EU överväger inhemsk halvledarallians utan utländska aktörer

Permalänk
Medlem

Ganska många här som inte kan använda sitt huvud riktigt...

Ni vill att Sverige håller sig till sig själv och inte lita på några andra, men vad gör det egentligen för skillnad i detta sammanhanget? Sverige har 0 inflytande inom halvledarindustrin, så det kan enbart bli bättre och inte sämre.

Rent för många i Sverige som tror att vi har något att komma med i värden... Vi ligger bra till nu (per capita), men har inte gjort det länge, och EU är en ganska stor anledning till att vi är där vi är.

Men nej nej, EU är en organisation som styr över medlemsländerna, och det är inte alls medlemsländerna som styr EU...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Något fullständigt har de inte. Man kan faktiskt rösta bort en större mängd av dem med.

Nej inte in till kommissionen och vill du förändra eu måste du göra det långt inifrån.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Är syftet att tillverka militär utrustning förstår jag beslutet, men dessa halvledare lär ju aldrig användas i hemelektronik då de är för dyra.
Sedan ska ju någon betala subventionen också, och det lär ju bli Europas invånare som får stå för den notan.

Men forsätter det såhär så har vi väl snart enbart Trabant att köpa

De flesta halvledarkretsar tillverkas i höglöneländer som ex. USA, Taiwan, Sydkorea, Japan, Singapore m.fl. så detta är knappast något hinder. Halvledare är inte särskilt skrymmande så idag exporteras de ofta till länder med lägre löner för att byggas ihop till färdiga produkter.

Därtill så är marknaden för foundries idag närmast ett duopol där TSMC och Samsung har 70% av marknaden, vilket knappast är positivt.

Permalänk
Medlem

Om vi struntar i alla problem med EU så kvarstår ändå problemet att det är medborgare i alla EU-länder som kommer få stå för notan för vad som antagligen blir ett kostsamt experiment som kommer hinna bli tekniskt irrelevant innan de fått ut första kretsen, ungefär som Trabant som skulle leverera folkbilen till östtyskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Nej inte in till kommissionen och vill du förändra eu måste du göra det långt inifrån.

Europaparlamentet, som är demokratiskt framröstade, kan misstroendeförklara hela kommissionen som ett av sina yttersta maktmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Summan ligger nog närmare 9000euro idag, på den betalar de ingen statlig inkomstskatt, samt har 3400kr i skattefritt traktamente varje sessionsdag, samt reseersättning och bidrag för kontorsmaterial, betalda sjukhuskostnader, betalt boende.

Har du hört om någon annan arbetskategori som har möjligheten att avsäga den statliga inkomstbeskattningen? Makt korrumperar som de säger, fullständig makt korrumperar fullständigt och Bryssel samt europas ekonomi är ett utmärkt exempel på just detta.

Var får du 9000 euro ifrån? Menar du att det sammantaget med traktamente och olika ersättningar blir ca 9000 i månaden i slutändan? Det tycker jag är en skälig lön för ett mycket, mycket viktigt jobb med stort ansvar. De ersättningar du nämner är ok i mina ögon. Inget som sticker ut från hur det funkar i varken privata företag eller offentliga arbeten. Oavsett är det lååångt ifrån de 500k euro i månaden som den jag svarade på påstod.

Och nej, det är ingen etablerad sanning att makt korrumperar. Jag misstänker att det är omvänd kausalitet, dvs att det finns ett visst överskott av personer som tagit sig till maktpositioner som inte har några problem med att trampa på andra för att få vad de vill. Och dessa personer har ofta en stor tendens till själviskt och korrupt beteende. (Tyvärr är karisma ofta kopplat till psykopatiska och narcissistiska personlighetsdrag och i vår hypermediala värld röstar vi lätt på karismatiska personer och märker först efter ett tag hur destruktiva de är).

Det finns garanterat en hel del politiker med stark ideologisk drivkraft som vill göra gott, men de märks sällan.

Vi behöver vara vaksamma mot korruption, då det garanterat finns, men om vi säger att alla med makt är korrupta innebär det att samhället oundvikligen kommer gå under, eftersom ett fungerande samhälle kräver att några vill fatta beslut, dvs ges makt. Det är ett tankesätt som jag inte är beredd att skriva under på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Lite östtyskland-vibbar får jag av någon anledning.

Du tänker på AMD:s fabrik i Dresden?
DDR-minnen..

Permalänk
Medlem

Givetvis kommer detta kosta mycket pengar och förmodligen vara ineffektivt och långsamt utifrån att EU är många olika viljor och dessutom byråkratiskt tungrott. Halvledare behövs uppenbarligen hos oss oavsett politisk och ekonomisk status i resten av världen.

Jag ser hellre ett misslyckat och kostsamt försök än att vi ska ge upp och förlita oss på att vi alltid har goda relationer till de få som producerar halvledare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om vi struntar i alla problem med EU så kvarstår ändå problemet att det är medborgare i alla EU-länder som kommer få stå för notan för vad som antagligen blir ett kostsamt experiment som kommer hinna bli tekniskt irrelevant innan de fått ut första kretsen, ungefär som Trabant som skulle leverera folkbilen till östtyskarna.

Vänta nu...
Har du missat helt vilken situation många Europeiska tillverkare sitter i nu? De sitter utan hårdvara, så deras produktion har stannat.

Det betyder att vi är helt förlitade på utländska (utanför EU) aktörer när det gäller våran inhemska produktionen.
Dessa aktörer specifikt länder som Kina, där våra relationer blir sämre och sämre för varje år...

Att vi säkerställer Europas produktionsmarknad genom att införa/bygga en europeisk kretstillverkning är bara bra.

Detta beskrivs som TSMC, alltså kommer dessa fabriker endast tillverka kretsar. Externa aktörer kommer designa kretsarna.
Så jag förstår inte liknelsen med Trabant...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Var får du 9000 euro ifrån? Menar du att det sammantaget med traktamente och olika ersättningar blir ca 9000 i månaden i slutändan? Det tycker jag är en skälig lön för ett mycket, mycket viktigt jobb med stort ansvar. De ersättningar du nämner är ok i mina ögon. Inget som sticker ut från hur det funkar i varken privata företag eller offentliga arbeten. Oavsett är det lååångt ifrån de 500k euro i månaden som den jag svarade på påstod.

Och nej, det är ingen etablerad sanning att makt korrumperar. Jag misstänker att det är omvänd kausalitet, dvs att det finns ett visst överskott av personer som tagit sig till maktpositioner som inte har några problem med att trampa på andra för att få vad de vill. Och dessa personer har ofta en stor tendens till själviskt och korrupt beteende. (Tyvärr är karisma ofta kopplat till psykopatiska och narcissistiska personlighetsdrag och i vår hypermediala värld röstar vi lätt på karismatiska personer och märker först efter ett tag hur destruktiva de är).

Det finns garanterat en hel del politiker med stark ideologisk drivkraft som vill göra gott, men de märks sällan.

Vi behöver vara vaksamma mot korruption, då det garanterat finns, men om vi säger att alla med makt är korrupta innebär det att samhället oundvikligen kommer gå under, eftersom ett fungerande samhälle kräver att några vill fatta beslut, dvs ges makt. Det är ett tankesätt som jag inte är beredd att skriva under på.

"The monthly gross MEP salary, under the single statute, is €8,995.39 (as of 1 July 2020). All MEPs pay EU tax and insurance contributions, after which the salary is €7,011.74"
Ingen talar om löner i termer av netto. Nej det är utan de traktamenten och olika ersättningar, du kanske trodde dessa fick den vanliga förljugna konsumentpris löneökningen på 2% som vi andra?

Jag anser det är väldigt gott arvode för att representera "folket" samt få alla ens andra ersättningar försörjda. Men det som sticker mest i ögonen är att det är skattemedel som betalas oavsett EU:s utveckling. Det blir ännu mer parodiskt när de slipper undan den statliga beskattning som de erlägger vanligt dödliga. Saknar Bryssel och EU pengar? Ja då ska medlemsländerna betala eller skuldsätta sig och det punkt.

I ett hel privat/börsnoterat aktiebolag utan statlig inblandning är det aktieägarna och marknadens beslut att avgöra vad ledningen och de anställda ska få för ersättning, vad nu bokslutet klarar av. Och anser jag som kund, anställd, konkurrent eller ägare att ersättningar är oskäliga då kan jag undvika, byta arbetsgivare, starta ett effektivare dito eller sälja mina andelar. Jag kan t.om i vissa fall låna andelar och sälja direkt om jag vill dem illa, men akta dig det kan slå tillbaka.

När t.om en 10årig Spansk statsobligation lyckades falla under -0.016% i December på vad? God kreditvärdighet? Haha, nej ränte placerarna vet att Europeiska centralbanken snart köper deras gamla kalsonger om så krävs, som Mario Draghi sa "whatever it takes".
Du har tagit bort riskmedvetenheten, du har tagit bort ansvaret och du har fått planekonomi.

Jag har inget emot eu, eller samarbete i övrigt. Men det är stor skillnad på en handelsnation, och ha en gemensam centralbank, lagstiftning som triumfar nationellt och delad ekonomi.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

"The monthly gross MEP salary, under the single statute, is €8,995.39 (as of 1 July 2020). All MEPs pay EU tax and insurance contributions, after which the salary is €7,011.74"
Ingen talar om löner i termer av netto. Nej det är utan de traktamenten och olika ersättningar, du kanske trodde dessa fick den vanliga förljugna konsumentpris löneökningen på 2% som vi andra?

Jag anser det är väldigt gott arvode för att representera "folket" samt få alla ens andra ersättningar försörjda. Men det som sticker mest i ögonen är att det är skattemedel som betalas oavsett EU:s utveckling. Det blir ännu mer parodiskt när de slipper undan den statliga beskattning som de erlägger vanligt dödliga. Saknar Bryssel och EU pengar? Ja då ska medlemsländerna betala eller skuldsätta sig och det punkt.

I ett hel privat/börsnoterat aktiebolag utan statlig inblandning är det aktieägarna och marknadens beslut att avgöra vad ledningen och de anställda ska få för ersättning, vad nu bokslutet klarar av. Och anser jag som kund, anställd, konkurrent eller ägare att ersättningar är oskäliga då kan jag undvika, byta arbetsgivare, starta ett effektivare dito eller sälja mina andelar. Jag kan t.om i vissa fall låna andelar och sälja direkt om jag vill dem illa, men akta dig det kan slå tillbaka.

När t.om en 10årig Spansk statsobligation lyckades falla under -0.016% i December på vad? God kreditvärdighet? Haha, nej ränte placerarna vet att Europeiska centralbanken snart köper deras gamla kalsonger om så krävs, som Mario Draghi sa "whatever it takes".
Du har tagit bort riskmedvetenheten, du har tagit bort ansvaret och du har fått planekonomi.

Jag har inget emot eu, eller samarbete i övrigt. Men det är stor skillnad på en handelsnation, och ha en gemensam centralbank, lagstiftning som triumfar nationellt och delad ekonomi.

Aha, det var visst jag som hade läst fel förut. Det var 7000 EUR netto. Jag anser fortfarande att det är en skälig lön och att ersättningarna, om de inte missbrukas, är skäliga de med.

Javisst är det otympligt och dyrt med en statlig (eller överstatlig) budget och styre, men hur får du det till planekonomi? Och vad har det med EUs önskan att få till halvledarproduktion i EU-länder?

Edit: Vad menar du med planekonomi, förresten? Jag misstänker att du inte menar ala Sovjet, men du är missnöjd med något i hur de planerar och fördelar/samlar in resurser. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Aha, det var visst jag som hade läst fel förut. Det var 7000 EUR netto. Jag anser fortfarande att det är en skälig lön och att ersättningarna, om de inte missbrukas, är skäliga de med.

Javisst är det otympligt och dyrt med en statlig (eller överstatlig) budget och styre, men hur får du det till planekonomi? Och vad har det med EUs önskan att få till halvledarproduktion i EU-länder?

Edit: Vad menar du med planekonomi, förresten? Jag misstänker att du inte menar ala Sovjet, men du är missnöjd med något i hur de planerar och fördelar/samlar in resurser. Eller?

Det anser inte jag, är det pengar som motiverar finns det alternativa penningmarknader för sådant, ska du representera folket via skattemedel så ska du också leva efter de principer.
Om du tycker -0.016% är en rimlig 10års ränta för ett såpass illa skött ekonomiskt land som Spanien så är det naivt, det är ingen marknadsränta, men det är vad fodringen handlades för, och varför tror du den gjorde det?

Jo för alla vet att Spanien är "too big to fail", och kommer räddas av europeiska centralbanken med nytryckt till alla medel möjliga. Det är troligare att vi tapetserar med euro innan de folkvalda i Bryssel eller Spanien skulle erkänna sina brister eller avsäga sig sina löneökningar eller arvoden, det finns ingen självreflektion inom statligt styre, och det finns definitivt inget ansvar.

Missnöjd? Nej då, dem är numera en del av marknaden och har varit länge, det är bara spela runt dem och anta att dem kommer rädda sig själva och lite till varenda gång, och du får rätt varje gång.

Men dem skapar gigantiska ekonomiska klyftor, förstör pensioner, och för vanliga löntagare. Sen klagar de på symptom deras egna medicin skapade. Antingen har du en frimarknad, där aktörerna bestämmer priset och tar konsekvenserna, eller så har du en fullskalig interventions marknad som slutligen mynnar ut i ren planekonomi, och eu är närmare det senare.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Hm, så alla länder inom EU blir MER beroende av EU..

Kom ihåg, EU behöver oss mer än vad vi behöver EU.. låt EU inte vända på det, det är då diktatur skapas.

Detta är ju raka MOTSATSEN till hur diktaturer skapas. I alla fall historiskt där en liten grupp (rakt motsatt till EU-blocket) antingen med stöd av delar av folket eller delar av en regering tagit makten nästan uteslutande genom vapenmakt.

Skrivet av Sveklockarn:

Med tanke på hur EU på kort tid gått från en frihandelsunion till att övertrumfa medlemsländers nationella suveränitet i viktiga frågor så är det väldigt sunt att vara kritisk mot att ge dem kontroll över fler områden.

Kort tid? EU är i grund och botten en handelsunion som är menad att skapa ett handelsblock. Vilket de gör idag och har alltid pekat på att de vill göra. Så jag skulle nog inte kalla säg 60 år för kort tid direkt.

Skrivet av Pepe Silvia:

Jag har inte så bra koll. Hur övertrumfar EU medlemsländers nationella suveränitet?

De gör de inte. Utan EU kan "trycka på" att något skall genomföras men i slutändan måste nationen själv ta beslutet. Vilket är orsaken varför man har tonvis med olika juridiska lösningar inom EU zonen.

Skrivet av CubaCola:

Lite östtyskland-vibbar får jag av någon anledning.

Detta kan ju tolkas på flera olika sätt. Menar du som diktatur? Eller menar du som eventuell stagnering pga. man försöker göra sig av med beroende av andra länder?

Skrivet av Stemm:

Är det inte redan diktatur. Värsta indoktinering/hjärntvätt ser man på diverse universitet.
Till och med djuren ser snett på oss människor.
Kom att tänka på barnprogrammet jag/vi såg: "Vad är det mest farligaste varelsen i hela världen"?.
-Människor, speciellt hjärntvättade sådana.

Spoken as någon som aldrig satt sin fot på ett universitet. Och nej. Sverige är inte en diktatur. EU är inte en diktatur. Vilket du insett om du faktiskt levt i en diktatur och inte suttit i ett av de friaste länderna i världen. Vilket gör ditt påstående om "indoktrinering" ganska ironiskt.

Skrivet av CubaCola:

Det känns lite som att när vi väl har denna tillverkning inom EU så ska vi börja sätta hög skatt på allt som kommer in ifrån andra länder, eller på annat sätt göra det jobbigt för oss som vill köpa AMD eller Nvidia.
Så inte direkt Östtyskland, men ändå lite sådär ja..

Men då kan du ju nämna X land i hela världen.. för varenda land.. inkluderat Sverige.. har skyddstullar på väl utvalda varor (tull t.ex).

Skrivet av pine-orange:

AMD och Nvidia designar halvledarchip, de tillverkar inte halvledarchip. Det här handlar om att ha möjligheten att tillverka halvledarchip.

Korrekt. Både AMD och Nvidia utsourcar själva produktionen till Samsung och TSMC som producerar produkterna till dem. Intel är väl en av få som både designar och producerar sina produkter helt "in house".

Skrivet av Sveklockarn:

Det löser EU enkelt genom mer reglering och handelshinder för kretsar tillverkade utanför EU.

Sorry men du får nog ta och läsa på en hel del om hur EU sköter saker och ting.

Skrivet av flashen:

Bra! Men det kommer bli korruption genom alla led

Kommer det säkert. Det är ju ändå människor det i slutändan handlar om. Och därför behövs det kraftiga regelverk och insyn. Nya departement och inspektioner kommer att dyka upp som brev på posten.

Skrivet av hACmAn:

Och ändå är det svårt att få tag på svens husmanskost i sverige. För att inte tala om Kinesisk. Få franska filmer med svensk eller engels text. Korianska med text i huvud taget.

KAN JU.. ha och göra med att du bara kan gå in på ICA och köpa allt du behöver för att laga det själv. Med andra ord.. det finns ingen marknad för det. Däremot hade jag inga problem att finna svensk husmanskost i Spanien av alla ställen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Blir nog inte Ryzen-processorer eller Nvidia-GPUer som kommer tillverkas här. Snarare kretsar för t.ex bilar eller andra liknande grejer.

Många bäckar små.

Skrivet av Hevin:

Ganska många här som inte kan använda sitt huvud riktigt...

Ni vill att Sverige håller sig till sig själv och inte lita på några andra, men vad gör det egentligen för skillnad i detta sammanhanget? Sverige har 0 inflytande inom halvledarindustrin, så det kan enbart bli bättre och inte sämre.

Rent för många i Sverige som tror att vi har något att komma med i värden... Vi ligger bra till nu (per capita), men har inte gjort det länge, och EU är en ganska stor anledning till att vi är där vi är.

Men nej nej, EU är en organisation som styr över medlemsländerna, och det är inte alls medlemsländerna som styr EU...

Det är helt enkelt så att folk låter sina känslor dominera sin retorik. Med blandat resultat som följd.

Ganska säker på att folk är emot EU utan att veta VARFÖR de är emot EU. Vilket speglas i deras argument där EU målas upp till gränsen till diktatur..

Skrivet av Sveklockarn:

Om vi struntar i alla problem med EU så kvarstår ändå problemet att det är medborgare i alla EU-länder som kommer få stå för notan för vad som antagligen blir ett kostsamt experiment som kommer hinna bli tekniskt irrelevant innan de fått ut första kretsen, ungefär som Trabant som skulle leverera folkbilen till östtyskarna.

Låt mig gissa. Du har gått skola? Använt svenska sjukhus? Var tror du dessa pengar kommer ifrån?

Att pengar slussas från "allmänna medel" för att bygga upp infrastruktur har ju en del av vårat liv sedan 1800-talet. Det är ju urtypen av gemensamma medels användning för att på sikt bygga upp något positivt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

KAN JU.. ha och göra med att du bara kan gå in på ICA och köpa allt du behöver för att laga det själv. Med andra ord.. det finns ingen marknad för det. Däremot hade jag inga problem att finna svensk husmanskost i Spanien av alla ställen.

Kan ha att göra med att det bor hur många Svenskar som i Spanien. Var väldigt vanligt att pensionärer flyttade dig istället för att bo kvar i Sverige. Tror inte det är lika vanligt i dagsläget. Tror det hade med attityder och lagar att göra. Minns inte om det var i 1177 vårdguiden eller i Unionens tidning Kollega jag läste om det hela. Hur som hälst var det inte igår eller i förgår jag lästa om det.
Förstår vad du menar hur som helst.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Det anser inte jag, är det pengar som motiverar finns det alternativa penningmarknader för sådant, ska du representera folket via skattemedel så ska du också leva efter de principer.
Om du tycker -0.016% är en rimlig 10års ränta för ett såpass illa skött ekonomiskt land som Spanien så är det naivt, det är ingen marknadsränta, men det är vad fodringen handlades för, och varför tror du den gjorde det?

Jo för alla vet att Spanien är "too big to fail", och kommer räddas av europeiska centralbanken med nytryckt till alla medel möjliga. Det är troligare att vi tapetserar med euro innan de folkvalda i Bryssel eller Spanien skulle erkänna sina brister eller avsäga sig sina löneökningar eller arvoden, det finns ingen självreflektion inom statligt styre, och det finns definitivt inget ansvar.

Missnöjd? Nej då, dem är numera en del av marknaden och har varit länge, det är bara spela runt dem och anta att dem kommer rädda sig själva och lite till varenda gång, och du får rätt varje gång.

Men dem skapar gigantiska ekonomiska klyftor, förstör pensioner, och för vanliga löntagare. Sen klagar de på symptom deras egna medicin skapade. Antingen har du en frimarknad, där aktörerna bestämmer priset och tar konsekvenserna, eller så har du en fullskalig interventions marknad som slutligen mynnar ut i ren planekonomi, och eu är närmare det senare.

Jag tänker att det finns en stor mängd sätt att sköta en ekonomi på och du, om jag förstått rätt, att det finns antingen fullständig marknadsekonomi eller fullständig planekonomi. Om jag förstått rätt är vi så långt ifrån varandra att det inte blir meningsfullt att diskutera detta mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag tänker att det finns en stor mängd sätt att sköta en ekonomi på och du, om jag förstått rätt, att det finns antingen fullständig marknadsekonomi eller fullständig planekonomi. Om jag förstått rätt är vi så långt ifrån varandra att det inte blir meningsfullt att diskutera detta mer.

Det roliga blir dock när de som förespråkar fri marknadsekonomi helt plötsligt inte kan köpa sina produkter för ordentliga priser utan man får betala enorma överpriser för att det antingen 1. Finns för få seriösa aktörer eller 2. Företagen bestämt sig för att slå ihop sig och så helt plötsligt kostar skivat bröd mellan en tusenlapp och femtonhundra per skiva. För detta är vad som sker i delar av USA där marknadsekonomi (läs kapitalism) fått sprida sig hur den velat och innevånare har fått bita i det sura äpplet.

Med andra ord. De som förespråkar fri marknad vet sällan vad de egentligen resonerar för.

Samma gäller ju självfallet de som förespråkar total planekonomi som nästan alltid leder till stagnering och brist på råvaror för att någon på något departement ansett att alla hus allt kan byggas med tusen spikar och därför bara räknat antal hus som fanns i staden och gångrat det med tusen. Vadå en spik gick sönder? Hade fel från fabriken? Vadå inte levererades? Synd för dig. Nu har du bara 750 spikar att bygga ett hus för. För lagret är slut..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det roliga blir dock när de som förespråkar fri marknadsekonomi helt plötsligt inte kan köpa sina produkter för ordentliga priser utan man får betala enorma överpriser för att det antingen 1. Finns för få seriösa aktörer eller 2. Företagen bestämt sig för att slå ihop sig och så helt plötsligt kostar skivat bröd mellan en tusenlapp och femtonhundra per skiva. För detta är vad som sker i delar av USA där marknadsekonomi (läs kapitalism) fått sprida sig hur den velat och innevånare har fått bita i det sura äpplet.

Med andra ord. De som förespråkar fri marknad vet sällan vad de egentligen resonerar för.

Samma gäller ju självfallet de som förespråkar total planekonomi som nästan alltid leder till stagnering och brist på råvaror för att någon på något departement ansett att alla hus allt kan byggas med tusen spikar och därför bara räknat antal hus som fanns i staden och gångrat det med tusen. Vadå en spik gick sönder? Hade fel från fabriken? Vadå inte levererades? Synd för dig. Nu har du bara 750 spikar att bygga ett hus för. För lagret är slut..

Håller med. Det behövs regleringar och ibland kan det behövas ett initiativ från statligt håll för att få igång något som privata företag inte vill göra på egen hand.

Den här pandemin har visat på begränsningar i olika marknadsstyrda lösningar, som tex att hålla minimalt i lager då det är billigare att skicka efter. Det funkar bra om hela leveranskedjan är välfungerande.

Jag förespråkar inte planekonomi för det, utan tänker som sagt att det finns mellanting mellan två poler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

... lär knappast hände om att vara världsledande på tillverkningen utan tillgodose "inhemska" behov.

Självklart! "Världsledande" kräver ett antal år av erfarenhet och massor av kapital i ryggen. Kommer inte hända första tio åren efter produktionsstart.

Egen tillverkning av "good enough" är en enorm fördel i ett strategiskt perspektiv.
- Europeisk försvarsindustri kan dra nytta av det.
- Telecom-produkter som inte har inbyggda dörrar till utom-EU-peiska underrättelsetjänster.
- ... och därtill fordonstillverkare.

Permalänk
Medlem

Låter som en strålande idé.
Att förlita sig på att Asien ska vara det enda stället som ska stå för majoriteten av vår teknik har visat att det blir en enorm flaskhals vid t.ex. pandemier.
Det kommer gynna alla medlemsländer.
Tänk även på alla som kommer kunna bli sysselsatta i nya jobb. Inte bara bygget av alla fabriker utan även för arbetare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Hm, så alla länder inom EU blir MER beroende av EU..

Kom ihåg, EU behöver oss mer än vad vi behöver EU.. låt EU inte vända på det, det är då diktatur skapas.

Vill du hellre vara beroende av Kina?

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Självklart! "Världsledande" kräver ett antal år av erfarenhet och massor av kapital i ryggen. Kommer inte hända första tio åren efter produktionsstart.

Egen tillverkning av "good enough" är en enorm fördel i ett strategiskt perspektiv.
- Europeisk försvarsindustri kan dra nytta av det.
- Telecom-produkter som inte har inbyggda dörrar till utom-EU-peiska underrättelsetjänster.
- ... och därtill fordonstillverkare.

Köpa aktiemajoriteten i GBF låter som en relativt billig väg in.
Pengar är en del av det hela. Har EU kompetens nog?

Permalänk

Detta är en nödvändighet inte bara ur ekonomisk hänsyn men också rent säkerhetspolitiskt.

Världens är oproportionerligt beroende av ett fåtal aktörer med tonvikt på Asien. Det råder ingen tvivel om att Kinas ambitioner att införliva Taiwan är något som måste tas på allvar. Skulle dom göra det så skulle dom ha en sån kontroll över världens chip-tillverkning att det skulle bli nästintill omöjligt att värja sig från kinesiskt kontrollerade kretsar i hem- och industriellelektronik.

Permalänk
Skrivet av Greyguy1948:

Köpa aktiemajoriteten i GBF låter som en relativt billig väg in.
Pengar är en del av det hela. Har EU kompetens nog?

Ser ut som om GBF även har kommit igång med kvantdatorer:

GBF och kvantteknik

Permalänk
Skrivet av bobish:

Vill du hellre vara beroende av Kina?

Verkar så. Vederbörande driver ingen ideologisk linje mot just den totalitära regimen.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är knappast något Kina kommer lämnas ostörda att göra och blir i så fall upptakten till nästa globala konflikt. Den prislappen tror jag inte de är villiga att betala inom överskådlig framtid.

I och för sig men det är ändå en smått bisarr situation hur extremt beroende hela jäkla världen börjar bli av TSMC. Att kalla det monopol riskerar bli en underdrift om ingenting görs (om TSMCs utveckling skulle fortsätta i nuvarande takt).

I övrigt har jag absolut inget emot TSMC, något företag måste vara bäst och TSMC har visat att de är bäst (just nu) men det finns gränser hur stora ett företag bör bli sett till marknadsposition. Självklart blir det extra känsligt med tanke på Kina - Taiwan relationen/konflikten eller vad man ska kalla det.

Ibland får jag också intryck av att företag i Asien drivs lite annorlunda jämfört med i väst. Stora (gigantiska) företag i Asien tenderar nästan bli som en stat i staten med enormt stor uppbackning och stöd från just staten. Någon form av hybridföretag jämfört med traditionellt kapitalistiska företag i väst. Att konkurrera mot gigantiska företag uppbackade av en hel stat/land är inte helt enkelt.

I övrigt riskerar väl trådar av denna typ spåra ur och bli politiska. En del hatar är rädda för EU, en del USA, en del Kina, en del Ryssland, en del är mot "globalism" etc.

Jag kan tycka det är lite komiskt att vara emot globalism, det här är nämligen en utveckling som självklart inte går att stoppa på sikt. Vi lever i en gemensam värld vad jag vet, något jag missat? Krig och gränsdragningar, är detta verkligen modernt? Något som dock har stoppat upp/bromsat globalismen på sätt och vis är möjligen Corona. Självklart försvåras olika former av samarbeten över landsgränserna när folk knappt har kunnat resa längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag kan tycka det är lite komiskt att vara emot globalism,

På vilket sätt är det "komiskt" att vara för nationers självbestämmande och mot världsregeringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

På vilket sätt är det "komiskt" att vara för nationers självbestämmande och mot världsregeringar?

Vi lever i en gemensam värld vad jag vet, något jag missat? Krig, så lite samarbeten som möjligt, egoism och gränsdragningar, gigantiska arméer beväpnade till tänderna, är detta verkligen modernt? Sköta oss själva och skit i andra filosofi? Jag vill kunna arbeta och bo var jag vill även om jag är medveten om att det är en utopi just nu.

Permalänk
Medlem

100% av alla länder i världen med en dator skulle självdö utan USA. Så kommer det att förbli tills den moderna världen imploderar á la Romarriket. Därför kommer inte EU's plan för halvledardominans att fungera - effekter av ev. motdrag från USA kommer bli helt förödande.

Att ersätta existerande amerikanska system skulle ta 50 år om vi startade nu men med tanke på att amerikans produktdominans ÖKAR lär det inte gå öht.

Är man svensk ska man vara extra stolt eftersom man har sålt eller utplånat de flesta moderna industrier som funnits i Sverige därför att man föredrar utländska aktörer och vård och omsorgstänkandet har fått en sådan kraftig spinn att underhållet av svensk stat och kommun kostar mer än dess befolkning.

Så Sverige är HELT kört.
EU är helt kört.

Det enda land som kommer i närheten är Kina men inom viktiga teknologiska sektorer ligger de 20 år efter (Chip-design, Space tech, Innovation). Ska Kina ta över krävs det att USA och den moderna världen kollapsar först.

Permalänk
Skrivet av Maarus:

Det anser inte jag, är det pengar som motiverar finns det alternativa penningmarknader för sådant, ska du representera folket via skattemedel så ska du också leva efter de principer.
Om du tycker -0.016% är en rimlig 10års ränta för ett såpass illa skött ekonomiskt land som Spanien så är det naivt, det är ingen marknadsränta, men det är vad fodringen handlades för, och varför tror du den gjorde det?

Jo för alla vet att Spanien är "too big to fail", och kommer räddas av europeiska centralbanken med nytryckt till alla medel möjliga. Det är troligare att vi tapetserar med euro innan de folkvalda i Bryssel eller Spanien skulle erkänna sina brister eller avsäga sig sina löneökningar eller arvoden, det finns ingen självreflektion inom statligt styre, och det finns definitivt inget ansvar.

Missnöjd? Nej då, dem är numera en del av marknaden och har varit länge, det är bara spela runt dem och anta att dem kommer rädda sig själva och lite till varenda gång, och du får rätt varje gång.

Men dem skapar gigantiska ekonomiska klyftor, förstör pensioner, och för vanliga löntagare. Sen klagar de på symptom deras egna medicin skapade. Antingen har du en frimarknad, där aktörerna bestämmer priset och tar konsekvenserna, eller så har du en fullskalig interventions marknad som slutligen mynnar ut i ren planekonomi, och eu är närmare det senare.

Ditt uttalande vittnar om en övertro på fri marknad. Två bagare kan gå på fika en eftermiddag och du har en potentiell kartellbildning. Se på byggbranschen i Sverige. Att bygga bostäder i Sveriges näst största stad kostar i genomsnitt 18tkr/kvm, klappat och klart. Ändå säljs de varje år för "marknadspriser", trots att byggpriserna ökar sakta. Och det är samma 4-5 stora företag som står för nybygget år efter år. Kartell deluxe. Visst är den marknaden i viss mån också reglerad, men fri marknad? Nä. Det finns inte, åtminstone inte särskilt länge. Där råder en naiv övertro på att företag vill konkurrera, de vill bara tjäna pengar. Och det helst utan konkurrens.

Visa signatur

#nul