Söker en programerare men vet inte vilken typ?

Permalänk
Medlem

Söker en programerare men vet inte vilken typ?

(Jag kan inget om kod eller programmering, så jag reserverar mig för olika fel och konstiga termer/texter.)

Ok, så jag är lite osäker, jag har ett "lätt" program jag vill ha gjort, jag vill helst att det skall vara någon sorts html5 program eller något, som t ex discord eller slack som kan köras i en webbläsare, anledningen är att alla skall kunna köra programmet oavsett dator eller så, man skall inte behöva installera något på sin dator gärna.

Vad jag vill att programmet skall göra, är att jag skall fylla i ett "id" och sedan en brödtext, detta skall jag sedan kunna genom en knapp kunna spara/exportera till/som en textfil med en sorts speciell formatering. Det är den lilla beskrivningen, sedan är det ju så klart lite mera avancerat än det, programmet måste t ex kunna läsa in samma fil igen eller en annan fil av samma typ och sedan lägga alla saker i IDn och textfält.

Men jag är osäker på vem som gör detta? För jag har märkt att programmerare inte alltid verkar vilja göra allt, även om de nu "kan", t ex att göra saker för hemsidor och sådant verkar vara lite "below" vissa, är detta kanske java-script, eller bara vanliga java, eller python eller någon sorts annat språk?

Jag har kollat lite på fiverr, men det var då jag kom på att jag öht inte ens vet vad jag söker för en person...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Hedersmedlem

Nu vet jag inte hur Fiverr funkar, men det låter som att snarare än att söka en specifik person vill skriva upp en beskrivning av vad du vill få gjort, och sedan att någon gör det?

Spelar det någon roll om det är en webbutvecklare, en systemutvecklare, eller en svetsare med lite programmeringskunskap som utför jobbet, så länge det blir gjort? Och spelar det roll vilken teknik i bakändan som används, så länge det blir gjort enligt spec?

Förresten, det du beskriver är typ ett kalkylblad i Google Docs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

(Jag kan inget om kod eller programmering, så jag reserverar mig för olika fel och konstiga termer/texter.)

Ok, så jag är lite osäker, jag har ett "lätt" program jag vill ha gjort, jag vill helst att det skall vara någon sorts html5 program eller något, som t ex discord eller slack som kan köras i en webbläsare, anledningen är att alla skall kunna köra programmet oavsett dator eller så, man skall inte behöva installera något på sin dator gärna.

Vad jag vill att programmet skall göra, är att jag skall fylla i ett "id" och sedan en brödtext, detta skall jag sedan kunna genom en knapp kunna spara/exportera till/som en textfil med en sorts speciell formatering. Det är den lilla beskrivningen, sedan är det ju så klart lite mera avancerat än det, programmet måste t ex kunna läsa in samma fil igen eller en annan fil av samma typ och sedan lägga alla saker i IDn och textfält.

Men jag är osäker på vem som gör detta? För jag har märkt att programmerare inte alltid verkar vilja göra allt, även om de nu "kan", t ex att göra saker för hemsidor och sådant verkar vara lite "below" vissa, är detta kanske java-script, eller bara vanliga java, eller python eller någon sorts annat språk?

Jag har kollat lite på fiverr, men det var då jag kom på att jag öht inte ens vet vad jag söker för en person...

Bör gå att kontakta valfritt utvecklingsbolag och få det ordnat ganska enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nu vet jag inte hur Fiverr funkar, men det låter som att snarare än att söka en specifik person vill skriva upp en beskrivning av vad du vill få gjort, och sedan att någon gör det?

Spelar det någon roll om det är en webbutvecklare, en systemutvecklare, eller en svetsare med lite programmeringskunskap som utför jobbet, så länge det blir gjort? Och spelar det roll vilken teknik i bakändan som används, så länge det blir gjort enligt spec?

Förresten, det du beskriver är typ ett kalkylblad i Google Docs.

Det finns redan som ett kalkylblad, men google docs kan inte expotera utanför google drive till andra format än vissa egna format. Det finns i excel, men excel kostar hur man än ser på det, för alla användare (stor eller lite licens). Jag vill ha ett eget program som inte är kopplat till något annat företag och so kan köras lite hur som som bara gör detta, ingen overhead.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hipshot:

Det finns redan som ett kalkylblad, men google docs kan inte expotera utanför google drive till andra format än vissa egna format. Det finns i excel, men excel kostar hur man än ser på det, för alla användare (stor eller lite licens). Jag vill ha ett eget program som inte är kopplat till något annat företag och so kan köras lite hur som som bara gör detta, ingen overhead.

Google Docs kan exportera till CSV, är inte det good enough för vad du ska göra?`

Oavsett så har vi nu identifierat ett krav, det är ju bra, det ska vara "fristående". Men vadå, ska det köras på någon server som du kör, eller bo direkt i webbläsaren utan server på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Google Docs kan exportera till CSV, är inte det good enough för vad du ska göra?

Nej det är det inte. Programmet måste kunna exportera till en fil direkt och sedan läsa in samma fil direkt, ungefär som att öppna och spara en png i photoshop, inget mellansteg får tas, annars kan jag lika gärna sitta och exportera detta via excel som jag gör nu, men det är för jobbigt och hämmar andra för att hjälpa till.

Och för att förtydliga detta mitt företag är alltså villig att betala för detta, det är inget jag vill ha gjort åt mig gratis så. Det är därför jag försöker förstå lite vad för person som kan göra ett sådant jobb och det är helt klart mycket billigare att ta någon från typ estland som gör det än norge med.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Oavsett så har vi nu identifierat ett krav, det är ju bra, det ska vara "fristående". Men vadå, ska det köras på någon server som du kör, eller bo direkt i webbläsaren utan server på något sätt?

Det måste gå att köra i en webläsare eller ja, en .exe går ju bra med, men då måste man skicka runt denna exen till folk.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Om du har läst in en fil och sedan läser in en till, ska data då läggas till eller jobbar man med en fil i taget och vid import så rensas det som fanns i arbetsytan sedan tidigare?

Finns det ett format på id, är det unikt och hur många tecken ska brödtexten kunna innehålla som mest?

Permalänk

Beroende på krav(stabilitet, säkerhet och tid för att slutföra projektet) så kanske t.ex. du kan hitta studenter som kan göra det? Lite tydligare beskrivning för hur du vill att att programmet ska fungera skulle nog vara bra.

Permalänk
Medlem

Jag kan programmera och skulle möjligen kunna hjälpa dig med detta men då behöver du tydligöra vad du exakt vill att programmet skall göra.

Som jag har uppfattat det vill du ha en webbsida där man kan skriva in ett ID och sedan brödtext, detta ska sedan gå att exportera till en fil som man laddar ner. ska man sedan även behöva ladda upp filen för att få ut datan (id, och brödtext) igen?

Visa signatur

5900x
RTX 2070
96 GB DDR4
1TB SSD 6TB HDD

Permalänk
Medlem

Viktigt som beställare (och utförare) är att komma fram till vad du vill lösa, inte hur du vill lösa det. Man ser ju direkt i din första post att du kommit på hur du vill det ska lösas, inte vilket problem som ska lösas. Det finns med säkerhet betydligt bättre lösningar på ditt problem än den du tänkt ut just nu, mycket för att du inte ännu vet vilka möjligheter som finns. Så, beskriv vad du vill åstakomma och varför.

Vad är det för ID, var kommer det ifrån, vad ska filen användas till, etc etc.

Det kanske är så att du vill ha ut en tidrapport i excelformat som du sen vill importera i din Visma 600, för det är så du gjort tidigare. - Svaret kanske är att bygga en automatisk exporterare till Vismas API så det sker automatiskt varje natt utan att någon behöver göra någonting, etc.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej, jag ska fixa en grej i mitt hus men jag vet inte vad det är för slags hantverkare jag ska kontakta? Typ primärt en rörläggare, en snickare, en golvläggare eller en elektriker?

När man vrider på en metallgrej så ska där komma ut vatten, och det är viktigt att det är lätt för andra att kunna göra samma sak utan att det är för krångligt.

Ovanstående låter ju absurdt, du vet inte vad det är jag är ute efter. Kan vara vad som helst från ett badrum till ett kök till en tvättstuga till att fixa en utloppskran för bevattning i trädgården. Eller så är det att du vill ha kall dricka på uteplatsen och så kanske rätt lösning är en kylväska.

Börja med en beskrivning av det problem du vill lösa, inte hur du tror du vill lösa problemet, så lovar jag det blir mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur du får två text-element (eller ett om ID ska vara nummer) till att likna det vid Slack och Discord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

(Jag kan inget om kod eller programmering, så jag reserverar mig för olika fel och konstiga termer/texter.)

Ok, så jag är lite osäker, jag har ett "lätt" program jag vill ha gjort, jag vill helst att det skall vara någon sorts html5 program eller något, som t ex discord eller slack som kan köras i en webbläsare, anledningen är att alla skall kunna köra programmet oavsett dator eller så, man skall inte behöva installera något på sin dator gärna.

Vad jag vill att programmet skall göra, är att jag skall fylla i ett "id" och sedan en brödtext, detta skall jag sedan kunna genom en knapp kunna spara/exportera till/som en textfil med en sorts speciell formatering. Det är den lilla beskrivningen, sedan är det ju så klart lite mera avancerat än det, programmet måste t ex kunna läsa in samma fil igen eller en annan fil av samma typ och sedan lägga alla saker i IDn och textfält.

Men jag är osäker på vem som gör detta? För jag har märkt att programmerare inte alltid verkar vilja göra allt, även om de nu "kan", t ex att göra saker för hemsidor och sådant verkar vara lite "below" vissa, är detta kanske java-script, eller bara vanliga java, eller python eller någon sorts annat språk?

Jag har kollat lite på fiverr, men det var då jag kom på att jag öht inte ens vet vad jag söker för en person...

Väldigt vag beskrivning. Men med tanke på att det ska fungera för alla OS så är nog en webblösning det bästa. Det du bör tänka på om det är en webblösning är säkerhet, kanske behövs det ett inloggningssystem. Ni kanske redan har ett inloggningssystem som måste integreras med? Sedan kommer du behöva en server att hosta din webbapplikation.

När du säger fil, är det då excel, pdf, text, word eller csv eller rentav bara JSON eller kanske en databas skulle fungera?

Vore toppen om du kunde kravställa tydligare och rentav rita upp en enkel skiss över vad du tänkt och hur det ska fungera. För det jag ser framför mig nu är en input för text, en input för ett id och en knapp. Jag skulle också vara försiktig med att säga att det är "lätt" för har man ingen koll på programmering själv så är det enkelt att tro att man bara kan lägga in en knapp och sen fungerar allt, då kan man ju testa bygga det själv.

Angående att utvecklare inte vill göra allt så kan du ta liknelse med att en takläggare kanske inte vill installera rören eller lägga golv. En murare kanske inte vill/kan dra kablar för el. Men alla behövs för att bygga huset.

Annars är det du letar efter är en fullstack utvecklare, dvs. en utvecklare som kan både frontened och backend. Är du inte super kräsen på designen så tror jag de flesta utvecklare kan snickra ihop något i fullstack.