Vilken typ av mikrofon för att bäst fånga upp buller?

Permalänk
Medlem

@fragande

Fint uttryckt "en språklig och kulturell barriär" - om det är så illa som det låter, så känns det som att flytta kommer bli enklast för dig i längden.

Mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

@fragande

Fint uttryckt "en språklig och kulturell barriär" - om det är så illa som det låter, så känns det som att flytta kommer bli enklast för dig i längden.

Mvh Lazze

Jo jag är helt inställd på att flytta och letar aktivt ny bostad varje dag. I dessa tider och utan privata kontakter är det dock inte lätt. Är dessutom tre månaders uppsägningstid så realistiskt sett ligger det säkert minst ett halvår bort och jag måste försöka behålla förståndet (och hälsan) fram till dess. Tyvärr är det ju dessutom numera en hel del områden man behöver undvika, även i en mindre stad, med väldigt låg omsättning på bostäder i de bättre områdena som följd. Börjar dock komma väldigt långt från topic nu känner jag ...

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Någonstans ska det väl dock räcka att du blir utsatt för att få hjälp? Vad störningen beror på är ju trots allt upp till hyresvärden att undersöka. Det här har ju misslyckats som du beskriver.

Men, hyresvärden har ju fortfarande skyldighet att lösa problemet. Kanske har du rätt till avdrag på hyran också.

Jag tycker lätt du ska kontakta värden igen med vinkeln att de ska lösa problemet. Ta gärna kontakt med miljökontoret också. Det är bra att du har inspelningar som dokumentation. Skriv också upp tidpunkter och datum. Du kan inte komma och säga ”det är hela tiden” utan du måste ha något konkret.

Är du med i hyresgästföreningen? Kontakta dem också i så fall.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Lider också något otroligt av ljudföroreningar i min lägenhet. Främst från snorungar som kör fram och tillbaka ute på gatan i sina EPA-traktorer och raggar-Volvos hela nätterna poppandes skräpmusik med 8x12tums sub i bilen så putsen på fasaden lossnar. Farbror Polisen bryr sig inte heller om att en köra ut och titta då det tar minst en timme för dem att vara på plats.
Jag tror inte folk i fattar hur jobbigt det är att störas hela tiden av andras idioti och det skulle helt klart behövas lättare sätt att bli av med dessa ljudmarodörer.
Jag kan tyvärr inte rekommendera någon utrustning som skulle fungera för inspelning som TS efterlyser, men följer tråden då jag själv är också behöver något liknande.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Någonstans ska det väl dock räcka att du blir utsatt för att få hjälp? Vad störningen beror på är ju trots allt upp till hyresvärden att undersöka. Det här har ju misslyckats som du beskriver.

Men, hyresvärden har ju fortfarande skyldighet att lösa problemet. Kanske har du rätt till avdrag på hyran också.

Jag tycker lätt du ska kontakta värden igen med vinkeln att de ska lösa problemet. Ta gärna kontakt med miljökontoret också. Det är bra att du har inspelningar som dokumentation. Skriv också upp tidpunkter och datum. Du kan inte komma och säga ”det är hela tiden” utan du måste ha något konkret.

Är du med i hyresgästföreningen? Kontakta dem också i så fall.

Jo jag har dragit iväg en anmälan till Miljökontoret nu och dokumenterar för fullt. Tyvärr är det väl som med så mycket annat att man måste hålla på att bråka och vara jobbig för att det ska hända något. Har meddelat hyresvärden om anmälan och att jag önskar få någon slags bullermätning utförd. Får se om det "tar".

Skrivet av Juggernawt:

Lider också något otroligt av ljudföroreningar i min lägenhet. Främst från snorungar som kör fram och tillbaka ute på gatan i sina EPA-traktorer och raggar-Volvos hela nätterna poppandes skräpmusik med 8x12tums sub i bilen så putsen på fasaden lossnar. Farbror Polisen bryr sig inte heller om att en köra ut och titta då det tar minst en timme för dem att vara på plats.
Jag tror inte folk i fattar hur jobbigt det är att störas hela tiden av andras idioti och det skulle helt klart behövas lättare sätt att bli av med dessa ljudmarodörer.
Jag kan tyvärr inte rekommendera någon utrustning som skulle fungera för inspelning som TS efterlyser, men följer tråden då jag själv är också behöver något liknande.

Ja det tar verkligen på psyket till slut, speciellt när det är så ihållande att man aldrig får vila och nattsömnen störs varje natt. Dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad ... det är ofattbart uttröttande. Tycker inte heller att det ska behöva vara så svårt att visa normal hänsyn.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Problemet med Usb mikrofoner typ Yeti och liknande är att de är gjorda mest för podcasting. Detta innebär att de ofta är så konstruerande att de filtrerar bort bakgrundsljud(miljöljud) så mycket som möjligt (man vill höra vad personen säger, men så lite ovidkommande bakgrundsljud som möjligt).

I ditt fall vill du istället ha med så mycket miljöljud som möjligt på inspelningen.

Vi skulle göra en enkel filmproduktion i en verksamhet och den hade därför köpt in en Usb-podcast mikrofon i 2000kr klassen med tanken att den också kunde användas till ev framtida podcasting.

Men det visade sig att ljudet var betydligt sämre och den var mycket okänsligare än hos min Zoom H2n digitala ljudinspelare(runt 1500kr) så H2n var klart mycket bättre för ändamålet så vi använde den istället till filmen. H2n har många olika möjligheter med allt från Mono till surroundljud.
Går att spela in från Mp3 upp till 24/96 Wav-filer på upp till 32Gb Sd-kort eller koppla den till dator som Usb-mik och kortläsare.

Ska man ha något bättre får man gå upp rejält i pris, Har också ett mindre digitalt mixerbord och kör man det med 48v fantommatade stormembrans kondensatormikrofoner(proffsutrustning) kan man få ut lite till men då är det andra pengar och även viktigt med rätt mikrofon(olika typer är gjorda för vissa användningsområden) och rätt placering.

Då Zoom både har inspelning och inbyggda mikrofoner så måste man inte använda någon mobil eller dator när man spelar in.
Har även digitaliserat gamla analoga media med den via dess linjeingång.

Jag är nöjd med vad H2n presterar för pengen, men det är klart har du inget behov alls av den sedan är det ju en peng trots allt.

Permalänk

Har en Yeti Blue som är extremt bra på att ta upp buller-ljud osv, om man ställer in den rätt.

Permalänk
Medlem

Jag tror mer på ljudnivåmätaridén, köp någon billig och testa:
https://www.amazon.se/ljudniv%C3%A5m%C3%A4tare-LCD-decibelm%C...

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Har enorma problem med en störande granne som ständigt håller på och smäller och bankar. Skulle behöva dokumentera och spela in för att ha bevis att lägga fram. Försökte först spela in med telefonen men det gick ungefär som förväntat, dvs. ljuden tas upp väldigt dåligt och en massa bakgrundsbrus från ventilation stör. Sedan köpte jag en HyperX Quadcast men den tar upp ljuden ännu sämre.

Ljuden hörs väldigt tydligt och högt för det mänskliga örat så det borde gå att fånga upp tycker jag. Ofta är det väldigt låga frekvenser det handlar om tror jag, dvs. dova smällar med "högt tryck". Så jag antar att den behöver ha både hög känslighet och brett frekvensomfång. Frågan är vad för typ av mikrofon man ska ha till detta ändamål, kan inte ett jota om det och det är en djungel för en n00b (kondensator, dynamisk etc.).

Den ska enbart användas till detta ändamål så den får gärna inte kosta skjortan, smärtgräns runt 1500kr eller så. Helst ska det inte behövas en massa extra utrustning, så USB är väl att föredra antar jag.

Öppen för alla förslag

Sorry att jag drar upp en gammal tråd men jag undrar om du fick någon rätsida på det här? Lyssnade på din inspelning och det låter EXAKT som min grannes nattliga bestyr.

Har pratat med hen en gång och skrivit på messenger 4 ggr. Senast igår när kl var 1:15 och bad dem lugna sig lite. Fick som svar att de slog in julklappar och lagade mat eftersom de inte kunde göra det när barnen var vakna. Samma typ av resonemang de andra gångerna jag bett dem vara lite lugna; hen har alltid en anledning till att få föra oljud. Hen verkar inte försåt att det inte är rimligt med vardagsljud så sent på kvällen/natten.

De är fler som bor i samma lägenhet med olika dygnsrytm så om det inte är nattugglan som är igång så är det solstrålen som kör hemmagympa med upphopp, eller något barn som uppenbarligen aldrig får komma ut och springa av sig. Värst för mig är iaf de nattliga bestyren då de kommer som smällar lite när som helst fram till 2-tiden på natten. Mao vet man inte om det är en engångs-smäll eller om det kommer komma några till med 20-30 minuters mellanrum eller om det kommer hålla på i timmar.

Hen verkar inte förstå heller att huset vi bor i är gammalt och att isolering mellan våningarna inte fanns på kartan när huset byggdes. Folk hade väl helt enkelt mer vett på den tiden. Även deras fotsteg fotsteg fortplantar sig ner i min lägenhet då golvytorna är relativt stora så mitt tak fungerar som ett högtalarelement där rummen är högtalarlådan. Känner även av vibrationer i sängen och soffan när deras unge hoppar omkring.

Jag tänker att en kombination av olika typer av mikrofoner borde räcka och någon mobil som filmar vilken tid på dygnet det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stantemo:

Sorry att jag drar upp en gammal tråd men jag undrar om du fick någon rätsida på det här? Lyssnade på din inspelning och det låter EXAKT som min grannes nattliga bestyr.

Har pratat med hen en gång och skrivit på messenger 4 ggr. Senast igår när kl var 1:15 och bad dem lugna sig lite. Fick som svar att de slog in julklappar och lagade mat eftersom de inte kunde göra det när barnen var vakna. Samma typ av resonemang de andra gångerna jag bett dem vara lite lugna; hen har alltid en anledning till att få föra oljud. Hen verkar inte försåt att det inte är rimligt med vardagsljud så sent på kvällen/natten.

De är fler som bor i samma lägenhet med olika dygnsrytm så om det inte är nattugglan som är igång så är det solstrålen som kör hemmagympa med upphopp, eller något barn som uppenbarligen aldrig får komma ut och springa av sig. Värst för mig är iaf de nattliga bestyren då de kommer som smällar lite när som helst fram till 2-tiden på natten. Mao vet man inte om det är en engångs-smäll eller om det kommer komma några till med 20-30 minuters mellanrum eller om det kommer hålla på i timmar.

Hen verkar inte förstå heller att huset vi bor i är gammalt och att isolering mellan våningarna inte fanns på kartan när huset byggdes. Folk hade väl helt enkelt mer vett på den tiden. Även deras fotsteg fotsteg fortplantar sig ner i min lägenhet då golvytorna är relativt stora så mitt tak fungerar som ett högtalarelement där rummen är högtalarlådan. Känner även av vibrationer i sängen och soffan när deras unge hoppar omkring.

Jag tänker att en kombination av olika typer av mikrofoner borde räcka och någon mobil som filmar vilken tid på dygnet det är.

Så sent på natten ska självklart inte grannar utföra handlingar som stör. Detta gäller t:ex hög musik, dammsugande osv.. Sådana saker kan du upp med ordförande/hyresvärd. Det verkar dock inte vara problemet här, istället så är huset för dåligt helt enkelt.

Olika hus beter sig olika när det kommer till ljud, där gamla trähus är värst följt av moderna "billighetshus" (har hört PEAB nämnas många gånger). Sådana fall är det svårt att visa att grannen avsiktligt skapar onödigt buller nattetid.

Almännt slammer kan dämpas med tilläggsisolering i väggar samt med flytande laminatgolv, båda saker du måste du ta med till ordförande/hyresvärd.
Klampande i golvet är värre, där den enda vettiga lösningen är betonggolv.

Snacka med dom om deras unge istället, minns att mina föräldrar sa åt mig att gå försiktigare pga grannen under klagade.

Edit: Vill påpeka att för att kunna bevisa att bullret överstiger kraven krävs i de flesta fall en ljudnivåmätare klass 2, dvs inte en mobil. Är mer insatt i industribuller där bevisbördan ligger på verksamhetsutövaren. Har för mig att för bostadsbuller mellan bostäder ligger ansvaret på bostadsrättsföreningen/hyresvärden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stantemo:

Sorry att jag drar upp en gammal tråd men jag undrar om du fick någon rätsida på det här? Lyssnade på din inspelning och det låter EXAKT som min grannes nattliga bestyr.

Har pratat med hen en gång och skrivit på messenger 4 ggr. Senast igår när kl var 1:15 och bad dem lugna sig lite. Fick som svar att de slog in julklappar och lagade mat eftersom de inte kunde göra det när barnen var vakna. Samma typ av resonemang de andra gångerna jag bett dem vara lite lugna; hen har alltid en anledning till att få föra oljud. Hen verkar inte försåt att det inte är rimligt med vardagsljud så sent på kvällen/natten.

De är fler som bor i samma lägenhet med olika dygnsrytm så om det inte är nattugglan som är igång så är det solstrålen som kör hemmagympa med upphopp, eller något barn som uppenbarligen aldrig får komma ut och springa av sig. Värst för mig är iaf de nattliga bestyren då de kommer som smällar lite när som helst fram till 2-tiden på natten. Mao vet man inte om det är en engångs-smäll eller om det kommer komma några till med 20-30 minuters mellanrum eller om det kommer hålla på i timmar.

Hen verkar inte förstå heller att huset vi bor i är gammalt och att isolering mellan våningarna inte fanns på kartan när huset byggdes. Folk hade väl helt enkelt mer vett på den tiden. Även deras fotsteg fotsteg fortplantar sig ner i min lägenhet då golvytorna är relativt stora så mitt tak fungerar som ett högtalarelement där rummen är högtalarlådan. Känner även av vibrationer i sängen och soffan när deras unge hoppar omkring.

Jag tänker att en kombination av olika typer av mikrofoner borde räcka och någon mobil som filmar vilken tid på dygnet det är.

Tyvärr fick jag aldrig det. Riktig mardröm som slutade med att jag fick flytta. Hyresvärden vägrade vidta åtgärder för att lokalisera källan, så jag gjorde en anmälan till kommunens miljökontor till slut. Trots inspelningar och väldigt utförlig störningsdagbok så avfärdades dock anmälan med motiveringen att det skulle bli för dyrt för hyresvärden att gå till botten med det. Kommunalt bostadsbolag så fanns väl rätt stor risk för jäv där ... Skickade in en överklagan till Länsstyrelsen, men den ligger där fortfarande utan beslut efter snart 10 månader.

Tyvärr verkar det som att man är extremt utlämnad som hyresgäst i sådana här fall om det inte hörs in till fler grannar. I bostadsrätt kanske det är lättare att ta upp med föreningen. Byråkratins kvarnar mal som bekant fruktansvärt långsamt här.

I ditt fall låter det ju dock inte som att det är någon tvekan om var ljuden kommer från så det borde ju vara lättare. Föra störningsdagbok är nog väldigt bra.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Tyvärr fick jag aldrig det. Riktig mardröm som slutade med att jag fick flytta. Hyresvärden vägrade vidta åtgärder för att lokalisera källan, så jag gjorde en anmälan till kommunens miljökontor till slut. Trots inspelningar och väldigt utförlig störningsdagbok så avfärdades dock anmälan med motiveringen att det skulle bli för dyrt för hyresvärden att gå till botten med det. Kommunalt bostadsbolag så fanns väl rätt stor risk för jäv där ... Skickade in en överklagan till Länsstyrelsen, men den ligger där fortfarande utan beslut efter snart 10 månader.

Tyvärr verkar det som att man är extremt utlämnad som hyresgäst i sådana här fall om det inte hörs in till fler grannar. I bostadsrätt kanske det är lättare att ta upp med föreningen. Byråkratins kvarnar mal som bekant fruktansvärt långsamt här.

I ditt fall låter det ju dock inte som att det är någon tvekan om var ljuden kommer från så det borde ju vara lättare. Föra störningsdagbok är nog väldigt bra.

Trist att höra att det slutade så Överväger också att flytta men är lite svårt att hitta lämplig storlek i områden jag vill bo i.

Har skrivit störningsdagbok som hyresvärden fått ta del av och nu spelar jag också in med datorn så förhoppningsvis räcker det tillsammans med att hen "erkänner" störningarna för att Hyresnämnden att tvinga hyresvärden att göra nått.