Verkstaden hävdar ”tryckskadad display”

Permalänk

Verkstaden hävdar ”tryckskadad display”

Displayen lägger plötsligt av. Har mig veterligen inte utsatts för nåt våld. Alltid legat i fodral. Nu hävdar verkstaden att displayen är tryckskadad, vad tror ni när ni ser bilden?

Har aldrig sett fläckarna själv och kan inte förstå hur jag orsakat dem.
(Tog av skärmskyddet innan jag lämnade in den.)

Permalänk
Medlem

Du kan ju inte missat det där innan du lämnade in den.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Jo, varken jag eller expediten såg något konstigt. Kanske bara syns från sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stålburken:

Jo, varken jag eller expediten såg något konstigt. Kanske bara syns från sidan.

Men borde inte verkstaden kunna fixa displayen då? Eller täcks inte det av garantin?

Ibland tycks företag hitta alla möjliga ursäkter för att "slippa" åtgärda felet.

Hörde exempelvis av en bekant som arbetar på ett försäkringsbolag att de ALLTID avböjer när kunder gör en första anmälan, i hopp om att kunden inte ska återkomma och på så vis slippa betala ut ersättning. Men återkommer kunden igen med en andra anmälan i samma ärende, godkänner de ALLTID. Minns dock inte vilket försäkringsbolag.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Hörde exempelvis av en bekant som arbetar på ett försäkringsbolag att de ALLTID avböjer när kunder gör en första anmälan, i hopp om att kunden inte ska återkomma och på så vis slippa betala ut ersättning. Men återkommer kunden igen med en andra anmälan i samma ärende, godkänner de ALLTID. Minns dock inte vilket försäkringsbolag.

Banditer lol

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoffelundgren:

Men borde inte verkstaden kunna fixa displayen då? Eller täcks inte det av garantin?

Ibland tycks företag hitta alla möjliga ursäkter för att "slippa" åtgärda felet.

Hörde exempelvis av en bekant som arbetar på ett försäkringsbolag att de ALLTID avböjer när kunder gör en första anmälan, i hopp om att kunden inte ska återkomma och på så vis slippa betala ut ersättning. Men återkommer kunden igen med en andra anmälan i samma ärende, godkänner de ALLTID. Minns dock inte vilket försäkringsbolag.

Knappast troligt att försäkringsbolagen uppträder på det viset, det förstår nog de flesta. Din bekant har nog hört från en som hört från en som hört osv, lite som pizzan i råttan.....................

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stålburken:

Displayen lägger plötsligt av. Har mig veterligen inte utsatts för nåt våld. Alltid legat i fodral. Nu hävdar verkstaden att displayen är tryckskadad, vad tror ni när ni ser bilden?
https://i.postimg.cc/fb20fLmt/E02-D5-C58-7945-4-FE4-9-C51-1-C1-D44345-D76.jpg
Har aldrig sett fläckarna själv och kan inte förstå hur jag orsakat dem.
(Tog av skärmskyddet innan jag lämnade in den.)

Är inte displayen sprucken så är det ingen tryckskada.

Det du ser är samma effekt du får vid olja på vatten eller när du lägger två lager plastfilm mot varandra och då får du dessa färgskiftningar som har att göra med att tjockleken på gränsytan varierar något med den distans som sammanfaller med ljusets våglängd.

Verkstaden måste bevisa tydligt att det är ovarsam behandling som är orsaken till just detta felet. Men det du ser kan mycket väl istället vara orsakat av att displayen är felaktigt konstruerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Men borde inte verkstaden kunna fixa displayen då? Eller täcks inte det av garantin?

Ibland tycks företag hitta alla möjliga ursäkter för att "slippa" åtgärda felet.

Hörde exempelvis av en bekant som arbetar på ett försäkringsbolag att de ALLTID avböjer när kunder gör en första anmälan, i hopp om att kunden inte ska återkomma och på så vis slippa betala ut ersättning. Men återkommer kunden igen med en andra anmälan i samma ärende, godkänner de ALLTID. Minns dock inte vilket försäkringsbolag.

Det var bland det dummaste jag har hört.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Banditer lol

Ja precis. Läs vidare under nästa citat.

Skrivet av Dreijer:

Det var bland det dummaste jag har hört.

Jag vet. Låter helt sjukt. Läs mer under nästa citat.

Skrivet av anon910:

Knappast troligt att försäkringsbolagen uppträder på det viset, det förstår nog de flesta. Din bekant har nog hört från en som hört från en som hört osv, lite som pizzan i råttan.....................

Jag kan givetvis inte styrka min källa, framförallt för att det var flera år sedan jag hörde det här påståendet. Du kan mycket väl ha rätt. Alternativt är det ett oseriöst försäkringsbolag.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stålburken:

Jo, varken jag eller expediten såg något konstigt. Kanske bara syns från sidan.

Det som syns är en diffraktion av ljuset till följd av att ett eller flera ingående lager av displayen böjts/sträckts/deformerats. Antar att du haft telefonen i en tight byxficka som alla andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Men borde inte verkstaden kunna fixa displayen då? Eller täcks inte det av garantin?

Ibland tycks företag hitta alla möjliga ursäkter för att "slippa" åtgärda felet.

Hörde exempelvis av en bekant som arbetar på ett försäkringsbolag att de ALLTID avböjer när kunder gör en första anmälan, i hopp om att kunden inte ska återkomma och på så vis slippa betala ut ersättning. Men återkommer kunden igen med en andra anmälan i samma ärende, godkänner de ALLTID. Minns dock inte vilket försäkringsbolag.

Konstigt, har haft ett 20-tal olika anmälningar på tex trasig telefon, stulen cykel, parkeringsskada på bil. Och alltid fått "rätt" på första kontakten och aldrig haft behovet av att godkänna.

Din bekant jobbar antagligen på ett dåligt företag.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kanske gick sönder när du tog av skärmskyddet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Knappast troligt att försäkringsbolagen uppträder på det viset, det förstår nog de flesta. Din bekant har nog hört från en som hört från en som hört osv, lite som pizzan i råttan.....................

Historien finns med i en John Grisham-roman, "The Rainmaker", som också filmats med Matt Damon i huvudrollen. Anar att det är därifrån historien sprids nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv

Är telefonen original / inga delar utbytta tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Men borde inte verkstaden kunna fixa displayen då? Eller täcks inte det av garantin?

Ibland tycks företag hitta alla möjliga ursäkter för att "slippa" åtgärda felet.

Hörde exempelvis av en bekant som arbetar på ett försäkringsbolag att de ALLTID avböjer när kunder gör en första anmälan, i hopp om att kunden inte ska återkomma och på så vis slippa betala ut ersättning. Men återkommer kunden igen med en andra anmälan i samma ärende, godkänner de ALLTID. Minns dock inte vilket försäkringsbolag.

Jag jobbar på försäkringsbolag vid sidan av studierna. Vad är det för bolag din bekanta har sagt gör detta? Det är det galnaste jag har hört och nästan alla stora försäkringsbolag har extremt robusta rutiner för att hjälpa kunderna och vet också att det är så man tjänar mer pengar.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Hörde exempelvis av en bekant som arbetar på ett försäkringsbolag att de ALLTID avböjer när kunder gör en första anmälan, i hopp om att kunden inte ska återkomma och på så vis slippa betala ut ersättning. Men återkommer kunden igen med en andra anmälan i samma ärende, godkänner de ALLTID. Minns dock inte vilket försäkringsbolag.

Förlåt om jag kapar tråden. Men de flesta flygbolagen gör exakt detta och det har hänt mig 2 gånger. Finns till och med en artikel som tar upp detta, så det verkar stämma in på det mesta inom dessa områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Konstigt, har haft ett 20-tal olika anmälningar på tex trasig telefon, stulen cykel, parkeringsskada på bil. Och alltid fått "rätt" på första kontakten och aldrig haft behovet av att godkänna.

Din bekant jobbar antagligen på ett dåligt företag.

Jag har också haft ett flertal anmälningar på trasiga telefoner och alltid fått "rätt" på första försöket.

Att min bekant jobbar på ett dåligt företag stämmer säkert. Minns inte vad det var för företag, och det var flera år sedan, samt att vi inte har kontakt idag så att jag inte kan fråga henne.

Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag jobbar på försäkringsbolag vid sidan av studierna. Vad är det för bolag din bekanta har sagt gör detta? Det är det galnaste jag har hört och nästan alla stora försäkringsbolag har extremt robusta rutiner för att hjälpa kunderna och vet också att det är så man tjänar mer pengar.

Det är helt galet. Jag reagerade också när jag hörde min bekant säga det. Dock har vi ingen kontakt idag så jag kan inte fråga henne.

Skrivet av Hasson39:

Förlåt om jag kapar tråden. Men de flesta flygbolagen gör exakt detta och det har hänt mig 2 gånger. Finns till och med en artikel som tar upp detta, så det verkar stämma in på det mesta inom dessa områden.

Inga problem! Jag kapade själv tråden från TS. Intressant att även andra har varit med om det här. Skönt att få medhåll/bekräftelse. Dock har jag inte varit med om det personligen, utan bara hört att min tidigare bekants försäkringsbolag agerade så här. Men återigen helt galet.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.