Kryptovalutan Ethereum kan "stänga av" mining redan till årsskiftet

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag har inga problem öht att tro på rapporten. Min erfarenhet inom krypto säger mig att väldigt lite av den totala volymen är knarkhandel, medan investeringar/spekulation som görs inom kryptomarknaden har fullständigt exploderat de senaste åren. Jag tror faktiskt att du är fast lite i hur krypto fungerade för många år sedan. Absolut är droghandel på nätet väldigt stort, läser man i rapporten är det dock inte den största delen av olagligheter, utan det är kategorin "scam" som står för det mesta, hyfsat tätt följt av "darknet market" (som ju med största sannolikhet är väldigt mycket knarkhandel).

Han säger att spekulationstransaktioner inte räknas, han kollar bara på när bitcoin används som betalningsmedel för att köpa tjänster eller varor med. Det låter helt rimligt att det relativa antalet olagliga betalningar med bitcoin är högre än med vanliga pengar.

Skrivet av Ozzed:

Nej visst. Men kom inte och gnäll för att Nvidia från och med snart begränsar Hashrate. Miners får såklart köpa korten om de vill och göra vad de vill med dem. Men med begränsad Hashrate är det knappast någon högoddsare att efterfrågan från just miners minskar. Sant att det som sagt är psykologiskt viktigt för just gamers att Nvidia med den här åtgärden visar att de själva tänkt sig att miners inte har lika stor rätt till GeForce som gamers och kreatörer.

Fast de gör inte det för gamers, de gör det för att de vill tjäna mer pengar genom att dela upp marknaden i olika kundsegment. Ingen borde vara glad över att nvidia artificiellt skruvar tillbaka prestandan och vi får avvakta olika tester för att se om det enbart påverkar miningprestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Deras GeForce-kort är menade främst för gaming. Självklart har de andra segment med andra målgrupper också men det som miners börjat roffa åt sig och fått för sig att de har lika stor rätt eller till och med större rätt än gamers till är ju just GeForce.

Men visst, jag kan omformulera mig för att bli tydligare. Den primära målgruppen Nvidia her för sin GeForce-serie är gamers.

Så om Nvidia av någon anledning skulle byta fokus mot mining och marknadsföra sina kort som miningkort. Samma kort men instället för att det står GAMING på lådan så står det MINING, då skulle du ta ett steg tillbaka och låtit miners få sina kort först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Han säger att spekulationstransaktioner inte räknas, han kollar bara på när bitcoin används som betalningsmedel för att köpa tjänster eller varor med. Det låter helt rimligt att det relativa antalet olagliga betalningar med bitcoin är högre än med vanliga pengar.

Tack för förtydligandet, jag läste lite för snabbt innan jag svarade!
Ser nu att du har rätt att @Gizmo_8 menade BTC/kryptovalutor som betalmedel. Det man får ha koll på är att BTC för varje år som går används mer och mer som en "store of value", dvs motsvarande guld, och mindre som ett betalmedel. Sedan kan jag tycka att det är ett litet konstigt sätt att argumentera om man säger "om vi exkluderar det här och det här" så används det mer inom knarkhandel än vanliga valutor. Jag ser inte varför man ska göra den exkluderingen, men absolut kan jag hålla med om att om man exkluderar den enorma massan som använder BTC som ett "store of value" och/eller som en investering (dvs bort med Tesla, Paypal, Coinbase, Binance etc etc) så är det med stor sannolikhet större andel kriminella transaktioner jämfört med "vanliga pengar"

EDIT: Men jag står fortfarande fast vid att just BTC är fullständigt korkat att använda som kriminell när det finns andra privacy-coins som är tusen gånger mer lämpliga att använda för kriminella verksamheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Han säger att spekulationstransaktioner inte räknas, han kollar bara på när bitcoin används som betalningsmedel för att köpa tjänster eller varor med. Det låter helt rimligt att det relativa antalet olagliga betalningar med bitcoin är högre än med vanliga pengar.

Fast de gör inte det för gamers, de gör det för att de vill tjäna mer pengar genom att dela upp marknaden i olika kundsegment. Ingen borde vara glad över att nvidia artificiellt skruvar tillbaka prestandan och vi får avvakta olika tester för att se om det enbart påverkar miningprestandan.

De kan få säga att de gör det av vilken anledning som helst bara miners slutar försämra tillgången på GeForce-kort. Om det fungerar eller inte återstår att se men att de överhuvudtaget försöker har gjort att de för mig återupprätta ett förtroende som varit erroderat i många år.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjann:

Så om Nvidia av någon anledning skulle byta fokus mot mining och marknadsföra sina kort som miningkort. Samma kort men instället för att det står GAMING på lådan så står det MINING, då skulle du ta ett steg tillbaka och låtit miners få sina kort först?

Är de så pass dumma att de byter fokus till något som går i vågor och i samma veva då begränsar framerate till hälften av vad korten egentligen klarar så är det rätt självklart att jag skulle hitta något annat. Men att ett företag som grundats för gamers skulle överge dem för lite snabba högst kortsiktiga inkomster är inte så troligt. Sen har gaming varit en folkrörelse sedan mitten av 70-talet och är något som de allra flesta känner till. Medan kryptovalutor är något nytt och bara verkar intressant för de flesta när man kan tjäna pengar på det. Så bara det säger ju en del om vad som kommer generera mest inkomster långsiktigt. Även om både Nvidia och AMD helt överger gaming så kommer det finnas andra rom plockar upp bollen. När Intel lanserade Xe pratade de om gamers. Inte ett ord om miners. Så det är tydligt för mig vilken grupp som av hävd har första tjing på grafikkort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Det är väl så alla kryptovalutor skulle varit från början. Det är ju bara ett gigantiskt misslyckande från start att det har krävt sådan GPU kraft. Äntligen går det rätt väg, tog dock alldeles för lång tid.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är de så pass dumma att de byter fokus till något som går i vågor och i samma veva då begränsar framerate till hälften av vad korten egentligen klarar så är det rätt självklart att jag skulle hitta något annat. Men att ett företag som grundats för gamers skulle överge dem för lite snabba högst kortsiktiga inkomster är inte så troligt. Sen har gaming varit en folkrörelse sedan mitten av 70-talet och är något som de allra flesta känner till. Medan kryptovalutor är något nytt och bara verkar intressant för de flesta när man kan tjäna pengar på det. Så bara det säger ju en del om vad som kommer generera mest inkomster långsiktigt. Även om både Nvidia och AMD helt överger gaming så kommer det finnas andra rom plockar upp bollen. När Intel lanserade Xe pratade de om gamers. Inte ett ord om miners. Så det är tydligt för mig vilken grupp som av hävd har första tjing på grafikkort.

Självklart var det hypotetisk och inget som kommer hända som det ser ut nu.

Poängen med posten vara bara att om det stod "Mining" på 3080 lådan istället för "Gaming" exakt samma kort. Så hade du självklart låtit alla miners fått sina kort först innan du köpt ett? Och alla som köpt ett för gaming hade varit ett "uppruttnat rövhål"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är de så pass dumma att de byter fokus till något som går i vågor och i samma veva då begränsar framerate till hälften av vad korten egentligen klarar så är det rätt självklart att jag skulle hitta något annat. Men att ett företag som grundats för gamers skulle överge dem för lite snabba högst kortsiktiga inkomster är inte så troligt. Sen har gaming varit en folkrörelse sedan mitten av 70-talet och är något som de allra flesta känner till. Medan kryptovalutor är något nytt och bara verkar intressant för de flesta när man kan tjäna pengar på det. Så bara det säger ju en del om vad som kommer generera mest inkomster långsiktigt. Även om både Nvidia och AMD helt överger gaming så kommer det finnas andra rom plockar upp bollen. När Intel lanserade Xe pratade de om gamers. Inte ett ord om miners. Så det är tydligt för mig vilken grupp som av hävd har första tjing på grafikkort.

https://www.sweclockers.com/nyhet/31432-nvidia-presenterar-re...

"Hon menar att färdiga farmer för brytning av kryptovaluta återaktiverats, medan nyförsäljning av grafikkort inte varit drivande i vinterns nya våg. Både Kress och bolagets grundare Jen-hsun Huang väntar sig samtidigt att kryptovalutornas intresse håller i sig inom överskådlig tid."

https://www.techpowerup.com/271188/nvidia-geforce-no-longer-c...
https://www.techpowerup.com/271178/nvidia-announces-financial...

https://www.anandtech.com/show/16510/nvidia-closes-out-q4-fy2...
"Driving that gaming revenue has been a mix of gaming and mining demand"

Intressant att se hur utvecklingen ser ut framöver då gaming redan nu är en mindre del övriga inkomster samlat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

Alltså när nvidia ger ut ett "white paper" på hur man får använda deras slogan/tm/logo med "The way it's meant to be played"
https://www.nvidia.com/content/imagekit/guidelines/NVIDIA_TWI...

och officiella slogans för GEFORCE GTX serierna

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/GTX_900_series_logo_with_slogan.png
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c5/GTX_10_series_logo_with_slogan.png

I detta läget är man ganska klar med vad man marknadsfört sina kort för, skulle nog säga att gamers är en primär målgrupp.

Tillägg
https://www.nvidia.com/sv-se/ 2021-05-02
4 bilder högst upp i slideshow
bild 1: 3060 med texten "The ultimate play"
bild 2: Geforce Now reklam med flera spel
bild 3: Laptops med 30 serien "The ultimate play"
bild 4: RTX, IT'S ON reklam - bild på Cyberpunk 2077

Företagslösningar presenteras en halv sida ner.

De själva marknadsför sig som ett bolag för spel så inte bara äldre generationer där de belyst just spel med deras kort.

Vill göra dig medveten om att du länkar en PDF från 2003 och verkar använda den som argument för hur Nvidia marknadsför sig 2021. XD Sorry kändes tvunget

När ändå rör det så, Nvidia har mer produkter än grafikkort. Dom har t.ex. stora marknadsandelar av hjärnan för automatiska bilar och så vidare... Datacenter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Vill göra dig medveten om att du länkar en PDF från 2003 och verkar använda den som argument för hur Nvidia marknadsför sig 2021. XD Sorry kändes tvunget

När ändå rör det så, Nvidia har mer produkter än grafikkort. Dom har t.ex. stora marknadsandelar av hjärnan för automatiska bilar och så vidare... Datacenter...

2003-till hänvisningen hur de presenterar sig idag på sin hemsida, dvs konstant beteende. (du missade tydligt tillägg samt det under som visar på att det är ett konstant beteende, var bara tvungen att påpeka, sorry det kändes tvunget)
Ja de gör mycket mer, men det som jag visade var att spel var en primär grupp i deras ögon. Det finns flera företag som gör massa olika saker man inte tänker på men det är ju hur de marknadsför sig själva som formar intrycket av vad de satsar på och vilka de vänder sig mot.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjann:

Självklart var det hypotetisk och inget som kommer hända som det ser ut nu.

Poängen med posten vara bara att om det stod "Mining" på 3080 lådan istället för "Gaming" exakt samma kort. Så hade du självklart låtit alla miners fått sina kort först innan du köpt ett? Och alla som köpt ett för gaming hade varit ett "uppruttnat rövhål"

Ja. Om man primärt haft grafikkort för att mina med och någon kom på att vi ska spela på dem för att stoppa ödlorna från rymden som styr storbankerna då är det självklart att jag hade varit sur på gamers.

Ponera istället ett Nvidias serie för brytning av kryptovalutotmr gick att spela på, och att det var enkelt och billigt att fixa utgång för bild. Och gamers började köpa upp dem. Det tro fan att miners blivit sura med rätta då eftersom de blir hänvisade till till kort som är dyrare och har utgångar för bild de inte behöver och halverad Hashrate jämfört med korten de vill ha. Självklart hade de blivit sura för att andra klafsar in med leriga stövlar på deras marknad och använder korten till något de inte ens är tänkta för. Klart de hade blivit sura som fan då. Och jag hade varit på deras sida.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

2003-till hänvisningen hur de presenterar sig idag på sin hemsida, dvs konstant beteende.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19060323" userid="100733" name="Sockerdrickan"]
https://i.imgur.com/bagmWTg.png

Citat:

www.nvidia.com › sv-se

Nvidia

NVIDIA uppfann grafikprocessorn som skapar interaktiv grafik på bärbara datorer, arbetsstationer, mobila enheter, bärbara datorer, datorer ...

Såhär står det för mig på första träffen.
Sitter på mobilen så blir meckigt att ta print och lägga upp.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Tänk ifall man resonerar som @Ozzed. Förr kunde en bil både köra framåt och bakåt. Men nu nerfar man backen. Man kan endast köra framåt och vill man även kunna backa så blir det Volvo 3090 super edition som kostar 5x mer. Men men, vadå tänker ni? Klart en bil ska kunna backa också.

Då kommer en tredje person och säger, det är ju Volvo som har tillverkar produkten. Köp inte produkten om du inte gillar den.

Nä, skämt åsido. Jag vill ju använda grafikkortet på mitt sätt. Det känns som folk tror att de hyr sitt grafikkort och Nvidia ska bestämma vad du får och inte får göra. Folk vill ha mer inlåsning, men det jag tänker är Om Nvidia kan ta 10K för ett mining 3070, men gamersen vill bara betala 5K. Då borde man ju bara producera 3070 för mining. Den som inte begriper det får syssla med något annat. Sortera skruv eller nåt.

Permalänk
Medlem

Har jag påstått annat? Ser inte vad det har att göra med om gamers är en primär målgrupp eller inte? Surfa in på deras sida och kolla vad de marknadsför sig som överst. Deras grafikkretsar för spel står överst på listan, först (från v->h) i produkter->maskinvara står spel och underhållning vilket även som katergori står före lösningar där AI figurerar först.
Att de gör flera saker är som sagt inte något som någon ifrågasatt, diskussionen var gällande om grafikkorten var riktade mot "gamers" vilket de är och "gamers" är en av deras primära målgrupper, därav all promotion mot just spel och för speldatorer etc.

EDIT:
Sedan när det kommer till marknadsföring av 30-serien, den är riktad mot spelare

Skrivet av https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series/:

GEFORCE RTX 30-SERIEN
THE ULTIMATE PLAY
GeForce RTX™ 30-seriens GPU:er ger spelare och innehållsskapare den ultimata prestandan. Med kraftfulla Ampere, 2:a generationens NVIDIA RTX-arkitektur, som har nya RT-kärnor, Tensor-kärnor och strömmande multiprocessorer för den mest realistiska strålspårade grafiken och de senaste AI-funktionerna.

Vidare under marknadsförst
RTX i spel
DLSS i spel
NVIDIA reflex för spel
Sedan för content creators, att de boostar kreativa appar
Därefter spel igen med inriktning streaming
DirectX 12 stöd (för spel)

Ytterligare funktioner listade:
8K HDR spel
Geforce experience (för att spela in spel)
Game Ready drivers
VR
G-Sync för flimmerfritt spel
Ansel för att ta ingame bilder.

Vill du göra en gissning på vilka de vänder sin marknadsföring mot?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

Har jag påstått annat? Ser inte vad det har att göra med om gamers är en primär målgrupp eller inte? Surfa in på deras sida och kolla vad de marknadsför sig som överst.

Du påstår att de har ett "konstant beteende" i sin marknadsföring och jag bara problematiserar det.
Kan du kommentera istället namnet på din flik för nvidia.com startsidan 😂 Titeln på sidan.

"NVIDIA är ledande inom bearbetning av artificiell intelligens"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Du påstår att de har ett "konstant beteende" i sin marknadsföring och jag bara problematiserar det.
Kan du kommentera istället namnet på din flik för nvidia.com startsidan 😂 Titeln på sidan.

"NVIDIA är ledande inom bearbetning av artificiell intelligens"

Har du öppnat sidan?
https://www.nvidia.com/sv-se/

edit:
Vidare så var diskussionen hur grafikkorten marknadsförts och presenterats, din "problematisering" har inget med diskussionen att göra, ingen har som sagt påstått att nvidia inte gör annat eller är världsledande inom annat. De är även världsledande på just grafikkretsar.
Det är lite som att prata om Android med argumentet "De har den bästa sökmotorn", ser inte riktigt poängen och marknadsföringen som du kommenterade om att den var gammal var en i ett led som presenterades.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

Ja.

Permalänk
Medlem

Ok, men du ser ingen marknadsföring riktad mot gamers på sidan?

EDIT:
För att klargöra för du kanske hänger upp dig på ordet konstant här;
I avseendet av marknadsföring för har gamers varit en konstant.
I avseendet av Geforce korten har gamers varit en konstant målgrupp.
I avseendet av nvidias omsättning har GPU och grafik varit konstant störst.
Källa

Slutsatsen av detta är att nvidia har konstant marknadsfört sig mot "gamers" som en primär målgrupp, att de har andra delar är i kontexten inte relevant.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Om man primärt haft grafikkort för att mina med och någon kom på att vi ska spela på dem för att stoppa ödlorna från rymden som styr storbankerna då är det självklart att jag hade varit sur på gamers.

Ponera istället ett Nvidias serie för brytning av kryptovalutotmr gick att spela på, och att det var enkelt och billigt att fixa utgång för bild. Och gamers började köpa upp dem. Det tro fan att miners blivit sura med rätta då eftersom de blir hänvisade till till kort som är dyrare och har utgångar för bild de inte behöver och halverad Hashrate jämfört med korten de vill ha. Självklart hade de blivit sura för att andra klafsar in med leriga stövlar på deras marknad och använder korten till något de inte ens är tänkta för. Klart de hade blivit sura som fan då. Och jag hade varit på deras sida.

Det är lätt att tycka så idag men jag är övertygad att om den dagen kom att du och andra med samma åsikt inte skulle ha några problem som helst att köpa ett miningkort om det var ett av de bästa för gaming också. Inte många gamers som skulle ta hänsyn till miners då. Du kanske är ett undantag och är en av dom få som håller fast i sina principer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Tänk ifall man resonerar som @Ozzed. Förr kunde en bil både köra framåt och bakåt. Men nu nerfar man backen. Man kan endast köra framåt och vill man även kunna backa så blir det Volvo 3090 super edition som kostar 5x mer. Men men, vadå tänker ni? Klart en bil ska kunna backa också.

Då kommer en tredje person och säger, det är ju Volvo som har tillverkar produkten. Köp inte produkten om du inte gillar den.

Nä, skämt åsido. Jag vill ju använda grafikkortet på mitt sätt. Det känns som folk tror att de hyr sitt grafikkort och Nvidia ska bestämma vad du får och inte får göra. Folk vill ha mer inlåsning, men det jag tänker är Om Nvidia kan ta 10K för ett mining 3070, men gamersen vill bara betala 5K. Då borde man ju bara producera 3070 för mining. Den som inte begriper det får syssla med något annat. Sortera skruv eller nåt.

Nja. Snarare så att förr kunde man räkna med att köpa en bil och använda den som det var tänkt. Sen kom någon på mining med mätarställningen som proof of work vilket får till följd att en liten grupp köper upp varenda bil som finns att få tag på och kör runt i cirklar på sin tomt eller parkering för att få så många mil som möjligt så snabbt som möjligt. Biltillverkarna löser detta genom att ratten fjädrar tillbaka om man haft den vriden åt ett håll för länge. Hederligt folk som använder bilen för det den är till för märker såklart inget av det, utom möjligen de som gillar att köra karusell i rondeller. Men miners blir såklart vansinniga. Det är typ det som hänt, och miners tycker nu att vad då? Har jag köpt bilen ska väl Volvo skita I om jag bara kör den i cirklar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Nja. Snarare så att förr kunde man räkna med att köpa en bil och använda den som det var tänkt. Sen kom någon på mining med mätarställningen som proof of work vilket får till följd att en liten grupp köper upp varenda bil som finns att få tag på och kör runt i cirklar på sin tomt eller parkering för att få så många mil som möjligt så snabbt som möjligt. Biltillverkarna löser detta genom att ratten fjädrar tillbaka om man haft den vriden åt ett håll för länge. Hederligt folk som använder bilen för det den är till för märker såklart inget av det, utom möjligen de som gillar att köra karusell i rondeller. Men miners blir såklart vansinniga. Det är typ det som hänt, och miners tycker nu att vad då? Har jag köpt bilen ska väl Volvo skita I om jag bara kör den i cirklar.

Volvo ska skita i hur jag kör min bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Volvo ska skita i hur jag kör min bil.

Ja eller hur? Problemet är bara att är du minsta msrknadsliberal har du målat in dig i ett hörn nu. För du säger I princip att företag inte får designa produkter med vilka egenskaper de vill utav måste ta hänsyn till vad kundens vill. Sådana företeelser brukar annars bemötas med "OK. men företag X får faktiskt utforma sina produkter som de vill. Det är en fri marknad. Gillar du inte det hatar du kapitalism. Rösta med plånboken och köp inte om du inte gillar, svårare än så är det inte!"

Rimligen borde detsamma gälla miners som inte gillar begränsad Hashrate. För det kan väl aldrig vara så att kapitalismens och marknadsliberalismens vänner har dubbla måttstockar och tycker att företag får agera som de vill, men det gäller bara sålänge man själv inte missgynnas?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tror det finns nästan 100 gånger fler gamers som minear än dedikerade miners. Jag tycker helt klar Nvidia bestraffar alla gamers som vill ha lite rabatt på sitt grafikkort. Hur många av de 22% som minear på Sweclockers är inte Gamers? T.ex. 3080 Ti kommer ju kosta hutlöst mycket med eller utan hashrate limiter... Men går det bra att minea med det så har man i alla fall en schysst bortförklaring till varför man spenderar så mycket pengar på sitt gaming nöje Jag och mina gameande kompisar hade inte suttit på såhär bra grafikkort om det inte vore tackvare etherboomen i början på januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Eller varför inte "mina" med sina solceller? Det ger ca 0,044kr per MWh.

Svårt som student i hyreslägenhet...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ja eller hur? Problemet är bara att är du minsta msrknadsliberal har du målat in dig i ett hörn nu. För du säger I princip att företag inte får designa produkter med vilka egenskaper de vill utav måste ta hänsyn till vad kundens vill. Sådana företeelser brukar annars bemötas med "OK. men företag X får faktiskt utforma sina produkter som de vill. Det är en fri marknad. Gillar du inte det hatar du kapitalism. Rösta med plånboken och köp inte om du inte gillar, svårare än så är det inte!"

Rimligen borde detsamma gälla miners som inte gillar begränsad Hashrate. För det kan väl aldrig vara så att kapitalismens och marknadsliberalismens vänner har dubbla måttstockar och tycker att företag får agera som de vill, men det gäller bara sålänge man själv inte missgynnas?

Nvidia kommer producera färre spelkort och fler miningkort då marknaden rör sig mot de de tjänar mest på. Givetvis röstar man med plånboken om vi inte låg i en kartelliknande situation.

Sen tror jag att vi kanske inte får diskutera politik här på forumet. Så dina teorier för vilket politiskt system jag vurmar för tänker jag inte bemöta.

Permalänk
Medlem

Kommer Etherium överleva proof of stake? Mining gör att folk blir involverade utan att direkt investera i att köpa krypto.
Aldrig sett en internet-shop som säljer produkter för Etherium, för bitcoin finns iaf etablerad handel (webhallen, tesla mm).
Smarts contacts är ett luftslott, fungerar i praktiken inte.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Nu kör vi LED ja. Men när lagen kom fanns inte led, utan det fanns lågenergilampor. Och med tanke på hur enormt oduktiga folk är på källsortering så ligger dessa idag överallt och läcker. Svårare än så är det inte.

.

Får fan bryt på folk som inte kan sortera sin skit.
Vill sortera ned dem i grovsopor! GAAAAAH!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Kommer Etherium överleva proof of stake? Mining gör att folk blir involverade utan att direkt investera i att köpa krypto.
Aldrig sett en internet-shop som säljer produkter för Etherium, för bitcoin finns iaf etablerad handel (webhallen, tesla mm).
Smarts contacts är ett luftslott, fungerar i praktiken inte.

72 miljarder dollar skulle jag säga visar på motsatsen. Det fungerar definitivt i praktiken.

https://defipulse.com/

Även om det är uppblåst så skulle 1% av det värdet fortfarande påvisa funktion.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Nvidia kommer producera färre spelkort och fler miningkort då marknaden rör sig mot de de tjänar mest på. Givetvis röstar man med plånboken om vi inte låg i en kartelliknande situation.

Sen tror jag att vi kanske inte får diskutera politik här på forumet. Så dina teorier för vilket politiskt system jag vurmar för tänker jag inte bemöta.

Företag brukar följa pengarna, ja. Så man kan dra slutsatsen att Nvidia gjort bedömningen att de kommer tjäna mer pengar långsiktigt på att segmentet marknaden, istället för att "låta folk göra vad de vill med sina kort". Men sålänge det resulterar i att det finns ett segment som gamers får ha ifred då det inte är attraktivt för miners så ser jag det som positivt.

Så småningom kanske mining-korten får chip som är bättre lämpade för just mining och där saker som bara är relevant för gaming skalas bort. Och i så fall blir det ju positivt för alla.

Som jag skrev innan om än med lite annan ordalydelse så kommer ju dock inte gaming som fenomen försvinna och vill inte Nvidia ha de pengarna kommer någon annan ta dem istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.