller beredd att betala för det.

Garanterad upptid är svårt förstås, men att alla erbjuds en koppling till nätet hade ju inte varit så svårt egentligen, så var det ju innan privatiseringen och kablarna var ju redan dragna liksom. Nu stänger man ner kopparnätet på ställen där det inte finns alternativ mer än en mobiltelefoni som bara fungerar i teorin.

Citat:

Järnvägen är lite tvärt om, då den till mycket högre grad än idag byggdes och ägdes privat. Den har förstatligats, enda som inte ägs och förvaltas av staten som är noterbart är ett par av de banorna SL äger.

Likheten med järnvägen ligger mer i att ingen har något övergripande ansvar för underhållet tack vare uppstyckningar i samband med privatiseringar där ansvarsfrågan helt har förbisetts, inte i hur näten byggdes för hundra år sedan liksom.

Citat:

Fast vad utgår ni ifrån? Svensk Bilprovning ägdes till 52 % av staten och subventionerade inte verksamheten utan avgifterna stod för hela verksamheten.

Bilprovning är något som tas upp i denna debatt ofta för det är en av de mest lyckade privatiseringarna även om mycket av det som man trodde skulle bli bättre snarare har blivit sämre. Priserna har ökat hyfsat kraftigt trots konkurrensen (dock inte till orimliga nivåer på något sätt) och närheten till en anläggning beror väldigt mycket på vart man bor. Kommersiella aktörer har förstås inget intresse i att driva saker med förlust och det finns inga incitament från det allmänna att göra det heller, alltså har servicen blivit sämre för de i glesbygd medan de i mer tättbefolkade områden fått många fler aktörer att välja mellan. Så ungefär samma som hände med apoteket exempelvis.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Jo ok, jag menade förstås bas-infrastrukturen och inte kopparnätet specifikt. Men på tiden när det begav sig var ju kopparnätet en väldigt viktig bit av detta.
Garanterad upptid är svårt förstås, men att alla erbjuds en koppling till nätet hade ju inte varit så svårt egentligen, så var det ju innan privatiseringen och kablarna var ju redan dragna liksom. Nu stänger man ner kopparnätet på ställen där det inte finns alternativ mer än en mobiltelefoni som bara fungerar i teorin.
Likheten med järnvägen ligger mer i att ingen har något övergripande ansvar för underhållet tack vare uppstyckningar i samband med privatiseringar där ansvarsfrågan helt har förbisetts, inte i hur näten byggdes för hundra år sedan liksom.
Bilprovning är något som tas upp i denna debatt ofta för det är en av de mest lyckade privatiseringarna även om mycket av det som man trodde skulle bli bättre snarare har blivit sämre. Priserna har ökat hyfsat kraftigt trots konkurrensen (dock inte till orimliga nivåer på något sätt) och närheten till en anläggning beror väldigt mycket på vart man bor. Kommersiella aktörer har förstås inget intresse i att driva saker med förlust och det finns inga incitament från det allmänna att göra det heller, alltså har servicen blivit sämre för de i glesbygd medan de i mer tättbefolkade områden fått många fler aktörer att välja mellan. Så ungefär samma som hände med apoteket exempelvis.

Privatiseringen av besiktningen är väl inte ett exempel på nått som "gått bra" ? Inte bättre tillgänglighet (som i snabbare/enklare att få det gjort) men om man anser att man i sällsynta fall kanske kan spara nån km i avstånd som bättre tillgänglighet så är det kanske så ?
Mestadels har det bara inneburit flera aktörer, högre prisnivå (kanske delvis pga ökad reklam ) och bökigare tidsbokning. Har svårt att se vad som blivit bättre.

Apotektjänsten har ju också blivit kraftigt försämrad och de börjar mer likna kosmetika/hälsokost/gym-kosttillskotts butiker och att sälja receptfritt i andra butiker (typ ICA) har ju lett till rejäla prishöjningar.
Och tillgängligheten har generellt minskat om man tycker att apoteken ska tillhandahålla mediciner, då menar jag både antal olika lagerhållna mediciner och den fysiska butiken.
"Apoteken" har nog helt enkelt blivit för många och för små i städerna så att flera mediciner har blivit beställningsvaror och i glesbygden har de på en del ställen helt försvunnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Privatiseringen av besiktningen är väl inte ett exempel på nått som "gått bra" ? Inte bättre tillgänglighet (som i snabbare/enklare att få det gjort) men om man anser att man i sällsynta fall kanske kan spara nån km i avstånd som bättre tillgänglighet så är det kanske så ?
Mestadels har det bara inneburit flera aktörer, högre prisnivå (kanske delvis pga ökad reklam ) och bökigare tidsbokning. Har svårt att se vad som blivit bättre.

Apotektjänsten har ju också blivit kraftigt försämrad och de börjar mer likna kosmetika/hälsokost/gym-kosttillskotts butiker och att sälja receptfritt i andra butiker (typ ICA) har ju lett till rejäla prishöjningar.
Och tillgängligheten har generellt minskat om man tycker att apoteken ska tillhandahålla mediciner, då menar jag både antal olika lagerhållna mediciner och den fysiska butiken.
"Apoteken" har nog helt enkelt blivit för många och för små i städerna så att flera mediciner har blivit beställningsvaror och i glesbygden har de på en del ställen helt försvunnit.

Nej jag håller med om det. Men bilprovningen är ändå den av de större privatiseringarna som har gått "bäst". Inte jättebra på något sätt men det är ju inte så uppenbara problem som det är med exempelvis apoteken. Mycket beroende på att de bara säljer en tjänst egentligen och inte har några lager eller liknande. Priserna har gått upp men inte lika kraftigt som elnätsavgifterna exempelvis. Så relativt övriga större privatiseringar så har bilprovningen varit en av de mest lyckade. Ur konsumentsynvinkeln så är det snarare än av de mindre misslyckade, men det handlar ju bara om perspektivet liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Likheten med järnvägen ligger mer i att ingen har något övergripande ansvar för underhållet tack vare uppstyckningar i samband med privatiseringar där ansvarsfrågan helt har förbisetts, inte i hur näten byggdes för hundra år sedan liksom.

Fast det är ju som sagt tvärt om, det har förstatligats och Trafikverket har ansvaret för alla banor som det går fjärrtåg på, med undantag för ett par banor som staten äger och förvaltar separat.

Skrivet av snajk:

Bilprovning är något som tas upp i denna debatt ofta för det är en av de mest lyckade privatiseringarna även om mycket av det som man trodde skulle bli bättre snarare har blivit sämre. Priserna har ökat hyfsat kraftigt trots konkurrensen (dock inte till orimliga nivåer på något sätt) och närheten till en anläggning beror väldigt mycket på vart man bor. Kommersiella aktörer har förstås inget intresse i att driva saker med förlust och det finns inga incitament från det allmänna att göra det heller, alltså har servicen blivit sämre för de i glesbygd medan de i mer tättbefolkade områden fått många fler aktörer att välja mellan. Så ungefär samma som hände med apoteket exempelvis.

Självklart går kostnaderna upp om antalet stationer ökar. Precis som tidigare är det de som besiktigar som måste betala för allt.

Skrivet av snajk:

Jo ok, jag menade förstås bas-infrastrukturen och inte kopparnätet specifikt. Men på tiden när det begav sig var ju kopparnätet en väldigt viktig bit av detta.

Om du läser IT-kommissionens rapport som länkas ovan så ser du att de visste redan på 90-talet att kopparnätet inte skulle ha någon viktig roll i bredbandsutbyggnaden. Det fanns redan flera olika aktörer i stamnätet när Telia såldes på börsen så väl i metronäten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eller "den faktiska kostnaden flyttades över till bilägare istället för att tas från alla skattebetalare". Om ett par hundra mer för en besiktning är för mycket så är det nog dags att se över ekonomin alternativt sälja bilen.

Det kostade ju ett par hundra innan privatiseringen så vi snackar dubbla priset då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast det är ju som sagt tvärt om, det har förstatligats och Trafikverket har ansvaret för alla banor som det går fjärrtåg på, med undantag för ett par banor som staten äger och förvaltar separat.

Så varför är det sådana väldiga problem med järnvägsunderhållet då? Jag säger inte att jag är någon expert på den privatiseringen men just hålen mellan ansvarsområdena har ju tagits upp som den stora anledningen till att vi har så pissig tågtrafik.

Citat:

Självklart går kostnaderna upp om antalet stationer ökar. Precis som tidigare är det de som besiktigar som måste betala för allt.

Jo absolut. Men det är ju liksom inbyggt i privatiseringarna. Förhoppningen är förstås att konkurrensen ska ge incitament till effektiviseringar så att det väger upp den ökade kostnaden för flera parallella organisationer och så, men det har ju inte blivit riktigt så någonstans.