Strömningstjänsten Paramount+ blir allmänt tillgänglig i Sverige

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av BrottOchStraff:

Detta börjar spåra ur lite.

Kan dem inte släppa en plattform som innehållar alla tjänster som "kanaler" och så får man betala olika mkt beroende mpå hur många utgivare man vill ha tillgång till. Lite som det var med kabeltvutbud förr.

Alltså vi är ju tillbaka till "Viasat-paketen" nu med alla streamingtjänster. När det bara i princip fanns Netflix så var det ju bara det. Nu är vi tillbaka till "välj 5st kanaler för 399kr/mån" som många hatade med "kabelTV".

Som jag skrev lite högre upp så gör Apple TV ungefär det du letar efter. Om du t.ex. söker på "Avengers endgame" så kommer ATVn säga "Den här filmen kan du köpa på itunes, eller så streamas den i Disney+". Har du Disney+ då så öppnar den bara appen och börjar streama.

Vissa titlar finns hos flera tjänster, då får du väl välja antar jag.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Min TV har ju alla appar inbyggda och det funkar ju smidigt, men den kan liksom inte "länka ihop" abbonemangen som ATV kan. Vänta tills Apple släpper nya AppleTV, och köp en beggad 4K, du lär komma undan med en tusenlapp, bara det är värt för funktionaliteten.

En annan fördel är fjärrkontrollen med sin lilla touchpad, det är helt underbart att scrolla fram och bak i filmer/serier med den. Siri funkar sådär, jag kan t.ex. bara säga "American dad" medans jag håller in mikrofonknappen, så hittar den själv sen.

Har en några år på nacken sista generationens plasma från Panasonic som jag inte tänker ge upp förräns den brinner upp 😁 otroligt nöjd med bilden.
Apparna fanns i början, segt som sirap redan då, 1-2 år kanske efter inköp fanns knappt nån kvar, deras egna OS och inre Android tv som jag inte ens tror var lanserad då?
Så har alltid haft separata lösningar för mediakonsumtion, hade min kära 2500k som mediapc, men den lever inte längre.
Jag tänker snappa upp den nya, enbart pga fjärrkontrollen som är omdesignad från förra som var hatad av vad jag förstått? Aldrig använt den.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

C More
NetFlix
Prime Video
Disney +
Via Paly
Peacock TV

För o nämna några...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av RVX:

Har en några år på nacken sista generationens plasma från Panasonic som jag inte tänker ge upp förräns den brinner upp 😁 otroligt nöjd med bilden.
Apparna fanns i början, segt som sirap redan då, 1-2 år kanske efter inköp fanns knappt nån kvar, deras egna OS och inre Android tv som jag inte ens tror var lanserad då?
Så har alltid haft separata lösningar för mediakonsumtion, hade min kära 2500k som mediapc, men den lever inte längre.
Jag tänker snappa upp den nya, enbart pga fjärrkontrollen som är omdesignad från förra som var hatad av vad jag förstått? Aldrig använt den.

Hehe, moderna Oled är ju objektivt bättre än gamla plasma, men du är säkert så hemmavan vid din varma mysiga plasma

Jag såg att det kom ny fjärrkontroll till nya ATV, det är nog många som inte gillar nuvarande fjärren, men jag tycker den är långt bättre för navigering än t.ex. LGs egna fjärrkontroll. Den nya får ju snärtigt klickhjul ála gamla ipoden, den är väl säkert bättre

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hehe, moderna Oled är ju objektivt bättre än gamla plasma, men du är säkert så hemmavan vid din varma mysiga plasma

Jag såg att det kom ny fjärrkontroll till nya ATV, det är nog många som inte gillar nuvarande fjärren, men jag tycker den är långt bättre för navigering än t.ex. LGs egna fjärrkontroll. Den nya får ju snärtigt klickhjul ála gamla ipoden, den är väl säkert bättre

Älskar min plasma, men älskar Oled också. Does that make sense?
Kan inte motivera ny tv när min nuvarande fungerar så tillfredsställande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Och tjänsten kommer säkert att höja priset som Disney fult ut gjorde.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Alltså vi är ju tillbaka till "Viasat-paketen" nu med alla streamingtjänster. När det bara i princip fanns Netflix så var det ju bara det. Nu är vi tillbaka till "välj 5st kanaler för 399kr/mån" som många hatade med "kabelTV".

Som jag skrev lite högre upp så gör Apple TV ungefär det du letar efter. Om du t.ex. söker på "Avengers endgame" så kommer ATVn säga "Den här filmen kan du köpa på itunes, eller så streamas den i Disney+". Har du Disney+ då så öppnar den bara appen och börjar streama.

Vissa titlar finns hos flera tjänster, då får du väl välja antar jag.

Ja,

Det är det jag vill bort från. Det borde vara EN plattform, men att varje "tjänst" är en kanal. Men de lär dem aldrig gå med på

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Det är absolut ett problem att antalet tjänster ökar så mycket, och man kan förstås dra paralleller till kanalpaketen från förr.

Samtidigt känns det som om många inte riktigt minns hur det var på den tiden. Man var tvungen att köpa dyra kanalpaket, ville man ha en specifik kanal fick man betala för ett gäng andra kanaler som man inte alls var intresserad av, och man var tvungen att skriva på avtal med långa bindningstider för att över huvud taget få några kanaler att titta på. Ville man ha någon av de "finare" filmkanalerna, TV1000, Filmnet, Canal+, behövde man ha ett grundabonnemang (med ett gäng kanaler som man kanske inte var det minsta intresserad av) och sen kostade filmkanalen hundralappar ovanpå det, för de pengarna fick man i stort sett samma innehåll på repeat med några få nya filmer per vecka. Olika metoder för att dela på abonnemangen, card sharing etc., sågs i princip som kriminella aktiviteter och en del oturliga personer som åkte fast fick betala hundratusentals kronor i skadestånd för att de slog sig ihop med några kompisar och delade på kostnaden. Och kostnaden för abonnemangen var ofta väldigt hög.

Idag är kostnaden låg och man slipper bundling och bindningstider. Dessutom kan man dela flera stycken på samma abonnemang. Och den stora fördelen är förstås att man själv väljer vad man vill se och när man vill se det, vilket i kombination med ovanstående gör att man kan växla mellan tjänsterna och ta del av allt innehåll utan att behöva betala löpande.

Permalänk
Medlem

Ja, det är bättre nu. Även om filmutbudet borde vara bättre än det är. Angående att dela abonnemang kommer det väl att slås ner mer på det antar jag, och det är ju förståeligt.

Sedan kan jag ju säga att jag såg bra mycket mer film på Filmnet och TV1000 än vad jag någonsin kommer att göra på Netflix eller motsvarande, delvis pga annan tidi i mitt liv, delvis pga att TV-serierna på så mänga sätt inte bara kompletterat filmtittande utan ofta ersatt. Jag ser max 3 nya filmer per år skulle jag tro, snittat ut på de senaste 3-4 åren. Och ingen av dem på stream. Däremot ser jag något fler äldre filmer, men de går ofta inte att hitta på (laglig) stream.

Nya serier ser jag dock flera varje år. The Expanse, The Witcher, Star Trek Discovery, Picard...ett par till kanske. Hm. Ok, det är inte så många kanske, men barnen ser ju på barnprogram, det är därför jag har Netflix/Viaplay främst. Tror inte Paramount+ kommer att vara en TV-vältare här hemma.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det är det jag vill bort från. Det borde vara EN plattform, men att varje "tjänst" är en kanal. Men de lär dem aldrig gå med på

Enligt envisa rykten var det detta som Apple försökte få till, och att det var därför deras TV-satsning var så sen. Det finns idag i USA med ett antal kanaler, men det är bara de nischade.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

"Young Dexter: A pshycho in the making"
Pilot: Watch young Dexter as he kills hes first small animal and deals with a school bully

Typ?
Hade hoppats på att Dexter temat skulel dö med serien.
Blev ju katastrofalt dålig se senare säsongerna.
Och slutet var ju helt makalöst fegt.

Tur att det kommer en re-boot snart då!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Haha, hur många tjänster är vi uppe i nu?
Det är väl bra för de som prioriterar bekvämlighet över allt annat men om du som jag tröttnat på att behöva ha massa olika tjänster kan jag varmt rekommendera att köpa en 4k UHD spelare, ångrar mig inte en sekund!

Verkligen! Även next-gen-konsolerna, som klarar av detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är absolut ett problem att antalet tjänster ökar så mycket, och man kan förstås dra paralleller till kanalpaketen från förr.

Samtidigt känns det som om många inte riktigt minns hur det var på den tiden. Man var tvungen att köpa dyra kanalpaket, ville man ha en specifik kanal fick man betala för ett gäng andra kanaler som man inte alls var intresserad av, och man var tvungen att skriva på avtal med långa bindningstider för att över huvud taget få några kanaler att titta på. Ville man ha någon av de "finare" filmkanalerna, TV1000, Filmnet, Canal+, behövde man ha ett grundabonnemang (med ett gäng kanaler som man kanske inte var det minsta intresserad av) och sen kostade filmkanalen hundralappar ovanpå det, för de pengarna fick man i stort sett samma innehåll på repeat med några få nya filmer per vecka. Olika metoder för att dela på abonnemangen, card sharing etc., sågs i princip som kriminella aktiviteter och en del oturliga personer som åkte fast fick betala hundratusentals kronor i skadestånd för att de slog sig ihop med några kompisar och delade på kostnaden. Och kostnaden för abonnemangen var ofta väldigt hög.

Idag är kostnaden låg och man slipper bundling och bindningstider. Dessutom kan man dela flera stycken på samma abonnemang. Och den stora fördelen är förstås att man själv väljer vad man vill se och när man vill se det, vilket i kombination med ovanstående gör att man kan växla mellan tjänsterna och ta del av allt innehåll utan att behöva betala löpande.

Det är jäkligt sant det du säger. Man vill ha dom bra delarna från hur kanalpaketen fungerade, utan dom dåliga delarna

Tjänster som: JustWatch, Vodeville och Playpilot underlättar endel, men nästa steg vore ju att direkt kunna spela upp det man vill vill i samma flöde. Använder personligen JustWatch mest, tycker den är den bättre av de tre för oss i Sverige, och har bäst filtreringsfunktioner & rekomendationer.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Parasitar på farsans Netflix. Nä han insisterade faktiskt på att vi skulle använda den med. Och så har jag Spotify Family till mig och frugan. Och that's it. Hade HBO ett tag för att se GoT och Chernobyl.

Det finns för många tjänster helt klart

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Parasitar på farsans Netflix. Nä han insisterade faktiskt på att vi skulle använda den med. Och så har jag Spotify Family till mig och frugan. Och that's it. Hade HBO ett tag för att se GoT och Chernobyl.

Det finns för många tjänster helt klart

Om ni bara är två som lyssnar på Spotify så finns det nu sedan en tid Spotify Duo som kostar 40 mindre i månaden.

Jag har Netflix och Disney+ och Spotify där sambon och jag delar på ett personal. Tycker det räcker för det mesta. har Cmore och Discovery+ genom en familjemedlem men tittar sällan på dessa.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

De pirat-alternativ som börjat dyka upp de senaste åren är ju en direkt reaktion på hur trött marknaden är på dessa tramsiga affärsmodeller. Då väljer man istället lösningar i gråzonen, precis som man gjorde med musik. Det som behövs är en lösning likt Spotify där man själv väljer vad man vill se och när, och där kreatörerna får betalt baserat på vad som konsumeras.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED